Forum > Geluid

Hulp met afstellen geluidset

(48 reacties. Pagina 3 van 5)
Moderator(s): Dré
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
5-6-2008 11:41
Toch maar weer even on topic. Ik zit nog steeds met hetzelfde probleem. Ik wil eventueel wel langs komen als iemand mij maar kan helpen. Alles staat in de aanhangwagen dus dat is geen probleem. Nou ik hoop dat iemand mij wil helpen zelf kom ik er namelijk niet meer uit.

B.V.D

Henk-Jan wink ;)
Shake It!
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
6-6-2008 18:51
Bedankt voor je reactie. Dat is super. Wanneer heb je tijd en ben je bereikbaar ?
Dan kan ik even kijken of ik een locatie kan regelen.
Ik hoor graag nog van je en alvast bedankt.

Henk-Jan wink ;)
Shake It!
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
10-6-2008 17:59
Dat is vervelend dat lukt mij niet vanwege het werk. He daar baal ik goed van !!! angry
Shake It!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
11-6-2008 13:20
Heren, is het niet handiger dat jullie dit via mail ofzo verder bespreken? wink ;)
Alles uit, behalve het licht!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-7-2008 19:51
Na het lezen van een ander topic rijst bij mij toch een vraagje. Heb je al met de alignmentdelay gespeeld op je DCX? De subwoofers zijn tenslotte hoorngeladen en hoewel het dacht ik een relatief korte hoorn betreft, is het toch heel goed mogelijk dat er in je systeem wat gedelayed moet worden. Probeer dan dus het topje iets te delayen op de sub.
Er zit op de DCX ook een auto-alignment functie, waardoor de DCX als je er een meetmic op aan sluit de delaytijden automatisch meet. (neem echter die tijden niet klakkeloos als juist aan)
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
1-7-2008 21:56

René Eppink schreef:

Na het lezen van een ander topic rijst bij mij toch een vraagje. Heb je al met de alignmentdelay gespeeld op je DCX? De subwoofers zijn tenslotte hoorngeladen en hoewel het dacht ik een relatief korte hoorn betreft, is het toch heel goed mogelijk dat er in je systeem wat gedelayed moet worden. Probeer dan dus het topje iets te delayen op de sub.
Er zit op de DCX ook een auto-alignment functie, waardoor de DCX als je er een meetmic op aan sluit de delaytijden automatisch meet. (neem echter die tijden niet klakkeloos als juist aan)
De alignment functie van de DCX2496 werkt prima als je een 2-weg topkast actief wilt aansturen. Ook met Sia Smaart Live 5 zie ik overeenkomstige resultaten.

Waardeloos wordt het als je toppen met subs gaat alignen. In dit geval wordt het filter gepasseerd en meet hij alleen het impuls gedrag van de speakers. Beter is om in combinatie met het ingestelde filter aparte impulsmetingen maken en bij de subwoofer op de eerste stijgende flank af te gaan en niet op maximale impuls.

Van de andere kant heb ik met impuls metingen niet altijd succes (roze ruis, teveel harde wanden, groupdelay etc). Uiteindelijk val ik dan terug door de fase te inverteren en/of van 24 db/oct naar een 18 dB/oct filter te gaan. Ook het uit elkaar trekken van de crossover frequenties, bijvoorbeeld 92 Hz voor subs en 130 Hz voor de topkasten wil ook vaak wonderen doen.

TCMC
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-7-2008 22:06
Tussen sub en top is het time allignen ook niet zo gek boeiend. Zelf gebruik ik deze methode (mits x-over instelbare delay heeft uiteraard).

1. Speel een testtoon af die midden in het overgangsgebied zit tussen sub en top. Dit hoeft niet te hard (-20dB is prima).
2. Stel de in phase/out of phase schakelaar van de sub(s) zo in dat de output op het luisterpunt zo laag mogelijk is (is een in/out schakelaar dus snel gedaan). Je kunt dit per kant (links of rechts) doen (makkelijker schakelen).
3. Stel nu de delay (staat nu nog op 0) zo in dat de output op het luisterpunt zo laag mogelijk is (is een regeling dus goed zoeken naar de "sweetspot"). Kan zijn dat je de delay van de top bij moet stellen, kan zijn dat je de delay van de sub bij moet stellen. Goed uitgangspunt is: Neem diegene die bij de kleinste waarde de "sweetspot" vindt.
4. Keer de phase in/phase out schakelaar z'n stand om (want je hebt zojuist het punt gevonden waarop ze elkaar maximaal tegenwerken) en ze sommeren optimaal. En dat laatste kan natuurlijk alleen als ze ook gelijk "vuren" ;-)

Er is altijd een (kleine) kans dat je er een complete golf naast zit... Hou daar dus rekening mee als je extreme delay waardes krijgt. Bij 100Hz is een complete golf ongeveer 10msec. Je delay waarde moet daar dus duidelijk onder blijven. Een delay van 10msec zou namelijk een POO verschil van 3,4 meter moeten zijn (en het gebeurt niet vaak dat een sub zo ver vóór of achter de top staat (en als dat wel het geval is dan mag ik alleen maar hopen dat de tester dat ook weet...)).

Spullen benodigd: Testsignaal (kun je uit een laptopje trekken of vanaf een zelf gefikt CD'tje) en je oren. That's it.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
LaxapStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-10-2004
Laatste: 9-7-2023
Berichten: 307
1-7-2008 22:16
Waarom niet gelijk meten wanneer je de maximale output hebt met je testoon?
Cyberlights in the house :D
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
1-7-2008 22:26
Ik kan in mijn stukje tekst nergens vinden dat je daarna niet zou mogen meten. Dus ja, dat kan natuurlijk. Vraag is hoe boeiend het is (aangezien in dat gebied (100Hz) je meer de ruimte meet dan de set).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Sound by GhostStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 29-6-2006
Laatste: 12-4-2014
Berichten: 90
24-7-2008 19:23
Hallo mensen,

Gisteravond hebben we een gymzaal afgehuurd om het apparatuur eens goed te testen. Ik moet zeggen het klinkt nu al een stuk beter dan eerst. Het is nu inderdaad een kwestie van proberen proberen en nog eens proberen. Ik heb mijn DCX zo ingesteld aan de hand van TCMC zijn tips.

Ik heb nog een paar kleine vraagjes over de DCX wellicht kunnen en willen jullie die beantwoorden. In het hoofdmenu pagina 2 (x-over freq) staan 2 kolommen links en rechts. Welke van die twee is nou het lowpass, highpass filter en wat is die andere.
Voor de bas gebruik ik 34 hz dat gaat lekker laag dus maar welk filter moet ik kiezen but 24 of but 48 ?

Ik heb nog een paar kleine vragen maar ik laat het eerst hierbij. Gisteren in de gymzaal hadden we alle speakers op elkaar gezet als een toren moet zeggen het zag er mooi uit. Het geluid uit de topkasten was echt gigantisch vooral toen we alles open gooide, vond zelf dat de topjes iets te hard gingen terwijl ze op -6.0 db staan ?

Ik hoor graag nog van jullie.

Groeten,
Henk-Jan wink ;)
Shake It!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)