Forum > Zelfbouw Speakers

Randen afronden

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
3-11-2008 21:03
Bij mijn vorige speakers (zie budget topkasten) had ik al de randen kwartrond afgefreesd.

Nu wil ik aan een projectje beginnen met speakers voor in de woonkamer.
Ik weet het, het is hier geen hifi forum, ik ga ook geen vragen stellen over de keuze van de speakers/filter, het gaat hem louter over de puur technische speakerbouw.

voor mijn volgende project heb ben ik het volgende ontwerp aan het tekenen:
Sketch van de vloerstaanders

De randen van de speakers zouden afgerond worden, kwartrond met een straal van +- 3,6cm. Freezen van dit formaat zijn peperduur en vrijwel enkel voor op een freestafel.

Mogelijkheden die ik zie om dit op te lossen zijn:

Gewoon de speaker maken met rechte hoeken en handmatig afschaven, -vijlen, -schuren...
Moeilijkheid: alles mooi strak en symmetrisch krijgen zonder dagen plamuurwerk & "schaven in mdf" is dit mogelijk

Mogelijkheid 2 de ronde hoeken maken uit 6 dunnen verlijmde strookjes op een hoek van 15° gezaagd.
Moeilijkheid: Stevigheid? Zal dit er rond uit zien... een prototype hoek volgt.

Wat zien de hout-kenners op het forum hier als oplossingen?
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
Berichten: 2129
3-11-2008 21:30
Hallo Dei,

Bij bijna elke bouwmarkt hebben ze wel buig-mdf.
Dat is MDF-plaat met groeven er in gefreesd, zo kun je de plaat gewoon buigen.

Op die manier hoef je dus niet te zagen, schaven en te plamuren.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 22-9-2024
Berichten: 2389
3-11-2008 21:30
Ik zou er denk ik toch voor kiezen om de hoeken met een schaaf+ schuurmachine zo rond mogelijk te maken. Eventueel zou je een uitgeholde "mal" kunnen maken om te zien in hoeverre de hoek al rond is..
It's time to play the music, It's time to light the lights..
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
3-11-2008 21:33

Webbie schreef:

Bij bijna elke bouwmarkt hebben ze wel buig-mdf.
Dat is MDF-plaat met groeven er in gefreesd, zo kun je de plaat gewoon buigen.
Heb dit ooit al gezien van 3 en 5mm dik maar van 18? en zal je dit onder zo'n scherpe hoek kunnen buigen?
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
Berichten: 2129
3-11-2008 21:34
Hallo Dei,

Dei schreef:

Webbie schreef:

Bij bijna elke bouwmarkt hebben ze wel buig-mdf.
Dat is MDF-plaat met groeven er in gefreesd, zo kun je de plaat gewoon buigen.
Heb dit ooit al gezien van 3 en 5mm dik maar van 18? en zal je dit onder zo'n scherpe hoek kunnen buigen?
Dan plak je toch een paar lagen over elkaar.
9mm is er ook.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 21-11-2024
Berichten: 1345
3-11-2008 21:44
Ik heb vrij weinig ervaring met buig-mdf maar voor een straal van 3,6 cm zou ik in eerste instantie sowieso de dunste versie nemen, liefst gebogen in een mal. Er zijn echter nog meer buigbare materialen op basis van hout (buigtriplex, 1 mm Baltisch berken en Fuma). Als laatste redmiddel zou je ze ook nog kunnen gieten (epoxy, polyester of hout/houtlijm).

Edit- Je kunt ook een cirkel van bijv. 18 mm MDF maken, met een straal van 7,2 cm. Uit deze cirkel haal je 2 'kwartjes'. Deze kwartjes kun je als mal gebruiken, door ze te beplakken met 18 mm MDF. Op deze manier creeer je een hoek van massief MDF waarvan de kopse kanten de rondingen vormen.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
3-11-2008 22:33
Zou je met buig-triplex-mdf dan enkel de hoekjes maken of heel het stuk.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
Berichten: 2129
3-11-2008 23:57
Hallo Dei,

Dei schreef:

Zou je met buig-triplex-mdf dan enkel de hoekjes maken of heel het stuk.
Ik zou de kasten dan helemaal van buig-mdf maken en dan twee lagen van 9mm (of meerdere lagen van dunner buig-mdf) verlijmen met elkaar.
De baffle en de achterkant van je kast dienen dan als "mal".
Wel zou ik ik voldoende bracing aanbrengen tussen de baffle en achterwand, is ook een stuk handiger als je de buig-mdf gaat bevestigen.

De groeven van het buig-mdf laat je natuurlijk naar de binnenkant van de kast "kijken", en het gedeelte waar beide uiteinden van de plaat samenkomen aan de onderkant van de kast vallen.

De eerste laag kun je buiten het verlijmen eventueel extra vastzetten met verzonken schroeven, de tweede laag bedekt dan de schroeven weer.

Misschien ook een idee om de baffle (en achterkant kast) van dubbel "gewoon" plaatmateriaal te maken.
Dit heeft vijf voordelen, namelijk:

* de baffle en achterkant worden sterker.
* makkelijk om de drivers te laten verzinken (staat netter, en beïnvloed de BDS positief).
* de voorste en achterste plaat (van respectievelijk de baffle en de achterkant van de kast) bedekt dan ook gelijk de kopse kanten van het buig-mdf (zo vallen de groefjes weg).
* voorste en achterste platen (die je in eerste instantie een paar millimeter groter hebt gehouden) zijn nu perfect gelijk te krijgen als je na het verlijmen met een frees er langs gaat.
* zo heb je het minste plamuur en schuurwerk.

Even voor jou een schetsje gemaakt, hopelijk word dan bovenstaand verhaal van mij wat verduidelijkt.

(Volgens jouw Sketch van de vloerstaanders valt de baffle een stuk dieper terug tussen de wanden van de kast in, wat mij niet verstandig lijkt. Beter is een compleet vlakke baffle zonder "uitstulpingen". Dit ook weer i.v.m. BDS (als je dat topic even leest word het wel duidelijk waarom))

Heb je de kasten zelf berekend, en heb je rekening gehouden met de afstanden tussen de tweeter en de woofers?
Zoals ik uit je sketch opmaak heb je voor de vrij kritische (qua afstanden tussen de drivers) D'Appolito configuratie gekozen.


Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DeiStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-1-2007
Laatste: 23-9-2011
Berichten: 33
4-11-2008 12:53
Het is nog maar een schets hoor.

De TL (transmission line) planken moeten er nog in getekend worden. Zou je dit dan allemaal eerst aan de baffle bevestigen?
Morgen ga ik eens de bouwmarkt binnen, om buig mdf te zoeken.
PU lijm gebruiken om de groeven op te vullen?

Alvast bedankt voor de info
Dj merinosStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-1-2005
Laatste: 22-8-2011
Berichten: 110
4-11-2008 20:21
met plooi mdf vrees ik dat je zo'n korte bogt niet gaat kunnen maken.
met plooi triplex (waaraan ik je wel kan helpen aangezien je uit de buurt bent) lijkt mij steviger.
2lagen van 9mm op elkaar lijmen gaat perfect dit doen wij op het werk ook.

het zou echter het beste zijn in 1 stuk massief en het daaruit frezen wat je al vermelden.
Revolution Rental

Terug naar forum Reageer (zonder quote)