Forum > Newbie Forum

DAP K-112 opgeblazen... wat nu?

(6 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
DJLPStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
5-7-2007 01:43
Ik heb laatst op een feest gedraaid met een dap palladium 1200 en 2 DAP K-112's.
Zo tegen het einde van het feest liep ik langs een van de boxen en vond het geluid nou niet echt lekker klinken, wat bleek, tweeter gaf geen geluid meer. sad :(
Ik dacht dat de tweeter gewoon opgeblazen was, en daar heb je zoiezo geen garantie op.
dus ik heb de box opengeschroefd, en de tweeter even direct op een versterker getest.
Deed het nog goed. Dus ik verder testen, speakertje op die tweeter uitgang op het filter aangesloten. Versterker op de box, geen geluid.

Het lijkt er dus op dat het filter kapot is, maar wat is nu het verstandigst om te doen?
Ik ben geen complete newbee razz :p dus een nieuw filter erin schroeven en vast solderen moet me wel lukken. Maar nu weet ik ook dat er veel verschillende soorten filters zijn.
Heeft iemand een suggestie welk filter ik er het best in kan zetten?
Het mooiste is natuurlijk zo'n filter die er al in zit. Weet iemand mischien of het mogelijk is om die te krijgen?
Of kan ik het beter helemaal anders aanpakken (en hoe dan wink ;) )

alvast dank voor de reacties!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 24-11-2024
5-7-2007 07:55
ik denk dat je truuk met je tweeter rechtstreeks op je verterker alsnog de tweeter opgeblazen heeft.
En als dat het niet is, is je filter stuk.
Meestal zijn dan de weerstanden doorgebrand.

Reden: gewoon te hard gespeelt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-11-2024
5-7-2007 09:20
Even informeren bij je dealer of het filter los na te bestellen is.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
5-7-2007 19:40
Hoogdrivers nooit zomaar op die manier testen, gaan ze stuk van. Altijd gefilterd (passief of actief).
NijhuisrVIP Lid
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
6-7-2007 00:39
Een HF driver gaat echt niet meteen stuk als je hem ongefilterd aansluit op een versterker.

Het ding is ca. 25 watt en brand niet meteen door met een beetje zacht volume, als hij het gewoon doet zonder filter dan is het filter aan de beurt.

Het kan gewoon een slechte weerstand zijn die geen verbinding intern meer maakt.

Maar defect door even ongefilterd op een versterker aansluiten op laag volume is geen extra defect, althans ik neem aan dat je hem alleen test op werking en niet op vermogen...
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
DJLPStandaard Lid
Sinds: 22-4-2007
Laatste: 25-4-2022
26-7-2007 16:47
1 x bewerkt. Laatst door DJLP op 26-7-2007 22:22
ja ik teste alleen de werking uiteraard, niet op vol vermogen.. ik begrijp ook wel dat ie dat niet lekker vind. maar even fullrange op een tweeter met een laag volume kan toch geen kwaad lijkt me..
in ieder geval ik heb wat meer informatie (eindelijk).

ik heb nog eens goed naar dat filter gekeken, en ik zag tot mijn grote verbazing dat er een van die "dingentjes" op het filter volledig uit elkaar geklapt was. Met een hele zwarte vlek eromheen. Dus ik meteen naar de locale electronica winkel om te vragen of ze er nog wat aan konden doen. Antwoord was simpel, zonder schema van die printplaat, of specificatie's van dat ontplofte onderdeel konden ze me niet helpen. Nu heb ik de andere box ook maar open geschroefd, en daar heb ik even gekeken wat er op dat onderdeel stond. "E60 065". Zo'n bruin rond plat ding.. volgens mij is het een condensatortje. Als er behoefte is kan ik er ook wel wat foto's van maken.

Maargoed. Gewapend met dat kleine beetje informatie weer naar die electornica zaak gegaan, en gevraagd of ze dat onderdeel in huis hadden. Na 5 min zoeken kwam er een iets ander onderdeel tevoorschijn met de mededeling "deze moet het ook wel doen." Nou dat kosstte 85 cent dus ik had zoiets van dat moet ik dan maar proberen. 10 min solderen later, geen resultaat, de tweeter geeft nogsteeds geen kraakje :(

dus dat word wss een nieuw filter bestellen.. mijn leverancier is new-line ;) dus dré, moet ik dan bij jou zijn?
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 23-11-2024
26-7-2007 17:12
Yep. Even contact opnemen via de Email (en hou er rekening mee dat we gedurende de vakantie periode alleen op dinsdag en donderdag werken; dus reactie komt op z'n vroegst dinsdag).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)