Forum > Geluid

Basisinformatie geluid

(55 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
MalcolmStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2006
Laatste: 8-10-2018
Berichten: 127
2-6-2009 18:52
Inderdaad vrij lastig af en toe razz :p

Wat ik over clippen weet is..

- Wanneer een versterker niet het vermogen kan leveren wat er gevraagd word en vanaf dat punt z,n output afvlakt. Het outputsignaal gaat dan op een gelijkspanning/stroom lijken. Aangezien een speaker alleen beweegt als de stroom door z'n spoel telkens van polariteit wisselt als de toegevoerde stroom ook wisselstroom is gaat deze stil staan. Zo krijgt je speaker heel wat meer vermogen te verwerken gezien het RMS vermogen ook omhoogschiet. Gevolg is dus een verbrande spreekspoel

- Als een input het toegeleverde signaal niet kan verwerken/niet genoeg headroom heeft kan deze ook clippen. Verder gebeurt er dan volgens mij hetzelfde als in een versterker. Het wissellende signaal gaat meer en meer lijken op een gelijkspanning, waar een mixer niet aan kapot gaat trouwens wink ;)

Correct me if i'm wrong happy :)
Making air move..
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
2-6-2009 20:59

Koen van der k schreef:

.....impedanties (was al toegelicht).....
Nu achteraf gezien (men leert elke keer weer wat bij) was het niet geheel juist qua terminologie. Aangezien een (complexe) impedantie uit een weerstand- en een reactantiecomponent bestaat. Een impedantie met een reactantiecomponent gelijk aan nul is dus ook niet frequentieafhankelijk.

malcolm schreef:

- Wanneer een versterker niet het vermogen kan leveren wat er gevraagd word en vanaf dat punt z,n output afvlakt. Het outputsignaal gaat dan op een gelijkspanning/stroom lijken. Aangezien een speaker alleen beweegt als de stroom door z'n spoel telkens van polariteit wisselt als de toegevoerde stroom ook wisselstroom is gaat deze stil staan. Zo krijgt je speaker heel wat meer vermogen te verwerken gezien het RMS vermogen ook omhoogschiet. Gevolg is dus een verbrande spreekspoel
Ik heb er al vaker op gehamerd om niet met de term gelijkspanning te gaan gooien met betrekking tot het onderwerp 'clippen'. Gaat imo nergens over, gooi maar eens een fouriëranalyse over 1 periode van een geclipte sinus heen en je zult zien dat er absoluut geen sprake is van een DC component. Het 'stilstaan' van een driver acht ik daarnaast een vrij verwaarloosbare reden voor het doorbranden daarvan. De conus legt per periode namelijk minimaal dezelfde weg af (filter de hogere harmonischen uit een blokgolf en je zult zien waarom ik 'minimaal' zeg), waardoor de hoeveelheid langsstromende 'koellucht' ook weinig zou moeten verschillen en gezien de massa van zo'n spoel is significant opwarmen en afkoelen binnen een enkele periode echt niet aan de orde. wink ;) Aangezien de grondharmonische en de eerste harmonischen vaak buiten het bereik vallen van de weergave van de hoogdriver is het 'stilstaan' buiten de middenpositie daar al helemaal niet aan de orde.

Wat er wel gebeurt bij clippen is inderdaad dat het toegevoerde RMS vermogen omhoog gaat en dat er harmonische vervorming in het signaal komt. Ook veranderen de verhoudingen tussen het vermogen dat in de lagere frequenties zit en dat in de hogere frequenties. Aangezien de lagere frequenties gezien de natuurlijke aard van je signaal veel sterker aanwezig zijn gaan deze namelijk eerder clippen en eigenlijk vindt er dus een soort van extreme compressie plaats op je lage tonen terwijl de hoge tonen ongemoeid blijven. Door de verschuiving in deze verhoudingen en door het toevoegen van harmonische vervorming kunnen hoogdrivers (met name in passief gefilterde systemen) het erg moeilijk krijgen.
(Overigens wil ik er wel bij vermelden dat het ik het verhaal over de verschoven verhoudingen oorspronkelijk van Dré heb en ik het zelf waarschijnlijk niet had kunnen bedenken. Het staat dus ook al elders op het forum, voor de geïnteresseerden.)

Mijn excuses dat dit verhaal het niveau van de beginneling een beetje is overstegen, maar ik moest het toch even kwijt. shut up :X
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 23-11-2024
Berichten: 431
2-6-2009 21:43
Is het ook niet zo dat bij het clippen er ipv een sinus een blokgolf gevormd wordt? Daardoor beweegt de conus niet vloeiend maar schiet hij telkens vooruit en achteruit (met gevaar van te ver te schieten met alle gevolgen van dien)?
Fun is serious business!
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
2-6-2009 23:47
Nope.
Simpel gezegd zijn er 3 manieren om een luidspreker te slopen.
1) te hoog RMS vermogen
2) over de X-max gaan
3) te weinig beweging om te koelen

Zolang een aangeboden signaal voldoet aan deze eisen zal het luidspreker biet zijn welk signaal hij krijgt.

Bij een blokgolf zal de luidspreker nog perediek bewegen, dus zal er koeling zijn. Op het moment dat het RMS vermogen kleiner is dan de koeling die de luidspreker krijgt zal deze gewoon heel blijven. (mits die niet over de X-max gaat).
De reden dat de blokgolf gevaarlijk is, is dat de RMS waarde van dit signaal eneorm hoog is. Een versterker die met muziek er bv. 200 watt RMS speelt zal met een blokgolf een signaal met vele malen hogere RMS waarde kunnen produren (op maximaal vermogen).

Een blokgolf is inprincipe een sinus die enorm geclipt is. Een periode van maximaal negatieve spanning word gevogld door een periode van maximaal positieve spanning. Om aan te geven wat nu eigenlijk gebeurd nemen we als voorbeeld een signaal (sinus van 100 Hz) en nemen aan dat dit door de baskastern weergegeven word. Verder nemen we aan dat onze luidsprekers filter hebben wat de lage frequenties naar de baskasten stuurt en de hoge frequenties naar de topkasten. Bij onze sinus van 100 Hz veranderd de spanning in de tijd langzaam van de minimale waarde naar de maximale waarde en weer terug.
Op het moment dat dit signaal heel ver geclipt word houden we een blokgolf over. Dit signaal springt van de minimale waarde heel snel naar de maximale waarde, en evenlater is er weer een sprong naar de minimale waarde. Dit signaal komt aan bij het filter, en deze stuurt snelle veranderingen naar de topkasten. Door clipping van onze sinus gaat er dus signaal naar de topkast toe!!
Overegens zal ook de baskast nog steeds spelen. De reden is dat de blokgolf nog steeds de orginele sinus bevat. Zoals eerder beschreven is kan je mbv. de fourieranalyse zien uit welke frequentiecomponenten een signaal opgebouwd kan worden. Als we de blokgolf analyseren zien we dat de orginele frequentie van 100 Hz er nog steeds inzit. Echter zit ook 200, 300, 400, etc. Hz er nu in. En die frequenties worden door het filter dus vrolijk naar de topkast gestuurd.

Ik heb geprobeerd om alles op een beetje makkelijke manier uit te leggen en hoop dat het er duidelijker van geworden is.
Lost in Music
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-11-2024
Berichten: 13474
3-6-2009 10:28

malcolm schreef:

Inderdaad vrij lastig af en toe razz :p

Wat ik over clippen weet is..

- Wanneer een versterker niet het vermogen kan leveren wat er gevraagd word en vanaf dat punt z,n output afvlakt. Het outputsignaal gaat dan op een gelijkspanning/stroom lijken.
Omdat het hier en daar vlak is? Dus een blokgolf is ook gelijkspanning? Laat er eens een fourier op los en kijk naar de DC component (bij een normale blokgolf is die keurig NUL). Dit is dan ook weer zo'n typische urban myth die intuïtief lijkt te kloppen maar in werkelijkheid kant noch wal raakt. ;-)
Aangezien een speaker alleen beweegt als de stroom door z'n spoel telkens van polariteit wisselt als de toegevoerde stroom ook wisselstroom is gaat deze stil staan.
Daarvoor zou een erg grote bandbreedte nodig zijn. Heeft een woofer een erg grote bandbreedte? Nope.
Zo krijgt je speaker heel wat meer vermogen te verwerken gezien het RMS vermogen ook omhoogschiet.
Niet doordat hij stil gaat staan maar doordat de crest factor van de stimulus lager wordt.
Gevolg is dus een verbrande spreekspoel
Vaak wel. Maar niet omdat het DC is (of er erg op lijkt), niet omdat de speaker soms stil staat maar gewoon omdat bij clippen de gemiddelde waarde te hoog kan worden. Zie ook de VELE topics die hierover reeds op het forum staan (en de diverse goed documenten; met name op de site van Rane).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
4-6-2009 00:46

malcolm schreef:

Omdat het geen sinus meer is, maar een blokgolf wordt er meer vermogen door die spoel heen gehaald terwijl de koeling niet meer wordt
Het zal de speaker worst zijn of hij een sinus of een blok golf krijgt. De beweging van de speaker is verantwoordelijk voor de koeling. Zolang de speaker genoeg beweegt om het toegevoerde RMS vermogen te koelen is er niks aan het handje.

Je kan dus niet zeggen dat "de koeling niet meer wordt". De koeling is alleen direct afhankelijk van de beweging. Of deze veroorzaakt word door een blokgolf of een sinus maakt geen donder uit.

Als je verder de RMS waarde van een sinus met een blokgolf wilt vergelijken, zal je eerst moeten kijken wat de minimale en maximale waarde van je signaal zijn. Als we ervanuit gaan dat voor beide signalen de minimale waarde -1 V en de maximale +1 V is, heeft de blokgolf een RMS waarde van 1 V en de sinus een RMS waarde van 1/sqrt(2) = 0.71 V.
Edit Mod: Dré: Geveegd op 30-12-2009
Lost in Music
M|A AudiotechniekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2004
Laatste: 18-3-2013
Berichten: 289
23-7-2010 12:48
https://www.bcae1.com/spkrmlti.htm
Leuke site om te leren hoe het nou precies in zijn werk gaat met de impedantie van speakers met de verschillende manieren van aansluiten.
De laatste doet het licht uit
Rp23Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-4-2010
Laatste: 10-6-2011
Berichten: 12
18-4-2011 08:03
Handig!! Eigenlijk bedoeld voor producen, maar ook handig om voor bandjes PA ed te weten...

junglist.dzion.ca/Frequency_ranges.pdf

en dit;

Komt van een ander forum freetekno.be :

Sow presents the production bibble

This is the most important part of producing... without this information your better off not producing. I dont know what you know but this is very helpful chart to use. There are many out there and there is no such thing as only one way to eq you just have to feel it out. Follow these guidelines and your beats n bass will sound better. Also remember not to boost to much and always cut out 50-0 on your kick drums eq... that room is for the baseline. Also on say a snare cut out anything less than 100 hz this keeps room again for other stuff, whatever frequencies your not using always cut them out. Hope this helps you. If you need anything else hit me up here. Or have any questions. I held myself back for years not knowing this information. Just make sure n eq all your instruments for a much cleaner sound. Also i can give you sample packs of shit. Ez

PART I – Instruments and EQ

Kick Drum

Any apparent muddiness can be rolled off around 300 Hz. Try a small boost around 5-7 kHz to add some high end.

60-100 Hz ~ Adds bottom to the sound
100-250 Hz ~ Adds fullness
250-800 Hz ~ Muddiness area
2.5 kHz ~ Slap attack
5-8 kHz ~ Adds high end presence
8-12 kHz ~ Adds hiss and rattle

Snare

Try a small boost around 60-120 Hz if the sound is a little too wimpy. Try boosting around 6 kHz for that 'snappy' sound. Snares are often the driving force of dnb and they take on so many forms that it really comes down to "time spent" here. Experimentation is the key... but here are general guidelines:

220-260 Hz ~ Fatness
5 kHz ~ Crispness
6-8 kHz ~ Adds presence

Hi hats or cymbals

Any apparent muddiness can be rolled off around 300 Hz. To add some brightness try a small boost around 3 kHz.

200Hz ~ Clank or gong sound
250-800 Hz ~ Muddiness area
1-6 kHz ~ Adds presence
6-8 kHz ~ Adds shimmer and clarity
8-12 kHz ~ Adds brightness

Rack Toms

240 Hz ~ Fullness
5 kHz ~ Crack / smack attack

Floor Toms

80-120 Hz ~ Fullness
5 kHz ~ Crack / smack attack

Bass Guitar

Try boosting around 60 Hz to add more body. Any apparent muddiness can be rolled off around 300 Hz. If more presence is needed, boost around 6 kHz. Most of this will apply to any bassline.

50-100 Hz ~ Adds bottom end
100-250 Hz ~ Adds fullness
250-700 Hz ~ Muddiness Area
700-1000 Hz ~ Pluck sound
2.5 kHz ~ String noise / pop
3-6 kHz ~ Adds presence
6-8 kHz ~ Adds high-end presence
8-12 kHz ~ Adds hiss

Vocals

This is a difficult one, as it depends on the mic used to record the vocal. However...Apply either cut or boost around 300 Hz, depending on the mic and song. Apply a very small boost around 6 kHz to add some clarity.

100-250 Hz ~ Adds 'up-frontness' / boom
250-800 Hz ~ Muddiness area
2-6 kHz ~ Adds presence
6-8 kHz ~ Adds sibilance and clarity
8-12 kHz ~ Adds brightness

Piano

Any apparent muddiness can be rolled off around 300 Hz. Apply a very small boost around 6 kHz to add some clarity.

80-120 Hz ~ Adds bottom
120-250 Hz ~ Adds body
250-1 kHz ~ Muddiness area
2.5-5 kHz ~ Adds presence
6-8 kHz ~ Adds clarity
10 kHz ~ Crisp attack
12-14 kHz ~ Adds hiss

Electric guitars

Again this depends on the mix and the recording. Apply either cut or boost around 300 Hz, depending on the song and sound. Try boosting around 3 kHz to add some edge to the sound, or cut to add some transparency. Try boosting around 6 kHz to add presence. Try boosting around 10 kHz to add brightness.

200-250 Hz ~ Adds fullness
250-800 Hz ~ Muddiness area
2.5 kHz ~ Adds bite
5-8 kHz ~ Adds clarity
8-12 kHz ~ Adds hiss

Acoustic guitar

Any apparent muddiness can be rolled off between 100-300 Hz. Apply small amounts of cut around 1-3 kHz to push the image higher. Apply small amounts of boost around 5 kHz to add some presence.

80-120 Hz ~ Bottom end
120-250 Hz ~ Adds body
2.5-5 kHz ~ Adds clarity
8-12 kHz ~ Adds brightness

Horns

There are many types of horns and EQ will affect each in drastically different ways. Here’s a few common EQ affects for most types of horns.

120-240 Hz ~ Fullness
5-7.5 kHz ~ Shrillness

Strings

These depend entirely on the mix and the sound used.

50-100 Hz ~ Adds bottom end
250 Hz ~ Adds fullness
250-800 Hz ~ Muddiness area
1-6 kHz ~ Sounds crunchy
7.5-10 kHz ~ Scratchiness
11-14 kHz ~ Adds brightness
Rp23Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-4-2010
Laatste: 10-6-2011
Berichten: 12
18-4-2011 08:03
PART II – Frequencies and Domains

50 Hz

1. Increase to add more fullness to lowest frequency instruments like foot, toms, and the bass.
2. Reduce to decrease the "boom" of the bass and will increase overtones and the recognition of bass line in the mix. This is most often used on bass lines in Rap and R&B.

100 Hz

1. Increase to add a harder bass sound to lowest frequency instruments.
2. Increase to add fullness to guitars, snare.
3. Increase to add warmth to piano and horns.
4. Reduce to remove boom on guitars & increase clarity.

200 Hz

1. Increase to add fullness to vocals.
2. Increase to add fullness to snare and guitar (harder sound).
3. Reduce to decrease muddiness of vocals or mid-range instruments.
4. Reduce to decrease gong sound of cymbals.

400 Hz

1. Increase to add clarity to bass lines especially when speakers are at low volume.
2. Reduce to decrease "cardboard" sound of lower drums (foot and toms).
3. Reduce to decrease ambiance on cymbals.

800 Hz

1. Increase for clarity and "punch" of bass.
2. Reduce to remove "cheap" sound of guitars

1.5 kHz

1. Increase for "clarity" and "pluck" of bass.
2. Reduce to remove dullness of guitars.

3 kHz

1. Increase for more "pluck" of bass.
2. Increase for more attack of electric / acoustic guitar.
3. Increase for more attack on low piano parts.
4. Increase for more clarity / hardness on voice.
5. Reduce to increase breathy, soft sound on background vocals.
6. Reduce to disguise out-of-tune vocals / guitars
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
19-4-2011 11:26
En nu wortels uit de oren en leren op het gehoor te werken.
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)