Forum > Algemeen Forum

Flightcase kopen of zelf maken?

(21 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
DJ-XLStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2005
Laatste: 23-4-2014
Berichten: 148
12-6-2007 22:11
Hallo allemaal!

Aangezien ik nu 3 grote flightcases voor mijn apparatuur heb,
wil ik nu overstappen om er 1 flightcase bij te doen, voor de versterkers en cross-over.
Nu gaat in het zelf maken van flightcases erg veel tijd zitten.
De 3 grote zijn zelfgemaakt, omdat het wel goedkoper is.
Maar toch gaat er veel aan afwerking (hoeken, glijprofielen etc) en hout in zitten.

Wat zouden jullie doen?
Zelf een (19") flightcase bouwen, of compleet kopen?
Of misschien zelfs wel bij een flightcaseboer laten maken.

- Stan
DJ-XL Drive-in Show | All Round DJ
Sonic boomStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-11-2006
Laatste: 6-2-2010
Berichten: 221
12-6-2007 22:52
Ik laat ze in ieder geval altijd maken, zelfbouw kost veel tijd en als ik ze laat maken heb ik m op maat en naar de wensen die ik heb. Fabriekscases zijn toch altijd net niet.....
T is warm werk maar zeker de moeite waard ;-)
Vincent_ikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-2-2007
Laatste: 15-3-2011
Berichten: 26
12-6-2007 23:26
ik zou voor een fabriekscase gaan
omdat dit veel goedkoper is, je hebt geen gezeur met bouwen en de prijs valt opzich ook nog wel mee.

een flightcase laten bouwen is volgens mij wel een erg duur grapje?
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
12-6-2007 23:34
Mwa, de meeste kisten laat ik tegenwoordig ook voor me bouwen. Ik heb er een hekel aan om het te doen namelijk. Bovendien vind ik fabriekskisten 3x niks. En heel veel duurder is het nou ook weer niet hoor, laatst een amprack naar mijn wensen laten bouwen met hpl hout en penn beslag voor 250 euro incl btw. Daar doe ik het zelf niet voor hoor.
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
13-6-2007 09:09
maar goed, voor 100 euro minder heb je een dap kistje dat ook prima voldoet. Het is maar net wat voor eisen je eraan stelt. Ga je iedere week (meerd dan eens) op pad is zelfbouw idd aan te bevelen zeker omdat het wat steviger is. Gebruik je het niet zo vaak dan is een fabriekskist ook goed hoor!
De kist die de TS hier beschrijft is er trouwens niet een die je "helemaal naar je wensen" hoeft laten bouwen. Gaat hier als ik me niet vergis gewoon om een 19" tunnelkist van een nader te bepalen HE. Deze zijn natuuurlijk redelijk universeel en in verschillende maten te krijgen.
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!
DJ-XLStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-4-2005
Laatste: 23-4-2014
Berichten: 148
13-6-2007 13:22

vanniekerk schreef:

maar goed, voor 100 euro minder heb je een dap kistje dat ook prima voldoet. Het is maar net wat voor eisen je eraan stelt. Ga je iedere week (meerd dan eens) op pad is zelfbouw idd aan te bevelen zeker omdat het wat steviger is. Gebruik je het niet zo vaak dan is een fabriekskist ook goed hoor!
De kist die de TS hier beschrijft is er trouwens niet een die je "helemaal naar je wensen" hoeft laten bouwen. Gaat hier als ik me niet vergis gewoon om een 19" tunnelkist van een nader te bepalen HE. Deze zijn natuuurlijk redelijk universeel en in verschillende maten te krijgen.
Klopt, 2 versterkers en 1 crossover. Zo'n 7HE hoog, en ik wil er dan een plaat in die voor de uitgang voor de speakerkabels, stroom e.d.

Hij moet wel regelmatig mee, maar ik denk dat zo'n kistje dat toch wel aan kan.. toch?
DJ-XL Drive-in Show | All Round DJ
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
13-6-2007 13:29
Als middenweg tussen de Dapkistjes en de Zelfbouw kisten heb je ook nog de proDJuser cases. Overigens zijn de Dapkistjes al snel voldoende als je niet 3x per week op pad gaat. De sluitingen zijn volgens mij de zwakste schakel, even als af en toe een rotte popnagel.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
13-6-2007 17:45
Als ik een echt stevige kist nodig heb voor versterkers of CD speler/mengtafel koop ik die (meestal 2de hands). Met wat geluk heb je voor 100,- een Slant 114, en daar doe je het zelf niet voor.

Voor mijn lichteffecten (en microfoons, lichtsturing, kabels) bouw ik (of ben ik van plan te bouwen) zelf kistjes. Je komt dan toch weer net iets goedkoper uit, en het is leuk om te doen (en zo te leren).

René
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 4-1-2024
Berichten: 2189
14-6-2007 00:38
Als je echt een volledige kist wil nabouwen met alle alu, vlindersloten, pop-nagels en bolhoeken ben je best een hoop geld kwijt! zeker als je een voor en achterdeksel wilt hebben.

bv. deze

daar gaat bijna 7,5 meter sluitprofiel en 7 meter hoekprofiel in zitten. Met de gemiddelde prijzen kom je dan op ca. 60 euro

8 vlindersloten a minimaal 6 euro per stuk is ca. 50 euro. stukje glijprofiel van een tientje erbij. beetje bolhoel kost toch wel 1,50 per stuk, dus weer 12 euro. 4 fliphandles a 20 euro.
doosje popnagels 100 stuks a 8 euro (mischien wel 2 doosjes)

en dan nog multiplex MET toplaag dat toch ook niet erg goedkoop is.

prijzen gebaseerd op normale verkoop prijzen, maar zelf met inkoop prijzen valt het niet mee.

Dan zit je dik over de materiaal kosten heen van het voorbeeld van 135 euro, dan nog moet je een pop-tang hebben en het nodige gereedschap voor het bouwen van het hout. En dan ben je echt niet in een zaterdag middag klaar. En je hebt de nodige ervaring nodig.

Volgens mij ben je beter af met zo'n DAP kist, EN alles binnen 2 dagen in huis met boutjes erbij happy :)

Ok, nu zal het aluminium wat dikker zijn met gekocht flightware maar die dap kisten zijn echt wel redelijk goed voor niet flink dagelijks gebruik

Let wel dat er nog een base-plate met 4 stevige wielen onder moet (althans dat is wat ik graag zie met een versterker rack!

Ik was voor mijn 6 HE rack 80 euro kwijt met inkoops prijzen, en dat met vlindersloten die ik al het liggen EN 1 deksel (omdat ik dezelfde maat wou hebben als de case die ik van onze Victor had gekocht en nog steeds dankbaar gebruik wink ;) )
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ClimaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2005
Laatste: 12-5-2012
Berichten: 75
25-9-2007 22:28
Beste new liners,

Ik kick dit topic maar even omdat ik er geen nieuwe voor wil openen.

Na al een hele tijd nog steeds amateuristisch met losse versterkers e.d. rond te hebben gehobbeld, vind ik het tijd worden om alles eens te gaan ''kisten'' (of hoe noem je dat?).

Nu wil ik als eerst een flightcase hebben voor 2 versterkers, cross-over, eq,
Daar komt in de toekomst wel een vervangende driverack -pa o.i.d. voor in de plaats.
Maar ik wil wel wat ruimte over houden voor eventueel nog een versterker of wat dan ook (lekker duidelijk ahum..)

Nu heb ik in het verleden genoeg flichtcase's door mijn vingers gehad toch heb ik er nooit zo opgelet hoe zo'n ding in elkaar zit en wat belangrijk is bij aanschaf en gebruik.

Wat is volgens jullie een leuk kistje van goede kwaliteit (geen afbrekende handvaten e.d.) en makkelijk in gebruik?
Linkjes naar de webshop zijn altijd welkom.

Dus....

een versterker rekje.
2 tot 3 versterkers en randapp 2x.
goede kwaliteit.
Rackgear??
Voor en achter een deksel (logisch?)

alvast bedankt sneaky :V
so much to learn so little time. Pioneer and electro voice

Terug naar forum Reageer (zonder quote)