Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 272 van 345)
Moderator(s): Dré
AV MusicAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2008
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 31
10-10-2008 15:51
Heeft iemand een idee voor een kistje voor een dubbele cd-speler (2x2he) en een JB-systems mx-4?

ik zat naar deze te kijken. daar past mijn cd-speler wel in, maar mijn mixer is 7-8 he hoog een geen 19" (maar dit is vrij makkelijk op te lossen, omdat ik vrij handig ben met hout)

maar toen zag ik deze en toen dacht ik oke, maar daar past mijn cd-lader-unit weer niet in grrr...

weet iemand een idee om beide te combineren (dwz dus een "slanted case" met voor 2he en bovan 10he)

de prodjuser slant 112 heb ik ook gezien, maar ik wil er niet meer dan +-60 euro aan uitgeven. het gaat niet on the road maar wordt alleen gebruikt bij feestjes op mijn kamer en binnen mijn huis, er er gaat niet veel mee gesleept worden.

in principe als ik zelf iets ga maken, dan wordt het 12mm mdf.

zo heb ik zelf een soortgelijk kistje voor mijn mixer gemaakt.

of weet er iemand een kistje voor een dubbele cd-speler onder de 60 euro?

Dus mijn vraag : heeft iemand een ontwerp voor een kistje waar een mx-4 en een dubbele cd-speler inpast?
waarom ben ik nu weer proeftijdlid???:S
Daniel-soundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2006
Laatste: 25-4-2014
Berichten: 638
10-10-2008 17:58
Even een vraagje:
Waarom zou je dat kistje wat je zelf zou maken van 12mm MDF maken?
Gewoon meranti triplex pakken van 9mm dik..
Gaat nooit meer in dan een plaatje van 122 * 244, zegge dat die ong 40,- kost,
Dan pak je een potje verf krasbestendig van de formido, ik kan wel even voor je kijken morgen hoe dat heet als je intresse hebt..
kost een 10,- en nog een potje GOEDE ;-) lijm..
Kom je niet hoger dan 60,- uit..
If it ain't Dutch it ain't much...
AV MusicAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2008
Laatste: 14-10-2008
Berichten: 31
10-10-2008 18:49
waarom mdf, ik vind het mooi, en het is makkelijk te zagen, boren etc. ik werk al tijden met mdf. en een plaat van 122x244 kost maar 16 euro....

en trouwens, ik heb net weer een plaat gehaald, voor een kistje voor mijn versterker (wel hifi)

als jullie het willen post ik als ie af (dinsdag, ga m van t weekend bouwen, maar moet maandag nog even langs de gamma, om hoeken te halen. (kom ik langs als ik naar school ga)wel een paar fotos plaatsen..

en een formido heb ik hier nog niet gezien.

en lijmen, ik heb gewoon bison houtlijm, en verder schroef ik de platen aan elkaar met een balkje aan de binnenkant, oerstevig.
waarom ben ik nu weer proeftijdlid???:S
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
10-10-2008 22:52

AV Music schreef:

zo heb ik zelf een soortgelijk kistje voor mijn mixer gemaakt.

of weet er iemand een kistje voor een dubbele cd-speler onder de 60 euro?
Dit is wel zo'n beetje de goedkoopste oplossing, naast de DAP waaibomenhout kistjes waar je zelf al naar linkte.

Als zelfs dat je allemaal te duur is, blijft inderdaad over wat je zelf in elkaar weet te prutsen met de goedkoopste mogelijke (rest)materialen.
PimmoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-7-2007
Laatste: 1-3-2022
Berichten: 424
11-10-2008 12:50
Beste Alexander,

Ik zit dagelijks op het forum en er vallen me een paar dingen op.

Bijv: We zitten hier in een topic dat gaat over het bouwen van case.
Vervolgens begin je over 12mm mdf platen voor 16 euro waar je een case van gaat maken.
Begrijpelijk dat je niet veel geld uit wilt geven voor iets dat toch alleen thuis gebruikt wordt,
maar verwacht niet dat ik (wij?) wachten op foto's van een mdf case.
Flightcases dat willen we hier zien.

Verder, licht en geluid is een dure hobby.
Als veel voor je teveel geld kost zou ik nog maar eens nadenken over of je dit wel wilt.

Ik hoop dat je dit niet te negatief opvat want zo bedoel ik het niet wink ;)

gr. Pim
dus...
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
22-10-2008 00:09
Beste mensen,

Voor mijn show wil ik het een en ander omgooien en daar horen ook andere cases bij, nu is het tekenen en maken van de cases totaal geen probleem. Heb een timmerman der bij. Het enige waar ik nu nog even me zit is het volgende; Namelijk het te gebruiken hout.

Ik lees hier in het forum, vooral de volgende soorten voorbijvliegen:
Betonplex 9mm Bruin/wart
Berken multiplex 9 / 12 mm
Meranti multiplex 9 / 12 mm
Berken/meranti met zwarte formica-laag, zogeheten flightcase hout.

Vergeet ik nog een plaatsoort?

Graag zou ik met name willen weten waar jullie de zwarte formica-platen & zwarte betonplex vandaan halen, de rest kan je zo bij de bouwmaat of bij een houtgroothandel halen. De andere twee worden wat lastiger.

Verder zou ik ook graag jullie advies willen omtrent het te gebruiken materiaal. In eerste instantie moeten er 2 grote cases komen van 1,55m x 60 cm x 80 cm en verder moeten 6 scanners ook een huisje krijgen.

Graag jullie tips!
Mr. Jameson...
Jeroen_17Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-8-2006
Laatste: 17-5-2016
Berichten: 58
22-10-2008 13:11
Het hout wat ik je zou aanraden is 9mm berken multiplex met een 1mm HPL toplaag, te kiezen in een kleur die je zelf wilt. Volgens mij is dit ook ongeveer de standaard bij de meeste flight-case bouwers, bij ons in ieder geval wel. Elke flightcasebouwer zou je denk ik dit materiaal wel kunnen leveren, dus even googelen en je hebt een leverancier. Het is geen goedkoop hout. Vandaar dat je ook wel eens betonplex hoort, want dat is goedkoper. Kwalitatief is er een groot verschil tussen beide materialen.

Wat betreft de materialen voor beslag zou ik voor heavy-duty beslag gaan omdat het aardige afmetingen van de kist zijn. En heavy duty beslag daar net even wat beter tegen kan.
Avolites Pearl Tiger Touch, K1 hazer, Pixelbar 12, Prolyte truss
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-10-2008 15:48
Ik zou inderdaad ook voor 9mm berken multiplex met 1mm HPL gaan. Sowieso hout met toplaag pakken, dus dan valt alles behalve betonplex en meranti/berken met HPL weg uit het lijstje. Betonplex kan opzich wel, maar is niet zo netjes als hout met een HPL laag.

Meranti sowieso niet aan beginnen, dat haalt het qua sterkte bij lange na niet bij multiplex (uitgaande van de uiterste gevallen; minder goed meranti vergeleken met 7 laags berken). Een ander probleem dat ik met meranti met HPL wel eens heb gehad, is dat de dikte van de platen wel eens schommelt. Soms is de plaat 9mm in totaal, de andere keer 10,5mm. Aangezien de sluitprofielen voor 10,2mm hout zijn, kan dat tijdens de bouw problemen geven. Niet onoverkomelijk, maar makkelijk is het niet.

Staat tegenover dat meranti lichter en (behoorlijk wat) goedkoper is, maar als je een grote case wilt bouwen zou ik in verband met de stevigheid toch voor berken gaan. Kistjes kosten nou eenmaal geld, maar verdienen zich als het goed is vanzelf terug.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-10-2008 17:29

Martijn schreef:

Meranti sowieso niet aan beginnen, dat haalt het qua sterkte bij lange na niet bij multiplex (uitgaande van de uiterste gevallen; minder goed meranti vergeleken met 7 laags berken).
Dit is wel erg verwarrend,Meranti en Berken is een houtsoort, multiplex is de benaming van hout dat uit meerdere lagen bestaat.

Meranti is dus ook multiplex, op zich ook niets mis mee. Als je uitgaat van de uiterste gevallen is er ook minder goed berken multiplex.

Hetzelfde geld overigens voor betonplex.

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-10-2008 19:06
Ik bedoelde met multiplex inderdaad berken, typfoutje.

De vergelijking tussen meranti en berken maak ik op basis van de platen berken en meranti die Penn levert. Overigens valt het meranti van Gamma (en ongetwijfeld ook een hoop andere bouwmarkten) onder "rotzooimeranti".
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)