Forum > PC related Forum

Studio set (voor eigen muziek), wat moet ik kiezen?

(18 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
Teknoist-Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2009
Laatste: 7-5-2009
Berichten: 3
26-3-2009 17:15
Hoi Allemaal,
Ik ben Arline en ik gaan beginnen met mijn eigen muziek te maken via de pc.(vooral de muziekstijl Tekno)
Heb al een aantal keer kleine muziekjes gemaakt, en wil nu graag door naar het echte werk.
Ik ben dus op zoek naar een goede PC om muziek te maken, goede programma's en...?

Ik heb met het programma fruity loops gewerkt(werk er nog mee) en vond dit wel fijn werken!
Mijn vraag aan jullie (omdat ik hier nog helemaal on-ervaren in ben) is wat zouden jullie mij aanraden?

Mijn plan is om eerst een goede pc te kopen, met een studio mixertje (en meer benodigdheden? Kunnen jullie dat mij vertellen?)
en daarvoor heb ik ongeveer een budget van €500,-
Ik kan me voorstellen dat jullie gaan zeggen dat dat veelste weinig is als ik goed apparatuur wil hebbenwink ;) Maar ik kan
altijd langer door werken! Dus dat is geen probleem

Daarna wil ik een DJ set gaan kopen... maar dat is allemaal voor de toekomst!

Wat zouden jullie mij precies aanraden voor een apparatuur? Ik weet zeker dat hier wel wat ervaren
studiofreaks zitten die mij dit kunnen vertellen. Ik heb al veel research er naar gedaan, ook samen met een
dj, maar die kan mij niet precies vertellen wat ik zou moeten gebruiken met het maken van muziek.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groetjes Arline (Teknoist-)
Anoniem150218Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-2-2009
Laatste: 18-2-2015
Berichten: 20
31-3-2009 00:07
hallo, ik maak soms ook wel eens muziek met Fruityloops. en dat gaat gewoon goed hoor zonder midi keyboard enz, Gewoon alles met je muis doen. Ik heb wel een goedkoop keyboardje hier liggen die ik soms gebruik. maar ik klik mijn tonen toch liever met mijn muis!
Jan van DurenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-8-2002
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 160
31-3-2009 08:21
1 x bewerkt. Laatst door Jan van Duren op 31-3-2009 19:27
als je echt muziek wilt gaan maken koop dan een Apple. Ik heb het jaren met een windows pc geprobeerd en was dan meer bezig om de boel aan de praat te krijgen en te houden dan met muziek maken. Heb nu een Apple Imac en deze werkt altijd en goed. Op de Apple staat het programma garageband. Je kunt dan met de aanwezige samples of zelf opgenomen samples muziekjes maken. Op de site van Apple staat een demo.

gr

Jan
Deze knop?? Dat is de talentknop!
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 384
31-3-2009 09:28
Heb je daadwerkelijk een nieuwe pc nodig? Want dan blijft er van die 500 euro bar weinig over om nog iets van software / plugins te kopen.

Gezien het budget en de muziekstijl zou ik in jouw geval lekker blijven werken met FL Studio en die uitbreiden met VSTi's (virtuele instrumenten).

Een Apple is niet strikt noodzakelijk. Ik werk een tiental jaar op een Windows pc en dat is altijd goed gegaan. Nu draaiende: Cubase + Vienna symphonic library. (Overigens niet aangesloten op het netwerk en dus absoluut vrij van infecties e.d.).
VieroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-11-2004
Laatste: 3-10-2024
Berichten: 431
1-4-2009 00:18
Apple is vooral handig als je met firewire interfaces werkt, zit er standaard op. Draait naar mijn ervaring ook een stuk stabieler als windows maar hier heeft iedereen zijn mening over...
Ik heb zelf een Macbook Pro met Apple Logic, vooral voor recording maar met producing in het vooruitzicht. Moest ik jou zijn zou ik nog wat verder proberen met wat je nu hebt en wachten tot je nog wat meer budget hebt... Ik ging eerst ook recorden met een sm58 van shure maar ben nu toch blij dat ik heb gewacht tot ik mijn tlm103 van neumann kon kopen... Geduld is een schone deugd happy :)
Fun is serious business!
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
1-4-2009 21:38
mijn mening: lekker windows houden. opnieuw installeren, helemaal schoon rippen qua services en software. Draait net zo stabiel als een mac. (afhankelijk van de hardware natuurlijk, heb nu al 2 jaar een server draaien op XP pro, zonder ook maar 1 keer vastloper.)
Reason vind ik persoonlijk een aanrader. Redelijk eenvoudig door te krijgen met al snel een fatsoenlijk resultaat.
Teknoist-Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2009
Laatste: 7-5-2009
Berichten: 3
2-4-2009 07:57
heee...
ja, ik wou zelf nou wat meer gaan sparen nou heb ik een beetje mijn keuze's kunnenn maken.
en nou kom ik toch achter dat ik beter kan sparen dan troep kopen.
maar ik haal een gewone laptop en daar zet ik gewoon alles op.
en dan komt het wel allemaal goed.
want zo mac pc kan ik nog wel ff voor wachten haha
maar bedankt voor de reacties
groetjes
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 30-9-2024
Berichten: 384
2-4-2009 09:40
Een laptop zou niet mijn eerste keus zijn, vanwege:

- het kleine scherm;
- de beperkte opslagcapaciteit;
- de interne muziekchip.

Toelichting:
Omdat je met veel vensters werkt is het makkelijk dat je niet steeds alles opnieuw moet aanklikken. Een groot scherm (of twee schermen) is in mijn beleving erg wenselijk.

Een laptop heeft een beperkte opslagcapaciteit (250 GB?). Als ik kijk naar mijn geluidenbank zou dat al niet op zo'n schijfje passen. Dus zul je in dat geval met externe HD's gaan werken. En dat betekent weer extra kabels en losse voedingen.

In een laptop zit vaak geen echte geluidskaart, maar een muziekchip en de kwaliteit hiervan is nooit zo goed. Daarbij zijn ASIO drivers wel een vereiste i.v.m. latency. Dus ook hier zul je met een externe geluidskaart gaan werken. Nog meer kabels en losse voedingen...

Je krijgt al snel een rommelige werkomgeving en ik ben daar persoonlijk niet zo kapot van.
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
3-4-2009 22:25
ben het volledig met Daniel eens, voor de OP is er een nog groter voordeel; kosten! voor 250/300 euro heb je een zeer keurige pc. goed uitzoekend zelfs inc. maya44.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
6-4-2009 09:58

robertoal schreef:

voor 250/300 euro heb je een zeer keurige pc. goed uitzoekend zelfs inc. maya44.
Wordt het besturingssysteem tegenwoordig gratis weggegeven of ben je deze wellicht vergeten in je berekening?
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)