Forum > Newbie Forum

Decibel-meter: keuze

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
22-10-2009 22:57
Medeforumers,

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd, maar niet echt iets gevonden waar ik op kon verderwerken. Vandaar dit nieuwe topic.
Gezien ik nu al meermaals geconfronteerd ben met een zaal waar een geluidslimiet geldt, maar waarbij de meter ook eigenlijk de baas is en dan bepaald of het te luid staat, zou ik graag ook een objectieve meter hebben (niet dat ik die baas niet geloofde, maar toch...)

Ik heb dus nu wat info gevraagd aangaande een decibelmeter. Mijn keuze ging uit naar een toestel van HQ-Power (Velleman) en met name dit toestel. De prijs leek mij ok, maar daarnaast kwam mijn dealer ook af met het volgende toestel: Elix UF-20.
Zij zei mij dat dit toestel bij hen frequent werd verkocht, maar ik twijfel toch...

Wat is voor jullie het meest degelijke, nuttige en gebruiksvriendelijke toestel?
Wat mij betreft ben ik toch geneigd om naar de digitale Velleman te gaan, et omdat het digitaal is.
Of heeft een analoge meter meer voordelen?

Ik hoor het graag van jullie!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
22-10-2009 23:44
Hmm ja, meestal is een analoge direkter, maar moeilijk af te lezen,
Zelf heb ik een analoge meter, voldoet prima ( mede door het knopje fast/slow)
Het heeft allebei voor en nadelen,

Met een analoge kun je iets harder draaien ( als dat de wens is ) omdat ie moeilijker af te lezen is,
Met een digitale daarintegen kun je prima tegen hetlimiet aan gaan zitten en ben je ( bijna ) altijd zeker van je waarden..

Het is maar net waar je zelf voor kiest.
Persoonlijk? Ik zou voor de digitale gaan..
If it ain't Dutch it ain't much...
TimothyStandaard Lid
23-10-2009 08:24
We zitten min of meer op dezelfde golflengte dan...

Ik twijfel gewoon omdat zij zo zeker overkwam over die analoge meter. Vandaar dat ik het graag wist wat nog het voordeel is van zo'n analoge meter.

Voor mij is het secuur aflezen van het geluidsvolume het belangrijkst. (Ik heb geen behoefte aan de mogelijkheid om vals te spelen <daar zijn andere technieken voor shut up :X > inzake luider kunnen spelen dan toegelaten)

In eerste instantie zal hij vooral veel nut hebben als informatie: dikwijls heb je niet door hoe luid je nu werkelijk aan het spelen bent: de sfeer zit er goed in en dan durf je soms wel eens luider gaan spelen... Objectief kun je dan soms zeggen: "nu speel ik te luid".
In eerste instantie zal ik hem daarvoor gebruiken, maar daarnaast moet hij natuurlijk correct het geluidsvolume weergeven zodat ik hem ook daarnaast correct kan gebruiken.

Nog voor- of nadelen?

PS: is het Velleman-toestel dat ik aangaf (zie link hierboven) een degelijk toestel? Ik heb namelijk niet zo veel verstand van de specificaties die zo'n toestel moet hebben en of het degelijk in elkaar zit... Als het dB's kan meten is het ok voor mij, maar het moet wel degelijk zijn en op een correcte manier gebeuren. Kunnen jullie zien aan de specs of dit een degelijk toestel is?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 22-11-2024
23-10-2009 09:58
Ik gebruik een voordelige analoge meter op locatie.
Zo'n meter is ook beter te begrijpen voor een leek als je het moet laten zien.

Voor testen en keuringen gebruik ik een paa3 in combinatie met een minirator mr2

de paa 3 kan je ook voor alles gebruiken, maar mijn ervaring is dat "leken` een analoog VU metertje veel beter begrijpen, plus dat ze wat "rommeliger" zijn in de aflezing sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-11-2024
23-10-2009 10:57

Tom schreef:

Zo'n meter is ook beter te begrijpen voor een leek als je het moet laten zien.
Juist niet. Men moet eerst aflezen op welke schaal hij staat etc.
Een digitale meter kan iedereen aflezen.
deze hangt zo her en der wel in de horeca.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
TimothyStandaard Lid
23-10-2009 12:15
Kijk, dit is nu het doel van dit forum en mijn vraag: verschillende visies bekomen! laugh :D

Misschien nog even verduidelijken. De meter zal voor 90% door mij worden afgelezen (en niet altijd door derden).Het is dan ook de bedoeling dat ik het aflezen en de schalen desgevallend wel zelf onder de knie heb.

Mijn enige vraag is, inzake nauwkeurigheid. Rondt een digitale meter niet teveel af? Is die even nauwkeurig in zijn detectie, etc...

Ter info: het blijft wel een budgettoestel: officiële metingen en keuringen dienen niet te gebeuren. Het doel is een "nauwkeurige indicatie" krijgen van het volume.
Budget: max. 80 EUR
Velleman toestel: +- 67,00 EUR (mogelijks nog mijn getrouwheidskorting te verminderen sneaky :V )
Elix-toestel: rond 80,00 EUR (mogelijks nog mijn getrouwheidskorting te verminderen sneaky :V )

ik durf alleen niet goed beslissen uit gebrek aan ervaring met die toestellen...
DJ JBStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 24-10-2005
Laatste: 17-5-2010
23-10-2009 12:40
Ik ben ook nog steeds op zoek naar 'de ultieme dB-meter'.
De PAA-3 een paar keer in mijn handen gehad, maar ik stoorde mij er vooral aan dat de backlight zijn werk niet goed genoeg deed. En dat is precies het probleem van de meeste andere meters: niet tot nauwelijks af te lezen in het donker.

De enige die ik ben tegengekomen die het wellicht zou kunnen is de reeks van Galaxy Audio. Helaas nog niet kunnen testen.
Uit m'n hoofd verkocht AudioPro deze meters.

Voorlopig zit er ook een dB-meter in mijn Nokia, die het niet onaardig doet. laugh :D
Lichtje erbij?
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
23-10-2009 13:34
Heb hier zo'n goedkope digitale Sphynx meter, kostte maar een paar tientjes maar doet zijn werk gewoon prima.

Analoog is (uiteraard) nauwkeuriger maar veel lastiger om af te lezen.

Dus ik zou zeggen: mooi voor een digitale meter kiezen, daar kan iedereen mee uit de voeten.

Enige waar je even op moet letten is dat je je metingen altijd met een A-weging uitvoert (deze weging is gecorrigeerd voor het menselijk gehoor). Een C-weging geeft een hogere waarde die niet overeenkomt met de menselijke waarneming.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
LjmarkStandaard Lid
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 22-11-2024
23-10-2009 15:35
Ik weet niet of deze link mag, maar dit is een goedkope oplossing. Ding is redelijk naukeurig (heb ook een spynx en een paa3)
www.dealextreme.com/details.dx/sku.3085
Doet wat 'ie doen moet
Frank76Standaard Lid
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-11-2024
23-10-2009 16:35
Waarom is ieders uitgangspunt dat analoog nauwkeuriger is?
De gemeenten en bedrijven die geluidsmetingen doen die ik ken, werken met (jaarlijks gecalibreerde) digitale meters.
Ik denk dat de nauwkeurigheid veel meer te maken heeft met de prijsklasse en niet met analoog of digitaal.
Een digitale meter rond niet af (de mijne althans)tenzij je dit instelt.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein

Terug naar forum Reageer (zonder quote)