Forum > Geluid

Omroep systeem.

(66 reacties. Pagina 1 van 7)
Moderator(s): Dré
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
31-12-2007 13:43
Hallo
Ik ben voor de plaatselijk voetbalclub op zoek naar een omroepsysteem voor buiten (100 V dus). Het is de bedoeling dat er twee hoorns buiten opgehangen worden die aangsoten worden via een omvormer op het mengpaneel waar binnen ook de muziek mee gedraait wordt. Kan iemand mij helpen wat de beste keuzes hiervoor zijn.
Alvast bedankt.
Theun Mennen
SparkyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2003
Laatste: 3-3-2008
Berichten: 56
2-1-2008 00:34
Hallo Theun, ik weet niet hoe groot het veld is waarop alles te horen moet zijn en hoe krachtig je de hoorns had voorgesteld, maar voor een gemiddeld (amateur/trainings) voetbalveld heb je toch wel op zijn minst in ieder van de 4 hoeken een hoorn nodig om het hele veld met voldoende volume te bereiken. Het voordeel van een 100v systeem is sowieso wel dat er maar 1 kabel van de versterker naar buiten gaat en de hoorns allemaal aan elkaar doorgelusd worden. Eventueel zou je er voor de veiligheid ook voor kunnen kiezen om 2 versterkers te gebruiken, om zo in geval van uitval van 1 versterker toch nog geluid op het veld te hebben.

Verder weet ik niet hoe je het in gedachten had, maar je hebt het ook over muziek binnen... als je de muziek niet buiten wilt horen heb ik het volgende in gedachten: microfoon aan de 100v versterker, vanuit de line-out van de 100v versterker naar het mengpaneel van de muziek voor binnen.

Je zou ook voor een duurdere oplossing kunnen kiezen, namelijk de systemen combineren met een Penton-mixer. Dit is een 19" 2HE programmeerbaar apparaat. Je kunt hierin allerlei voorrangsregels programmeren. Zo kun je een microfoon en het mengpaneel op de Penton aansluiten en in de penton programmeren (en voorkeurs keuzes maken) welke input je naar welke output wilt sturen. Hierbij kun je dan ook ingeven dat bijvoorbeeld voor de output naar de binnenversterker de microfoon voorrang heeft. D.w.z. dat als de microfoon gebruikt wordt, de muziek automatisch onderdrukt wordt (soort talk-over).

'k hoop dat je er iets mee kunt, als je iets anders bedoelde horen we het wel.

Greets Joost

PS: Penton is onderdeel van het Sennheiser assortiment
Nee, jij trekt volle zalen!?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2008 11:37
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 8-1-2008 10:29
Wat je nodig hebt is een goede 100 volt mengversterker,
deze heeft altijd ook een line out die je dan weer naar je huisinstallatie kunt doorlussen.
Dan heb je verder geen ingewikkelde mixers of wat dan ook nodig.
Deze mengversterkers hebben meestal op 1 of twee kanalen een priority aansluiting.

Gebruik één kanaal van de 100 volt mengversterker om de huisinstallatie weer op deze aan te sluiten,
en je kan alle kanten uit werken.

Hoe groot is het oppervlak wat je buiten moet bestrijken?
Het vermogen van de versterker is afhankelijk van het oppervlak wat je moet bestrijken.
Afmetingen veld? Is er een verlichtingsinstallatie? Zo ja, dan kan je in deze masten vast de speakers monteren.
Gebruik een goede weersbestendige dubbelgeisoleerde kabel om de luidsprekers aan te sluiten als je bovengronds moet werken.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
2-1-2008 13:30
Alvast bedankt voor de tips...
Het is nu zo dat er in de kantiene een installatie is met cd-speler, tv, radio en microfoon op een mengpaneel. Dit mengpaneel heeft 2 uitgangen hiervan is er eentje voor binnen gebruikt en nu willen we de 2de uitgang gebruiken voor de installatie op het veld. Dus heb ik eigenlijk alleen een versterker nodig en twee hoorns die op een locatie buiten worden gemonteert.
Dus... Meer tips zijn nog altijd welkom...
Theun
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2008 14:44
Als je alles al weet......

Wat wil je nog weten?
En wat is de afmeting van het terrein was mijn vraag?

Met twee hoorns kun je niet echt een groot vlak bestrijken hoor!
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DjtMStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-1-2005
Laatste: 2-1-2019
Berichten: 76
2-1-2008 15:27
Nou dat is het nu dus. Ik weet niet wat goed spul is en waar ik het kan halen.
Het terijn is een voetbalveld, dus ongeveer 100x50. En we willen het eerst met twee hoorns proberen.
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
2-1-2008 16:38
Ik ben toevalig ook met een 100v systeem bezig, hoe zit het nou precies met de kabel tom (of iemand anders)?

Tom schreef:

Gebruik een goede weersbestendige dubbelgeisoleerde kabel om de luidsprekers aan te sluiten als je bovengronds moet werken.
Ik zie hier in de buurt toch vaak gewone enkelgeisoleerde zwart/rode 'dropveter'-kabel gebruikt worden, is dit veilig? Hoe gevaarlijk is de aanraking van een ader van een 100v-systeem bijvoorbeeld?

Welke regeling geldt hiervoor?
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
2-1-2008 16:52
Met luidspreker kabels (laagspannings kabels) zal er best wel in een NEN een voorschrift genoemd worden maar ik denk dat Tom ook doelt op de betrouwbaarheid van de kabel, immers een simpele 'tweeling snoertje' zal het niet lang uithouden zeker niet weersbestendig zijn.

Dubbel geisoleerd zal niet echt nodig zijn, wel 1 met een zeer harde mantel en met waterstop in de kabel.

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
MartyndegraafStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
Berichten: 159
2-1-2008 17:41
Een veel voorkomend probleem, vaak uit onwetenheid, maar 100V geluidsbekabeling is een wisselstroom met een spanning boven de 50V.

Daarom dient deze dus gewoon aan de NEN1010 te voldoen.

Mijn tip: gebruik YMvK of XMvK kabel, 2x2,5mm.

Dit is de gewone grijze elektrakabel voor buiten, is gecertificeerd voor deze spanning en zonder problemen toe te passen. Daarnaast kun je alles netjes met watervaste kabeldozen en wartels weersbestendig maken en zijn er gewoon de standaard ladoppen om te lassen. Ook zijn er lasdoppen om massief en draad te combineren.
Zo kun je dus een kabeldoos bij je hoorn zetten, de YMvK kabel las je door en daar tak je gelijk de hoorn van af, met dezelfde lasdop.

Kortom, deze kabelsoort en dikte is ruim voldoende en je kunt tal van gebruikelijke hulpmiddelen gebruik maken.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-1-2008 18:47
Met twee hoorns ga je het niet redden,
veel te hard dichtbij en onverstaanbaar op de grotere afstand.

een redelijke vuistregel is dat een hoorn maximaal ongeveer 30 meter kan overbruggen.
Dus om een voetbalveld goed te kunnen voorzien heb je er minstens 6 nodig, maar liever 8 of tien om een goede rustige verdeling te krijgen.

Meer info volg, ik ga nu eten.

Ik leg regelmatig dergelijke systemen aan, als dan niet mobiel of vast.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)