Forum > Algemeen Forum

01-09-03: Aanhangerwet

(16 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
9-7-2003 21:19
Met ingang van 1 september 2003 moeten alle aanhangers met een TMM (toegestaan maximum massa) van > 750 kg. voldoen aan een aantal nieuwe eisen welke gesteld zijn in de nieuwe "aanhanger wet".

Het komt erop neer dat we, indien we een aanhanger hebben met een TMM > 750 kg., we vanaf 1 sept. alleen nog maar met officieel gekeurde aanhangers mogen rijden.

Waarschijnlijk zijn we niet de enigen, maar wij rijden momenteel nog met een mooie zelfbouw aanhanger, welke eigenlijk nog goed voldoet voor onze activiteiten. Door deze regelgeving worden we echter gedwongen uit te kijken naar een officiele aanhanger, mede omdat we onze aanhanger waarschijnlijk niet door de keuring zullen krijgen (papieren ontbreken).

Enfin: wij op zoek naar een goede 4 mtr. Hapert aanhanger (we moeten natuurlijk wel aan de toekomst denken). Tweedehands zijn ze praktisch niet verkrijgbaar, en nieuw schreeuwend duur ( € 6000,- ex. BTW). We zitten nu dus met een probleem...

Wie-o-wie kampt er met een soortgelijk probleem, en hoe gaan jullie daar mee om?
ReemskiVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-10-2002
Laatste: 5-7-2024
Berichten: 1370
9-7-2003 21:23

Niek Bolscher schreef:

Waarschijnlijk zijn we niet de enigen, maar wij rijden momenteel nog met een mooie zelfbouw aanhanger, welke eigenlijk nog goed voldoet voor onze activiteiten. Door deze regelgeving worden we echter gedwongen uit te kijken naar een officiele aanhanger, mede omdat we onze aanhanger waarschijnlijk niet door de keuring zullen krijgen (papieren ontbreken).
Dat de papieren ontbreken hoeft geen probleem te zijn. Wel moet chassisnummer bekend zijn. Wij hebben ook de aanhanger compleet zelf gebouwd. Met chassisnummer naar het postkantoor en het voorlopig kentekenbewijs is binnen. Nu moeten we hem nog wel laten keuren bij het RDW. Maar we hopen hier geen problemen te krijgen.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
9-7-2003 21:37
lijkt me ook ja, informeer even bij RDW hoe je je eigen aanhanger kan laten keuren, zodat je daar ook nog gewoon mee mag rijden! (en als ie niet door de keuring komt, dan is ie blijkbaar toch niet veilig genoeg?)
Music is what feelings sound like...
RoeltjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-1-2003
Laatste: 30-9-2015
Berichten: 505
9-7-2003 22:43
Zitten ook veel voordelen aan, veel echte zooi-aanhangers gaan tenminste van de weg (en der rijd wat zooi rond)

En daarnaast krijg je aanhanger een eigen kenteken, hoef je niet steeds plaat te wisselen als je em achter een andere wagen hangt.
vaj-ta-lie-tie
HedzerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2003
Laatste: 23-11-2006
Berichten: 15
9-7-2003 23:13
Ik dacht dat je alleen een bewijsje moest halen bij het postkantoor vanaf 1 sept. Maar is het ook al verplicht om hem te laten keuren bij een garage?
Geluid zonder licht is het zelfde als radio
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
9-7-2003 23:16
Dat de papieren ontbreken hoeft geen probleem te zijn. Wel moet chassisnummer bekend zijn.
Uhh.....zelfbouw; dus chassisnummer ontbreekt ook deels. Het onderwerk van onze aanhanger is al 25 jaar oud, en gebouwd op een dissel van caravan. Hier staat dus nog wel een chassisnummer op; maar niet "eerlijk" bruikbaar voor onze doeleinden. De as is er achteraf zelf ondergebouwd.
lijkt me ook ja, informeer even bij RDW hoe je je eigen aanhanger kan laten keuren, zodat je daar ook nog gewoon mee mag rijden!
Laten keuren door de RDW gaat ook vies geld kosten. Denk eens aan sterkte berekeningen, allerlei verschillende testen door personen met een bruto uurloon van € 40,- p/u ex. BTW, en dan nog eens de reparaties om het ding alsnog door de keuring te krijgen...
En daarnaast krijg je aanhanger een eigen kenteken, hoef je niet steeds plaat te wisselen als je em achter een andere wagen hangt.
In theorie dan, want ik ga natuurlijk niet elke keer van auto wisselen..Bij ons hangt er dus al 5 jaar dezelfde kentekenplaat achter wink ;)
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
9-7-2003 23:18

Hedzer schreef:

Ik dacht dat je alleen een bewijsje moest halen bij het postkantoor vanaf 1 sept.
Klopt, maar alleen wanneer je alle officiele papaieren al hebt bij je aanhanger. Een zelfbouw aanhanger heeft die papieren dus NIET.

By the way: VOOR 1 september dus he...
Maar is het ook al verplicht om hem te laten keuren bij een garage?
Wanneer die zelfbouw is, zonder papieren: JA. Heb je een gekeurde aanhanger (Hapert, Westfalia, etc.) dan hoef je alleen ff met je papieren naar het postkantoor.
SgrovertStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-12-2002
Laatste: 12-3-2023
Berichten: 625
10-7-2003 12:10
Ik zit dan met een ander probleem,
Normaal gesproken leen ik een overdekte aanhanger van een Oom van me. Het ding is 40 jaar oud, maar tijdt nog. Het grote voordeel van deze was dat hij bijna 2 meter hoog en overdekt was. Helaas zijn de papieren zoekt geraakt, en denk dat hij eerder op de sloop terecht komt dan dat hij opnieuw gekeurd wordt (wat hij toch niet haalt). Wel is waarschijnlijk het chassienummer nog geregistreerd. Zou hij dan ook opnieuw gekeurd moeten worden omdat er geen papieren meer van zijn?
Lost in Music
NiekStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-8-2002
Laatste: 10-7-2014
Berichten: 882
19-7-2003 10:28

Sgrovert] schreef:

Het ding is 40 jaar oud, maar tijdt nog.
Is het ding het nog wel waard om er enigzins geld in te investeren, indien dat nodig is?
waarschijnlijk het chassienummer nog geregistreerd.
Ga 'ns eerst met het chassisnummer naar het postkantoor en probeer daar of je wellicht nog het e.e.a. geregeld kunt krijgen.
zou hij dan ook opnieuw gekeurd moeten worden omdat er geen papieren meer van zijn?
Dat zal dus moeten blijkem - dit merk je dus snel genoeg. Maar indien ik je verhaal zo lees zou ik toch eens uitzien naar een andere aanhanger.

Andre: hoe vervoer(de) jij je spul? Ik meende op enkele partypics ooit eens een 3 mtr. Hapert te hebben ontdekt? En nu ook allemaal geregistreerd?
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 9475
19-7-2003 14:50
Even nog het volgende:
Ongeremde aanhangers hoeven niet gekeurd te worden,
maar hebben echter de beperking dat het totaalgewicht,
(lading + eigengewicht) niet hoger mogen zijn dan 750kilo.
Op deze aanhangers moet je dan een witte kentekenplaat van de trekkende auto voeren.
Verder dienen ze wel in orde te zijn uiteraard.

Geremde aanhangers moeten altijd gekeurd worden, en van kenteken voorzien zijn van af 1 september.
Men gaat er bij geremd van uit dat het laadvermogen altijd hoger zal zijn dan 750 kilo.

Ik heb ergens gelezen (ik dacht ANWB) dat er een speciaal keuringstarief zou zijn voor aanhangers; nl. € 60,-
Wie het zeker weet moet het even melden.

Maar vergis je niet,
alles dient 100% in orde te zijn:
de remmen,
wiellagers,
Banden,
verlichting,
oploop gedeelte,
carosserie zonder gaten, en draagkrachtig genoeg,
aanhaak gedeelte,
wielkasten,
geen loszittende delen,
kortom,
als je hem laat keuren dien je er redelijk zeker van te zijn dat je aanhanger 100% in orde is.

Om daar zeker van te zijn kun je hem het beste bij een aanhanger boer brengen om hem helemaal keuringsklaar te maken.
Keuringen ogen alleen bij erkende stations geschieden,
en dat is in de praktijk meestal een RDW station.
Ze moeten ook gewogen worden.

Er zullen er een hoop op de sloop belanden dit najaar sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)