Forum > Geluid

Nieuwe geluidset: actief, of toch maar passief?

(29 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
29-6-2007 14:38
Mag ik even opmerken dat het hier om een passieve sub gaat wink ;)
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
29-6-2007 15:05

Max schreef:

Martijn] Actief of passief is een kwestie van smaak, voor een losse DJ monitor is actief ideaal, in de andere gevallen vind ik passief fijner ivm flexibiliteit.

Of je neemt de 4Pro serie van RCF, aktief én flexibel. Eindeloos doorlussen, van kleine sub-top setjes tot grote stacks voor feesttenten. Geen gezeul met losse (vaak veel te zware) versterkerracks en ingewikkelde proccesors. Gewoon inprikken en knallen maar. Goede klank, en voorzien van enkele presets. Nadeel: Er hangt een stevig prijskaartje aan.
Dat is precies wat ik een van de nadelen van actief vind: voor iedere extra speaker sleep je ook een extra versterker mee. Actief is voor kleinere setjes ideaal, maar daarbij zit je weer met uitbreiden: alleen andere luidsprekers en de amps houden is er niet bij. Als je weet dat je toch niet groter wilt dan een sub met top per kant is het ideaal, multikabel erheen en klaar. Wil je toch wat grotere dingen kunnen neerzetten, dan vind ik actief weer niks. Je komt dan ook weer te zitten met stroom, bij de grotere stacks zul je waarschijnlijk al snel met 16A krachtstroom met een splitterblokje aan de gang moeten. Dat houd ik liever centraal, gewoon de versterkers naast de stroomverdeler en klaar is klara. Uitbreiden is ook duurder, omdat je voor iedere extra speaker ook een extra amp erbij koopt. Als je een goede basis maakt met goede versterkers die een flink vermogen leveren kun je alle kanten nog op. Ik heb nu in totaal 2 subs en 2 toppen. Wil ik groter, dan kan ik met de huidige versterkers in totaal 8 (volgens de importeur zelfs 10) subs aanhangen, en idem voor de toppen. Wanneer er 4 subs per kant aanhangen krijgen ze alsnog 800W per stuk, dus dat is het probleem ook niet.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen actief als je weet waar het eindpunt is ivm uitbreiden (zoals bij een dj monitor), maar verder heb ik toch liever passief.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
29-6-2007 20:50

Martijn schreef:

Actief is voor kleinere setjes ideaal, maar daarbij zit je weer met uitbreiden:
Voor alle duidelijkheid, neem ik aan dat je het over powered speakers hebt. (die zijn er actief en passief).

Non powered speakers kan je namelijk ook actief of passief aansturen. wink ;)

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
30-6-2007 01:41
Inderdaad powered. Dat is eigenlijk ook een betere benaming dan actief aangezien dat nog te verwarren is met de manier van aansturen.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
YourLiVeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
Berichten: 1849
2-7-2007 15:03

Dj TimC schreef:

neem ook eens een kijkje bij de swa 1801 en sa 1521 van mackie of als je liever een iets compactere top wil de srm 450. ik heb namelijk ook voor de keuze tussen lem hk en mackie gestaan en mijn keuze is toen gevallen op mackie omdat de bas van mackie ietsje beter doordreund.
Ik mag hopen dat de SWA 1801 beter doordreunt dan de HK Actor DX (er even van uitgaande dat je de Mackie met die set vergeleken hebt). De 1801 is namelijk 18 inch en de Actor is 15 inch. De HK produceert overigens een hele strakke, voelbare bas.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
3-7-2007 16:59
Tijdje geleden de SWA 1801 in combinatie met de SA 1521z gehoord. Setje stond buiten op een redelijk open terein. Verbaasde me echt over de druk die er van die subs kwam. Ook op een afstand van pak weg een meter of 20 was de druk nog heel behoorlijk. Nu moet ik wel zeggen dat mijn ervaring met speakers niet zo groots is en ik dus al snel zeg dat het lekker klinkt. Hoewel er duidelijk verschil is tussen mijn Behringer subs en die Mackie's. Is echter wel appels met peren vergelijken.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
GoTMoReStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-8-2004
Laatste: 26-12-2007
Berichten: 458
3-7-2007 18:00

Groovelover schreef:

Hoewel er duidelijk verschil is tussen mijn Behringer subs en die Mackie's. Is echter wel appels met peren vergelijken.
Weetje ook of het de RCF of de in China inmekaar gestampte kastjes waren? Bij die laatste zal het kwalitietsverschil écht niet zó denderend zijn..

YourLiVe schreef:

Ik mag hopen dat de SWA 1801 beter doordreunt dan de HK Actor DX (er even van uitgaande dat je de Mackie met die set vergeleken hebt). De 1801 is namelijk 18 inch en de Actor is 15 inch. De HK produceert overigens een hele strakke, voelbare bas.
Hoe is de diepgang van je actor-laagkasjes?
Soms..
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
3-7-2007 18:08

GoTMoRe schreef:

Groovelover schreef:

Hoewel er duidelijk verschil is tussen mijn Behringer subs en die Mackie's. Is echter wel appels met peren vergelijken.
Weetje ook of het de RCF of de in China inmekaar gestampte kastjes waren? Bij die laatste zal het kwalitietsverschil écht niet zó denderend zijn..
Dan waren het toch wel duidelijk de RCF kasten. Deze vegen echt de vloer aan met menig budget kast.
Zie nu trouwens dat die SWA's, zowel de 15" als de 18", wel erg gunstig geprijsd zijn bij die welbekende dozenschuiver. Zou het hier dan gaan om RCF of Chinakasten?
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
3-7-2007 18:39

Groovelover schreef:

Dan waren het toch wel duidelijk de RCF kasten. Deze vegen echt de vloer aan met menig budget kast.
Zie nu trouwens dat die SWA's, zowel de 15" als de 18", wel erg gunstig geprijsd zijn bij die welbekende dozenschuiver. Zou het hier dan gaan om RCF of Chinakasten?
Ze worden niet meer gemaakt met RCF speakers, dus het gaat om de laatste. Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de RCF 4pro serie. Toch duidelijk een klasse hoger dan Mackie.
GrooveloverStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2004
Laatste: 28-8-2010
Berichten: 462
3-7-2007 18:45

Max schreef:

Toch duidelijk een klasse hoger dan Mackie.
En ook ruim 2 keer zo duur.
Pioneer cdj 800 mk2 - Synq SMX-2 - Pioneer cdj 800 mk2 - Technics RP-DH 1200

Terug naar forum Reageer (zonder quote)