Forum > PC related Forum

Configuratie PC

(13 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
GuntherMStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 1-1-2006
Laatste: 27-2-2018
29-11-2008 21:04
Hallo mede forumnaars,

ik zou graag een nieuw systeem bouwen, enkel en alleen voor soundprocessing.
De bedoeling is om er 3 nieuwe Orban optimod PC1100 kaarten mee te gebruiken.

Mijn handelaar stelt volgende configuratie voor:
* Asus P5Q 775 P45 DDR2 PCIe moederbord
* Intel Quad Core Q9550 s775,2.83GHz,1333MHz,12MB Processor
* PointOfView nVidia GeForce 8400GS 512 MB grafische kaart
* 8 Gb DDR2 800MHz PC6400 Geheugen
* 2 x Western Digital 160GB SATA II Caviar SE 8MB harde schijven (RAID)
* Samsung SH-S223F DVDRW SATA 22x DVD writer
* Zalman CNPS9700-CU koeling
* Cooler Master PSU,Real Power, 700W,3SLI,PI,Active PVC,Modula voeding
* Windows Vista home premium 64 bit

Ik heb enkele vraagjes over de harde schijven, ik had eerst één snelle WD raptor willen plaatsen, maar voor mijn toepassing vind mijn dealer dat ik beter met 2 schijven in RAID kan werken. Wat is dan het verschil tussen zo'n raptor en twee schijven in RAID?

Is dat Asus moederbord een beetje van een goede kwaliteit?

Ik weet dat de grafische kaart een beetje budget is, maar voor deze toepassing is het genoeg dat ze twee monitors kan aansturen zonder echt met 3D beelden te werken.

En als laatste, vinden jullie deze configuratie goed?

Fijn weekend wink ;)
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
29-11-2008 21:53

GuntherM schreef:

Ik heb enkele vraagjes over de harde schijven, ik had eerst één snelle WD raptor willen plaatsen, maar voor mijn toepassing vind mijn dealer dat ik beter met 2 schijven in RAID kan werken. Wat is dan het verschil tussen zo'n raptor en twee schijven in RAID?
Beter nog: 2 raptor(of variant) harddisks in raid. Voor meer info over raid ff 'raid wiki' googlen. Er zijn tegenwoordig meerdere harddisks die sneller zijn.

GuntherM schreef:

Is dat Asus moederbord een beetje van een goede kwaliteit?
Ja hoor

GuntherM schreef:

Ik weet dat de grafische kaart een beetje budget is, maar voor deze toepassing is het genoeg dat ze twee monitors kan aansturen zonder echt met 3D beelden te werken.
Gaat gewoon lukken met deze kaart
MB Audio systems
GuntherMStandaard Lid
29-11-2008 22:57
Hallo Jop,

dan weet ik genoeg, maandag gaat de bestelling dan binnen voor het nieuwe systeem.
Heel erg bedankt voor je uitleg.

Mvg
Gunther
D-JochemStandaard Lid
Sinds: 9-6-2006
Laatste: 24-10-2015
3-12-2008 22:38
waarom van die kleine schijven? 320 of 500 GB kost amper meer, en is nog wat sneller ook! Ik zou hem wel in RAID 1 zetten, voor de veiligheid happy :)
CyberDanceVIP Lid
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
3-12-2008 22:38
Let wel ff op met dat hele raid verhaal als je voor raid 0 gaat (want als je voor snelheid gaat kies je daarvoor). Punt is alleen wel dat veiligheid van je data te wensen overlaat. Nu heb je 2 schijven die stuk kunnen en als er eentje gaat is je data foetsie. Dus doe dat alleen als je voldoende backups maakt of als je de data makkelijk kan missen.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
SoundExperienceStandaard Lid
Sinds: 3-4-2005
Laatste: 7-4-2015
4-12-2008 08:17
Kijk ook eens naar het cache geheugen van je hd's. 8MB is erg weinig de laatse tijd.
"Kwaliteit is zoals de klant het ziet."
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
4-12-2008 09:11
Je zegt dat je Sound Processing gaat doen met de 3 Optimod kaarten.. Die hebben onboard DSP. Als je puur sound processing gaat doen (en dus de PC alleen gebruikt om de configuratie van de Optimod's te doen/aan te passen) slaat dit gezever over harddisks werkelijk nergens op..

Niemand weet hier volgens mij behalve de OP wat nou uiteindelijk de bedoeling van het systeem is. Quad-Core is leuk, dikke raid-configuratie HD's is leuk, maar volgens mij weet niemand hier uberhaupt wat een Optimod PC-1100 is.. shut up :X

OP: Iets meer toelichting over de daadwerkelijke toepassing (broadcasting/playback voor radio? Of puur audio-processing dus signaal in/uit via de Optimod's?).
Light Image
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
4-12-2008 09:13
Ik vraag me echt af waarom je voor audio (zelfs al zou je 24 sporen nemen) zoveel harddisk poweeeeerrrrr nodig zou moeten hebben. Één kanaal is ongeveer 88kB/seconde bij 44k1/16 (wow...). Bij 24 sporen wordt dat 2,11MB/seconde (wow). M'n traagste USB stick houdt dat tegenwoordig met gemak bij.

Doe stoer en zet alles in 192/24 en het verhaal wordt 13,8MB/seconde (voor een 24 sporen systeem). Nog steeds prima te doen voor een verse HTK harddisk.

Dus: Vanwaar die keuze?

Enne... Vista-64... Controleer je GOED of alle software die je wilt gebruiken daar feilloos mee overweg kan?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
4-12-2008 09:16
Vista-64: NO GO!

Vista is al een regelrechte ramp voor audiojongens, 64-bit versie is qua support inderdaad nog veel vervelender!

Blijf voor professionele toepassing af van dat platform. Draai liever XP (of in het geval van audio processing zie ik liever een Mac Pro + Leopard danwel OSX Server).
Light Image
GuntherMStandaard Lid
10-12-2008 22:44

JeroenVDV schreef:

Je zegt dat je Sound Processing gaat doen met de 3 Optimod kaarten.. Die hebben onboard DSP. Als je puur sound processing gaat doen (en dus de PC alleen gebruikt om de configuratie van de Optimod's te doen/aan te passen) slaat dit gezever over harddisks werkelijk nergens op..

Niemand weet hier volgens mij behalve de OP wat nou uiteindelijk de bedoeling van het systeem is. Quad-Core is leuk, dikke raid-configuratie HD's is leuk, maar volgens mij weet niemand hier uberhaupt wat een Optimod PC-1100 is.. shut up :X

OP: Iets meer toelichting over de daadwerkelijke toepassing (broadcasting/playback voor radio? Of puur audio-processing dus signaal in/uit via de Optimod's?).
Hoi Jeroen,

Sorry voor het late antwoord, maar ben erg druk hier de laatste dagen.
We spreken hier inderdaad over broadcasting, voor echte audioprocessing/mastering zou ik optimods echt niet gebruiken, dan zou ik eerder voor digidesign en protools gaan. EN zou ik zeker geen pc gebruiken.

Op de pc is het de bedoeling de DSP software van de optimods te draaien, twee kaarten voor elk een stream, de derde gaat geimplementeerd worden in een volledige Aphex Airchain (uiteraard met andere instellingen) en zo een stuurzender moduleren.

De radio-automatisatie (pc-radio express) word ook op deze pc afgespeeld.

JeroenVDV schreef:

Vista-64: NO GO!

Vista is al een regelrechte ramp voor audiojongens, 64-bit versie is qua support inderdaad nog veel vervelender!

Blijf voor professionele toepassing af van dat platform. Draai liever XP (of in het geval van audio processing zie ik liever een Mac Pro + Leopard danwel OSX Server).
Ondertussen even navraag gedaan en idd 64bit is af te raden met de hardware/software, heb het order al laten wijzigen naar een 32bit home premium. Macintosh inzetten met optimods is niet echt aan te raden volgens Broadcastpartners. In professionele studio's zie je niets anders en is Mac algemeen aanvaard. Broadcaststudio's zijn helemaal anders uitgerust.

Dré schreef:

Ik vraag me echt af waarom je voor audio (zelfs al zou je 24 sporen nemen) zoveel harddisk poweeeeerrrrr nodig zou moeten hebben. Één kanaal is ongeveer 88kB/seconde bij 44k1/16 (wow...). Bij 24 sporen wordt dat 2,11MB/seconde (wow). M'n traagste USB stick houdt dat tegenwoordig met gemak bij.
Hoi Dré,

In dit geval is het mijn dealer die dit voorsteld, hij beweert dat door zoveel HD-power in te zetten de doorvoersnelheid van het signaal wordt versneld. Mijn technische kennis op dit vlak is wel beperkt, daarom ook mijn vraag hier over de configuratie. Blijkbaar vindt jij deze configuratie overkill voor mijn toepassing. Wat zou jij voorstellen moest je in mijn plaats zijn?

CyberDance schreef:

Let wel ff op met dat hele raid verhaal als je voor raid 0 gaat (want als je voor snelheid gaat kies je daarvoor). Punt is alleen wel dat veiligheid van je data te wensen overlaat. Nu heb je 2 schijven die stuk kunnen en als er eentje gaat is je data foetsie. Dus doe dat alleen als je voldoende backups maakt of als je de data makkelijk kan missen.
Iedere nacht zorgt een aparte NAS voor backups van het volledige systeem, dus dat is geen probleem mijn gedacht.

Alle nieuwe ideëen zijn welkom, ik kan mijn configuratie nog altijd wijzigen, omdat er een aantal onderdelen niet in stock zijn.

Bedankt wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)