rcf sub kasten vallen tegen
(39 reacties. Pagina 4 van 4)Moderator(s): Dré
KeepvogelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-10-2007 Laatste: 10-2-2009 Berichten: 16 | 1-11-2007 07:03 |
4x pvc 125 buitenmaat (binnenmaat is net niet 120) en de stukken zijn 33 cm lang (31,2 cm vanuit de binnenkant kist) | |
ik zeg maar zo; dat is korter dan dierentuin | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 1-11-2007 17:04 |
4 x bewerkt. Laatst door Webbie op 1-11-2007 19:35 Hallo Keepvogel,keepvogel schreef: 4x pvc 125 buitenmaat (binnenmaat is net niet 120) en de stukken zijn 33 cm lang (31,2 cm vanuit de binnenkant kist)Was ik al bang voor, daarom vroeg ik het ook. Van de originele tekening uitgegaan van RCF. Heeft 4 poorten in de vorm van een driehoek, waarvan de zijden van elke basspoort 132mm zijn (plaatdikte van 18mm in mindering gebracht). Oppervlakte van één poort 132 mm x 132 mm : 2 = Als ik dan de oppervlakte van één poort bereken van de buizen die jij gebruikt hebt, kom ik toch op een andere oppervlaktemaat uit. Namelijk: Pi*R^2 = 3,14 x 60 mm x 60 mm = 11304 mm^2 Dat is dus bijna 30 procent. De poorten die jij nu gebruikt zijn dus 11304 mm^2 - 8712 mm^2 = 2592 mm^2 té groot. Dat is dus bijna 34 procent. Overigens ga je ook nog in de fout met de lengte van basspoorten, de totale lengte moet 310 mm zijn (dus niet de baffle(dikte) er bij op tellen, zoals jij gedaan hebt). En nu verwacht je van ons dat we je topje ook nog eens gaan uitrekenen, met het gevaar dat je er zelf weer een andere draai aan geeft. Denk het niet....... Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
RademakersVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 28-7-2003 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1345 | 1-11-2007 18:00 |
De T/S parameters komen ook niet helemaal overeen, of hoeven die niet exact overeen te komen? Nee, dat hoeft niet.Hoeveel verschil toelaatbaar is varieert per parameter. Soms zijn vooral de verhoudingen onderling belangrijk. Oppervlakte van één poort 132 mm x 132 mm : 2 = 17424 mm^2 132 x 132 / 2 = 17424 /2 = 8712 Mvg Johan | |
1-2-3-4-hoedje-van... | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 1-11-2007 19:23 |
Hallo Johan, Rademakers schreef: Oppervlakte van één poort 132 mm x 132 mm : 2 = 17424 mm^2 132 x 132 / 2 = 17424 /2 = 8712 Mvg Johan Eerdere post aangepast. Dank je voor de correctie. @keepvogel (tegen beter weten in, probeer ik het nog één keer): De pijpen die er dan gebruikt moeten worden, moeten dan een diameter van 104 mm binnenwerks hebben. En een totale lengte van 310 mm, dus van de voorkant van de baffle tot einde van de pijp. Eigenlijk kun je je fout toch weer vrij makkelijk corrigeren met behoud van je huidige pijpen. Dat doe je door in de volledige lengte van elke bassreflexpijp een lat te plakken die het verschil opheft (dus een oppervlakte heeft van 2592 mm^2 aan de kopse kant). Bijvoorbeeld een balkje van 51 mm x 51 mm. Voorbeeld ((rood = met balkje van 51 mm x 51 mm)(grijs = met een stuk rondhout met een diameter van 57 mm )) Weet alléén niet of het "grijze" voorbeeldje wel zo verstandig is, lijkt me een soort venturi-effect te creeëren. Iemand die dit kan beamen of weerleggen? En natuurlijk je vier bestaande basspijpen elk 2 cm inkorten. Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
KeepvogelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-10-2007 Laatste: 10-2-2009 Berichten: 16 | 2-11-2007 10:14 |
a lo ha heb ze aan me vriend mee gegeven ( is een interieur bouwer ) hij freest de baffle ( die voorplaat waar de woofer inhangt toch? ) eruit met een c en c frees ( een computer gestuurde frees ) en freest meteen 4 nieuwe en zet deze er dan in. hierin komen dan 4 pvc buizen van 100 binnenmaat en de lengte zal 31 cm zijn van de buis. hoop dat ik het nu eindelijk wel goed heb gedaan bedoel het echt allemaal goed maar verkijk me telkens op van die stomme kleine dingen dus het is echt niet de bedoeling om julie in de zijk te zetten of zo wil echt wel een gaaf en goed klinkent baskistje maken maar het probleem is gewoon dat ik zoiets nog nooit heb gedaan kwa toppen is geen probleem die gaan naar een ontwerper van dat soort dingen krijg ik complete bouwtekeningen van en die gaan dan weer naar de intereur bouwer hoef ik er alleen bekleding op te maken en alles in de gaten te schroeven en de gaas ervoor te zetten ( als zelfs dat me niet lukt weet ik het ook niet meer en stop ik er helemaal mee en koop ik vortaan gewoon weer fabrieks speakers ) | |
ik zeg maar zo; dat is korter dan dierentuin | |
DanielVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 9-3-2004 Laatste: 20-11-2024 Berichten: 384 | 2-11-2007 13:26 |
keepvogel schreef: met een c en c frees ( een computer gestuurde frees )CNC staat voor Computer Numerical Control. | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 2-11-2007 13:27 |
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 2-11-2007 21:46 Hallo Keepvogel,Vier buizen met een doorsnee van 100 mm en een lengte van 310 mm lengte zou inderdaad goed zijn. Nog een tip: ondersteun de buizen ergens bijna aan het einde van de pijp (dus niet helemaal aan het einde van de pijp, want dan veroorzaak je weer een ander "probleem" (flaring!)). En zorg dat je dempingsmateriaal niet de weg blokkeerd voor je basspijpen. Ik weet niet hoe hoog je nú gaat crossen, maar als je vrij hoog crossed is het géén overbodige luxe om een korfje van BAF (dus géén noppenschuim of iets dergelijks) om je woofer te maken. Let daar bij wel op dat het poolgat vrij blijft. Voorbeeld korfje van BAF (is bevestigd aan de woofer die op tafel ligt). kwa toppen is geen probleem die gaan naar een ontwerper van dat soort dingen krijg ik complete bouwtekeningen van en die gaan dan weer naar de intereur bouwer hoef ik er alleen bekleding op te maken en alles in de gaten te schroeven en de gaas ervoor te zetten ( als zelfs dat me niet lukt weet ik het ook niet meer en stop ik er helemaal mee en koop ik vortaan gewoon weer fabrieks speakers ) Misschien het ontwerp hier eens te posten voordat je begint te bouwen, altijd wel leuk om ontwerpjes te kunnen narekenen.Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
KeepvogelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-10-2007 Laatste: 10-2-2009 Berichten: 16 | 2-11-2007 20:49 |
a lo ha wilde op uiterlijk 120 hertz gaan filteren ( zat te denken aan tussen de 100 en de 120 hertz ) want er komt meestal een top op met dubbel 15 inch en een 2 inch tweeter dus echt hoog hoeft de sub niet afgefiltert te worden ( teminste ik vind 100 a 120 hertz niet echt hoog ) maar als je zecht dat ik er dan beter zoon soort watten ( baf ) omheen moet doen dan ga ik dat natuurlijk gwoon regelen. voor de rest ben ik er nu zeer tevreden over drukken behoorlijk voor een 15 inch ( meer dan ik verwacht had ) en kwa volume klinken ze ok zeker niet verkeerd gaan best hard en diep ( nu wel tevreden over me subs ) en zal de ontwerpen als ik ze heb erop proberen te zetten maar schijnbaar is het nogal ingewikkeld om de toppen uit te rekenen en verschillen hier de meningen over maar goed ik sta open voor iedeen tot nu toe allemaal SUBer bedankt heb beter geluid harder geluid en meer voelbare bass echt SUBer en nogmaals sorry dat ik soms dingen verkeerd begreep of zo maar dit is een helemaal nieuw wereldje voor mij | |
ik zeg maar zo; dat is korter dan dierentuin | |
WebbieStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 27-12-2002 Laatste: 13-10-2024 Berichten: 2129 | 3-11-2007 00:58 |
Hallo Keepvogel, keepvogel schreef: wilde op uiterlijk 120 hertz gaan filteren ( zat te denken aan tussen de 100 en de 120 hertz )want er komt meestal een top op met dubbel 15 inch en een 2 inch tweeter dus echt hoog hoeft de sub niet afgefiltert te worden ( teminste ik vind 100 a 120 hertz niet echt hoog ) maar als je zecht dat ik er dan beter zoon soort watten ( baf ) omheen moet doen dan ga ik dat natuurlijk gwoon regelen. Bij een topkastje zou ik het altijd gebruiken. voor de rest ben ik er nu zeer tevreden over Zijn de subs dan nu al weer aangepast?drukken behoorlijk voor een 15 inch ( meer dan ik verwacht had ) en kwa volume klinken ze ok zeker niet verkeerd gaan best hard en diep ( nu wel tevreden over me subs ) maar schijnbaar is het nogal ingewikkeld om de toppen uit te rekenen en verschillen hier de meningen over maar goed ik sta open voor iedeen De topkastjes ontwerpen kun je gewoon met WinISD of Bass Box Pro doen en is niet echt moeilijk.Hier op het forum staat genoeg uitleg hierover. Wat wél een probleem kan worden zijn je filters, filters die je zo kant-en-klaar koopt zijn meestal niet geschikt om te gebruiken in een zelfbouw-ontwerp. Omdat simpel elke kast en driver combinatie een andere (unieke) filter-opbouw vraagt. Filter ontwerp je naar de kast, drivers en hoorns. Nog even dit (niet helemaal onbelangrijk volgens mij): Als je ze als topkastjes wil gaan gebruiken, moet de hoogdriver wat overbemeten zijn. Dit moet om de volgende redenen: de driver die je voor het mid/laag gaat gebruiken kun je meer belasten vanaf bijvoorbeeld 120 hz, dat houd in dat de hoogdriver dan ook meer belast kan/gaat worden. Zo voorkom je het kapot spelen van je hoogdriver bij wat hogere volumes. Een rol speelt natuurlijk ook hoe hoog je de hoogdriver affilterd. Misschien dat één van de audio-goeroe's alhier hier nog een "rule-of-thumb" neer kan planten. Ik zelf ben niet helemaal zeker hoe de verhouding moet zijn tussen je mid/laag driver, hoogdriver, belastbaarheid en crossover punt. Welke drivers wil je nu gaan gebruiken? De eerder in dit topic genoemde 12"ers en hoorns? Of de hierboven genoemde dubbel 15" met hoorns? Greetz Webbie... | |
These go to Eleven ... | |
KeepvogelStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 30-10-2007 Laatste: 10-2-2009 Berichten: 16 | 3-11-2007 10:04 |
ik gebruik er nu tijdelijk de dubbele 15 inch met hoorn voor ( de jb-systeem 215 live pro ) maar dat moet later de 2 enkele 12 inch met hoorns worden ( een diepe hoorn en de brede hoorn per kant ) die gebruikte ik er eerst ook bij maar toen was de subkast een dubbele ( vandaar dat ie zo groot was en niet te tillen en jah er ook niet uitzag maar dat maakt voor de werking natuurlijk niet uit ) en nu heb ik dus 4 sub kasten en 4 top kasten maar die topkasten die ik nu heb zijn niet zo heel erg prettig om op de subs te zetten ( stapelt niet echt super ) dus gebruik ik zo lang mijn jb-systeem speakers maar ga ik in de toekomst als die top kasten af zijn weer gewoon als fullrange gebruiken en die subs jah staan al weer in elkaar ( vele handen maken licht werk en met goed gereedschap is zoeits nogal eens snel gebeurt ) dus tot nu toe heb ik er eerst kasten laten maken ( die klopte dus niet ) ben ik daar gaten in gaan maken ( die te groot waren ) heb ik me woofer eruit gehaald heb ik de voorplaat ( waar die woofer in hangt ) eruit laten frezen hebben we nieuwe voorplaten gefreest ( met de gaten van 102 mm en buis van 100mm binnenmaat ) die hebben we er weer ingeschroeft ( om de buis te ondersteunen hebben we een plankje extra achter de voorplaat geschroeft zodat ie al op een stuk van 3.8 cm vast zit gekit en ok 2 kleine schroefjes gezet ) toen de woofer er weer in gaas er weer voor gezet en weer getest en eindelijk tevreden ( moest allemaal super snel heb zondag een touwtrektournooi van onze vriendengroep waar ik sponsor ( lees kosteloos draai ) en hadden we de 4 extra subs dus hard nodig dus ff kort gezecht nu draai ik met de jb-systeem boven op de subs ( 2x 15 inch ) en als de toppen straks opnieuw in elkaar staan en naar mijn zin werken ( 2 x 2 toppen met een 12 inch en 2 inch tweeter ) dan ga ik daar mee draaien en vormen de 4 subs en 4 toppen 1 set want daar heb ik ook een versterker rek op gemaak met 4 versterkers en een x-over | |
ik zeg maar zo; dat is korter dan dierentuin |