Forum > Licht

Merk keuze van LED PAR spots

(32 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
FoxlakeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2008
Laatste: 24-8-2008
Berichten: 1
1-6-2008 19:57
Ik kan nergens een kwaliteitsverschil of lichtopbrengst verschil lezen tussen de verschillende merken LED Parren. Bijvoorbeeld PAR 56 RGB.
Showtec is vrij goedkoop, JB-Systems veel duurder, en Eurolight en andere zweven er tussen. Is er een groot kwaliteitsverschil?
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-6-2008 20:01
Is al ERG veel overgeschreven op dit forum. Martijn heeft best wat vergelijkingen gedaan, foto's geplaatst, etcetera.

Heb gisteravond eens een showtje gedaan (jawel.. Jeroen op de weg met een Dipsko, je geloof het niet laugh :D) met o.a. 8x JB LED Par 64, die zijn wel erg fijn (mits frost-filter uiteraard). Komt een flink strakke bundel vanaf, lichtopbrengst is prima (bij veel kleuren te vergelijken met 300W halogeen).
Light Image
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
3-6-2008 00:50
De LEDmarkt is een beetje verdeeld in een budgetsegment en een duurder segment. In die laatste groep vallen bijvoorbeeld de ELED Triparren, en de nieuwe serie Showtec Studiobeams. Daarnaast hebben merken als JB-Systems ook ander leuk ledspul zoals de LP8115 projectors en LP3315's.

Tot nu toe vind ik in het budgetsegment de JB-Systems par het beste presteren voor z'n geld. Wel moet ik zeggen dat ik nog niet met de nieuwe ADJ par met 0,25W LEDs heb gespeeld, het zou me namelijk niet verbazen als die een minstens zo hoge (of hogere) lichtopbrengst dan de JB heeft. Feit is wel dat de JB par toch heel goed meekomt met een 300W par (NSP in lange behuizing), afhankelijk van de kleur. Bij een aantal kleuren spant het erom, bij sommige kleuren wint de ledpar het. Diezelfde JB par is ook een keer naast een Showtec Studiobeam (24*1W uitvoering), waarbij er voor het oog weinig verschil zat in output, maar de luxmeter toch een 4x zo hoge waarde aangaf bij de Showtec par. Overigens is die test voornamelijk indicatief, aangezien er ook verschillen in de openingshoeken kunnen zitten. Afstanden waren wel precies gelijk, getest bij een aantal kleuren. De Showtec Studiobeam is echter wel ruim 3x zo duur, waardoor de JB-Systems par voor z'n geld het dus leuker doet dan de Showtec par. De lichtopbrengst van de Showtec par rechtvaardigde het grote prijsverschil niet, dus vandaar dat mijn keuze tot nu toe op de JB par zou vallen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
3-6-2008 09:46

Martijn schreef:

Tot nu toe vind ik in het budgetsegment de JB-Systems par het beste presteren voor z'n geld. Wel moet ik zeggen dat ik nog niet met de nieuwe ADJ par met 0,25W LEDs heb gespeeld, het zou me namelijk niet verbazen als die een minstens zo hoge (of hogere) lichtopbrengst dan de JB heeft.
Ik heb ze wel naast elkaar gehad. Qua output doen ze gewoon niet voor elkaar onder (bij sommige kleuren wint de ene, bij andere kleuren de andere; verschillen zijn marginaal). De ADJ behuizing oogt netter (lijkt meer op een standaard par), de JB-Systems behuizing zit steviger in elkaar. Beiden gebruiken 400Hz refresh (voor een aantal toepassingen is dat een belangrijk gegeven!). De JB-Systems kan via een CA-8 aangestuurd worden, de ADJ par alleen via DMX. Openingshoek is bij beiden gelijk (ook de waarneming van de bundel is identiek).

De uiteindelijke keuze tussen die 2 hoef je dus NIET te doen op basis van lichtopbrengst (want daarin zijn ze gewoon aan elkaar gewaagd).

Ooh ja: De Showtec budget par (en dus ook z'n duitse broertje) komt niet in de buurt van wat bovengenoemde led parren presteren. De Showtec mid-price led par wel (maar die is weer duurder en groter dan de ADJ en JB-Systems led par).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
3-6-2008 15:45
Toevallig bij genoemde LED-vergelijking geweest wink ;)… De JB geeft gewoon een mooie bundel die goed bruikbaar is voor discofeestjes. Ook voor klein(amateur) theater en tentverlichting zetten wij ze wel eens in en dat voldoet zeker.

De Showtec studiobeam met 24 x 1 watt is toch weer wat krachtiger, zowel in output als in de volheid van de kleuren. Verder is de bundel wat breder en minder ‘spot’ dan de JB. Maar wat Martijn al noemt: ze zijn tevens fors duurder. Daarnaast zijn ze veel zwaarder door de idioot stevige behuizing.
De review in de webshop hier raakt overigens kant nog wal, deze spots geven bij veel kleuren meer licht dan een 300 watt Par56 MFL (zowel visueel als op de luxmeter).

Voor- en nadelen van LED-parren blijven natuurlijk ook hier staan, afweging daarvan kun je alleen voor jezelf en je toepassingen maken. Voor kleiner discowerk zou ik de JB kiezen, prijs-kwaliteit is op dit moment onverslaanbaar. Doe je ook meer decoratieve klussen dan kan de studiobeam of een andere spot met een flink aantal 1 danwel 3 watters interessant zijn.
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
1-3-2009 19:42
Ik post bij dit topic, omdat dit goed aansluit.
Ik zit er al een tijdje aan te denken om 8 led parren aan te kopen.
Nu wou ik de adj's kopen, maar ik twijfel nu tussen deze en de ShowTec LED Par-64, met 24* 1W led.
De openingshoek van deze is slechts 10° in vergelijking met de studiobeam (15°).
Deze zouden dus normaal straffer moeten lijken?
Ik heb nu gewone MFL, iets strakkere bundels mogen natuurlijk wel, maar indien het te strak wordt kan je natuurlijk niets meer uitlichten. Ik had ooit een vergelijking gezien tussen de openingshoek en de afkortingen MFL, NSP, VNSP... dus met het aantal graden ernaast, weet iemand dit nog staan aub? ik vind het niet.

Dan is er natuurlijk nog de prijs.
De Showtec led par is nu met de superactieprijs even duur als de adj 1/4W versie.
Groot voordeel voor mij bij Adj: de mogelijkheid 3-kanaals-modus. Hierdoor kan ik mijn huidig 24 kanaals dmx-paneel net behouden voor 8 par's. Nuja, dit is natuurlijk wel te vervangen indien het zo is dat de showtec echt meer licht geeft ivm de adj.
Enige ervaring met deze schowtec 24W versie iemand?
Andere suggesties zijn ook welkom, het budget zit rond €1000 voor 8 led-parren
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
2-3-2009 14:00
Als je niet wakker ligt van de grootte van de Showtecs; lekker die pakken. Komt meer ligt uit dan uit de JB/ADJ par64 spots. Nadeel is de krentenbol, maar als je ook daar mee kunt leven is de keuze zo gemaakt.

De parren zou ik gewoon per 2 aansturen. Een extra dimkanaal is, zeker op eenvoudigere lichtsturingen, erg prettig. Nadeel van de ADJ is dat 'ie in de 7-kanaals modus moet om het losse dimkanaal beschikbaar te hebben.

Bundels van beide spots (Showtec/ADJ (maar ook de JB)) zijn aanzienlijk strakker dan een MFL par, en ook iets strakker dan een NSP parpitje. (Spots zijn vergeleken met een NSP 300W lamp in een long behuizing) Vlakken uitlichten lukt er niet mee, tenzij je een bak frosts gebruikt maar dat kost je een hoop licht.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
TuneboyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 7-1-2006
Laatste: 23-6-2009
Berichten: 42
2-3-2009 22:49
Als jullie de Par 64 van JB van 120 euro met +-200 leds vergelijken met bijvoorbeeld Eurolite, vergelijk ze dan niet met de standaard par 56 met 150 leds van 60 euro, maar met de par 64 met 183 leds van 110 euro, dat maakt de vergelijking misschien wat eerlijker lijkt me...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 13473
2-3-2009 23:03
Waar doel je precies op? Is me namelijk volslagen onduidelijk.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
2-3-2009 23:38
Ik snap niet waarom mensen ineens zo bezorgd worden, sinds er ledjes in de parren zitten?

In mijn ogen (en ervaring ect. blabla)
Koop je een fixture nadat je die hebt zien werken. Zou je dit niet doen, ben je een pionieer in de branche (met veel te veel geld), of een idioot.

Mijn oordeel over LED-parren is in het afgelopen jaar, zeker drie keer bijgesteld. De ontwikkeling op het gebied van LED gaat op dit moment,
zo snel, dat de fabrikanten nooit de nieuwste LED's in de produkten kan plaatsen.

Mijn oordeel (ik zeg mijn) over LED-parren, nog even wachten met aanschaffen, als je even kan wachten.
De LED-par staat nog in de kinderschoenen, vergelijkbaar met de V*L1/V*L2 uit de jaren tachtig. We kunnen (hopelijk) nog zeker 10 jaar, de dicipline 'dimmer tech' nodig hebben. Al wordt dat al steeds meer automaten-tech.

Natuurlijk zijn er op dit moment al uitzonderlijk goede LED-parren te koop, hier betaal je dan ook voor.
Wil je een iets mindere lichtopbrengst / kleurenmenging / witbeeld / oid, betaal je ook wat minder.
De Showtech is een aardig spotje, voor het geld. Verwacht geen wonderen.
Verder heb ik alleen ervaring met de Pixelpar, ronduit waanzinnig alleen een beetje zwaar.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)