Forum > Geluid

Betaalbare digitale X-over/processor!!!

(53 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
19-10-2002 11:13

Dré schreef:

Ik ben bang dat dit niet zal helpen bij de meeste versterkers. Een beetje versterker heeft er geen moeite mee een halve seconde door te spelen nadat de netspanning weggevallen is (meer dan lang zat om de dodelijke "plop" uit de DRPA te toveren).
Klopt, dat probleem (bij plotselinge stroomuitval)
blijft dan inderdaad bestaan...

Dré schreef:

In de AAPLS nieuwsgroep had iemand met succes een UPS gebruikt om ervoor te zorgen dat de DRPA langer bleef werken dan de versterkers bij het wegvallen van de netspanning. Wel een erg omslachtige manier uiteraard.
Ik zou er zelf niet op zijn gekomen! Maar gaat me toch een stuk te ver...

Dré schreef:

Ik hoop het zelf met een aantal solid state relais (dip-8 behuizing dus lekker compact) tussen Pin-2 en Pin-3 van elke output op te kunnen lossen. Deze moeten dan (normally closed) gevoed gaan worden door een niet of nauwelijks afgevlakte voedingslijn zodat ze vrijwel direct afvallen (de uitgang kortsluiten) als de netspanning wegvalt.

Een klein probleempje is dat de DRPA vrij vol is van binnen. Ik hoop echter dat er genoeg ruimte is voor deze kleine relais...

In principe is dit idee ook toe te passen BUITEN de DRPA (tussen de DRPA en de versterkers in). In dat geval is afmeting niet echt een issue meer. In de meeste racks is nog wel wat ruimte voor een "toverdoosje" extra ;-)
Dat zou de oplossing kunnen zijn. In het rack is ruimte zat. Blijft een feit dat het eenvoudiger en goedkoper zou zijn geweest als dbx dit probleem had opgelost.

Nevelty schreef:

sorry dat ik even een intermezzo inlas,

maar ik onderbreek even jullie techtalk omdat de absolute leek in mij een paar dingen niet begrijpt ;-)

waarvoor dient zo'n cross over precies, buiten EQ en feedback destroyer (?)
De Driverack is een aantal apparaten in één doosje, die vroeger meestal apart werden verkocht (en nog wel). Eén daarvan is de crossover. Deze doet niks meer of minder dan het geluidssignaal uit je mixer verdelen in hoog, mid en laag, die vervolgens naar aparte versterkers gaan.

Groeten,
Victor Noordland
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
21-10-2002 18:00
Ik heb nog maar even de vraag over de uitschakelproblemen gepost op het driverack forum. Lees en trek je conclusies:
>Is there a way to protect the speaker system from the switch on/off spike the Drive Rack PA generates?<

You can use a UPS or a sequenced power supply, both of these work quite well.

>Does the new 260 have an adequate protection against power-off noises?<

Yes, the increased price of the 260 allows us to put in a relay.

Tom Cram
dbx Senior Technical Support
(801) 568-7530
tcram@dbxpro.com
Ik vind dit hele verhaal onbegrijpelijk. Hoe kan een merk als dbx bezuinigen op een relaitje als je weet wat voor narigheid dit kan veroorzaken. Toch maar een 260 dan?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
21-10-2002 19:31

victor schreef:

Ik vind dit hele verhaal onbegrijpelijk. Hoe kan een merk als dbx bezuinigen op een relaitje als je weet wat voor narigheid dit kan veroorzaken. Toch maar een 260 dan?
Heb ik ook al aan zitten denken.

OF het enige middel dat je als consument hebt om aan te geven dat je het er niet mee eens bent... Een ander merk kopen!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RenéStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2002
Laatste: 18-7-2007
Berichten: 3
27-10-2002 18:00
Ik heb getwijveld tussen ofwel de drpa of twee maal Lem dx24. Ik heb uiteindelijk gekozen voor Lem omdat de prijs overeen kwam en twee processors een stuk flexibeler is, als je versterkers zoals in mijn geval verdeeld zijn over twee racken. Het grote voordeel behalve dan dat de door jullie genoemde nadelen wel netjes zijn opgelost is dat Lem gratis software updates verstrekt en software om de Lem's vanaf een pc te besturen wat ik toch wel ideaal vindt. Misschien komt dbx ook wel met firmware updates in de vorm van een nieuwe EPROM dan, iets wat in het geval van de dx24 jammer genoeg ook aan de orde is, dx26 niet.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
27-10-2002 22:50
Ik heb redelijk wat tevreden gebruikers gehoord over de LEM-processors. Zelf geen ervaring mee. Alleen kunnen ze niet alles wat de DRPA kan.

De nieuwe dbx Driverack 260 (begin volgend jaar leverbaar) heeft in ieder geval relais op de uitgangen, mutebuttons per kanaal en de bekende dbx GUI (Graphical User Interface), zodat je hem aan een PC kan hangen. Is natuurlijk wel weer een paar honderd euro duurder dan de Driverack PA. Vandaar dat ik daar toch weer naar zit te gluren...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
R.bergerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-12-2002
Laatste: 20-3-2003
Berichten: 1
11-12-2002 22:10
De discussie over het dbx DriveRack PA interesseert mij bijzonder. Ik zoek naar een betaalbare digital loudspeaker management processor als hulp bij het ontwerpen van passieve en actieve filters. Dit wordt gebruikt naast de gebruikelijke meet en ontwerp hard- en software. In eerste instantie gaat het om hifi(-end)luidsprekersystemen. Ik zou graag willen weten of de geluidskwaliteit van de DRPA samen met goede voor- en eindversterkers en goede luidsprekers even goed of beter klinkt dan een goed ontworpen hifi luidsprekersysteem met passieve of actieve filters en de zelfde luidsprekers.
Heeft iemand inmiddels iets moois gevonden op de uitschakelklik (dreun, klap)? Groeten Ronald.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
11-12-2002 22:19

r.berger schreef:

De discussie over het dbx DriveRack PA interesseert mij bijzonder. Ik zoek naar een betaalbare digital loudspeaker management processor als hulp bij het ontwerpen van passieve en actieve filters. Dit wordt gebruikt naast de gebruikelijke meet en ontwerp hard- en software. In eerste instantie gaat het om hifi(-end)luidsprekersystemen. Ik zou graag willen weten of de geluidskwaliteit van de DRPA samen met goede voor- en eindversterkers en goede luidsprekers even goed of beter klinkt dan een goed ontworpen hifi luidsprekersysteem met passieve of actieve filters en de zelfde luidsprekers.
Plaats het apparaat in "unity gain" en "flat" in de signaallus. Switch dan met een ABX box tussen bypass en feed through. Dan kun je zelf bepalen of hij wel of niet de "signal chain" aantast.
Heeft iemand inmiddels iets moois gevonden op de uitschakelklik (dreun, klap)? Groeten Ronald.
In de USA hebben een aantal een UPS toegepast. Zelf zou ik eerder met (solid state vanwege het gebrek aan ruimte) relais werken die Pin-2 aan Pin-3 knopen zodra de netspanning wegvalt.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
14-2-2003 13:54
Toch weer even dit topic naar boven gehaald voor een update. Inmiddels is de Driverack 260 leverbaar. Uit het dbx Driverack Userboard haal ik de volgende extra's t.o.v. de Driverack PA:

1. Dual mono
2. Output relays
3. GUI Control
4. More PEQ's
5. External Zone Controller capability
6. More matrixing capabilities
7. Front panel mutes
8. Full featured security
9. Seperate RTA function
10. Room delay

Dus: alle tekortkomingen van de PA opgelost. Leuk...
Is natuurlijk wel weer een stukje duurder (de PA is zeg maar 600 euro, de 260 1.000 euro, beide excl. BTW).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-6-2003 11:28
En weer een update: ik heb inmiddels de Driverack 260 staan. Nog niet in gebruik, eerst wil ik het apparaat goed leren kennen en inregelen, daarna gaat'ie on-the road.

Eerste indruk: perfect. Zeer handige controle over alle functies als je hem aan een windows-pc hangt (GUI-control). Ook de firmware kan je upgraden middels de pc. De laptop die bij ons toch al meegaat voor de lasersturing mag nu ook de Driverack sturen.

Verder output relais en muting toetsen voor ieder van de 6 outputs. Zeer uitgebreide wachtwoordbeveiliging (iedere functie kan aan een beveiligingsniveau high, medium of low worden gekoppeld met aparte passwords). Uitgebreide eq (de parametrische eq is 9 banden op de beide ingangen en 4 banden op ieder van de 6 uitgangen).

En verder natuurlijk alle functies van de (ook al erg uitgebreide en zeer goed klinkende) Driverack PA.

Het enige dat ik nog zou willen is een wat groter display (hoewel dat door de GUI-control niet meer zo heel belangrijk is).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1370
6-6-2003 00:53
In hoeverre is de geluidskwaliteit van een digitale X-over als de DR260 nou beter dan een vergelijkbare digi of anologe x-over.

Momenteel gebruik ik een Rane AC23. Rane is ook een behoorlijk merk. Zou ik overstappen zou het een LEM DX26 worden of een DRPA/260. Je leest (voornamelijk op www.live-audio.com) erg veel dat het veel beter klinkt dan analoog. Veel helderder. Ook al is er niet veel aan geoptimaliseerd, en werkt de processor enkel als x-over.

Ik weet dat er een groot prijsverschil in zit tussen mijn voorgenomen processoren. Maar is dit verschil in prijs goed terug te vinden in de geluidskwaliteit. Zijn de verschillen tussen bijvoorbeeld een LEM of DBX goed te horen. Of uberhaubt al tussen digitaal een analoog.
Zou dit verschil zo groot zijn dat een bepaald speakerset gewoon beter gaat klinken.

Het doel wordt Drive-in. Dus even ook kijken naar het al dan niet rendabel zijn. (Ik weet het, volgens mij heb ik dit ooit al gevraagd in een andere vorm).

Terug naar forum Reageer (zonder quote)