Forum > Licht

Showtec PSA-321 Aardlek

(35 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
8-12-2008 16:29

CyberDance schreef:

Hm, wordt er voor beveiliging tegen zwevende nullen gebruikt? juist, zo'n hulpcontact. Vandaar dat in zo'n geval de aardlek / automaat ook niet in zal willen schakelen bij gebrek aan enige stroom.
Wellicht doel je hier op de "extra" pen (Pen-6 in een 63A en hogere stekker). Daar doelde ik NIET op (ik zie dat ook zeker niet als zwevende nul beveiliging trouwens).

Er zijn systemen die de spanning meten tussen nul en aarde en daarbij moedwillig een (milde) sluiting veroorzaken tussen nul en aarde indien die spanning boven een bepaalde waarde komt (waardoor de aardlek afschakelt en de uitgang(en) direct spanningsvrij worden (om erger te voorkomen)). Geen idee of de PSA-321 deze feature heeft (maar omdat ik het niet weet kan ik het ook niet uitsluiten). Zet bij zo'n beveiliging een fase op de nulaansluiting en je weet zeker dat de beveiliging geactiveerd zal worden.

En die Pen-6 in een CEE-63 (en hoger) is volgens mij puur (of in ieder geval hoofdzakelijk) bedoeld om te voorkomen dat de stekker vollast moet schakelen (want een stekker is al helemaal geen schakelaar; ook al wordt hij daar wel vaak voor misbruikt).

Nog even over aan en afschakelen. Dat gaat vrijwel ALTIJD gepaard met een vlamboog. Bepalend voor de kwaliteit van het apparaat is niet of je die vlamboog wel of niet kan zien maar of de vlamboog schade toebrengt aan het apparaat (bijvoorbeeld een automatische zekering of een aardlekschakelaar) zelf. Zelfs de lichtschakelaars in een huisinstallatie trekken zo'n vlamboog (en ook daar zie je wel eens een flits uit komen). Vandaar ook dat je vaak ziet dat er exotische samenstellingen van contacten gebruikt worden (om materiaal migratie veroorzaakt door vlambogen te voorkomen).

Maar dit alles lijkt me eerder materie waar een goede vonkentrekker e.e.a. over kan vertellen (dat ben ik niet met mijn laagspanningsopleiding (sterker nog, ik ben spookbenauwd voor alles boven de 48V ;-))
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
8-12-2008 17:36

DJefke schreef:

Je mag natuurlijk die mening hebben, maar daarom is het er nog niet voor gemaakt. Het is geen speelgoed voor Jan-met-de-pet (ook al verkoopt showtec het wel aan een jan-met-de-pet prijs). Je kan niet alles tot in het oneindige idiot-proof maken. Electriciteit is nu eenmaal geen kinder-speelgoed, en sterkstroom al helemaal niet. Het is niet omdat dit soort verdelers de financiële drempel verlagen, dat er plots zonder nadenken mee omgesprongen kan worden.
Dat die showtec verdelers er niet voor zijn gemaakt moet je mij niet vertellen, voor die prijs van die dingen koop je amper de automaten en aardlek voor een deftige verdeler. Ik heb ook nooit gezegd dat t bij die PSA's moet kunnen, wel heb ik gezegd dat een goede aardlek 't moet kunnen.
Maar dat neemt niet weg dat ik het krom vind: Het is juist door de drempel zodanig te verlagen dat je inspeelt op een doelgroep die minder van de materie weet en daardoor vaak zonder na te denken alles onder vollast terug aanzet.

DJefke schreef:

Een powerlock onder load uittrekken wordt je ook niet vrolijk van, dat is er niet voor gemaakt. Ik kan me voorstellen dat een differentieel (toch zeker uit die prijsklasse) het leuk vindt om even een gigantische piekstroom te verwerken wanneer iemand hem terug opzet.
Gelukkig heeft de gemiddelde drive-in dan ook geen powerlock nodig. Tevens is een powerlock een stekker en geen schakelaar en dus niet bedoeld om mee te schakelen.

Dré schreef:

Wellicht doel je hier op de "extra" pen (Pen-6 in een 63A en hogere stekker). Daar doelde ik NIET op (ik zie dat ook zeker niet als zwevende nul beveiliging trouwens).
Nope doel ik niet op. Je hebt ook hulpcontactmodules die je kan koppelen aan automaten of aardleks (koppeling werkt puur mechanisch). Dat is een losse unit die je in verschillende variaties hebt. Niet alleen nulcontacten maar ook contacten voor het uitschakelen van bijvoorbeeld automaten dmv een laagspannings signaal. Die zie je dus ook gewoon zitten als een extra unit naast je automaat. Niet alle types automaten/aardleks zijn geschikt om die mudules aan te bouwen overigens.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
CrazybeatsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-6-2005
Laatste: 4-9-2012
Berichten: 6
11-12-2008 15:48
erg bedankt voor al jullie reacties en tips.

Ik heb de kast nogmaals getest en laat hem nu door de dealer nakijken..

Misschien kan hij de fout vinden, en anders ga ik toch maar kijken voor een kwalitatief betere verdeler.

hebben jullie tips wat voor verdeler ik zou kunnen nemen (voor ongeveer 600 euro)
FrankverhulsdonkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2011
Laatste: 25-5-2011
Berichten: 2
24-5-2011 22:00
Een goede avond.
Ik had een vraag of dat iemand misschien de oplossen weet van deze storing?
Ik heb namelijk met mijn kamaraad een discotheek en maken ook gebruik van de PSA 321.
Nu hebben we een aantal keren gedraaid en dan valt na 2 a 2,5 uur de aardlek uit in de desbetreffende zaal van de krachtgroep.
Hij valt namelijk ook niet uit bij ons zelf op de krachtverdeler. (dat vind ik namelijk zo raar).
Graag reactie.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
24-5-2011 22:53
Als een aardlekschakelaar uitvalt, dan is er lek naar de aarde.....
zo simpel is het.
Dat jouwe niet uitvalt kan hem zitten in de aanspreekwaarde,
je hebt aardlekkers van 30 milliampère, maar ook aardlekkers die pas bij 300 of 500 milliampère afvallen.

leesvoer
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
25-5-2011 08:58

frankverhulsdonk schreef:

Hij valt namelijk ook niet uit bij ons zelf op de krachtverdeler. (dat vind ik namelijk zo raar).
Als het lek vóór jouw PSA-321 zit dan zal deze dit lek nooit constateren (en zal dus de aardlekschakelaar in de meterkast aangesproken worden).

Daarnaast is er altijd wat tolerantie in een aardlekschakelaar. Zo kan de ene bijvoorbeeld bij 27mA al aangesproken worden terwijl de andere pas bij 32mA afslaat.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
25-5-2011 11:26
Vergeet ook niet dat als de gevoeligheid van de schakelaars in de PSA en in de hoofdkast gelijk is, deze in de hoofdkast zal afspringen ipv op de PSA als er een lek is.
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
25-5-2011 12:15
Waarop baseer je dat Jefke?
Okay, omdat er in de hoofdkast waarschijnlijk al meerdere (kleine) foutstroompjes aanwezig zijn, is het totaal daar waarschijnlijk hoger, dus springt deze er eerder uit.
Als je 10 "identieke" aardlekschakelaars achter elkaar zet, weet je nooit welke er het eerst zal aanspreken.
Niet goed, wel hard!
FrankverhulsdonkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2011
Laatste: 25-5-2011
Berichten: 2
25-5-2011 13:00
Hallo,
Jah wat jullie allemaal melden dat klopt allemaal.
Maar nu is mijn vraag hoe het kan dat ik met mijn kamaraad op een lege krachtgroep zitten en dan de aardlek eruit klapt na 2 a 2,5 uur. Laat er dan ergens een stroomfoutje op en die dan aanspreekbaar wordt door de aardlek of zo?
Ik hoor wel een antwoord.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
25-5-2011 13:46

joepurlings schreef:

Waarop baseer je dat Jefke?
Ik meen mij dat te herinneren uit de cursus electriciteit uit het 2e jaar ingenieur. Maar 100% zeker ben ik hier niet van. Naast het feit dat ik niet bepaald een voorbeeld student was, is het ook al 13j geleden :P
Ik zal proberen de cursus te vinden wanneer ik morgen naar mijn ouders ga.

frankverhulsdonk schreef:

Jah wat jullie allemaal melden dat klopt allemaal.
Maar nu is mijn vraag hoe het kan dat ik met mijn kamaraad op een lege krachtgroep zitten en dan de aardlek eruit klapt na 2 a 2,5 uur.
Jah, je geeft natuurlijk ook wel erg weinig informatie, en het toeval wil dat mijn kristallen bol in reparatie is. Dus wat extra informatie is welkom.
- Wat gebeurt er als jullie dezelfde setup gebruiken op een andere locatie? Klapt de diff van die zaal er dan ook uit? Zo ja, dan zit er ergens een fout in jullie setup.
- Hebben jullie gans de installatie al eens proberen te gebruiken zonder de PSA-321? Bv rechtstreeks op de verdeling van de zaal, of via een gehuurde verdeler? Klapt de diff er dan ook uit?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)