Forum > Zelfbouw Speakers

3-weg systemen ??

(21 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
17-12-2008 21:33

Janbo schreef:

Kan het merk niet zo terughalen, maar ben wel eens een fabriekskast 18-10-1 tegengekomen. Funktion one heeft de Resolution 1.5, geen drieweg maar wel een 18" in een top/fullrange kast.
Funktion-One heeft wel degelijk driewegkasten:

Resolution 2: 15-8-1 (Full Range)
Resolution 4: 12-8-1
Resolution 5: 12-8- dubbel 1

Dan is er ook nog de RM-18 drieweg wedge monitor, met een 18".
JanboStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-8-2004
Laatste: 8-6-2010
Berichten: 231
17-12-2008 22:01
Ben redelijk bekend met Funktion One, beweer ook niet dat F1 geen driewegkasten heeft (behoren tot de top zelfs). Doelde op de RM1.5 (geen drieweg), en verder op drieweg top/fullrange kasten met een 18” (zie mijn posting) zoals de Turbosound. De RM18 ken(de) ik niet maar dat is zo te zien geen topkast.

Verder zie ik een groot verschil tussen de drieweg topkasten voor grote klussen (zoals Funktion One) en een grote drieweg fullrange kast die je als dusdanig mobiel wilt gebruiken. Zo’n grote fullrange moet ergens staan. Op de grond blijft er na een paar meter niets van het mid/hoog over. Voor een statief zijn ze te groot en zwaar en niet in elke zaal is een podium of kun je om een tafel vragen… Natuurlijk kun je er een sub onder zetten, maar dan schiet je voorbij aan het doel van ´alles in een´ en kun je net zo goed met losse kasten gaan werken. Als het voor een vaste installatie is zie ik wel toepassingen in het ophangen waarbij je flink wat druk kunt maken in het laag met een groot conusoppervlakte.

Tja, en voor het grote werk is een drieweg-top in combinatie met subs prachtig. Een middentoon concept zonder overnamepunten in het meest hoorbare frequentiespectrum heeft zeker voordelen.

@ )Pieter(: handelbaarheid is relatief en afhankelijk van je doel en klussen, 75 kilo vind ik persoonlijk (en daarmee voor mijn doelen) een enorm en onhandelbaar gewicht. Voor iets grotere toepassingen gebruik ik de RCF 4Pro6001 top (dubbel 12”, 8”, 1”). Een lomp ding –in je eentje niet te hanteren- maar duidelijk lichter en kleiner dan z’n 75 kilo broeder happy :)

Blijft dus de vraag staan wat de OP ermee wil.
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
17-12-2008 22:20
@ Janbo: het is inderdaad maar wat je doel is. Maar die 75kg viel goed te tillen met twee man, de kast vond ik redelijk handelbaar mede omwille van zijn geringe breedte. Je kon er makkelijk mee door deuren en trappen op, wat van bijvoorbeeld de TMS3 (met zijn 120kg) niet gezegd kon worden mede dankzij zijn lompe design.
Neemt niet weg dat de RCF ongetwijfeld veel lichter zal zijn maar de TMS reeks is ook al aardig gedateerd (nieuwe materialen, betere constructiemethoden enzovoort).

Nu ik begrijp ergens wel het doel van de TS, maar vind het een aartsmoeilijke opgave om als zelfbouwer zo'n constructie aan te gaan en dat dan ook nog eens goed te laten klinken voor veel minder als een affabrieksetje.

Mvg.
Pieter
HeatsideStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-11-2006
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 164
18-12-2008 18:24
Werd bij een systeem van Axys ook geen 3-weg topkast met een 18" speaker gebruikt?
't komt goed
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
18-12-2008 19:57
Ik vraag me af in hoeverre het `vreemd` is om een 18" in een 3-weg te gebruiken als je nagaat dat dubbel 15" als top niet eens zo gek is... Hoewel het niet mijn eerste keuze zou zijn (zou eerder gaan voor een deftige 15" laag getuned, daarboven een 10" en dubbel waveguide) is het volgens mij lang niet zo gek als sommigen hierboven beweren wink ;). Uiteraard zul je wel goed moeten nadenken over je ontwerp, in principe maak je namelijk 2 losse kasten (als je 18" / b.v. 10" / b.v. 1" hebt).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
18-12-2008 20:16
Naja, als ik het goed begrijp wil de OP een sub mid en hoog in een behuizing,
Vanwege handelbaarheid, en het voordeel van de PI radiussen zou ik voor een sub top gaan dan..
Dubbel 15" top, waar wil je dat op hijsen, het (top) hoog moet wel netjes verspreid worden..
If it ain't Dutch it ain't much...
Crazy DanceAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2008
Laatste: 18-12-2008
Berichten: 11
18-12-2008 22:00
Het is ook niet de bedoeling dat ik het zou gaan bouwen maar ben gewoon benieuwd of er tekeningen zijn.

Heb al een aantal kasten gehoord en ik vond het best wel lekker klinken

Ak heeft ook een kast met de 18LX60 15lX60 en een CP750 geloof ik deze kast klinkt gewoon lekker en is niet topzwaar ( iig niet zo zwaar als een flinke dubbel 18 kist )

Je kan deze kast aktief aansturen of passief

Deze kasten lijken mij ook ideaal als DJ monitoring ( heb in het verleden gewerkt met de MD183 van Master ook tot volle tevredenheid.

Maar ik zie dat er veel verschil van mening is over 3-weg kasten met deze samenstelling.

Maar ze worden ook in de PRO wereld gebruikt door een aantal grote merken.
Zo ook in de combie van 15 10 1 drivers.

Ook staat iets in mijn gedachten iets van een GPS project ofzo
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-12-2008 22:19

Daniel-sound schreef:

Uhh, je wilt een sub mid en hoog in een behuizing,
De meeste normale mensen razz :p die zetten dat apart i.v.m. handelbaarheid etc..
Gelukkig zijn er altijd personen die niet onder normale mensen vallen. sneaky :V

klik (wel 15"/10")
Kwa handelbaarheid niets mis mee. Kasten hebben twee wielen, kortom snel neerzetten en aansluiten. (zowel actief als passief)

Zelfde idee van Lem gehad maar dan met twee kasten, baskast en midhoog kast. Geeft meer werk. Tevens moest die set actief aangestuurd worden.

Martin.
kvm entertainment
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
18-12-2008 22:26

KVM schreef:

Gelukkig zijn er altijd personen die niet onder normale mensen vallen. sneaky :V

klik (wel 15"/10")
Kwa handelbaarheid niets mis mee. Kasten hebben twee wielen, kortom snel neerzetten en aansluiten. (zowel actief als passief)

Zelfde idee van Lem gehad maar dan met twee kasten, baskast en midhoog kast. Geeft meer werk. Tevens moest die set actief aangestuurd worden.

Martin.
Wat is normaal natuurlijk, maargoed,
Het lijkt me nogal onhandig om 18 10 en 1 in een behuizing te stoppen,
Kun je nooit meer wat in je eentje opbouwen... ( tenminste, als dit je enige kasten zijn dan razz :p )
Ik vond een soundprojects SP3M ( 57 kilo? ) nog net in mn eentje tilbaar, maar dan ook alleen op een ander subje, ( 1.30 hoog ongeveer die sub )
en die kast is ook een goede hoogte van bijna een meter zal het zijn..
If it ain't Dutch it ain't much...
)pieter(Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-12-2007
Laatste: 13-2-2020
Berichten: 247
19-12-2008 08:18
Maar als je zo kasten gaat inzetten moeten het toch wel grotere feesten zijn zeker? En wie bouwt dan alleen op? Juist ja, niemand.
Een Sub en top in een kast gaat mijn inziens nooit werken omdat de 18" gewoon nooit op een fatsoenlijke manier hoog genoeg gaat komen om de 10" het te laten overnemen.
Een 15" zou wel nog lukken maar dan zal het eerder richting kickbass gaan ipv echt sublaag.
En zoals in de meeste systemen loopt het laag hier als eerste tegen zijn begrenzingen aan en zullen we dus moeten kijken naar een verdubbeling en dan komen we bij een X-Tro.

Mvg.
Pieter

Terug naar forum Reageer (zonder quote)