Forum > Newbie Forum

Fostex 6301BX als DJ monitor

(9 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
11-6-2008 12:29
Afgelopen weekend heb ik een geleende voorloper van de LEM SPN6 gebruikt als DJ monitor. Dat werkte erg prettig. Aangezien de foto's op de LEM site het bij mij niet doen vind je op de site van meetmusic.com ook een flink aantal.

Nu wil ik ook een dergelijke speaker voor mezelf kopen, maar de LEM vind ik wat te prijzig. New-line verkoopt wel verschillende near field monitoren, echter deze zijn niet zo geschikt voor DJ monitoring lees ik hier en hier.

Dan nu mijn eigenlijke vraag wink ;):2e hands kan ik voor rond de 75 euro (nieuw ongeveer 260 euro) een Fostex 6301BX monitorspeaker kopen. Is dit ook een near field monitor? Denken jullie dat deze geschikt is als DJ monitor?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
11-6-2008 13:28
Vergelijk die 2 kastjes eens met elkaar. 150 watt tegen 10 watt? Naar mijn inziens is die 10 watt echt te weinig voor monitor gebruik als dj. (Correct me if a'm wrong)

(Volgens mij haal jij 'studio-monitors' en 'dj-monitors' een beetje door elkaar.)
Alles uit, behalve het licht!
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
11-6-2008 13:48

Kiebus schreef:

Volgens mij haal jij 'studio-monitors' en 'dj-monitors' een beetje door elkaar.
De nearfield monitoren die o.a. New line aanbied zijn studio monitors, naar ik aanneem. De LEM zou ik zien als en kleine PA monitor. Wat zijn naar jou idee DJ monitors? Zijn dat dezelfde speakers als de kleine PA monitors? Kan je voorbeelden van merken en types noemen?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
11-6-2008 16:02

musicfreak schreef:

De LEM zou ik zien als en kleine PA monitor. Wat zijn naar jou idee DJ monitors? Zijn dat dezelfde speakers als de kleine PA monitors? Kan je voorbeelden van merken en types noemen?
Het is/zijn in mijn inzien gewoon één of meerdere al dan niet actieve topspeaker(s).
Veel gebruikte (actieve) DJ-monitor's die je tegenkomt zijn de D400 van LEM, de ART-serie van RCF, etc.
In jou geval zou ik een DAP K112A/K112 nemen, is kwa kwaliteits/prijsverhouding best goed. wink ;)

EDIT: Ik neem toch aan dat je de monitor on the road wilt gebruiken? Of wil je hem thuis gebruiken?
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
11-6-2008 16:47

DJ Bartje schreef:

Het is/zijn in mijn inzien gewoon één of meerdere al dan niet actieve topspeaker(s).
Veel gebruikte (actieve) DJ-monitor's die je tegenkomt zijn de D400 van LEM, de ART-serie van RCF, etc.
In jou geval zou ik een DAP K112A/K112 nemen, is kwa kwaliteits/prijsverhouding best goed. wink ;)
Mij lijken al deze speakers een beetje over the top, ik bedoel, ze zijn even zwaar als mijn speakers voor het publiek. Ik zla straks het typenummer eens posten van de passieve LEM die ik dit weekend heb gebruikt.
EDIT: Ik neem toch aan dat je de monitor on the road wilt gebruiken? Of wil je hem thuis gebruiken?
Jep, is idd voor on the road.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DJ BartjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-6-2006
Laatste: 17-9-2024
Berichten: 569
11-6-2008 16:53

musicfreak schreef:

Mij lijken al deze speakers een beetje over the top, ik bedoel, ze zijn even zwaar als mijn speakers voor het publiek. Ik zla straks het typenummer eens posten van de passieve LEM die ik dit weekend heb gebruikt.
Zo duur is een K-112A/K-112 toch niet? wink ;)
volgens mij gebruikt men enkel topspeakers voor de monitoring van DJ's (correct me if I'm wrong happy :) )
KiebusStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2007
Laatste: 3-4-2014
Berichten: 154
11-6-2008 20:25
Naar mijn idee wel ja... Een k112 of k115 is prima te gebruiken als (dj)/(PA) monitor, al dan niet powered (actief). (Hier ben ik ze al vaker voor tegen gekomen.)
Alles uit, behalve het licht!
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
11-6-2008 21:25
Die fostex kastjes zijn echt te licht als DJ monitor. Mijn eerste vraag: heb je die dingen echt nodig? Kun je het niet met enkel een hoofdtelefoon? Ik zie namelijk heel veel jonge DJ's die het liefst 2 flinke 15" kasten naast zich zien blazen als monitor, terwijl er een simpel setje met 2 basjes en 2 topjes staat. Daar heb je niet echt een monitor bij nodig.

Wil je echt een serieuze monitor, dan kom je al snel in de prijsklasse van de LEM D400, RCF ART-3xx(a) serie en consorten. Maar dan spreek je alweer over 450 euro (of meer) per kastje, tweede hands.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
11-6-2008 22:21

Philip_Janssen schreef:

Die fostex kastjes zijn echt te licht als DJ monitor.
OK, helder. Dan weet ik dat in ieder geval zeker.
Mijn eerste vraag: heb je die dingen echt nodig? Kun je het niet met enkel een hoofdtelefoon?
Nee, dat gaat niet lukken. De speakers staan niet altijd op mij gericht, afgelopen weekend stond de site in een gebouw war omheen vijf speakers stonden. Dan vind ik het fijn als ik op een monitor de verhouding tussen muziek en draadloze microfoon kan beluisteren.

Ik denk er nu over na om een Philips/Aristone MFB speaker te kopen. Lekker nostalgisch en mits in goede staat (en nagekeken) ook betrouwbaar zo lees ik op het net. Zie ook https://mfbfreaks.com en https://mfbfreaks.nl.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
RoystraverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2007
Laatste: 7-9-2018
Berichten: 611
12-6-2008 17:33

musicfreak schreef:

Philip_Janssen schreef:

Die fostex kastjes zijn echt te licht als DJ monitor.
OK, helder. Dan weet ik dat in ieder geval zeker.
Mijn eerste vraag: heb je die dingen echt nodig? Kun je het niet met enkel een hoofdtelefoon?
Nee, dat gaat niet lukken. De speakers staan niet altijd op mij gericht, afgelopen weekend stond de site in een gebouw war omheen vijf speakers stonden. Dan vind ik het fijn als ik op een monitor de verhouding tussen muziek en draadloze microfoon kan beluisteren.

Ik denk er nu over na om een Philips/Aristone MFB speaker te kopen. Lekker nostalgisch en mits in goede staat (en nagekeken) ook betrouwbaar zo lees ik op het net. Zie ook https://mfbfreaks.com en https://mfbfreaks.nl.
is dit niet gewoon een hifi speaker?
deze serie lijkt hetzelfde te zijn als een kast die ontzettend veel weegt, en die ik pas voor 2,50 op de rommelmarkt heb gekocht.

als dit zo is zou ik dit niet nemen ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)