Forum > Geluid

Synq SMX-2

(304 reacties. Pagina 30 van 31)
Moderator(s): Dré
LeviStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-11-2005
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 18
15-12-2007 23:42
Ik heb deze mixer sinds een tijdje in bruikleen van een vriend. Vandaag heb ik me voor het eerst aan de sampler gewaagd. Deze functie leek me interessant voor acapella's en samples tussen je platen door.
Ik heb een muziekcd boordevol bekende dj acapella's, ik heb als test enkele opgenomen met behulp van de samplerfunctie en ze toegewezen aan een knop op een 'bank'. Het beginpunt aanpassen van een opgenomen stuk lukt prima, maar het eindpunt wijzigen lukt me niet. Ik laat een sample afspelen door de knop in te houden en onmiddellijk erna houd ik de edit outro ingedrukt, ik laat ze samen los na een seconde, maar ik hoor alleen het opgenomen stuk opnieuw afspelen (en geen stutter zoals je hoort bij aanpassen beginpunt). Aanpassen van eindpunt met de x-parameter draaiknop maakt geen verschil. De rode loop knop blijft wel rood, geen idee of het daar aan ligt, ik krijg dat in gewone samplermodus niet uit.

Die firmware upgrade was zeer welkom, want anders was je helemaal niks met de sampler: wanneer je een sample wou afspelen, moest je de aangewezen knop blijven indrukken. Dat is nogal moeilijk werken. Na de uprade kan je gebruik maken van de jingle modus, dan druk je op de knop met het hoofdtelefoontje (eff. cue) en dan hoef je slechts 1 keer op een sample knop te drukken voor afspelen, en blijven indrukken. Nu, dat is toch wat ik ondervond. Of ben ik nu helemaal aan het prutsen geweest?

Ik vermoed dat je de opgenomen stukken niet kan pitchen naar hetzelfde tempo van de plaat waarin de sample mixt. Als ik bovendien rekening houd met het feit dat opname en afspelen vrij veel stappen inhoudt, speel ik mijn acapella's beter af vanop een cdspeler. Daar scroll ik veel makkelijker door de 83 nummers, en dankzij cdtext lees ik de titels af. Het belangrijkste is dat ik een opgenomen stuk tekst via de cdspeler kan bijsturen naar een andere pitchsnelheid.

Zijn er eigenlijk mixers waarbij je samples kan bijpitchen? Of moet je dan gebruik maken van externe aparatuur?
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
16-12-2007 14:06

Levi schreef:

Ik heb deze mixer sinds een tijdje in bruikleen van een vriend. Vandaag heb ik me voor het eerst aan de sampler gewaagd. Deze functie leek me interessant voor acapella's en samples tussen je platen door.
Ik heb een muziekcd boordevol bekende dj acapella's, ik heb als test enkele opgenomen met behulp van de samplerfunctie en ze toegewezen aan een knop op een 'bank'. Het beginpunt aanpassen van een opgenomen stuk lukt prima, maar het eindpunt wijzigen lukt me niet. Ik laat een sample afspelen door de knop in te houden en onmiddellijk erna houd ik de edit outro ingedrukt, ik laat ze samen los na een seconde, maar ik hoor alleen het opgenomen stuk opnieuw afspelen (en geen stutter zoals je hoort bij aanpassen beginpunt). Aanpassen van eindpunt met de x-parameter draaiknop maakt geen verschil. De rode loop knop blijft wel rood, geen idee of het daar aan ligt, ik krijg dat in gewone samplermodus niet uit.
bij de loop outro wordt de sample inderdaad in loop afgespeeld, door aan de X-parameter knop te draaien wordt het eindpunt verplaatst en hoor je dit onmiddellijk in de afgespeelde loop. Natuurlijk kan je een sample met een bepaalde lengte niet langer maken (slechts enkele frames lukt wel) het is de bedoeling dat je hem wat kan inkorten om een perfecte loop te maken. Probeer maar...

Levi schreef:

Die firmware upgrade was zeer welkom, want anders was je helemaal niks met de sampler: wanneer je een sample wou afspelen, moest je de aangewezen knop blijven indrukken. Dat is nogal moeilijk werken. Na de uprade kan je gebruik maken van de jingle modus, dan druk je op de knop met het hoofdtelefoontje (eff. cue) en dan hoef je slechts 1 keer op een sample knop te drukken voor afspelen, en blijven indrukken. Nu, dat is toch wat ik ondervond. Of ben ik nu helemaal aan het prutsen geweest?
Wat je schrijft klopt.

Levi schreef:

Ik vermoed dat je de opgenomen stukken niet kan pitchen naar hetzelfde tempo van de plaat waarin de sample mixt. Als ik bovendien rekening houd met het feit dat opname en afspelen vrij veel stappen inhoudt, speel ik mijn acapella's beter af vanop een cdspeler. Daar scroll ik veel makkelijker door de 83 nummers, en dankzij cdtext lees ik de titels af. Het belangrijkste is dat ik een opgenomen stuk tekst via de cdspeler kan bijsturen naar een andere pitchsnelheid.
Pitchen van de samples kan met de huidige hardware inderdaad niet.
Er wordt echter aan nieuwe hardware gewerkt die het gebruik van de sampler een stuk zal vereenvoudigen en meer functies mogelijk zal maken. Nieuwe versie verwacht tegen volgende zomer.
Als je het opnemen van samples een beetje oefent lijkt het me absoluut niet moeilijk om een sample op te nemen en hem nadien direct af te spelen.
Daan86Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 24-2-2008
Berichten: 74
16-12-2007 14:13
Nieuwe hardware? een smx-3? of een smx-2 mk II of zoiets? Dus met de huidige smx-2 zal het nooit mogelijk zijn de samples te pitchen?

edit: trouwens al iets bekend van die samplesoftware die nog zou komen?
Custom Sl-1200 Red - Synq SMX-2 - Custom Sl-1200 Red
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
16-12-2007 16:19

Daan86 schreef:

Nieuwe hardware? een smx-3? of een smx-2 mk II of zoiets? Dus met de huidige smx-2 zal het nooit mogelijk zijn de samples te pitchen?
Huidige hardware laat pitchen niet toe. (teveel processor power nodig)
Vandaar dat we nieuwe effect/sampler hardware ontwikkelen.

Daan86 schreef:

edit: trouwens al iets bekend van die samplesoftware die nog zou komen?
Een beetje achterop geraakt door de overige werkzaamheden.
Ik zal echter volgende week een beta online zetten.
Die heeft nog flink wat ruwe kantjes maar het belangrijkste werkt: het omzetten van de MIX-files (door de SMX-2 aangemaakte files) van en naar WAV-files die je naar believen op iedere PC kan bewerken.
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
17-12-2007 11:24

Levi schreef:

Zijn er eigenlijk mixers waarbij je samples kan bijpitchen? Of moet je dan gebruik maken van externe aparatuur?
De Denon DNX 1500 kan wel samples bijpitchen, maar daar kun je ze niet in opslaan dus voor jouw doeleinden totaal niet geschikt. Met dj software zoals Virtual dj werkt het een stuk makkelijker, daarin kun je samples wel opslaan en die beatmatched ze ook nog automatisch... maar goed, dat is een hele andere manier van draaien uiteraard.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
LeviStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 21-11-2005
Laatste: 19-6-2008
Berichten: 18
20-12-2007 22:25
Bedankt voor de uitleg, Marky, en de anderen!
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
21-12-2007 09:37
SMX-2 PC Software staat online: DRUK HIER

AUB geen polemiek starten over wat het programma allemaal NIET kan of zou moeten kunnen.
Dit is een beta versie (er zitten dus nog fouten in) die ik enkel online zet voor mensen die de conversie tussen MIX en WAV files willen maken. De software is volledig gratis, profiteer ervan!
Daan86Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-1-2004
Laatste: 24-2-2008
Berichten: 74
22-12-2007 21:21
leuk, ik zal het eens wat testen.
Custom Sl-1200 Red - Synq SMX-2 - Custom Sl-1200 Red
Kurt01Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 22-2-2007
Laatste: 13-11-2008
Berichten: 4
15-10-2008 18:14
Bijna een jaar geleden en nog steeds enkel een beta versie ?! shut up :X
Moest er al een nieuwere versie van de sample-software ter beschikking zijn, laat het mij dan aub weten wink ;)
Greetz
Kurt01
DundeeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 2-11-2008
Laatste: 3-11-2008
Berichten: 1
3-11-2008 02:46
Ik denk dat ze zich meer concentreren op de SMX-3. Ik heb hem gezien op de Beglec show en hij is veelbelovend. Ondersteuning voor grotere en SDHC kaarten en de samples worden nu blijkbaar in MP3 formaat opgeslagen. Direct heel wat problemen van de kaart geschoven. Geen zoektocht meer naar gepaste SD kaartjes (deze werden trouwens door Beglec zelf al uitgeleverd) en geen convertieprogramma meer nodig. Oplossing dus: SMX-2 in de kast een een prebestelling plaatsen voor een SMX-3 sneaky :V
A compromise is the art of dividing a cake in such a way that everyone believes he has the biggest piece.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)