Forum > Licht

Welke moving head voor tour set?

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
BjornskiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-3-2008
Laatste: 9-6-2008
Berichten: 3
12-3-2008 17:34
Hallo Allemaal,

Ik weet dat een zelfde soort vraag al 100 keer is gesteld. Ik heb al veel gezocht en gelezen. Vooral over de futurelights valt weinig te vinden.

Binnen kort mag ik 6 of 8 nieuwe moving heads aanschaffen. De koppen worden gebruikt in een tourset waarmee +/- 30-35 shows per jaar worden gedraaid.
Onderhoud is geen probleem, een redelijke hoeveelheid technische kennis en ervaring is aanwezig. Ook voor een onderhoudsbudget wordt gezorgd.
Tot op heden hebben we een paar shows met GLP Ypoc 250's gedaan en 30 shows met High End studio spot 250's.

Gezien ons budget heb ik mijn oog laten vallen op 3 verschillende types:
- Futurelight PHS-260 (+goedkoop, +veel features, -nog niet veel ervaringen gehoord/gelezen)
- GLP Ypoc 250 (+goede ervaringen mee, -wat beperkte features, betrouwbaarheid onbekend)
- Robe ClubSpot 300 CT (+klinkt betrouwbaar en goed te onderhouden, -maar 6 gobo's / weinig features)
Edit:
- Showtec Explorer 250 PRO

Belangrijkste wensen en eisen:
- Met goed onderhoud betrouwbaar (schoonmaak onderhoud per 20 shows, minimaal 60 shows zonder reparatie)
- Gemotoriseerde Focus
- Roterende gobo's (liefst 2 gobo-wheels)

Nice to have, maar niet noodzakelijk:
- Frost filter
- (Roterend)Prisma

Niet belangrijk:
- Strobo snelheid (gebruiken we haast niet)

/edit

Vooralsnog lijkt de Futurelight het meest interessant.
Heeft iemand ervaring met bovengenoemde koppen?
Adviezen m.b.t. koppen in dezelfde prijsklasse (1100-1400 euro)?
Alle info over deze lampen is welkom!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Björn
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
14-3-2008 04:21
1 x bewerkt. Laatst door Douwe op 15-3-2008 02:17

bjornski schreef:

Belangrijkste wensen en eisen:
- Met goed onderhoud betrouwbaar (schoonmaak onderhoud per 20 shows, minimaal 60 shows zonder reparatie)
Jij wilt dat een spotje 60 shows meegaat ZONDER reparatie?
Terwijl je dus 120x het kistje tipt, er waarschijnlijk duizenden kilometers mee gaat rijden (lees hobbelen),
60 x het het kopje in/uit het kistje haalt en er minimaal 240 branduren op komen.
Dan als nekschot, het arme lampje ook nog tijdens deze hel, 3 maal uitelkaar trekken om schoon te maken. shocked 8O

Volgens mij halen zelfs de topmerken niet zo'n score.

Zelfs als je super voorzichtig met je spullen omgaat kun je nooit 100% betrouwbaarheid verwachten.
Het is en het blijft electronica, het kan stuk en het vervelende,
binnen nu en de eerste EMP (dat hoef ik niet uit te leggen)

Schoonmaken doe je wanneer nodig en niet om een x aantal keer.
Positie van een spot is belangrijk in de graad van vervuiling.
Denk aan plaatsing van de rookdoos, airco-outlet enz.

[edit]div spelling + tekst
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
14-3-2008 08:58
om daar maar verder niet op in te gaan.

persoonlijk vind ik de showtec explorer's erg goed. Weet niet hoe het met het onderhoud zit. heb er maar gewoon een paar keer mee gewerkt. heb ze niet zelf.

werken snel de pan/tilt reageerd goed. alle functies die je wilt hebben zitten erop. Ook de extra functies.

Wil je ene wat fellere spot, kijk dan eens naar de showtec clubspot 575. hier werk ik nu zelf net mee (net aangeschaft) maar lijken het erg goed te doen.

De futurelights heb ik zelf ook eens naar gekeken, werden geloof ik anageboden op marktplaats ofzo. maar toen ben ik gaan zoeken op internet. en niet heel veel goede verhalen over gehoord. (lees, slecht gebruiksgemak, veel onderhoud) als ik het topic, of forum kan vinden. dan zal ik het hier even posten.

als je een groter budget hebt zou je kunnen kijken naar sgm of robe. met name robe heeft zich toch wel bewezen. Sgm vind ik zelf kwa uiterlijk gewoon mooie heads.

met vriendelijke groet
martin
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
14-3-2008 11:21
Moeilijke keuze, toch zal ik even mijn ervaring met de genoemde headjes posten:

- Futurelight PHS260: Geen ervaring mee, maar het zou niet mijn eerste keuze zijn daar ik erg slechte ervaringen heb met de PHS250 (Voorganger van de PHS260). Sinds Futurelight haar producten uit China is gaan halen (PHS series) is mijn vertrouwen in dit merk flink achteruit gegaan. De oude MH series waren erg goed.

- GLP Ypoc: Deze hebben we momenteel zelf in gebruik, prima head met veel functies. Goede/prijs kwaliteit verhouding, en een goede lichtopbrengst. Enige minpunt wat we aan deze head hebben opgemerkt is de hardplastic behuizing die gaat scheuren.

- Robe Clubspot 300: In mijn ogen de beste movinghead uit de opsomming, maar mocht het budget het toelaten zou ik toch kijken naar de 250AT, deze dit bouwtechnisch net wat beter in elkaar dan de nieuwe Clubserie. (Onze eigen Ypoc's worden t.z.t ook vervangen door Robe i.v.m. bijhuren).

- Showtec Explorer Pro: Zelf geen ervaring mee, een collega verhuur bedrijf gebruikt de 575 versie en die staan wekelijks in de TD.
Nieuwe website online!
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
Berichten: 200
14-3-2008 14:32
Heb ook al een aantal keer gewerkt met de Explorer 250 Pro.
Heb er ook geen slechte ervaringen mee.
Eddy Wally van op dit forum heeft er een stuk of 10 in de verhuur zitten.
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
DjaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2007
Laatste: 30-3-2008
Berichten: 1
14-3-2008 18:13
Heb me de nieuwe briteq movingheads gekocht.
575W spot. zie op de website www.beglec.com
Zie geen 250w lampen meer willen
Dit geeft een heel groot verschil

bjornski schreef:

Hallo Allemaal,

Ik weet dat een zelfde soort vraag al 100 keer is gesteld. Ik heb al veel gezocht en gelezen. Vooral over de futurelights valt weinig te vinden.

Binnen kort mag ik 6 of 8 nieuwe moving heads aanschaffen. De koppen worden gebruikt in een tourset waarmee +/- 30-35 shows per jaar worden gedraaid.
Onderhoud is geen probleem, een redelijke hoeveelheid technische kennis en ervaring is aanwezig. Ook voor een onderhoudsbudget wordt gezorgd.
Tot op heden hebben we een paar shows met GLP Ypoc 250's gedaan en 30 shows met High End studio spot 250's.

Gezien ons budget heb ik mijn oog laten vallen op 3 verschillende types:
- Futurelight PHS-260 (+goedkoop, +veel features, -nog niet veel ervaringen gehoord/gelezen)
- GLP Ypoc 250 (+goede ervaringen mee, -wat beperkte features, betrouwbaarheid onbekend)
- Robe ClubSpot 300 CT (+klinkt betrouwbaar en goed te onderhouden, -maar 6 gobo's / weinig features)
Edit:
- Showtec Explorer 250 PRO

Belangrijkste wensen en eisen:
- Met goed onderhoud betrouwbaar (schoonmaak onderhoud per 20 shows, minimaal 60 shows zonder reparatie)
- Gemotoriseerde Focus
- Roterende gobo's (liefst 2 gobo-wheels)

Nice to have, maar niet noodzakelijk:
- Frost filter
- (Roterend)Prisma

Niet belangrijk:
- Strobo snelheid (gebruiken we haast niet)

/edit

Vooralsnog lijkt de Futurelight het meest interessant.
Heeft iemand ervaring met bovengenoemde koppen?
Adviezen m.b.t. koppen in dezelfde prijsklasse (1100-1400 euro)?
Alle info over deze lampen is welkom!

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Björn
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-3-2008 10:16

Ultrasound schreef:

- GLP Ypoc: Deze hebben we momenteel zelf in gebruik, prima head met veel functies. Goede/prijs kwaliteit verhouding, en een goede lichtopbrengst. Enige minpunt wat we aan deze head hebben opgemerkt is de hardplastic behuizing die gaat scheuren.
Geen idee wat de hardplastic behuizing doet scheuren.
Ik heb er geen last van. Mogelijk dat ik een "oudere" versie heb die beter is (type zonder laser).
De GLP Ypoc is een "gouwe ouwe" die zich naar mijn idee op alle fronten ruimschoots bewezen heeft. (een beetje hetzelfde als het Winner verhaal)

De OP heeft het bij dit model echter over een beperking, welke??

dja schreef:

Heb me de nieuwe briteq movingheads gekocht.
575W spot. zie op de website www.beglec.com
Zie geen 250w lampen meer willen
Dit geeft een heel groot verschil
Ah, geheel duidelijk, aan de hand van deze zeer heldere uitleg zou ik er meteen 8 bestellen wink ;)
Uitsluitend de sterkte van het gebruikte peertje geeft het verschil.

Er zijn misschien wel X redenen waarom ik (en misschien de OP) juist niet voor deze lamp kiezen.

Douwe schreef:

Volgens mij halen zelfs de topmerken niet zo'n score.
Heel misschien dat "hoe ga ik met de head(s)" om een zéér grote rol speelt.
Onder het motto het is toch van een ander word veelal apparatuur mishandeld.
GLP's bij mij hebben zeker ruim 3000 draaiuren ZONDER reparatie.
Goed onderhoud indien nodig zal ook een rol spelen. (lijkt mij dan ook geen nekschot)

Martin.
kvm entertainment
Fritz-eventsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-2-2004
Laatste: 6-6-2015
Berichten: 202
15-3-2008 16:33
Je zoekt dus kwalitatief goede moving-heads? Ik zag Robe in je lijstje staan (is naar mijn mening wel iets anders (beter) dan Showtec of Futurelight)
Ik zou dan (zoals eerder gezegd) wel voor de 250AT Colorspot gaan. Die is naast de klussen die er mee gedaan worden waarschijnlijk ook nog makkelijker los te verhuren. En verder:

+Betrouwbaar
+Makkelijk in onderhoud
+Voldoet grotendeels aan je wensen/eisen

Mocht je nog meer info willen, mail me dan eens even. Wij hebben er wat in de verhuur en leveren ze bovendien.
GoeieGastStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2003
Laatste: 24-1-2010
Berichten: 696
16-3-2008 13:59
Hmmm. Ik heb uit jouw lijstje in ieder geval ervaring met die Ypocs. Ik vind dat ze zelfs bij een aantal parren al verbleken. Lichtopbrengst vond ik echt minimaal. Ik zou in dit geval absoluut voor occasion Macjes gaan. Zit je toch gewoon op een ander niveau qua lichtopbrengst. Los van het feit dat je - al zit dat misschien meer tussen de oren maar die discussie wil even afhouden - toch het idee hebt meer kwaliteit in handen te hebben. Ook is het makkelijker om een keer bij te huren (of te verhuren) - Weet je dat de service gewoon er is én zijn ze aan het eind van de rit ook goed te verkopen...
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-3-2008 14:53

GoeieGast schreef:

Hmmm. Ik heb uit jouw lijstje in ieder geval ervaring met die Ypocs. Ik vind dat ze zelfs bij een aantal parren al verbleken. Lichtopbrengst vond ik echt minimaal.
Welke parren? zowel met par 56 300w als met Raylight 500w kan ik niet echt zeggen dat een Ypoc "verbleekt". Daarnaast is en blijft het een kunst hoe je je licht gebruikt.

Ik zou in dit geval absoluut voor occasion Macjes gaan. Zit je toch gewoon op een ander niveau qua lichtopbrengst.
Geeft een Mac 250 meer licht dan een GLP Ypoc of een ander genoemd merk?
zijn ze aan het eind van de rit ook goed te verkopen...
Allemaal afhankelijk van "hoe" je kan inkopen.
Vreemd genoeg zie ik bij veel bands met eigen apparatuur vrijwel geen Martin.
....misschien toch niet zo vreemd......

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)