Forum > Zelfbouw Speakers

eminence omega pro 18 aansturen.

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
17-7-2009 03:17
Ok, maar heb je nu dan niet het SUM knopje ingedrukt dan?
Kijk, die behringer heeft vele knopjes en functies, daarom is het altijd beter EERST de manual door te lezen dan eerst problemen krijgen en die vervolgens op te lossen, soms gaat dit gepaard met enige schade..
Overigens is die limiter maar een 'eitje' en kan je beter voor een 'aparte' compressor/limiter kijken om als 'speaker beveiliging' te laten werken.

Ik wil wel meer weten hoe je dit nu wel goed heb gekregen en dan voornamelijk hoe jij je cross-over nu hebt aangesloten..

Heb je nou ook het 'knopje' lowcut gevonden?

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
DjteeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2006
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 14
17-7-2009 14:33
Beste pascal,

cker heb ik het low cut knopje gevonden. Dit is niet zo lastig. Alleen waneer het gebruikt wordt en er gebeurt niets.( dit te maken met de low cut 25hz) dan heeft het weinig zin deze te gebruiken. Het sum knopje op de achterkant is niet ingedrukt. Maar om even terug te komen op hoe de cross-over is aangesloten. hij staat in 3 weg stereo stand. Er komt een mono signiaal binnen, op de linkerkant. Deze kant wordt ook alleen gebruikt. Want de versterker staat in bridge stand. De low cut staat nu uit, en er is een crossover punt op 130 hz.

Mvg,
Tom
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
18-7-2009 02:46

djtee schreef:

Beste pascal,

cker heb ik het low cut knopje gevonden. Dit is niet zo lastig. Alleen waneer het gebruikt wordt en er gebeurt niets.( dit te maken met de low cut 25hz) dan heeft het weinig zin deze te gebruiken. Het sum knopje op de achterkant is niet ingedrukt. Maar om even terug te komen op hoe de cross-over is aangesloten. hij staat in 3 weg stereo stand. Er komt een mono signiaal binnen, op de linkerkant. Deze kant wordt ook alleen gebruikt. Want de versterker staat in bridge stand. De low cut staat nu uit, en er is een crossover punt op 130 hz.

Mvg,
Tom
Hallo Tom,

Even reageren op wat je schreef;

Die lowcut doet zeker wel wat, dus geloof me, zet deze maar aan.
Je stuurt mono aan? Waarom? Wat voor speakers gebruik je en welke versterkers?
Heb je het over 1 versterker dan, tenminste, dat schrijf je??
Op het moment dat je versterkers 'bridged' loopt er een hogere spanning naar je speakers waardoor jouw 'probleem' zeker kan voortvloeien!!!

Zo, vertel eens meer over jouw systeem zodat we een beter beeld krijgen wat je doet!!

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
DjteeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2006
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 14
19-7-2009 21:29
Hallo,

Ik ben nu uit aan het testen en het proberen met het bouwen van boxen. Daarom maar 1 versterker in gebruik. Ik ben van plan om 4 subjes te bouwen. En hierbij 2 degelijke topkasten bij te kopen. Zodat we feestjes tot 300 man aan kunnen. Het bouwen van de subs is puur uit hobby er zit geen idee achter om heel veel geld ermee te gaan verdienen. Dus daarom ook de vraag naar meer kennis.

Het syteem zie er alsvolgt uit. signaal gaat naar de crossover(behringer cx3400). deze crosst dan op 130 hz. en het signaal gaat dan naar de crown xls602. deze geeft(bridgd) 1200watt aan 8ohm dus genoeg vermogen om de sub(eminence omega pro 18) aan te sturen.

Mvg,
Tom
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
19-7-2009 21:39
Hoe heb je je kast gebouwd?
Gelijmd? Ik zie een plankje zitten in het ontwerp, heb je de loze ruimte erachter opgevult? ( PUR werkt het beste.. )

Dan vervolgens, als je op 0DB uitstuurt trek je dan de versterker niet over de zeik?
Geen clipping dan?
Hou er rekening mee dat deze speaker "in aanmerking" komt..
Het is dus niet de maximaal belastbare speaker in deze kast,
De speaker is tevens ook "maar" 800 watt RMS, om er dan 1200 watt op los te laten in een niet compleet ideale kast?

Edit: plus dat als ik de kast invoer ik zie dat het kastje niet geschikt is met deze tuning voor deze speaker..
If it ain't Dutch it ain't much...
DjteeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2006
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 14
19-7-2009 22:10
Hallo,

De kastjes zijn gelijmd en geschroefd. De ruimte achter het plankje is opgevuld met pur. En de wanden zijn van binnen gekit.

De versterker gaat niet de clippen.

Mvg,
Tom
DjteeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2006
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 14
21-7-2009 22:26
Even om terug te komen en vooruit te kijken.

Ik ben zeker nog van plan om de bandpass hoorn van speakerstore te bouwen. Klik
Hierin staat beschreven dat de eminence omega 18 er ook in kan. Heeft iemand enige ervaring met deze kast. En in combinatie met deze speaker.

Mvg,
Tom
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
22-7-2009 10:16

Dré] schreef:

Je huidige methode is een beetje vergelijkbaar met een keukenmes uit de la pakken, je borstkas opensnijden en er dan achter komen dat je toch níet zelf open hart chirurgie toe kunt passen...
shocked 8O Wat een gruwelijke, doch treffende vergelijking..
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
22-7-2009 16:46
De low-cut op 25 Hz doet gehoormatig inderdaad niets maar voorkomt wel dat er signalen naar de speaker worden gestuurd die niet hoorbaar zijn maar wel degelijk schade kunnen toebrengen aan je speaker. Liefst stel je de low-cut af op of iets boven de tuningsfrequentie van de kast, in dit geval dus minimaal 35 Hz.
Verder maakt het niet zoveel uit hoeveel vermogen je op de speaker zet, liever een zware dan een lichte versterker, speakers gaan eerder stuk door een versterker die staat te clippen dan door teveel vermogen. Zelf heb ik een setje met enkel 15" subs (Fane Colossus 15XB) die al jaren probleemloos draait op een LAB 4000 (1700 Watt @ 8 Ohm), dat staat regelmatig hele avonden stevig te stampen maar wel met een low-cut filter op 45 Hz.
Het vermogen beveiligen door limiters is trouwens ook geen vrijbrief om lekker voluit te gaan, het maximale vermogen is weliswaar gelimiteerd maar het gemiddelde vermogen neemt wel toe en daar worden speakers ook niet echt gelukkig van.
Nog één tip; ga voor kasten die vanaf 45-50 Hz weergeven, dit komt het rendement zwaar ten goede en gaat echt laag genoeg om lekker voelbare bas te produceren.
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DjteeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2006
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 14
30-7-2009 13:51
Hallo,

Na even wat gestoeid te hebben met winisd heb ik toch een aantal dingen ontdekt. Goed speakersbouwen is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Maar ik heb mijn eigen box in winisd gestopt en bij het tapblad cone excursion kom ik uit dat vanaf 43hz de speaker meer kan belasten. Dit verklaard denk ik ook het geluid. Met een low cut om en rond 40 hz valt dit weg. Ik hoop dat dit klopt. Als het niet klopt hoor ik het graag.

Mvg,
Tom

Terug naar forum Reageer (zonder quote)