Forum > Newbie Forum

Kleine geluidsset (scouting)

(51 reacties. Pagina 5 van 6)
Moderator(s): Dré
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
28-2-2008 23:15
Beste mensen,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een post gemaakt heb of het forum bezocht heb.
Op onze scouting groep zijn we nog zeer tevreden over de volgende set:

Mixer Behringer DX626
Versterker Crown XLS602 (blijft altijd koud..)
Speakers 4x DAP AX-15 (genoeg laag, geen sub nodig)

We hebben nu meerdere feestjes gehad met de set die vaak aangesloten is op onze eigen pc (met simepele soundblaster live kaart) en voldoet nog prima.
Paar weken geleden een verhuur gehad met 2x CDJ-1000MKII aangestuurd door een Pioneer DJM-800 en 2 platen spelers (niet van ons sad :( ).
Tot nu toe geen klachten over de kwaliteit gehoord, toch wil ik kijken voor een uitbreiding.

Inbouw:
Ik wil ten eerste alles netjes gaan inbouwen, momenteel staat alles op elkaar in een houten kast. Als er iets verplaatst moet worden dan moet alles losgekoppeld worden. Tevens is het een stuk onveiliger voor je apparatuur.
Hiervoor wil ik de volgende case gebruiken: www.new-line.nl/v/5603

geluid
Het geluid is prima maar ik wil het toch iets beter kunnen afregelen en tevens beschermen.
Nu heb ik diverse toppics doorgelezen over bijv een equalizer en limiter/compressor.
De meest logische stap lijkt mij www.new-line.nl/v/14387 voor een limiter en www.new-line.nl/v/13691 voor de equalizer.
Gezien de spullen die we al momenteel hebben denk ik dat dit het meeste aansluit. Ook nog budget vriendelijk is en tenslotte is het geen discotheek.

Gelukkig is er tot nu toe altijd netjes om gesprongen met de installatie. Er zit dan ook voldoende vermogen achter, de set hoeft nooit moeite te doen. Dus men doet niet gek met de volume knop.. anders lopen ze gehoorbeschadiging op.
Toch wil ik alles nog net iets veiliger en beter kunnen afregelen. Is dit een juiste keus en hebben jullie nog tips?

Groetjes Tijmen.

P.s. de versterker moet wel terug voor reparatie, balance werkt namelijk niet. Als je bijv het linker kanaal wegdraait blijft alles gewoon werken. Andersom valt alles uit. Lijkt dus of beide kanalen zijn samengevoegd ofzo. Alles klinkt wel gewoon stereo... shut up :X Ook als je de gain op de versterker wegdraait. Er staat nergens een mono switch aan ofzo. Tevens zijn er meerdere mixers gebruikt, dus ik sluit uit dat het aan de mixer ligt. Weet iemand wat dit kan veroorzaken?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
29-2-2008 09:42
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 5-3-2008 22:34
misschien dat je een verkeerde aansluiting van je versterker gebruikt, of dat er per ongeluk een brug schakelaartje aan staat?

cmpressor composer zou ik niet doen,
veel te ingewikkeld voor leken, en veel te veel knopjes die verkeerd kunnen staan.
Waarom equilizer? Er zijn nog steeds hele volksstammen die denken dat ze met een eq het geluid van hun boxen beter maken.
Dat is niet waarvoor hij is.
Een eq corrigeerd geluidsproblemen.

Een veel handiger en completer apparaat is deze
En nog betaalbaar ook.
Zit alles in, limiter, eq, compressor, cross over, enz. lees de gbaw maar.
En je bent beter af met een app dan met twee denk ik zomaar.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
29-2-2008 11:47

Tom schreef:

misschien dat je een verkeerde aansluting van je verterker gebruikt, of dat er per ongeluk een brug schakelaartje aan staat?

cmpressor composer zou ik niet doen,
veel te ingewikkeld voor leken, en veel te veel knopjes die verkeerd kunnen staan.
Waarom equilizer? Er zijn nog steeds hele volksstammen die denken dat ze met een eq het geluid van hun boxen beter maken.
Dat is niet waarvoor hij is.
Een eq corrigeerd geluidsproblemen.

Een veel handiger en completer apparaat is deze
En nog betaalbaar ook.
Zit alles in, limiter, eq, compressor, cross over, enz. lees de gbaw maar.
En je bent beter af met een app dan met twee denk ik zomaar.
Dan zou alleen de mono switch op de versterker aanstaan. Aansluitingen heb ik laatst nog nagelopen. Het heeft eerst namelijk wel correct gewerkt. Er zit ook een mono switch op de mixer maar die staat nu gewoon stereo.

Tevens begrijp ik je advies niet helemaal, een crossover is toch alleen handig als je bijv een sub en toppen combinatie gebruikt? Ik heb 4x toppen die passief zijn doorgelust, dus de zelfde frequentie range gebruiken.

Vraagje over de equalizer, overruled deze niet de mixer? Of is hier een manier voor? Zodat niet iemand het geluidsspectrum verkloot met de Eq op de mixer. Wat ik altijd geleerd heb over een equalizer is dat hij handig kan zijn bij producten die niet op elkaar afgestemd zijn. DAP en Crown werken niet samen om hun speakers en versterkers op elkaar af te richten. Je kan dus met de equalizer corrigeren om de beste sound uit je installatie halen.

Ik haal even een stukje van Victor aan op het forum:
Een compressor haalt de dynamiek uit het signaal. Alles wat zachter is dan een referentiesignaal dat je van tevoren kan instellen (de threshold) wordt versterkt en alles wat harder is wordt verzwakt. In welke mate het wordt versterkt of verzwakt is de ratio, hoe snel de compressor ingrijpt is de attack-tijd en hoe lang de versterking of verzwakking duurt de release, eenvoudig gezegd.
Als ik het goed begrijp is een compressor geschikt om bijv instrumenten meer te filteren en naar voren te brengen?
Mocht dit kloppen dan lijkt mij dit inderdaad overbodig.

Zo'n limiter lijkt mij wel handig om gewoon de versterker en speakers te beschermen voor een te hard uitgangsignaal.
Tevens is de enige leek die echt aan de apparatuur zit ik zelf. Alleen leiding mag achter de bar komen en muziek opzetten. En dus hoogstens aan de faders zitten om de muziek iets harder te zetten. Veder moet iedereen er af blijven.
1 Apparaat is inderdaad mooier, maar totaal wel duurder dan de apparte EQ en limiter.

Zelf ben ik inderdaad nog een leek, ik had totaal geen verstand van PA apparatuur. Maar als iets leuk is dan ga ik mij daarin verdiepen. Daarom ben ik ook blij met forums laugh :D voor de nodige hulp.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
29-2-2008 22:48
het zit allemaal in dat ene apparaat, of je het gebruikt is aan jouw.
Ik heb je uitgelegd wat je met een eq doet, zoek maar rond op het forum voor meer info.
Zelfde geld voor compressor,
ik hoor maar zelden als hij gebruikt word, dat een compressor goed staat ingesteld voor een discoshow.
Lees de manuals maar door.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
1-3-2008 19:59

Tom schreef:

ik hoor maar zelden als hij gebruikt word, dat een compressor goed staat ingesteld voor een discoshow.
Single-band compressor (gebruikt als compressor en niet als limiter) op je master-signaal vind ik ook eerlijk gezegd een erg vreemde keuze. Multi-band compressor zou nog te verantwoorden (en soms misschien zelfs gewenst) zijn.

In de (re)master-keten van muziektracks kom je ook (niet voor niets) praktisch nooit een single-band compressor tegen.
Light Image
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
5-3-2008 11:05
Ik kom toch nog even terug op mijn verhaal, helaas een paar dagen later omdat mijn ogen het niet toelieten...(zaten in het verband) happy :)
Ik zal even op een andere manier verworden wat ik eigenlijk zoek want ik ben toch nog een beetje onzeker over die beheringer ultradrive pro.

Vraag1:
Wat ik zoek
- Evt geluidsverbetering m.b.t. de huidige installatie (puur signaal denk aan eq/limiter etc)
- Beter bescherming van het geluid/apparatuur. Ik wil dus voorkomen dat iemand het zaakje overstuur kan maken. Zowel op het uitgaande signaal als het geluidsbeeld (hoog/laag) ontregelen.

Naar mijn idee werd hiervoor dus een apparaat gebruikt als een limiter i.c.m. equalizer, maar jullie raden dit toch af?
Of is er iets anders op de markt wat ik nog voor de beveiling kan zetten van de versterkers/speakers.

vraag2:
Ook heb ik gekeken naar een nieuwe mixer die beter past in een 19inch flightcase (top).
En dus als verbetering op de Berhinger DX625. Tevens zou ik 2 plaatjes bij moeten maken om die behringer op te kunnen hangen.
Nu was mijn oog gevallen op bijv. American Audio Q-2411 of Numark DM1090x

Heeft iemand hier ervaring met een van deze mixers of van de serie? (kan er weinig over vinden op het forum).
- 3 tot 4 kanalen is al genoeg
- Layout maakt niet veel uit
- geen efecten nodig, wel een goed geluid!

Hopelijk kunnen jullie mij nog veder helpen! wink ;)
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
5-3-2008 11:08

tijmen-b schreef:

vraag2:
Ook heb ik gekeken naar een nieuwe mixer die beter past in een 19inch flightcase (top).
En dus als verbetering op de Berhinger DX625. Tevens zou ik 2 plaatjes bij moeten maken om die behringer op te kunnen hangen.
Nu was mijn oog gevallen op bijv. American Audio Q-2411 of Numark DM1090x

Heeft iemand hier ervaring met een van deze mixers of van de serie? (kan er weinig over vinden op het forum).
- 3 tot 4 kanalen is al genoeg
- Layout maakt niet veel uit
- geen efecten nodig, wel een goed geluid!
Afhankelijk van je budget, is de Ecler MAC 40V veruit de beste keuze welke perfect aan bovenstaande eisen voldoet. Ik draai zelf al weer een tijdje met de grote broer en ben daar zeker heel tevreden mee. Helaas zit je wel in een stuk hogere prijsklasse als de door jou genoemde mixers.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
5-3-2008 11:25

big bang schreef:

tijmen-b schreef:

vraag2:
Ook heb ik gekeken naar een nieuwe mixer die beter past in een 19inch flightcase (top).
En dus als verbetering op de Berhinger DX625. Tevens zou ik 2 plaatjes bij moeten maken om die behringer op te kunnen hangen.
Nu was mijn oog gevallen op bijv. American Audio Q-2411 of Numark DM1090x

Heeft iemand hier ervaring met een van deze mixers of van de serie? (kan er weinig over vinden op het forum).
- 3 tot 4 kanalen is al genoeg
- Layout maakt niet veel uit
- geen efecten nodig, wel een goed geluid!
Afhankelijk van je budget, is de Ecler MAC 40V veruit de beste keuze welke perfect aan bovenstaande eisen voldoet. Ik draai zelf al weer een tijdje met de grote broer en ben daar zeker heel tevreden mee. Helaas zit je wel in een stuk hogere prijsklasse als de door jou genoemde mixers.
Die prijs klasse ligt inderdaad te hoog, tevens moet ik erbij vermelden dat de mixer eigenlijk nooit op pad gaat maar een vaste plaats heeft. Ik ben meer opzoek naar 19" mixers tussen de 100/max200 euro (mag ook 2e hands).
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
5-3-2008 12:09

tijmen-b schreef:

Ik zal even op een andere manier verworden wat ik eigenlijk zoek want ik ben toch nog een beetje onzeker over die beheringer ultradrive pro.

Vraag1:
Wat ik zoek
- Evt geluidsverbetering m.b.t. de huidige installatie (puur signaal denk aan eq/limiter etc)
- Beter bescherming van het geluid/apparatuur. Ik wil dus voorkomen dat iemand het zaakje overstuur kan maken. Zowel op het uitgaande signaal als het geluidsbeeld (hoog/laag) ontregelen.

Naar mijn idee werd hiervoor dus een apparaat gebruikt als een limiter i.c.m. equalizer, maar jullie raden dit toch af?
Wie raad je dat af?
En voor de rest van je bovenstaande vragen heb je toch al antwoord gehad?
Nog even een inkopper: geluid word nooit beter dan de zwakste schakel.
Daar kan je honderd geluidsverbeteraars tussen zetten, het enige wat je bereikt is dat het nog onnatuurlijker gaat klinken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Tijmen-bStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2007
Laatste: 19-5-2008
Berichten: 23
5-3-2008 15:23

Tom schreef:

tijmen-b schreef:

Ik zal even op een andere manier verworden wat ik eigenlijk zoek want ik ben toch nog een beetje onzeker over die beheringer ultradrive pro.

Vraag1:
Wat ik zoek
- Evt geluidsverbetering m.b.t. de huidige installatie (puur signaal denk aan eq/limiter etc)
- Beter bescherming van het geluid/apparatuur. Ik wil dus voorkomen dat iemand het zaakje overstuur kan maken. Zowel op het uitgaande signaal als het geluidsbeeld (hoog/laag) ontregelen.

Naar mijn idee werd hiervoor dus een apparaat gebruikt als een limiter i.c.m. equalizer, maar jullie raden dit toch af?
Wie raad je dat af?
En voor de rest van je bovenstaande vragen heb je toch al antwoord gehad?
Nog even een inkopper: geluid word nooit beter dan de zwakste schakel.
Daar kan je honderd geluidsverbeteraars tussen zetten, het enige wat je bereikt is dat het nog onnatuurlijker gaat klinken.
Helaas vind ik je antwoorden niet echt onderbouwend. Tevens zeg je "geluid wordt nooit beter dan de zwakste schakel". Waarom zeg je dit uberhaubt? Wat is momenteel dan mijn "zwakste schakel" (als er eentje is)... Dan zou ik veel meer geholpen zijn om deze er uit te halen. Zou ik met een Behringer DCX-2496 ULTRADRIVE PRO mijn geluid een stuk beter kunnen afregelen ofniet? Of kan ik beter mijn mixer vervangen (wat waarschijnlijk al een goed plan is)?

Zie mijn vragen als iemand die om koop advies vraagt.. die wil graag weten waarom hij een product aanschaft.
Momenteel ben ik nog niet echt wijzer geworden waarom ik voor een dergelijk product zou moeten kiezen.
Uiteraard ben ik wel blij met je input hoor Tom, alleen ik wil soms iets beter voorgelicht worden ashamed :$
Ik val dan ook onder de gebruiker: liever 2x vragen dan een miskoop doen. wink ;)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)