Forum > Zelfbouw Speakers

rcf sub kasten vallen tegen

(39 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
KeepvogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2007
Laatste: 10-2-2009
Berichten: 16
30-10-2007 19:05
a lo ha

volgens mij heb ik mezelf ergens genekt in dit proces

ik had 2 zelfbouw subs met dubbele 15 inch subwoofers van rcf en die zagen er echt voor geen meter meer uit en waren niet te tillen en aangezien ik vaker voor 150 a 250 man weg moet dan voor echt groot spul ( wat wel eens voor komt ) dacht ik waarom niet die lompe lelijke dingen slopen en er 4 subs van maken

dus ik alles uit elkaar geschroeft

versterkers had ik al ( pallidum 1600 2x )

en vrolijk aan de gang gegaan met het maken van de nieuwe beter handteerbare subs :D met veel geluid :D dacht ik :(

het type van de woofer is trouwens www.rcfaudio.com/VediMacro.phtml/IDMacro/1625/L15/554K/

de kistjes zijn BINNEN maat 51cm bij 51cm en 61 cm hoog
dit is ivm het in me auto mee kunnen nemen

nu heb ik ze alle 4 af
( zitten poorten binne van da akoestiesch schuim erin en alles in netjes gaas ervoor alles zwart gestoffeerd en stapelbare stalen bollen op de hoeken en mooie nieuwe stalen handvaten )ga nie zeuren over een paar tientjes
ik hang er me palledium aan ( geeft 525 rms per kant op 8 ohm en woofer is 600 rms op 8 ohm )
netjes een x over ertussen op 80 hertz begonnen en zet hem langsaam open en wat denk je het is gewoon ruk er komt na vanant geen ene moer uit gaat amper harder dan een jb-system 215 live pro dus da ding langzaam van 80 hertz naar 120 hertz en dan ging het enigsinds maar die dingen hoorde naar mijn idee meer te kunnen ( de jb-system 215 live pro hing ook aan de 80 hertz en een palladium 1200 ) dit was wel ff schrikke dat de woofer niet meer tot leven kwam dan dit kleine beetje bromme want de versterker was zwaar genoeg kan iemand mij zegggen waar het probleem zit ( kisten zijn helemaal lucht dicht gemaakt door vriend van me de interieur bouwer 18 mm mdf rond en de plaat waar de woofer in zit is 18 mm berken multiplex en alles is gelijmt en gekit)

hoop dat jullie een geweldig ( en vooral goedkoop ) idee hebben want naar mijn idee moet er veeeel meer uit kunnne komen

o ja poorten zijn 63 mm en 12 cm diep in de kist meer gegevens roept u maar

alvast heeel veel dank

gr dj_keepvogel@hotmail.com
ik zeg maar zo; dat is korter dan dierentuin
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
30-10-2007 19:12
Ik hoop dat je de kasten van te voren wel netjes berekend hebt shocked 8O ? Anders is het heel begrijpelijk dat je niet het maximale uit je speakers haalt...
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
SpijkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2005
Laatste: 8-11-2010
Berichten: 45
30-10-2007 19:13
EDIT: je was met net voor wink ;)
heb je dit berekend of heb je zomaar iets gemaakt???
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-10-2007 20:19
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 30-10-2007 20:31
Hallo Keepvogel,

Zover ik aan de specs kan zien van de RCF driver is dit een mid/bass driver en géén echte woofer.
Heb even heel snel een simulatie gemaakt in BassBox Pro, waarin je kan zien dat het inderdaad géén echte woofer is.

Deze driver is meer geschikt voor een (hybride) hoorn ontwerp.

Gelukkig stonden de T/S parameters al in het programma.

Simulatie en bouwplan.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
30-10-2007 20:21

keepvogel schreef:

- de kistjes zijn BINNEN maat 51cm bij 51cm en 61 cm hoog
- o ja poorten zijn 63 mm en 12 cm diep in de kist meer gegevens roept u maar
Je kastjes hebben een inhoud van zo'n 150 liter.
Zijn de poorten rond ? Hoeveel poorten heb je geplaatst ? Ik neem aan dat je standaard plastic bassreflex-inzetpoorten gebruikt hebt ?
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-10-2007 21:00
2 x bewerkt. Laatst door Webbie op 30-10-2007 21:22
Hallo Keepvogel,

Inderdaad zoals JVS al opmerkte heb je nu een kast van 158 liter, veels te groot voor een bassreflex voor deze driver.

Ik heb jouw opgegeven maten ook even in BassBox Pro gezet, met deze uitkomst. sad :(
Er van uitgaande dat je twee 63mm poorten (rond?) hebt gebruikt

Helaas is er met jouw kast met de opgegeven driver weinig te beginnen.
Of je moet hem ongeveer 2/3 kleiner maken, en twee grotere poorten gebruiken.

Mijn inziens kom je met mijn eerder geposte simulatie en bouwplan nog het beste uit, als je wilt gaan voor een BassReflex kast.

Maar misschien dat de "heren hoorn-bouwers" alhier misschien toch nog iets van kunnen bakken, een ding wat zeker is dat je dan een compleet ander ontwerp krijgt. Wat dan weer inhoud dat je ander kasten moet gaan bouwen.

Zonde dat je niet eerst alles hebt gesimuleerd in WinISD of BassBox Pro, had je een grote teleurstelling bespaart.

Als je echt een sub wil bouwen, zou ik gaan uitkijken naar andere (sub)drivers, en deze drivers eventueel gebruiken voor top-kastjes i.c.m. een mooie 2" driver/hoorn combinatie.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Smits028Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2006
Laatste: 18-4-2015
Berichten: 9
30-10-2007 21:18
Is een prima speaker voor een Speakerplans HD15... Hoorn
Juist vanaf 60-65 hz tot max 150 hz
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-10-2007 21:50
Hallo,

smits028 schreef:

Is een prima speaker voor een Speakerplans HD15... Hoorn
Juist vanaf 60-65 hz tot max 150 hz
Waarop baseer je jouw suggestie?
Zover ik kan zien staan er op Speakerplans andere drivers opgegeven bij het ontwerp van de HD15.
De T/S parameters komen ook niet helemaal overeen, of hoeven die niet exact overeen te komen?

T/S parameters, Precision Devices Pd 154 (beste keuze volgens Rog Mogale).
T/S parameters, Radio Cine Forniture L15/554K.

Even nog verder gekeken op de site van RCF, en warempel een origineel RCF bouwplan voor de L15/554K laugh :D .

Dus met een paar aanpassingen aan je huidige kasten, kun je als nog deze driver gebruiken.

Je kan de huidige kasten ombouwen naar een box-in-box type, zodat je de buitenkant intakt houd en een soort binnenbox er in maakt (SA gebruikt deze methode ook voor hun studio series). Het geheel word dan wel wat zwaarder.

Heb je toch weer een beetje geluk happy :).

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KeepvogelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-10-2007
Laatste: 10-2-2009
Berichten: 16
30-10-2007 22:38
a lo ha

ff wat antwoorden

de gaten zijn er 2.
zijn 63 rond en zit pe buis in (koop niet wat de werkplaats je bied)

en van niet echte sub weet ik maar de jb-systeem speakers zitte ok geen echte subs in (zijn full range)
en om ze als top te gebruiken zie ik niet echt zitten want ik heb 4 12inch 400rms toppe met daarin een 2 inch 80 rms tweeter (afblijven doen het prima wink ;)
en berekenen ashamed :$
ik heb ze nagemaakt van mijn behringers b1800 x pro subs

kan ik er niet andere (echte) woofers inzetten zet ik deze in de jb-systems (knalle die ok net wat meer) en hoef ik me kiste nie weg te gooien (alles is gelijmt/kit ) en passen zo mooi in me auto ashamed :$
ben er nu al aan gehecht ;) iemand een idee wat ik er in kan schroeven (redelijk prijsje heb e 4 nodig )
ik zeg maar zo; dat is korter dan dierentuin
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
30-10-2007 22:41
6 x bewerkt. Laatst door Webbie op 30-10-2007 23:20
Hallo Keepvogel,

Lees mijn laatste post nou eens een keer goed.
Je kan je huidige kasten gewoon behouden, je moet ze alléén een beetje (28 liter) kleiner maken en vier grotere basspoorten zetten. Lijkt me vrij simpel te doen.

Wil je toch andere woofers in je kasten hebben, dan moet je minimaal toch je basspoorten gaan veranderen.
"Vermaak" werk heb je zowiezo.

Zoals je nu uit ervaring weet, kun je dus niet zomaar een driver in een kastje zetten.
Dus maak nu weer niet de fout om de RCF's in de JB's te proppen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)