Forum > Newbie Forum

Eerste DMX Lichtset

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JohansStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-7-2009
Laatste: 27-10-2010
Berichten: 9
2-7-2009 22:45
Hoi, ben een newbie op gebied van DMX aansturen, maar heb enkele vragen.

Per toeval heb ik voor een prikje 2 Dynamo 100 scanners kunnen kopen + een MKII showtec Dimpak voor het aansturen van parren. (voor 120 euro is dit een prikje)

Ik wens nu deze aan te sturen via een DMX controller vanop de PC.
Heb ook reeds Freestyler gedownload en wat mee gespeeld.
Heb nl het idee om mij een DMX - USB Mini-Interface kabel (DMX4U The willows) aan te kopen om deze via de PC & freestyler aan te sturen.

Dit zijn mijn vragen:

1) Kan al ik deze toestellen via deze DMX kabel aansturen, werkt dit goed? (ben maar een gelegenheids DJ, die af en toe eens een fuifje doet voor vrienden)

2) in freestyler kan ik bij de fixtures onder het merk showtec, geen dimpack vinden. heb er wel een gevonden in freestyler bij het merk EURLITE. Werkt deze van Showtec hier evengoed mee? of is dit iets anders.

3)Je kan Fixtures toevoegen, dit wordt waarschijnlijk in een bestand opgeslagen. Heeft er dan misschien iemand al een dimpack fixture gemaakt voor een showtec MKII.

4)scene/chases worden eveneens opgeslagen op de PC. Zijn er mensen die een leuke scene hebben voor aansturen van één of twee Dynamo 100 toestellen. Zou tof zijn dat ik eens kan zien hoe zo'n programma is gemaakt.
Al je me dit wil doormailen, laat me iets weten.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
2-7-2009 22:55
1 x bewerkt. Laatst door Dewazige op 2-7-2009 22:59
1) Ja, dat kan, verder geen ervaring.
2) Voor dimmer gewoon generic dimmer 4ch gebruiken, indien niet voorhanden gebruik een willekeurige andere 4ch dimmerpersonality
3) Niet nodig, zie antwoord hierboven
4) sorry heb ik niet
Lost in Music
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
2-7-2009 22:57

Johans schreef:

Per toeval heb ik voor een prikje 2 Dynamo 100 scanners kunnen kopen + een MKII showtec Dimpak voor het aansturen van parren. (voor 120 euro is dit een prikje)
Klopt, dit is niet duur
1) Kan al ik deze toestellen via deze DMX kabel aansturen, werkt dit goed? (ben maar een gelegenheids DJ, die af en toe eens een fuifje doet voor vrienden)
ja zeker kan dit. met freestyler kun je 512 kanalen aan sturen. werkt prima dus.
2) in freestyler kan ik bij de fixtures onder het merk showtec, geen dimpack vinden. heb er wel een gevonden in freestyler bij het merk EURLITE. Werkt deze van Showtec hier evengoed mee? of is dit iets anders.
Kijk eens bij Generic. dit is iig het geval bij martin lightjockey. misschien is dit bij freestyler ook wel simpele dim packjes
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
3-7-2009 12:27
Ik zou, voor het programmeren in Freestyler, eens een van de vele tutorials doorlezen. Je kunt met Google vast genoeg hierover vinden.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
3-7-2009 18:29

Johans schreef:

2) in freestyler kan ik bij de fixtures onder het merk showtec, geen dimpack vinden. heb er wel een gevonden in freestyler bij het merk EURLITE. Werkt deze van Showtec hier evengoed mee? of is dit iets anders.
2) Voeg in plaats van jouw showtec dimmer, ga bij het toevoegen van fixtures naar het mapje "parcan", hier vind je diverse parren in. Voeg er hier 4 van toe, op dezelfde kanalen als jouw dimpack staat ingesteld.

Zodra je dan in het hoofdscherm bent, kan je ze ook via de DMX400 gebruiken, is wel het makkelijkste. Doe je via rechtermuisknop op par, en dan "Use in DMX400", geef kanaal op, en doe dit zo bij alle 4.
JohansStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-7-2009
Laatste: 27-10-2010
Berichten: 9
6-7-2009 23:09
Allen bedankt, Kan nu alweer een stap verder.

Heb nog een vraag, iemand ervaring om freestyler via een netbook PC te gebruiken?
Vb een Aus EEE PC met 10 insch scherm en ATOM N270 processor.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
7-7-2009 12:35
Als je er niet al te veel fixtures aan hangt, zal het waarschijnlijk geen probleem zijn: laptopje is snel zat. Maar het formaat van het scherm lijkt me een ramp! Ik vind een 15 inch TFT al krap (windows die elkaar overlappen); 17 inch met een resolutie van 1280x1024 vind ik prettig werken. Tenzij je alleen maar voorgeprogrammeerde showtjes afdraait, dan is een klein schermpje prima.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
JohansStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-7-2009
Laatste: 27-10-2010
Berichten: 9
7-7-2009 16:27
Thanks, het zou inderdaad gaan om enkel voorgeprogrammeerde scenes.
Doel is thuis de show voor te bereiden en dan het bestand over te zetten naar de netbook en afdraaien.

Het aantal fixtures is beperkt to 4 parren, 1 strobo, 2 scans en later een lasertje.
JohansStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-7-2009
Laatste: 27-10-2010
Berichten: 9
7-7-2009 22:45
Hoi, heb vandaag de DMX4all USB mini controller ontvangen.
Driver geinstalleerd, freestyler opgestart en interface DMX4all geidentificeerd.
Restart free styler, scanner aangesloten en een scene laten lopen. (simpel lamp aan/uit, andere gobo etc...)

Resultaat, er gebeurd niks, ik zie wel dat de groene led op de scanner constant staat te blinken, dus hij herkent hem wel (Adress instelling is correct)
Wat doe ik fout? iemand een idee, tip
TwinscanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-12-2006
Laatste: 13-5-2013
Berichten: 144
7-7-2009 23:15
Eerst freestyler opgestart, dongle geïdentificeerd en dan de dongle aangesloten ? Zoja, alles uittrekken en eerst de dongle erin, daarna Freestyler opstarten wink ;)
Electronics run on smoke, if you let it out they stop working.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)