Forum > Licht

foto showtec krachtstroom verdeler met stroom/spanning weergave

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MeineStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-8-2005
Laatste: 18-11-2022
Berichten: 39
14-2-2008 16:39

Aart] schreef:

Is het geen idee een moderne driefasen DIN-rail elektrameter in te bouwen?.
Dit leek mij ook een prima idee. Heb wat op internet zitten zoeken en kwam bij de Technische Unie op deze meter:
https://meine.wergea.com/joomla15/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=3&tmpl=component&format=raw&Itemid=60 (link naar PDF).

Misschien heb je wat aan deze info. Kosten van deze meter zijn ca. €100,= / €125,= (ex. BTW).
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
15-2-2008 09:59
juist zoiets wil ik dus eigenlijk zelf gaan maken. Ik ben het eens dat je zoiets makkelijker voor 125.- koopt dan het zelf ontwikkelen, maar ik wil de gegevens ruw hebben, zodat ik ze op eigen ontworpen displays kan zetten en draadloos kan verzenden.
Zou eigenlijk zo`n soort module moeten hebben met een seriele aansluiting ofzo of wat voor interface dan ook.
Ik loop momenteel vast op het princippe van stroom meting.

Ik heb op dit forum dit topic, omdat ik eigenijk op zoek ben naar een foto van hoe showtec het gedaan heeft, met de veronderstelling dat hier veel mensen zijn met zo`n verdeler en minder met electronica kennis en op het andere forum (circuitsonline) juist precies andersom.

Het hoeft allemaal niet bijzonder nauwkeurig, maar gewoon reeel. Of het nuttig is... tsja ik vind het in ieder geval leuk om te maken.

Stijn
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
15-2-2008 14:53

Martijn schreef:

Wat blijkt; de E45 die 2*1200W aan 8 Ohm levert heeft een maximale "current draw" volgens de handleiding van 20A, achterop staat 8A, maar de stroommeters kwam niet verder dan 2,5A terwijl 'ie voluit stond te spelen. Wat wel een rol zou kunnen spelen is dat de amp een schakelvoeding heeft, kan me voorstellen dat amps met conventionele voedingen wat meer verbruiken. Wanneer je de amp op 2 Ohm belast zal het al een ander verhaal worden, en natuurlijk kan er een kleine afwijking in de meetwaardes zitten, maar dat neemt niet weg dat de amp alsnog veel minder verbruikt dan waar ik normaal op rekende. (Een lege 16A groep voor alleen de E45, terwijl nu blijkt dat het complete geluid en nog wat andere kleine zooi rustig op één C16 groep kan.)
Geloof mij maar dat als je een E45 serieus tegen 2ohm belast op sub dat ie die 20A haalt laugh :D

meine schreef:

Dit leek mij ook een prima idee. Heb wat op internet zitten zoeken en kwam bij de Technische Unie op deze meter:
https://meine.wergea.com/joomla15/index.php?option=com_docman&task=doc_view&gid=3&tmpl=component&format=raw&Itemid=60 (link naar PDF).

Misschien heb je wat aan deze info. Kosten van deze meter zijn ca. €100,= / €125,= (ex. BTW).
Probleem is dat je er met alleen de meter niet bent als je serieuze stroomsterkten wil meten. Dan moeten er echt stroomspoelen in je verdeler.
Dit (pdf) is een meter voor als je serieus wil gaan meten, incl RMS waarden etc. Zit je, als ik me goed herinner wel op 400 euri voor de meter, en moeten er nog stroomspoelen bij, maargoed dat laatste moet sowieso.

Daarnaast is er ook nog een model met 4 displays, hieruit kan je zelfs via RS485 de gegevens aflezen. Ik gok dat jij zoiets zoekt stijnos. Als je dit zelf wil gaan ontwikkelen vanaf scratch heb je een uitdaging denk ik. Dan moet je namelijk zelf je voltages gaan omzetten van 230V naar iets wat je displays snappen. Stroomsterkte kan je doen via stroomspoelen zodat je de gevens in mA binnenkrijgt en je meetcircuit niet de volledige 32A aan moet kunnen. Verder heb je dan uiteraard per fase een voeding en afzonderlijk meet- uitlees circuit nodig zodat niet al je displays donker worden als de fase waarop je meet systeem werkt eruit klapt.

Ik heb ooit een PSA63 verdeler van showtec opengeschroefd. Zal eens zoeken of ik die fotos nog kan vinden.

[EDIT] Foto's blijken van een verdeler te zijn met enkel voltage meting [/EDIT schreef:

Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
Joepjuh7Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-12-2003
Laatste: 28-4-2014
Berichten: 110
15-2-2008 22:28
Als ik morgen tijd over heb zal ik wel even een 32 ampere verdeler openschroeven en er wat fototjes van schieten... gaat het vooral om de prints van de displays of om hoe de displays van 'signaal' voorzien worden.
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
15-2-2008 23:54
Hum, speels zo, met die zwevend gebouwde schakeling rond "iets" in een TO-92 zo achterop de print wink ;)

Enkel dit soort uitlezingen maken is niet moeilijk, al dit soort DVM's zijn gebaseerd op een ICL7106 (of -7, led vs. lcd), de 40 pins dil rechts op de print.
Als je de uitlezing goed geisoleerd inbouwd (plastic venster en de zwarte isolatie tussen pcb's en kast) en ze individueel zwevend voed kun je direct gekoppeld meten. Dus met enkel een spanningsdeler (zoals hier) of een stroomshunt en een gelijkrichter als meetschakeling.
Je meet dan simpelweg de gemiddelde waarde, geen RMS-waarde waar de beveiligingen op aanspreken. Maar heel belangrijk is dat verschil in de praktijk waarschijnlijk niet.

Lastiger wordt het als je de meetwaarde verder wilt verwerken. Die ICL's zijn best slimme stukjes elektronica, die nauwkeurigheid halen met een eigen ontwerp rond een DAC + Uc is zoals ik het inschat nog niet zo simpel.
Plus dat je te maken krijgt met het galvanisch gescheiden houden van de te meten signalen, hoewel stroomtrafo's een simpele en elegante oplossing voor stroom vormen.
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
18-2-2008 20:40
@joepjuh.

Beide als het kan :)
maar het gaat voornamelijk om de componenten op de printjes en hoe de verbinding is tussen de fasen en de printjes. dus hoe ze hun signaal krijgen.

thanks
HarryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2007
Laatste: 22-3-2008
Berichten: 2
18-2-2008 22:34
hey hallo,

de foto's die op dit forum te zien zijn is van het oude type ( alleen met volt meters), deze printen zijn heel anders dan die van het type met volt en ampere meters.
Het type met V & A meter werkt de meting als volgt:
De stroom wordt gemeten door een spoel om de inkomende fase ( 3 x dus)met een opgewekte inductie spanning
De spanning wordt gemeten op de print zelf( er is dus een 220 spanning op de print)
De 3 trafo's dienen voor de voeding voor de printjes
suc 6
harry
StijnosStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2005
Laatste: 13-8-2010
Berichten: 21
21-2-2008 15:48
hoi Harry,

zou je heel misschien een fotootje kunnen maken van die spoel om de fase heen?
Dan heb ik er een voorstelling bij.
Zou anders een wikkeling of 10 of 20 strak om een 2,5mm2 fase draad ook werken?
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
21-2-2008 18:33
Nee, dat werkt niet - het magnetisch veld zou dan in de richting van de wikkelingen van de secundaire lopen..

Je kunt het gewoon zien als een (vaak ringkern) transformator waarbij de primaire wikkeling uit slechts een halve winding (door het "gat" in de kern) bestaat.
Googlen' naar plaatjes met als term "current transformer"of "stroomtrafo" geeft hier de nodige hits happy :)

Een luchtkern kan overigens wel, als ik mij goed herinner heeft Elektuur zo ooit een stroomtrafo gebruikt in een luidspreker-vermogensmeter.
HarryStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-11-2007
Laatste: 22-3-2008
Berichten: 2
22-2-2008 20:08
als ik het me goed herinner dan zit de meetspoel er "los" omheen(om de fase draad) en deze lijkt op een ontstoorspoel van bv een dimmer maar dan dicht.
ben morgen op mijn werk en zal even kijken of ik tijd kan vinden om deze uit het rack te schroeven en een foto te maken.
groetjes

harry

Terug naar forum Reageer (zonder quote)