Forum > Geluid

Omroep systeem.

(66 reacties. Pagina 6 van 7)
Moderator(s): Dré
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
29-1-2008 22:25

Harry1 schreef:

Tom schreef:

Ik maak meestal wel altijd een cross zodat er geen laag onder de 80 Hz naar de 100 volt hoorns gaat.
Veel goede 100volts versterkers hebben ook zo'n knopje ingebouwd sneaky :V
Jammer dat de DAP die ik gekocht heb dat niet heeft.. shut up :X Dat ze daar bij DAP nou net weer niet over nadenken..
Toch wel. Bij deze DAP 100 Volt versterker zitten volgens de technical specifications list 4 schakelaars op, waaronder een high pass filter . (Zoek de fout ;))

TCMC
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
30-1-2008 11:03
er zitten geen condensatoren voor de filtering in hoorns.
Dat zal toch echt bij de verterker in het lijnsignaal moeten gebeuren.
Dat is ook het veiligste en het makkelijkste.

Er zijn ook opstellingen waarbij we wel het volle signaal inclusief bas willen hebben.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
30-1-2008 11:59

TCMC schreef:

Harry1 schreef:

Tom schreef:

Ik maak meestal wel altijd een cross zodat er geen laag onder de 80 Hz naar de 100 volt hoorns gaat.
Veel goede 100volts versterkers hebben ook zo'n knopje ingebouwd sneaky :V
Jammer dat de DAP die ik gekocht heb dat niet heeft.. shut up :X Dat ze daar bij DAP nou net weer niet over nadenken..
Toch wel. Bij deze DAP 100 Volt versterker zitten volgens de technical specifications list 4 schakelaars op, waaronder een high pass filter . (Zoek de fout ;))

TCMC
Laat het net deze versterker zijn welke ik gekocht heb... (bij deze had DAP er dus nog niet aan gedacht (of het budget liet het niet toe)).

ps. 'high filter' suggereert dat de hoge tonen juist weg gefilterd worden??

Dan nog een tweede vraag over 100V systemen:

Wat is een gebruikelijke aansluitstekker om buiten te gebruiken en makkelijk mee door te kunnen lussen, ik heb eigenlijk nog nooit speakon gebruikt zien worden?
De Hoorns zit al en kort stukje draad aan, dus dan zou je daar 2 vrouwelijke connectors aan moeten maken (is niet echt handig). Andere optie is om de hoorns op een plankje te monteren met daarop 2 vrouwelijke connectors.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
30-1-2008 13:54
High pass filter, vaak afgekort tot HPF, doet precies wat het zegt te doen (vonden de bedenkers schijnbaar logisch ofzo happy :) ). Als je het uit het Engels vertaalt: Het laat hoge tonen passeren en zal dus lage tonen moeten verzwakken/tegenhouden (anders heb je geen filter wink ;))

Ben echter wel benieuwd wat de karakteristiek van het betreffende HBF is, Dré? razz :p
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
30-1-2008 16:00
Volgens mij kun je het begrip 'filteren' niet los gebruiken. Filteren is een methode, je moet hierbij nog aangeven wat je 'over houdt'. Een 'high filter' geeft naar mijn mening niet eenduidig aan wat je nou uiteindelijk over houdt.
Ik heb het hier trouwens over het stukje in de 'technical info'.

Zie nu het 'high bass filter' pas staan. Ook een vreemde verwoording, waarschijnlijk een typfoutje! laugh :D
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
30-1-2008 16:04
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 30-1-2008 16:45
High bass filter is een foutje in de tekst, moet High pass filter zijn. Heb je mijn post wel goed gelezen?

[EDIT]Heb jouw post blijkbaar niet goed genoeg gelezen, dacht dat je het woordje 'pass' was vergeten maar je hebt 't juist over de technical info waar het inderdaad niet helemaal volledig staat. Maargoed, mag hopen dat dit voor een geïnteresseerde toch wel juist te interpreteren is.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
30-1-2008 16:07

René Eppink schreef:

Ben echter wel benieuwd wat de karakteristiek van het betreffende HBF is, Dré? razz :p
Da's echte "DAP SLANG"... laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
30-1-2008 16:29

René Eppink schreef:

High bass filter is een foutje in de tekst, moet High pass filter zijn. Heb je mijn post wel goed gelezen?
Ja, daar reageerde ik op! wink ;):

Harry1 schreef:

Zie nu het 'high bass filter' pas staan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
30-1-2008 18:12
Als ik een 100 volt mobiel systeem installeer, dan gebruik ik gewoon speakon stekkers en chassisdelen.
Dat zit vast, plus en min worden niet verwisseld, en ze hebben een goede trekontlasting.
ook kunnen ze veilig de spanning aan en kan men geen kontakten aanraken.

XLR zie je ook wel, maar dat vind ik een stuk minder, plus dat er snel een vergissing gemaakt kan worden met lijn signalen.
Vaste 100 volt systemen worden meestal gewoon met waterdichte installatie dozen aan elkaar geknoopt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
WvdSStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-6-2011
Laatste: 17-12-2011
Berichten: 3
7-6-2011 21:59
Forumleden,

Ik zou deze topic nog weer nieuw leven in willen blazen.
Ik ben gevraagd om een advies te geven over een bestaande 100 V installatie bij een voetbalvereniging. Ze hebben de beschikking over 2 bosch versterkers van 150 W en hebben verdeeld over het terrein 6 speakers hangen. Op de bijvelden is alles redelijk te verstaan maar rondom het hoofdveld is de verstaanbaarheid slecht. 2 bestaande speakers zijn dan ook zonder er over na te denken opgehangen op een plek waar het toevallig goed uitkwam. Het zijn platte hoorn speakers welke aan weerskante van een zittrubune zijn opgehangen maar dan vertikaal ipv horizontaal. Plaatsing dus 10 mtr aan weerskanten van de middelijn.
Zonder enige voorkennis van 100V systemen (met gewone PA installaties heb ik meer ervaring) ben ik gaan luisteren en kwam eigenlijk tot de volgende conclusie. Door de speakers 90 gr. te draaien en te richten op de cornervlag aan de overkant moet het bereik al breder worden en denk ik de overkant volledig te kunnen bestrijken. Ik dacht nu aan de overkant een zelfde set te plaatsen die dus weer op de kant van de tribune zijn gericht. Achterliggende gedachten hierbij is dat door deze platte hoorn speakers hoog genoeg te plaatsen het geluid over de "eigen" kant heen wordt gedragen en goed verdeeld de overkant haalt. Dit geld dus voor beide zijden. Geen probleem dus dat het geluid ergens te hard zou zijn. Voordeel is ook dat de het plaatsen van de speakers aan de overzijde relatief gemakkelijk is (al mag dit niet ten koste gaan van de geluidskwaliteit)
Ik voorzie ook nadelen maar misschien kunnen jullie hier beter op schieten.
Mogelijk nadelen zijn: bereik van de speaker moet toch zo'n 60 mtr zijn. Fase verschil tussen de speakers (max. afstand tussen de speakers is 60 mtr dus fase verschil van max. 0.2 sec).
Als het faseverschil een groot probleem gaat worden is het wellicht ook nog een mogelijkheid om aan dezelfde kant nog een aantal kleinere speakers op het publiek aan de kant van de speakers te richten. Deze zullen dan minder hard hoeven en moeten dus apart gevoed worden.
In de zit tribune is nog 1 hoorn geplaatst welke eigenlijk niet de hele tribune kan bestrijken (tribune is ca. 20 mtr. breed) waardoor het onder de speaker te hard is en aan de andere kant slecht te verstaan is.

Vragen: Hoe denken jullie bovenstaand installatie te plaatsen?
Welke speakers (met welk vermogen) zou ik kunnen nemen voor overkant veld (50 tot 70 mtr), eigenkant (5 tot 25 mtr),
tribune (4 tot 10 mtr binnen).
Overige adviezen.

Graag jullie hulp

gr.

Wim

Terug naar forum Reageer (zonder quote)