Forum > Geluid

Dap RB-12

(15 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
MeneerlieftingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2007
Laatste: 1-11-2009
Berichten: 20
5-7-2008 10:35
1 x bewerkt. Laatst door Sylvia op 5-7-2008 15:27
Beste medeforumers!

Voor een nieuw buurthuis ben ik opzoek naar nieuwe topspeakers. Subs zijn al aanwezig. Namelijk 2 x FCS-115B van 4-acoustic.

De speakers worden gebruikt voor kleine fuiven tot 100 man en dit maar ongeveer 1 keer in de maand.

Het budget is ongeveer 600 € per speaker, Versterker wordt nieuw gekocht en mag rond de 800 € gaan kosten (zat te denken aan de nieuwe stage amp van dap)
Nu zat ik naar de nieuwe speaker reeksen van Dap te kijken, en mijn oog viel vooral op de RB-12 met ribbon driver.
klik
Edit Mod: Sylvia: link ingekort. Zie Forum Help.


Jullie voelen de vraag vast en zeker al aankomen razz :p
Heeft er iemand al ervaringen met deze speakers? Of raden jullie mij andere speakers aan rond hetzelfde budget?

Alvast bedankt,

Groet Thomas
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
5-7-2008 14:18
Ik heb het broertje, de RB-15 mogen horen, ik vond ze héél lekker klinken, die ribbon tweeters is écht een verademing vergeleken met normale drivers. Lekker hard zonder schel te worden, ook denk ik dat je veel minder snel last zal hebben van piepende oren. Natuurlijk zat er ook veel meer detail in het geluid, ik zeg een aanrader!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
5-7-2008 14:55
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 5-7-2008 15:45
Hallo,

Tja, als je eenmaal aan het "schone" ribbon geluid gewend bent, is er geen weg meer terug laugh :D.
Het geluid van een ribbon is moeilijk uit te leggen, moet je gewoon een keer horen.
Je lijkt wat te missen in eerste instantie bij het luisteren naar een ribbon, wat niet het geval is (misschien de vervorming dan toch). Een ribbon klinkt veel rustiger, ook bij zware belasting.

Nadeel: ribbons gaan niet over een nek bij een te zware belasting, het folie verbrand in korte tijd bij overbelasting.
Geen waarschuwing dus van te voren. Tot het uiteindelijke defect raken van de folie blijft het goed klinken.
Door het "bandje" aktief te koelen, kun je het "breekpunt" nog een stuk hoger leggen.

Mogelijk kan het afstralingsgedrag van de ribbon ook als nadeel worden gezien. De ribbon straalt cylindervormig af, met als nadeel dat de verticale spreiding wat minder is (wat voor line-array's weer ideaal is).

Vroeger, bij oude compressiedrivers was een vervorming van 30% vrij normaal (vooral bij de oudere 2" JBL drivers).
De laatste jaren zijn de compressiedrivers wel een stuk beter geworden en prettiger om naar te luisteren, maar t.o.v. bijvoorbeeld de SA 8525 en soortgenoten is het nog steeds geen partij.

(meeste wijsheid hierboven heb ik van engineers die de ribbons bij Stage Accompany ontwikkel(d)en)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
5-7-2008 15:35
Gelukkig hebben de RB-15's toch een beveiliging ingebouwd, dus heel snel stuk spelen zal je ze niet wink ;)
MeneerlieftingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2007
Laatste: 1-11-2009
Berichten: 20
5-7-2008 22:11
Webby, Ik heb idd de SA ribbon drivers een keer mogen horen en was ook erg verbaasd over het geluid.
Nu is het natuurlijk de vraag of je de ribbons van dap kunt vergelijken met die van SA. Zal eens kijken of ik ze hier in de buurt ergens kan beluisteren.

Eddy, Ik denk dat de RB-15 meer geschikt is voor Full-range gebruik.
Daar wij de speaker altijd als top zullen gebruiken leek mij de RB-12 een betere keus. (mischien heb ik het mis?)

Denk dan toch dat het de RB reeks gaat worden!

Bedankt voor de reacties tot zo ver!

Groet,
Thomas
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
5-7-2008 23:22
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 6-7-2008 08:26
Hallo Thomas,

meneerliefting schreef:

Nu is het natuurlijk de vraag of je de ribbons van dap kunt vergelijken met die van SA.
Ik verwacht niet dat ze qua klank veel van elkaar zullen verschillen (dit zeg ik wel zonder ooit de ribbons van DAP te hebben gehoord), alleen zal de SA misschien wat robuster zijn qua bouw en belastbaarhied (ook een gokje).

Misschien dat de prijs een indicatie is, namelijk een losse SA 8535 Ribbon Compact Driver kost net zo veel als een complete RB-15.
Daar wij de speaker altijd als top zullen gebruiken leek mij de RB-12 een betere keus. (mischien heb ik het mis?)
Lijkt mij inderdaad ook de beste keus daar je 15" subs hebt.

Overigens is de RB-12 niet op voorraad bij de importeur volgens de New-Line webshop.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
6-7-2008 04:23
Tuurlijk is de RB12 dan beter, echter gaat het erom dat ik de ribbons ook gehoord had en erg verbaasd was over het geluid, positief happy :) Bij mij stonden er uit de (ik geloof LT) reeks dubbel 18" BR kasten onder, dus hoe de kastjes het stand-alone doet weet ik niet. Wel zit dr meen ik een lange slag speaker in waardoor er denk ik meer bass uit te halen is, echter is de gevoeligheid wel wat lager dan.
MeneerlieftingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-2-2007
Laatste: 1-11-2009
Berichten: 20
7-7-2008 20:20
Bedankt voor de reacties!

ga toch voor de rb-12! mede door de vooral positieve geluiden over de ribbons!
Dat hij op het moment niet leverbaar is geen ramp daar het gebouw pas in september klaar is en ze dan pas nodig zijn!

Bedankt voor jullie adviezen

Thomas laugh :D
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
8-2-2011 09:56
Aangezien ik nauwelijks gebruikers ervaringen over de RB-12 kan vinden, zal ik hier mijn bevindingen eens posten. Heb de kasten inmiddels al een tijdje en voor allerlei zaken ingezet ( drive in; full-range zonder bas, boven dubbel 18 en ook voor live versterking boven de dubbel 18) en moet zeggen dat ik tevreden ben over de prestaties van de kast en vooral het cleane geluid ervan.

Algemene indruk
Net afgewerkte kast welke stevig in elkaar zit, redelijk groot voor een 12-incher (komt door het bovenste gesloten compartiment voor de ribbon). Handvatten zit op de goede plek (geen neiging tot kantelen bij dragen). Stevig rooster waar schuim achter zit. Grootste "sellingpoint"is natuurlijk de ribbon in deze prijsklasse.

De klank
Daar kan ik kort over zijn, zonder enige vorm van processing klinken deze zeer neutraal maar vooral netjes. De ribbon zorgt echt voor een zijde-zacht clean hoog wat goed aanwezig is maar echt nooit scherp wordt. De spreidingshoek (60gr. x 20gr. en cilinder-achtig) van een ribbon zou theoretisch als nadeel gezien kunnen worden, echter in de praktijk merk je hier niets nadeligs van.

De praktijk
De lak van deze kasten is wat sterker als ik van DAP gewend ben (A-, AX-, CS en Soundmate serie) en springt er wat minder snel vanaf (meer zoals LT-serie maar net weer iets sterker lijkt wel). Kasten zijn goed stijf en hebben nauwelijks last van resonatie. De 12-incher levert voldoende bas om voor kleinere feestjes als fullrange kast te fungeren (verwacht er overigens geen sublaag van). Boven een sub komen deze kasten echt tot hun recht en is het geluid, voor deze prijsklasse, ongekend netjes. Boven een dubbel 18 kast (PS-1802) weten ze zich goed staande te houden (XO freq. 120 Hz) en kan ook het hoog goed mee, zeker voor drive in gebruik. De ribbon is echt een vooruitgang t.o.v. traditionele drivers, echt heel precies. Mijn gevoel zegt dat DAP ook over de spec's redelijk eerlijk is geweest als het op rendement e.d. aankomt.

Voor live versterking heb ik eventjes moeten wennen. Stemmen (maar juist ook effecten zoals galm) worden toch allemaal wat directer doorgegeven en dat vraagt toch even wat gewenning. Klinkt als een klok en dat is altijd goed zul je denken. Nou, om het eerlijk te zeggen mis ik voor live versterking toch eigelijk de vervorming op het hoog (het rauwe randje) dat je sound net dat stukje extra geeft. Aan de andere kant, heeft het hoog voldoende SPL's om gewoon te doen wat het moet doen, maar dan zonder vervorming. Als je voor kwaliteit van het geluid gaat, zit je hiermee goed.

Mijn oordeel
Je krijgt met dit type een hele bijzondere prijs/kwaliteit verhouding of zoals de Amerikanen zeggen "good value for money". Een kast met een cleane, crispy sound, die strak klinkt en ook nog eens flink belast kan worden. Nu ik eenmaal gewend ben aan deze kasten neem ik ze eigenlijk (bijna) iedere klus mee. Wat mij betreft gaat iedereen aan de ribbon!!!!
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
SubsystemStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 18-6-2004
Laatste: 24-9-2023
Berichten: 317
11-11-2011 10:49
Om dit oude topic weer even op te halen...
Hoe verhouden zich de DAP X12T en RB12 tov elkaar?
Over de X12T is al veel geschreven, maar over de ribbon series is bitter weinig terug te vinden.

Heeft de RB12 een hoger rendement als de X12T topjes, bedoeling is gebruik als topkast, dus geen fullrange gebruik.
Of is het enkel de geluidskwaliteit in het hoog die een stuk beter is? Mij lijkt het alsof de ribbons ook minder ver dragen?

Raar dat deze kasten zo weinig in gebruik zijn, prijs is wel iets hoger als de X-reeks, maar als de kwaliteit hoger is, zijn deze kasten toch waar voor je geld.
Of zijn er ergens grote nadelen verbonden aan deze ribbon reeks?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)