Forum > Zelfbouw Speakers

Zelfbouw speakers: bouwtips.

(33 reacties. Pagina 3 van 4)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
12-11-2007 21:56
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 12-11-2007 22:32
Hallo Alleznet,

Heb je mijn eerdere post wel (goed) gelezen?

Beetje onzin om twee lagen grondverf te zetten en dan met een machine te gaan schuren.
Dan schuur je er het meeste er weer af, vooral aan de hoeken (omdat negen van de tien mensen niet weten hoe ze een vlakschuurmachine moeten gebruiken, veel schuren alléén met de "voorkant").

Zoals ik al eerder vertelde, dient de grondverf alléén maar als egale ondergrond om het wegzuigen van de Warnex te voorkomen, en een goede hechting te garanderen.

Een of meerdere dikke lagen grondverf bevorderd de stootvastheid écht niet.
Dan doe je het effect van Warnex (de stootvastheid) weer teniet.

Overigens hecht een dikke laag grondverf veel minder goed als een dunne laag grondverf, mede omdat de oplosmiddelen bijna géén kans meer zien om uit te dampen, als de bovenste laag al begint te drogen.
De grondverf lijkt na een tijdje droog, maar onder de toplaag is de grondverf nog steeds niet uitgehard.
Als je dan gaat schuren, schuur je de toplaag open met het gevolg dat de onderste nog-niet-uitgeharde-laag-grondverf bloot komt te liggen.
En als je daar nu je Warnex overheen zet, krijg je direct of na een tijdje problemen met de hechting van de Warnex.

Gewoon één dunne dekkende laag zetten, en na droging even licht opschuren met P220 of scotch-brite.

Superglad hoeft het ook niet te worden, omdat Warnex een kwark-achtige substantie is die van zichzelf al "vult".
Kleine onvolkomenheden zijn na het Warnex-en niet meer te zien.

Als je met grondverf grote onvolkomenheden wilt wegwerken ben je verkeerd bezig.
Dat wegwerken doe je met 2-componentenplamuur vóórdat je gaat gronden.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
12-11-2007 22:31
Ik zeg nergens dat er dikke lagen grondverf op komen, kast krijgt 2 zeer dunne lagen. Waarvan inderdaad de eerste weer voor 50% eraf wordt geschuurd na 24 uur. De tweede wordt enkel heel lichtjes met een schuurpapiertje (die dus wel met de hand) nagedaan. Ontvet en daarna de warnex erop; die dan weer wel wat dikker. Let op dat dik en dun nogal relatief zijn, ik schilder alles samen met een echte schilder dus dat zal best goedkomen (hij heeft al eerder subkasten met warnex gedaan). Daarbij is het allemaal vrij logisch dat je de nodige rustperiodes pakt bij schilderen, dat is juist zeer postief voor de stootvastheid, inderdaad dus ook na het gronden, maar ook na een eventuele 2e laklaag.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Rene bussingStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 10-6-2014
Berichten: 55
13-11-2007 09:05
Foto van alleen de warnex tructuur is ongeveer 50 bij 50cm.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
17-11-2007 17:41
Hallo

Dank je René.

Gelijk even jou structuur-foto op "maat" gemaakt.

Onder de twee foto's van Warnex opgebracht met de twee verscillende rollers:

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/diversen/StructuurSchapenvacht.jpg
(5 cm x 3 cm, Warnex met schapenvacht roller)

https://members.ziggo.nl/rene.schrauwen/diversen/StructuurStructuurRoller.jpg
(15 cm x 9 cm, Warnex met structuur roller)

Door het resolutie-verschil (van de originelen) kon ik de maten niet hetzelfde houden van de voorbeelden.
Maar zou krijg je wel een idee.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
11-7-2008 13:35
Hallo,

Misschien ook een optie om als afwerking te kiezen voor je zelfbouwkasten.

Belticryl High Solid, in elke RAL-kleur leverbaar, van de Hollandse firma Scheapman.

Verbruik: 1 ltr = 17 m^2 (35 micron laagdikte).

Deze tweecomponenten high solid polyurethancoating kan met de kwast, roller, spuit en airless (drukvat) worden opgebracht.
Deze verf wordt al jaren gebruikt door Stage Accompany op hun luidsprekerkasten, en blijkt behoorlijk slijt en stootvast te zijn.
Kost bij SA 56,- euro exclusief de liter.

Binnenkort post ik wat foto's en bevindingen van het gebruik er van op mijn Blue Boxen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
12-7-2008 23:06
dat is wel een aanzienelijk stuk duurder dan trimite (18 euro / liter incl btw) zemf doe ik maar 1 laag trimite over de kasten, na een paar jaar verhuur zie je er toch niet meer veel van en moeten ze op nieuw gedaan worden.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
14-7-2008 14:06
Hallo Gateway,
dat is wel een aanzienelijk stuk duurder dan trimite (18 euro / liter incl btw)......
Daar kun je helemaal niets van zeggen zolang je niet weet hoeveel vierkante meter (bij een bepaalde laagdikte) je met een één liter Trimite kan doen.

Het zou zo kunnen zijn dat je met Trimite meerdere liters nodig hebt om ook de 17 m^2 (35 micron laagdikte) te kunnen doen.
Voor als nog niets op de site van Trimite kunnen vinden, specs zitten achter een inlog.

Misschien weet Ivo dit.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
GateWayStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-4-2003
Laatste: 1-4-2010
Berichten: 221
14-7-2008 23:20
klopt ,daar had ik even over gelezen, had enkel naar de prijs gekijken, volgens de specs van trimite j136 kan je er met 0.375 - 0.5 micron dikte 3.5 tot 4.5 m² mee doen.
is dus toch een beetje goedkoper
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 6-10-2024
Berichten: 2129
17-8-2009 00:02
Hallo,

Tijdens het surfen op Internet naar een optimalisatieprogramma voor een zaagplan kwam ik onderstaande tegen.
Het programma is geen freeware, maar is als demo heel goed te gebruiken.
Ideaal om zo economisch mogelijk te berekenen wat je nodig hebt aan plaatmateriaal als je bijvoorbeeld een sub of top wil gaan bouwen.

Download: Sheet Cutting Suite
(even uitpakken en executable (installatie) starten)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
TBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 14-1-2018
Berichten: 463
7-10-2010 18:31
Ik ben bezig met een hobbyprojectje: het opknappen van vier wedges.
Er zit nu een of andere lelijke, inmiddels beschadigde lak overheen en het hout kent tevens wat deuken. Tijd voor een laag zwarte warnex dus!

Is het nodig om de kasten volledig kaal te maken, of volstaat goed schuren ook? De deuken ga ik opvullen met twee-componenten-plamuur.

1 kg zwarte warnex lijkt me ruim voldoende voor vier wedges, am I right?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)