Forum > Geluid

Geluid laptop naar installatie.

(19 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
CooneyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2009
Laatste: 28-4-2009
Berichten: 6
8-4-2009 16:44
Hallo,

Ik zit te sukkelen met mn geluid naar m'n muziekinstallatie. Heb een JB systems beat6 USB mengpaneel en een VX 700 versterker.
Vroeger altijd gedraaid met m'n vaste PC. Glashelder geluid zonder enige brom langs de USBuitgang naar mn mengpaneel, en in m'n beginjaren zelfs nog via de koptelefoonuitgang en dit ging nog veel beter dan de problemen die ik nu heb.
Met m'n notebook krijg ik ook wel goed geluid zolang ik op batterijen speel. Sluit ik mn voeding aan gaan de poppen aan het dansen. De piepende ruis ( andere tonen naarmate hoe hard de pc werkt) vliegt om mn oren. Ik heb op andere forums al wel veel dit probleem tegengekomen, maar steeds werkten die mensen met de jack-uitgang. Nu is m'n vraag of ik met die, normaal perfecte USB-overdracht, net dezelfde weg op moet; d.w.z. andere geluidskaart?

alvast bedankt mensen,

Koen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2009 16:50
Probleem zit niet in je USB overdracht. Probleem zit in het feit dat je PC de randaarde zo smerig maakt dat deze ellende, via de mixer, wel in de audio MOET komen. Deze smerigheid komt binnen doordat de PC aan de mixer geaard wordt door de massa verbinding van de USB bus.

Dit is mogelijk te verminderen door de mixer GOED te aarden (met een stevige kabel van de behuizing naar de randaarde van het net). Een andere optie is een isolatietrafo (per kanaal uiteraard) in de master sectie van de mixer. De mixer mag dan zweven wat hij wil (en dat zal hij doen zolang hij aan de smerige aarde van de PC hangt) maar het zal geen storing veroorzaken in de versterker.

Je kunt het, voor korte afstanden, prima proberen met die goedkope "help ik heb brom" dingen uit de webshop (1 nodig voor stereo). Werkt (standaard) alleen voor ongebalanceerde verbindingen. Waar plaatsen? Verst verwijderd van de bron (dus vlak bij de ingang van je eindtrap).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
8-4-2009 17:14

Dré schreef:

....

Je kunt het, voor korte afstanden, prima proberen met die goedkope "help ik heb brom" dingen uit de webshop (1 nodig voor stereo). Werkt (standaard) alleen voor ongebalanceerde verbindingen. Waar plaatsen? Verst verwijderd van de bron (dus vlak bij de ingang van je eindtrap).
Deze dus
www.new-line.nl/v/12698

Groeten,
David Kamphuis.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
8-4-2009 17:30
zelf los ik dit op door een klein draadje van een apparaat bijvoorbeeld een cd speler.
of bij mixers de ground phono naar de laptop te leiden.
en deze aan een stukje metaal *bijvoobeeld de buitenkant van vga poort*
werkt bij mij altijd goed..
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
CooneyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2009
Laatste: 28-4-2009
Berichten: 6
8-4-2009 19:05
Bedankt jongens,

Ik heb m'n phonoground naar de aarde van het net gebracht en de brom is serieus verminderd naar een aanvaardbaar niveau. Nog niet helemaal weg, maar het gaat. Misschien moet ik me binnenkort toch maar zo'n antibromsetje aanschaffen.

Allenszins bedankt!
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
8-4-2009 19:20
Ik heb een dap xenon mixer en heb soms ook last van wat brom.
Ik kan in princiepe dus ook gewoon de stroomkabel aanpassen, de bestaande stekker eraf (deze is zonder aarding) en dan een sterkker eraan zetten met aarding en een kabel leggen van de stekker naar een van de 3 groundschroefjes die achter op de mixer zitten
de mixer zit in een flightcase (en ja de powerconkabels zijn geaard).

Dit kan nooit kwaad of wel (heeft dus alleen voordelen).
wat zou een leven zijn zonder geluid
CooneyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2009
Laatste: 28-4-2009
Berichten: 6
8-4-2009 21:50

djlimburg schreef:

Ik kan in princiepe dus ook gewoon de stroomkabel aanpassen, de bestaande stekker eraf (deze is zonder aarding) en dan een sterkker eraan zetten met aarding en een kabel leggen van de stekker naar een van de 3 groundschroefjes die achter op de mixer zitten
das misschien geen slecht gedacht, ik wou morgen gwn een kabel maken met netstekker en slechts een draad naar de aarding en dan langs de andere kant naar phonoground vant mengpaneel, maar jouw idee is wel heel wat eleganter.
CooneyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2009
Laatste: 28-4-2009
Berichten: 6
8-4-2009 21:57
ik lees nu ook in een andere topic dat het kan helpen om de aarding van de laptop uit te schakelen; dus een stekkerdoosje zonder aarding maken om de laptop in te steken; dit is nog wel het makkelijkste denk ik (als het werkt, maar tlijkt mij heel realistisch). Zo'n doos kan ik trouwens nog gebruiken voor mijn antieke radio's met hun stekkers zonder aarding (originele stekkers, dus afknippen geeft minder waarde aan t toestel).
DjlimburgEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-3-2008
Laatste: 20-6-2009
Berichten: 274
8-4-2009 22:01
je kunt gewoon een stekkerdoos nemen die open maken en de aardingskabel los maken
let wel op de rest is ook niet geaard als je daar nog iets insteekt
wat zou een leven zijn zonder geluid
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
8-4-2009 22:13
Als een apparaat aarde nodig heeft dan heeft het apparaat dat NODIG. Niet omdat het apparaat erom maalt MAAR omdat het onderdeel uitmaakt van de veiligheid van het apparaat.

Het is dus gevaarlijk!!!

Niet alleen kun je jezelf naar de andere wereld helpen, het kan ook anderen overkomen (en da's natuurlijk pas echt erg...).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)