Forum > Geluid

Luidspreker bevestiging aan lantaarnpaal

(31 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 12-11-2024
15-4-2009 11:59

joepurlings schreef:

Er wordt gesafed aan een oog dat aan de tentpalen gelast is.
das verstandig
Verder zijn er twee klemmen aanwezig, terwijl één klem al voldoende is om het dubbele van de normale last te houden.
Dubbele van de normale last? Heb je als een een rigging topic doorgelezen?
Er zijn trouwens ook prima topics te vinden over het veilig vliegen van boxen te vinden.

Ik zag wel vaker toen ik nog vaak op markten stond als standwerker, de meest curieuze bevestigingen van luidsprekers aan lantaarnpalen.
Tot en met touwtjes die over het lamparmatuur hingen, waaraan dan de box vastgezet was shocked 8O
Gewoon als aan een totenpaal bij de indianen shut up :X

De insteek van mijn opmerkingen zijn alleen maar bedoeld om je aan het denken te zetten over je verantwoording. een set van een paard tegen een paal, kan alles loswrikken, en bij een volgende klap komt het dan naar beneden als je pech hebt. En als het buiten is, vergeet dan niet wat wind kan doen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
15-4-2009 12:20

Tom schreef:

Dubbele van de normale last? Heb je als een een rigging topic doorgelezen?
Er zijn trouwens ook prima topics te vinden over het veilig vliegen van boxen te vinden.
Ja hoor. Als één klem alleen al het dubbele van de normale last kan houden, heb je sowieso al een VF van 4 (de last is normaal gelijk aan 1, een klem kan het dubbele sowieso dragen, dus kan een last aan van 2, 2 klemmen brengen dit dan weer naar 4). Ik heb geen 5 boxjes, dus VF 5 kan ik nier zo gemakkelijk testen, er is echter geen haar op mijn hoofd die eraan twijfelt dat het dan niet meer goed komt. Door dubbele borging met safety kom je dan uit op een geteste VF van 8.

Verder is de (okay, niet zo officiële) met twee man eraan hangen test ook goed voor zo'n 150 kg. Met luidsprekers van 15 kg. per stuk, met twee aan een beugel, zit je ook al aan VF5.
Ik zag wel vaker toen ik nog vaak op markten stond als standwerker, de meest curieuze bevestigingen van luidsprekers aan lantaarnpalen.
Tot en met touwtjes die over het lamparmatuur hingen, waaraan dan de box vastgezet was shocked 8O
Gewoon als aan een totenpaal bij de indianen shut up :X

De insteek van mijn opmerkingen zijn alleen maar bedoeld om je aan het denken te zetten over je verantwoording. een set van een paard tegen een paal, kan alles loswrikken, en bij een volgende klap komt het dan naar beneden als je pech hebt. En als het buiten is, vergeet dan niet wat wind kan doen.
Met loshalen van de beugels lijken ze vaak nog vaster te zitten dan met vastdraaien. Ik begrijp best dat je wil waarschuwen voor gevaarlijke houtjes-touwtjes praktijken. Daar zul je mij ook niet mee bezig zien, sterker nog, ik zou zelf iemand die ik er wel mee bezig zie het liefst opknopen aan zijn eigen touwtjes, zoiets doet me ook pijn aan mijn ogen hoor.
Niet goed, wel hard!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
15-4-2009 12:35
De oorspronkelijke vraag kwam toch van 'DjNathan' en niet van 'joepurlings' of ligt dat aan mij?

Of spreken zij hier beiden over hetzelfde project? Lijkt mij niet?

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JoepurlingsVIP Lid
15-4-2009 12:41
Dat klopt, ik gaf alleen aan op welke manier ik beugels heb geconstrueerd, waarna Tom zich vraagtekens stelde bij de veiligheid hiervan.
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
15-4-2009 17:56
Foto's zouden een hoop verduidelijken.

Buiten de kans op claims vanwege beschadigingen komt er ook het stukje veiligheid om de hoek kijken.
Dat is alleen de strekking van mijn tips/waarschuwingen.

Verder is het niet zo dat ik een moraalridder wil zijn, maar als je boxen op een meter of 3 á 4 hoogte in een lantaarnpaal hangt, heb je met een hoop zaken te maken. als het paard met ruiter erlangs moet kunnen zonder zijn hoofd te stoten, moet je misschien nog wel iets hoger gaan zitten happy :)

De kostprijs van een fatsoenlijke set beugels zal al snel de opbrengst van de hele boeking overschreiden.
En de paardjes lopen toch niet overal?
Een paardenbak/parcours/springfestijn (ik heb er meerdere gedaan in de loop van de jaren) heb ik altijd vanaf de buitenkant van geluid voorzien. Met publiek erbij werk je twee kanten uit.
En dan moet je wel weer een beetje opassen voor je echo echo echo wink ;)

Verder moet je het uiteraard zelf weten, het is jouw eigen verantwoordelijkheid.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JoepurlingsVIP Lid
15-4-2009 19:19

Tom schreef:

Foto's zouden een hoop verduidelijken.
Ik zal binnenkort eens een foto posten.
Verder is het niet zo dat ik een moraalridder wil zijn, maar als je boxen op een meter of 3 á 4 hoogte in een lantaarnpaal hangt, heb je met een hoop zaken te maken. als het paard met ruiter erlangs moet kunnen zonder zijn hoofd te stoten, moet je misschien nog wel iets hoger gaan zitten happy :)
Ze zullen inderdaad tussen de 4 en de 5 meter hangen. Dit verandert naar mijn inzien echter niets aan de veiligheid. Al hangen ze op 1 meter hoogte, dan nog moeten ze veilig hangen.
De kostprijs van een fatsoenlijke set beugels zal al snel de opbrengst van de hele boeking overschreiden.
Dat klopt, alleen heeft een vriendelijke vriend ze voor me in elkaar gelast, omdat ik hem ook ergens mee geholpen had. Zelf heb ik alleen maar ijzer gezaagd enzo razz :p Verder was het al dik 100 euro aan ijzerwerk, en een dikke dag werk. Zeker dat het heel duur geweest zou zijn als ik ze door een firma had moeten laten maken. Ik heb ze echter twee keer per jaar nodig, dus het is wel de moeite waard.
En de paardjes lopen toch niet overal?
Een paardenbak/parcours/springfestijn (ik heb er meerdere gedaan in de loop van de jaren) heb ik altijd vanaf de buitenkant van geluid voorzien. Met publiek erbij werk je twee kanten uit.
En dan moet je wel weer een beetje opassen voor je echo echo echo wink ;)
Toch wel... De paarden lopen bijna in de hele tent. Aan de buitenste kanten zijn de rekken waar de paarden staan die niet in de ring aanwezig zijn, dan is er een looppad van zo´n 3 meter, waarna de ring alweer begint.
De luidsprekers die in de palen hangen (halverwege de tent) zijn gedelayed. Verder staan er helemaal voorin de tent nog 2 grotere speakers op statieven. Met een beetje afstellen is het gegalm binnen de perken te houden.

Luidsprekers aan de buitenkant plaatsen gaat niet. Hier zijn de rekken waar de paarden staan, en is de tent maar 2,5 meter hoog ofzo, een speaker zo dus recht voor een paardenkop (hoofd) hangen.
Verder moet je het uiteraard zelf weten, het is jouw eigen verantwoordelijkheid.
Als er ook maar een haar op mijn hoofd twijfelde aan de veiligheid van deze constructie, zou die er nooit hangen. Ik zal de laatste zijn die iets ophangt "omdat het zo ook wel kan", vandaar ook dat er speciale, stevige beugels gemaakt zijn.
Niet goed, wel hard!
Dj NathanStandaard Lid
Sinds: 5-12-2002
Laatste: 23-1-2013
17-4-2009 09:25
In mijn geval gaat het om Renkuz heinz CM80 luidsprekers.
Deze zullen ongeveer 9 á 10 kilo wegen. Verder is dit geen opdracht die alleen bestaat uit 6 luidsprekers.
Deze luidsprekers zijn delay lijnen voor wat extra spraak verstaanbaarheid.
En zal dit evenement nog 6 keer terugkomen dit jaar. Dus is het wel de moeite waard om een mooie beugel te ontwerpen.

Ik ben blij met alle reacties ook omtrent de veiligheid enz. Ik ga in iedergeval geen statieven plaatsen in een hossende menigte. Ik heb vandaag een deel van de beugel binnengekregen en het is de bedoeling dat ik ze volgende week donderdag al ga ophangen(uiteraard zonder luidspreker). Zodat dat niet meer op de drukste dag van het jaar hoeft te gebeuren.

Ik zal maandag/dinsdag wel even een foto posten hier.
Pearl 2000 in da house!!
RodiBakkerStandaard Lid
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 2-11-2024
17-4-2009 22:38
Een idee wat ik nog niet gelezen heb is een beugel welke je met een forse slangklem monteerd aan de paal. De gemeente hier doet dit ook voor tijdelijke verkeersborden en dergelijke. Je hebt zelfs band waar je slangklem van kan maken van elke lengte. Dit werkt alleen goed bij aluminium masten welke niet geschilderd zijn.
Dj-dStandaard Lid
Sinds: 26-6-2005
Laatste: 3-10-2019
18-4-2009 02:24

joepurlings schreef:

Verder is de (okay, niet zo officiële) met twee man eraan hangen test ook goed voor zo'n 150 kg. Met luidsprekers van 15 kg. per stuk, met twee aan een beugel, zit je ook al aan VF5.
VeiligheidsFactor 5? Dat is de hijswet welke je dan 'gebruikt?!'. Voor theater en evenementen is de richtlijn VF10.
JoepurlingsVIP Lid
18-4-2009 20:08
Volgens wat er hier allemaal op het forum staat, voldoet een dubbele borging toch ook als VF10?

In dat geval is er toch niks aan de hand?
Niet goed, wel hard!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)