Forum > Geluid

Aux output op buizenversterker

(12 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
9-1-2009 16:34
Het geval: ik heb een geloso buizen versterker:
https://www.chambonino.com/gelhead.jpg
Nu wil ik het (gitaar) geluid wat hij produceert opnemen zonder gebruik te maken van een mic.
Helaas is het geval dat hij geen aux output heeft (of in ieder geval een output die je op een mixer aan wil sluiten; mag dus mic output worden)
Hoe krijg ik dit voor elkaar? de enige optie die ik zie (zonder dus dat kenmerkende buizen geluid kwijt te raken) is om de box output een paar weerstanden ofzo te doen die dit signaal om zetten in een signaal dat mixer wil slikken..
Bij voorbaat dank voor het antwoord!
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
9-1-2009 17:54
Volgens mij zijn er wel DI-boxen waar je je versterker uitgang rechtstreeks aan hangt. Denk dat dit met een passieve DI sowieso wel kan, maar dat moet iemand anders even bevestigen.

Heb er zelf geen ervaring mee.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
RobertoalStandaard Lid
10-1-2009 00:07
ik weet niet of we het over hetzelfde hebben; ik bedoel dus de Speaker uitgang. Niet zo'n output die je op bijv fender/marshall versterkers aantreft.
sowieso bedankt voor je hulp, volgende keer vraag wat duidelijker stellen laugh :D
HugovanmeijerenStandaard Lid
Sinds: 11-7-2004
Laatste: 19-5-2014
10-1-2009 10:01

robertoal schreef:

ik weet niet of we het over hetzelfde hebben; ik bedoel dus de Speaker uitgang. Niet zo'n output die je op bijv fender/marshall versterkers aantreft.
sowieso bedankt voor je hulp, volgende keer vraag wat duidelijker stellen laugh :D
Ik heb het wel degelijk over de speaker uitgang.

Dus je speaker uitgang via een DI naar je mixer laten lopen. Ik weet dat o.a. diverse Behringer DI's naar eigen zeggen tot '3000 watt versterkervermogen' kunnen behappen.
Zoals ik al zei, ik heb er verder geen ervaring mee, dus iemand moet dit even bevestigen.

Groeten Hugo
Sattinger's Law: It works better if you plug it in. - "Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro
JVSVIP Lid
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 11-11-2024
10-1-2009 10:58
Inderdaad, pak een simplele passieve DI-box met een flinke verzwakker erin (liefst >30dB) en hang hem parallel aan de luidspreker. Een aantal (vooral actieve) DI's kunnen met een maximale input van +30dBu overweg (24,5V). Beter even zoeken naar een exemplaar wat met een hoger inputlevel overweg kan (b.v. eerste google-hit +50dBu (250V) wat in alle gevallen voldoende is).

Overigens is het ook de speaker zelf die het geluid wat kleurt, dus een 100% hetzelfde klinkend geluid ga je moeilijk uit je DI krijgen. (maar bij pickup met een microfoon heb je hetzelfde kleurende effect van je microfoon...)...

[edit] Ik zie dat de Behringer DI-100 ook met een dergelijk inputlevel overweg kan. Voor het geld een prima ding. Is wel een aktieve versie, dus óf een 9V batterij erin, óf fantoomvoeding vanuit je mixer voorzien.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
10-1-2009 11:08

JVS schreef:

Overigens is het ook de speaker zelf die het geluid wat kleurt, dus een 100% hetzelfde klinkend geluid ga je moeilijk uit je DI krijgen..
Is dat niet de reden waarom men bijvoorbeeld dit gebruikt?
Uiteraard zijn er ook andere varianten met meerdere keuzes.

Martin.
kvm entertainment
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
10-1-2009 11:33
Ik zou eens uitkijken naar een Hughes en Kettner Red Box DI box. Deze heeft tevens een speaker simulator ingebouwd en de klank komt aardig in de buurt van een gitaar versterker met microfoon.

Overigens zijn deze Geloso en andere hifi/omroep buizenversterkers niet geschikt voor elektrische gitaar (tenzij je rustig clean speelt. Dit heeft met name te maken met het tegenkoppelnetwerk wat in buizen versterker gebruikt wordt, alsook de soort klankregelingen. Bij Geloso is dat eenpassieve Baxandal regeling terwijl het bij gitaar versterkers meestal Marshall of Fender klankregelingen zijn.

Verder mag je een buizenversterker nooit zonder luidsprekers of dummyload laten spelen. (Uitgezonderd zijn modellen met een zeer sterke tegenkoppeling die de boel zelf goed in bedwang houden). Dit kan de eindbuizen en/of uitgangstrafo kosten doordat de spanning intern behoorlijk opslingert door de inductieve last van de uitgangstrafo.

TCMC
RobertoalStandaard Lid
10-1-2009 14:06
gasten! dat het antwoord zo simpel zou zijn happy :) ; super bedankt allemaal! happy :)
@tcmc, de versterker is ooit een keer aangepast (door kennis) zodat de versterker volgens zijn zeggen wel een gitaar aankon.. (dit doormiddel van een weerstandje bij de inputs) Jij weet waarschijnlijk wel of dit kan of dat dit onzin is; anders: is dit waarschijnlijk ook op te lossen door er een di box voor te zetten?
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
10-1-2009 15:05

AMX_Pete schreef:

Een weerstand aan de ingang verandert niets aan het al dan niet belast zijn van de uitgang en dan blijft het not done om zonder belasting ( speaker of dummy load ) te spelen.
Ik lees nergens dat er geen luidsprekerbox op aangesloten zit.

Ik lees uitsluitend dat hij het geluid op wil nemen zonder microfoon.

Tevens zal de gitarist ook monitor geluid moeten hebben.
Misschien dat Robert hier wat duidelijker over kan zijn.
Hier een foto van de door TCMC voorgestelde redbox, die in alle opzichten erg duidelijk is.

Martin.
kvm entertainment
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
10-1-2009 15:25

robertoal schreef:

gasten! dat het antwoord zo simpel zou zijn happy :) ; super bedankt allemaal! happy :)
@tcmc, de versterker is ooit een keer aangepast (door kennis) zodat de versterker volgens zijn zeggen wel een gitaar aankon.. (dit doormiddel van een weerstandje bij de inputs) Jij weet waarschijnlijk wel of dit kan of dat dit onzin is;
Door de lekweerstand van de eerste buis (meestal 12AX7, ECC83, EF86 etc) naar 1 Meg te leggen vorm je een prima afsluitweerstand voor een elektrische gitaar. Onzin is het dus niet.

TCMC

Terug naar forum Reageer (zonder quote)