Forum > Zelfbouw Speakers

Hybride 15'' beyma SM-115K geladen (eigen ontwerp)

(72 reacties. Pagina 3 van 8)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
4-1-2008 23:00
Hallo DjFrans,

Ik neem aan dat je weet wat T/S parameters zijn?
En ook weet dat je niet zomaar een driver in zomaar een kastje kan proppen.

Ik heb het idee dat je zomaar wat luidsprekers in die kasten hebt gepropt, als je ze overigens allemaal hebt geprobeerd.
En neem aan dat je de hele lijst drivers niet hebt aangeschaft om ze alléén maar even in een kastje te proberen.
Heb je daar dan ook meetgegevens van?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TCMCVIP Lid
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
5-1-2008 10:35

djfrans schreef:

het gaat hier om de ARLS 18 kast tegenover diverse andere (fabrieks) kasten

de speaker merken die ik noemde hebben we in de ARLS kasten getest
ARLS is niks anders dan een geklauwde kopie die je o.a. in de DAP RW-18B en DAP SM-18B vindt. Ook Ivo2 heeft die kasten nagemaakt. Op Duitse fora zijn ze 5 jaar geleden ook die kasten gaan nabouwen, en rond de 80 - 100 Hz pieken deze kasten erg hard wat voor velen als een harde bas klinkt, maar voor de echte profi's als een rommelige bas en goedkope bas is waar geen diepgang in zit. E.e.a. moet je noodzakelijk recht trekken met een EQ of Processor om er acceptabel geluid uit te krijgen. Enig pluspunt van ARLS is dat de door bredere basrelfex tuning de powerdip iets lager uit kan vallen.

Wil je weten wat die losse speaker units werkelijk kunnen, dan zit niets anders op dan impedantie krommes te meten, wat klei van je zoontje/dochtertje te gebruiken, brieven weegschaal, en van daar uit de Thiele Small Parameters te bepalen. Ook spelen zaken als de voice coil zelf (2-laags, 4-laags, bobbin materialen etc), X-max, power compressie etc een belangerijke rol, met name bij hoge geluids sterktes.

Voor elke speaker geldt dus dat aan de hand van de Thiele Small Parameters voor elke speaker een optimale kast moet ontwerpen. Daarna mag je dan na het vele meten eens wat luistertests op loslaten, en zelfs daar het het vaak fout als je in een loods of binnennruimte gaat testen. Wil je het echt goed doen, zou je telkens een losse speakerbox op dezelfde plaats binnen moeten testen en de rest dan buiten de luisterruimte laten. Denk hierbij aan reflecties, roomgain, staande golven etc.

TCMC
Ivo2Ex Lid
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
5-1-2008 12:15
ARLS is niks anders dan een geklauwde kopie die je o.a. in de DAP RW-18B en DAP SM-18B vindt. Ook Ivo2 heeft die kasten nagemaakt
De Dap heb ik niet nagebouwd.
Wat heb ik wel gedaan: het idee over een hybride geprobeerd te doorgronden en, met 2 andere, nieuwe hybride's gebouwd.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
TCMCVIP Lid
5-1-2008 12:20

ivo2 schreef:

ARLS is niks anders dan een geklauwde kopie die je o.a. in de DAP RW-18B en DAP SM-18B vindt. Ook Ivo2 heeft die kasten nagemaakt
De Dap heb ik niet nagebouwd.
Wat heb ik wel gedaan: het idee over een hybride geprobeerd te doorgronden en, met 2 andere, nieuwe hybride's gebouwd.
Je bent wel wakker geschud wink ;)

Laat ik het anders formuleren: Je bent wel geïnspireerd door DAP.
Ik laat me trouwens ook inspireren door andere merken en bestaande kastontwerpen, en daar is op zich helemaal niks mis mee. Wie doet dat niet? Het blijven immers leuke studie objecten voor de hobbyist.

Ik vraag me wel af wie deze hybride kasten als eerste ontworpen en geproduceerd heeft.
Het bestaan van exponentiële basreflex poorten is al langer bekend.

TCMC
Ivo2Ex Lid
5-1-2008 13:32
Je bent wel geïnspireerd door DAP
Nop.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
KVMVIP Lid (†)
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
5-1-2008 15:20

TCMC schreef:

Laat ik het anders formuleren: Je bent wel geïnspireerd door DAP.
Op zich maakt het niet veel uit door wie je geïnspireerd bent, het "wiel" was immers al uitgevonden. Wat dat aangaat denk ik dat Dap ook geïnspireerd is.
Dap zal het model wat bekender gemaakt hebben, logisch aangezien het in een betaalbare prijsklasse ligt.

Martin.
kvm entertainment
Ivo2Ex Lid
5-1-2008 15:54
Het is ook niet zo dat hybride's HET helemaal is, niets is HET helemaal niet, bij elke kast is er we een compromie wat gemaakt moet worden.
Mij staat de klank en druk van een hybride wel aan, de diepgang is wat minder maar daar heb ik aangepaste basreflexen voor ontworpen.
De hybride laat ik doorlopen tot 115hz, op deze freqentie sluiten ze mooi aan bij hoorngeladen toppen.

De grote stack waar ik ze in (ga) geruiken (deze is pas deels af) is per kant 6x hybride, 3x basreflex (de basreflex in het midden opgesloten tussen de hybride's (deze met de speakers naar elkaar kijkend) om 1 enorme hoorn te vormen).
De toppen zijn nu nog 15" hoorngeladen/2"/1" (3 per kant)
Ik ga ook 15" hoorngeladen line array bouwen, voor deze set, 4 tot 6 per kant.....met rigging.
TCMCVIP Lid
5-1-2008 16:38

KVM schreef:

Wat dat aangaat denk ik dat Dap ook geïnspireerd is.
Dap zal het model wat bekender gemaakt hebben, logisch aangezien het in een betaalbare prijsklasse ligt.

Martin.
Het zal niet DAP zijn, maar de Chinezen die van alles kopiëren. Om die reden vraag ik me dus nog steeds af wie als (een van de) eerste was met exponentiële basreflex poorten.

De eerste hoorngeladen luidspreker is meer dan 80 jaar geleden gebouwd en de driver was een koptelefoon luidspreker van 2000 Ohm enzo die vaak bij buizen batterij ontvangers zaten.

TCMC
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
6-1-2008 03:53
Ik ga niet zeggen dat de volgende merken de eerste waren, maar ze zijn wel erg oud.

Electro Voice T18 maar dan de speaker omgedraaid.
RCF heeft wel een hybride model gehad en als het goed is heb ik daar nog een tekening van. Een model uit 1988 geloof ik, met een 18" speaker.
Ga wel ff checken...

Dave.
..Je Ducktape brood voeren...
RemcopetersStandaard Lid
Sinds: 17-8-2007
Laatste: 6-9-2012
19-2-2008 19:44
Heb zelf 2 jr geleden door m'n pa (timmerman) 4 hybride 15" laten maken ook eigen ontwerp geladen met 4x Dap MB15-B. Ja ik had zoveel mogelijk bas nodig voor zo weinig mogelijk geld.

Ik stond versteld van wat voor bas deze kasten nog konden produceren! Enorm hard en erg veel druk, ja met de MB 15-B. Heb ze nu aan 'n maatje van me verkocht en deze heeft ze ooit aan 'n kenner laten horen maar had ze veel hoger ingeschat dan een van de goedkoopste speakertjes van dap sneaky :V
Twintig jaar ervaring, kom daar niet mee aan, je kan het immers ook twintig jaar verkeerd hebben gedaan.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)