Volwaardige tegenhanger van CDJ-1000 mk3?
(53 reacties. Pagina 3 van 6)Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 14-11-2008 15:15 |
Ik denk dat er heel veel mensen graag werken met een draaiende platter. Ik ben er zelf één van (want ondanks dat ik weinig tot niet scratch vind ik het prettig om met een draaiende platter te cuen). Vindt iemand dat niet prettig dan kan je de platter ook nog stilzetten. De keuze de cd-speler uit de 5500 weg te laten heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat er geen ruimte is voor een interne cd-speler én een interne harddisk. Met de opties die er nu zijn kan je daaruit kiezen (tegen een prijs, dat dan weer wel). Maar de vraag was niet of het logisch is dat je voor de cd-speler moet bijbetalen en ook niet of je ervan houdt om met een draaiende platter te werken. De vraag was of er een volwaardig alternatief is voor de CDJ-1000. Dan denk ik dat dat er zeker is, met de DN-HS5500. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 13474 | 14-11-2008 16:19 |
Victor schreef: Ik denk dat er heel veel mensen graag werken met een draaiende platter.Vindt iemand dat niet prettig dan kan je de platter ook nog stilzetten. Maar een touch sensitive jog is iets dat de CDJ-1000 WEL heeft en een roterende jog speler (waarvan je de jog rotatie uitzet) NIET. Dus nee, eigenlijk is het uitzetten van de platterrotatie geen optie om dichter in de buurt te komen van de CDJ-1000 (qua interface).De keuze de cd-speler uit de 5500 weg te laten heeft ongetwijfeld ook te maken met het feit dat er geen ruimte is voor een interne cd-speler én een interne harddisk. In dat geval kun je er, als fabrikant, voor kiezen om te zeggen "joh, je kunt de CD-drive eruit donderen als je graag met een interne harddisk werkt". Waarbij ik dan trouwens de kanttekening plaats waarom je met een interne harddisk zou WILLEN werken als die met hetzelfde gemak een externe USB drive kan zijn met een VEEL grotere capaciteit tegen een VEEL lagere prijs.Maar de vraag was niet of het logisch is dat je voor de cd-speler moet bijbetalen en ook niet of je ervan houdt om met een draaiende platter te werken. De vraag was of er een volwaardig alternatief is voor de CDJ-1000. Dan denk ik dat dat er zeker is, met de DN-HS5500. Als je even volledig over het hoofd wilt zien dat de platter van de CDJ-1000 touch sensitive is dan heb je zeker een punt. Geval is echter dat de touch sensitive (NIET draaiende) platter op de CDJ-1000 niet iets is dat als feature over het hoofd gezien wordt door mogelijke klanten! En een DN-HS5500 waarvan de motor uit is gezet is dan GEEN volwaardig alternatief. Met de motor aan is het een alternatief voor iedereen die kan leven met die draaiende platter (en het percentage van de klanten die daarop volmondig ja zullen zeggen is verre van 100%).Ooh... Nog even dit: Ik zou financieel gezien BLIJ zijn als de DN-HS5500 de CDJ-1000 weg zou vagen qua verkoopaantallen (marge op de HS5500 is hoger dan op de CDJ-1000). Maar ik blijf liever realistisch (en verdom het daarbij om m'n verhaal af te laten hangen van winstbejag o.i.d.). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 14-11-2008 16:31 |
Ho, maar wacht effe. De verkoopaantallen van beide spelers kunnen om heel andere redenen liggen zoals ze liggen dan het feit dat mensen liever met een stilstaande platter werken. Uit het feit dat er meer CDJ-1000's worden verkocht dan HS-5500's (overigens pas nét op de markt) kan je natuurlijk niet concluderen dat de vraag naar stilstaande platters groter is. Als Pioneer morgen een MK4 met draaiende platter introduceert blijft dat ongetwijfeld nog steeds de meest verkochte speler in het dure segment. Verder heb ik niet gezegd dat een stilgezette platter van een 5500 een volwaardig alternatief is voor de (altijd stilstaande) touch sensitive platter van de CDJ-1000. Ik durf wel te zeggen dat de draaiende platter dat is voor scratchwerk. En daarnaast dat als je het vervelend vindt om te benden met pitch bend buttons (al zou ik niet weten waarom) dat je dan de platter kan stilzetten en benden met die stilstaande platter. Verder zal het me trouwens een rotzorg zijn wat iemand kiest. De vraag was of er een volwaardig alternatief is voor de CDJ-1000. Ik zeg: ja. Dat alternatief is géén 1 op 1 kopie van de CDJ-1000 maar wijkt op een flink aantal punten af. Als een gebruiker de keuzes van Pioneer prettiger vindt dan die van Denon moet hij vooral de Pioneer kopen. Neemt niet weg dat de 5500 in mijn ogen wel degelijk een alternatief is. Een alternatief dat de CDJ-1000 bovendien op erg veel punten finaal voorbijstreeft. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
DjblackdevilStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 10-8-2002 Laatste: 7-2-2021 Berichten: 259 | 14-11-2008 17:31 |
wat een heerlijke discussie weer, i like it ;-) Ik ben het met victor eens, er bestaan alternatieven voor een cdj 1000, echter is er inderdaard geen speler die hetzelfde is (zelfde functies) en goedkoper zijn. Een cdj 1000 is inderdaad zo gewilt vanwege de hufter gehalte waarmee hij te bedienen is (en geloof me dat is bij veel dj's een issue (ook dj's drinken/etc tijdens een gig. De pioneer draait heerlijk en heeft net genoeg functies om te mixen. Less is more gaat daarbij zeker op.. IK ben daar echter geen voorstander van (anders was ik wel bij vinyl gebleven, of nee, toch niet ;-) Ik zie graag een draaiende platter, heb graag hotstarts, ook vind ik pitch bend buttons heerlijk,samples effecten ed) Nee doe mij maar een dn-s 3500 (nog steeds spijt dat ik ze verkocht heb (maarja ik moet ook met de tijd mee (heb nu dn-h2500) | |
SylviaEx Lid Uit: Nederland Sinds: 12-1-2003 Laatste: 11-11-2011 Berichten: 4564 | 14-11-2008 18:52 |
Victor schreef: Ho, maar wacht effe. De verkoopaantallen van beide spelers kunnen om heel andere redenen liggen zoals ze liggen dan het feit dat mensen liever met een stilstaande platter werken.Laat me raden: de positieve marketingspiraal maar weer? Ik zie niet in waarom een ander A-merk in al die jaren dat truukje niet na zou kunnen doen, dus ik denk niet dat het daaraan ligt. Victor schreef: Uit het feit dat er meer CDJ-1000's worden verkocht dan HS-5500's (overigens pas nét op de markt) kan je natuurlijk niet concluderen dat de vraag naar stilstaande platters groter is.Een ENKELE keer komt er iemand langs die op zoek is naar een cd-speler die de draaitafel zo goed mogelijk imiteert. En dan kom je nog steeds uit op de enige speler die doet alsof-ie een draaitafel is: de Numark CDX/HDX. Victor schreef: Als Pioneer morgen een MK4 met draaiende platter introduceert blijft dat ongetwijfeld nog steeds de meest verkochte speler in het dure segment.Was een draaiende platter cd-speler wel hot en uniek en helemaal het einde, dan zouden de spelers met deze feature uiteindelijk echt wel als warme broodjes over de toonbank vliegen en zouden bijvoorbeeld ook de niet-A-merken hun stinkende best gaan doen om het effect te imiteren. Gebeurt niet en zal ook niet meer gebeuren denk ik zomaar. | |
Frank76Standaard Lid Uit: Nederland Sinds: 13-5-2005 Laatste: 22-11-2024 Berichten: 2053 | 15-11-2008 07:10 |
Dré schreef: Aah... Een beperking heet tegenwoordig schijnbaar al een gebrek... | |
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 24-11-2024 Berichten: 9490 | 15-11-2008 08:30 |
De draaiende platter... Zou die in 1994 gekomen zijn, dan zou hij het ongetwijfeld gewonnen hebben van de stilstaande platter, omdat in die tijd heel veel dj's nog vinyl draaiden. Maar die generatie (op een paar die hards na) is inmiddels al lang gestopt als dj. Dat zijn immers 40ers en 50ers. De generatie dj's die na 2000 bergonnen is, zal voor 90% zijn begonnen met cd's, en slechts een enkele heeft dan misschien als side kick het vinyl ontdekt. Vandaar dat de draaiende platter volgens mij nooit goed zal doorbreken als het geen standaard word bij een Pioneer cdj 2000 We moeten niet alleen naar features kijken, maar ook vooral niet de mens met als gewoontedier voorbijzien! | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
JVSVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 4-5-2003 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 540 | 15-11-2008 08:30 |
Frank76 schreef: Iets wat bij nieuw aankoop niet zo was en nu meer en meer de kop op steekt heet bij mij een gebrek.Frank76 schreef: ....... Persoonlijk denk ik dat het vooral met de kwaliteit van de mp3 tjes te maken heeft.Als er veel informatie ontbreekt (mp3) kan de CDJ daar ook niks van vertalen en gaat ie storen. Of zit ik er mijlenver naast? Heb nog geen test gedaan met topklasse originele cd overigens. | |
GanzzStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-7-2005 Laatste: 27-4-2015 Berichten: 356 | 15-11-2008 08:39 |
Even een klein beetje offtopic maargoed Pioneer heeft goed spul. Ik heb hier nu een 5tal CDJ500 staan, alles met origineel loopwerk e.d. De spelers hebben er al jaaaaren op zitten en draaien nog steeds zonder problemen (orginele cd's en CDR's) Hoewel er geen anti-shock op zit kunnen ze heeft veel hebben. Noem eens een andere fabriekant waarbij de spelers al zo lang mee gaan en nog steeds geld waard zijn. (kijk maar eens naar de prijzen van de CDJ500 op marktplaats) (het enige wat overigens vervangen is zijn de buttons van de cd spelers, die hadden hun beste tijd gewoon gehad ) | |
4PRO8001AS + RCF322A | CDJ1000MKII | DJM600 | CMX3000 | Gezocht Dateq HPA-series (250,400,600,800 of 1000) versterkers en crossovers | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 23-11-2024 Berichten: 5308 | 15-11-2008 10:02 |
Er draaien nog zát Denon DN-2000F's mee, en die zijn nog ouder dan de CDJ-500. En die CDJ-500 was nóg storingsgevoeliger dan de DN-2000F (eigen ervaring!). | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! |