Forum > Newbie Forum

signaal

(11 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
M-bosch@hetnet.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-12-2007
Laatste: 27-12-2009
6-12-2007 20:55
Ik heb een mengpaneel van American Audi- Q3433MKII Er zit een XLR masteruitgang op (L+R) en ook een masteruitgang metRCA (tulp) stekkers en tevens een zoneuitgang.

Probleem? als de Masteruitgang met de tulpstekkers aangesloten is op een versterker en men sluit de belanceerde XLR uitgang aan op een ander versterker dan stopt het signaal van de tulp uitgang. Ik dacht dus 2 versterkers aan te sluiten op het mengpaneel 1 met de xlr master uitgang en 1 met de rca master. Is dit niet mogelijk of maak ik een aansluit of bedieningsfout?
LEDesignStandaard Lid
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
6-12-2007 21:19
Hoe zijn je RCA naar XLR verloopjes gesoldeerd?

Staat er hier iets over in de handleiding?
Vergeet niet te lachen
WatjeVIP Lid
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
6-12-2007 22:51
je kan ook even het juiste kabeltje kopen, voor een paar euro in de webshop te koop...
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 31-10-2024
7-12-2007 10:23
Kan zijn dat de ongebalanceerde uitgang afgetakt wordt van het XLR signaal in de mixer (en dat dit XLR signaal nu net door jouw verloopkabeltje wordt kortgesloten zodra je die aansluit).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
7-12-2007 18:32
op de geballanceerde uitgang zitten :2 XLR Female to 2 JACK plugs, 3mtr en op de master zitten : mono jack to 2 RCA connector, 3mtr dark blue de kabels zijn van DAp en komen uiteraard van jullie. Op de gebal. XLR samen met de zone uitgang werkt alles perfect alleen dan is de bas en treble verschillend en iets moeilijker af te regelen
Plug ik daarna van de zone (rca) naar de master(rca) dan geeft deze master geen signaal wel als ik er daarna de xlr kabels uittrek (gebal. signaal) ik neem aan dat er in de orginele kabels geen schakelfouten zitten of dat de ze misschien niet de juiste kabels zijn.
LEDesignStandaard Lid
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
7-12-2007 19:50

m-bosch@hetnet.nl schreef:

op de geballanceerde uitgang zitten :2 XLR Female to 2 JACK plugs, 3mtr en op de master zitten : mono jack to 2 RCA connector, 3mtr dark blue de kabels zijn van DAp en komen uiteraard van jullie. Op de gebal. XLR samen met de zone uitgang werkt alles perfect alleen dan is de bas en treble verschillend en iets moeilijker af te regelen
Plug ik daarna van de zone (rca) naar de master(rca) dan geeft deze master geen signaal wel als ik er daarna de xlr kabels uittrek (gebal. signaal) ik neem aan dat er in de orginele kabels geen schakelfouten zitten of dat de ze misschien niet de juiste kabels zijn.
Praten we over mono of stereo jack? Kan je zien aan het aantal ringen dat de jack-plug heeft.

//edit: even duidelijk. Je gaat vanaf tulp naar mono jack, dat keer twee. Je master uitgangen zijn XLR en blijven ook XLR of gaan die naar jack? Zo ja: mono of stereo jack.
Vergeet niet te lachen
8-12-2007 18:54

Melo-G schreef:

Praten we over mono of stereo jack? Kan je zien aan het aantal ringen dat de jack-plug heeft.

//edit: even duidelijk. Je gaat vanaf tulp naar mono jack, dat keer twee. Je master uitgangen zijn XLR en blijven ook XLR of gaan die naar jack? Zo ja: mono of stereo jack.
Van XLR naar Jack (L+R) en van tulp naar jack.(L+R) in de Versterkers zitten alleen maar jack aansluitingen Alle kabels zijn mono en de pluggen ook dus naar iedere versterker gaan twee kabels
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
9-12-2007 11:49
Heb dit probleem zelf ook al ondervonden indertijd met mijn jb systems classic 6.
Sommige mengpanelen zijn zodanig opgesteld dat wanneer je je XLR's gebruikt, de RCA uitgang geen signaal meer krijgt.
Is zo een beetje hetzelfde als wanneer je een koptelefoon op een radio aansluit. Dan geven de boxen ook geen geluid meer wink ;).
Het enige wat je dan kan doen is op XLR of RCA (eigen keuze) aansluiten en van daaruit beginnen splitsen.
Eventueel een patch paneeltje in elkaar solderen om alles proper te maken en klaar is kees.
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
9-12-2007 14:32

dj pyro schreef:

Heb dit probleem zelf ook al ondervonden indertijd met mijn jb systems classic 6.
Sommige mengpanelen zijn zodanig opgesteld dat wanneer je je XLR's gebruikt, de RCA uitgang geen signaal meer krijgt.
Is zo een beetje hetzelfde als wanneer je een koptelefoon op een radio aansluit. Dan geven de boxen ook geen geluid meer wink ;).
Het enige wat je dan kan doen is op XLR of RCA (eigen keuze) aansluiten en van daaruit beginnen splitsen.
Eventueel een patch paneeltje in elkaar solderen om alles proper te maken en klaar is kees.
Ik heb reeds verloopkabels besteld en wil zo het XLR signaal splitsen.Ik gebruik de orginele DAP kabels dus volgens mij kan het daar niet aan liggen. Dank je voor de goede tip en deskundige uitleg.
KlunzVIP Lid
Sinds: 13-5-2003
Laatste: 31-10-2024
9-12-2007 16:05

in de Versterkers zitten alleen maar jack aansluitingen Alle kabels zijn mono en de pluggen ook dus naar iedere versterker gaan twee kabels
Laat klunzy nou denken dat je hier ergens de mist in gaat. Een geballanceerde aansluiting bestaat uit 3! shocked 8O Pennetjes/ringen of whatever. Een juist verloop van xlr naar jack zou dus moeten zijn female xlr pin 1 naar de lange grote pin/buitenkant/sleeve van de jack. female xlr pin 2 naar de tip van de jack, en female xlr pin 3 naar de ring.

Als Je hier een mono jack voor gebruikt sluit je dus pin 3 en pin 1 kort ashamed :$ Dit is op zich helemaal niet erg, je maakt er alleen een ongeballanceerd signaal van. Maar het zou mij dus niks verbazen dat door deze "kortsluiting" je signaal op je chinch uitgangen weg valt. Dit zou natuurlijk niet mogen, maar dat is maar net hoe die aftakking in de mixer is ontworpen zoals dré al eerder opmerkte. Natuurlijk kan het ook nog zijn dat om wat voor reden dan ook pin 2 en 3 omgewisseld zijn. Normaal ook niet erg, mits links en rechts gelijk bedraad, maar kan in dit soort situaties een heel mooi zoekplaatje opleveren.

Mijn advies. Zorg eerst voor een goede geballanceerde verbinding. Dus met een stereo Jack aan elke kant! Werkt dit dan nog niet omdat je versterker dan kennelijk alleen ongeballanceerde signalen aan kan, knip dan pin 3 van de xlr eens los, zodat je hem dus ook ongeballanceerd signaal levert.

Een xlr uitgang die een andere uitgang afschakelt zo als hier boven ergens wordt geopperd (koptelefoon/speaker verhaal)ben ik in 20 jaar nog niet tegengekomen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan of bestaat, maar waarom zou het wenselijk zijn?

klunzy
Hi! I am a forum signature virus. Please copy/paste me to your signature to help me spread!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)