Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 243 van 345)
Moderator(s): Dré
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
20-11-2007 01:31
Dat begrijp ik. Wat je dus moet weten is de dikte van je profiel om niet te veel en niet te weinig hout weg te halen. Die dikte kom je ook tegen bij het plaatsen van vlinderssloten, want ook daar moet je er rekening mee houden.

Volgens mij zou het voldoende moeten zijn om aan beide zijde dan net die paar mm extra af te zagen, maar ik durf het niet met zekerheid te zeggen. Een prototype zou je zekerheid kunnen geven...
FritsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-10-2004
Laatste: 7-4-2009
Berichten: 31
20-11-2007 09:01
Ik doe daar altijd 7mm: twee keer aftekenen, met 7 mm tussen de lijntjes. Meestal is dat net niet genoeg op sommige plekken (decouperen gaat mij niet altijd even recht af), maar extra zagen is eenvoudiger dan terug eraan plakken.

Als je ff twee stukje sluitprofiel tegen elkaar zet met 2 stukjes resthout erin, dan meet je zonder moeite te afstand die je zoekt.
Let wel op of je male of female in de deksel zet.
Mijn female profieltjes komen bijna 6mm boven het hout uit.
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
20-11-2007 17:32
7-8mm moet er dan tussenuit, afhankelijk van het gebruikte profiel. (1,5mm en 2mm dik profiel verschillen iets van elkaar) Wel rekening houden met de breedte van de zaagsnede, als je namelijk de deksel eraf hebt gezaagd moet er (uitgaande van een blad met 2,5mm zaagbreedte) nog 4,5-5,5mm af. Het is vaak handiger de case 5mm kleiner te maken dan 'ie uiteindelijk moet worden, dan hoef je geen 2e keer te zagen. Tenzij je weer L-cases hebt, dan ontkom je er niet aan tenzij je een frees gebruikt die direct de benodige breedte wegfreest.

Het sluitprofiel moet aan beide kanten een profieldikte uitsteken. Als je dus een case van 500mm breed hebt waar je 2mm dik sluitprofiel op wilt zetten, dan moeten de sluitprofielen 504mm worden. Ik meet het zelf gewoon uit, maar 1 kant alvast in verstek zagen, half over het hout zetten en vervolgens met een reststukje sluitprofiel de andere kant aftekenen (profiel langs de andere zijde onder het af te korten profiel leggen) en dat als zaaglijn gebruiken kan ook.

Ook letten op hoe het sluitprofiel komt te zitten met het uitzagen van de uitsparingen voor de vlindersloten. Bij een stolpcase zit het male profiel in de deksel, terwijl bij een normale case met vaste deksel er female sluitprofiel in de deksel zit. De uitsparing bij male sluitprofiel moet 1,5/2mm minder diep worden uitgezaagd, terwijl bij female profiel het ongeveer 6mm is.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
21-11-2007 15:21

Martijn schreef:

Ook letten op hoe het sluitprofiel komt te zitten met het uitzagen van de uitsparingen voor de vlindersloten. Bij een stolpcase zit het male profiel in de deksel, terwijl bij een normale case met vaste deksel er female sluitprofiel in de deksel zit. De uitsparing bij male sluitprofiel moet 1,5/2mm minder diep worden uitgezaagd, terwijl bij female profiel het ongeveer 6mm is.
Gewoon standaard aanhouden: Male profiel = grote deel vlinderslot, en t komt altijd goe wink ;)
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
21-11-2007 17:59
Zit bij jouw stolpcases dus female sluitprofiel op het kleine deel van de case?
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
21-11-2007 18:29
Ja.

Bij jou toch ook? Althans je zegt dit: Bij een stolpcase zit het male profiel in de deksel, terwijl bij een normale case met vaste deksel er female sluitprofiel in de deksel zit.

Ik neem aan dat bij een stolpcase de eigenlijke stolp als deksel bedoeld wordt in jouw geval.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
22-11-2007 15:23
Nee, bij mij zit er dus weer male sluitprofiel in het kleine deel van de stolp (waar de rackjes instaan), en female profiel in het grote deel. Daarom begreep ik "altijd het grote deel van de vlinder bij male profiel" niet helemaal, aangezien je in dat geval dus female profiel in het lage deel van de stolpcase gebruikt.

Voor het maken van de uitsparingen maakt het voor mij niks uit hoe het sluitprofiel komt te zitten, aangezien de ruimte voor het totale vlinderslot altijd even groot is. Kwestie van de freesmal iets opschuiven, afhankelijk van welk profiel waar komt te zitten.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
22-11-2007 18:30

Martijn schreef:

Nee, bij mij zit er dus weer male sluitprofiel in het kleine deel van de stolp (waar de rackjes instaan), en female profiel in het grote deel.
Zo "hoort" het toch ook?
TechnoCase e.d. doen het ook zo en houden ook de 'regel' female in de deksel altijd aan, zowel bij stolpcases (waar de stolp dus de deksel is) als bij trunkcases als bij 19" cases...
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
22-11-2007 18:44

renevanh schreef:

Zo "hoort" het toch ook?
TechnoCase e.d. doen het ook zo en houden ook de 'regel' female in de deksel altijd aan, zowel bij stolpcases (waar de stolp dus de deksel is) als bij trunkcases als bij 19" cases...
Tja wat heet "horen" is een keuze die je maakt denk ik?
Enige wat ik me kan voorstellen is dat er rommel in het female sluitprofiel kan vallen bij een stolpcase bodem.

Maar verder maakt het weinig uit. Bij de DJM cases heb ik het bijvoorbeeld weer met opzet andersom gedaan. Dan kan je nooit een DJM deksel op CDJ case doen en andersom, met als gevolg dat je op klus met 2x DJM en 1x CDJ staat als je niet oplet.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-11-2007 20:47
Ik gebruik omkeerbaar, hoef je ook niet na te denken waar male of female moet komen. wink ;)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)