Forum > Zelfbouw Speakers

Nieuwe top/line-array kast ( 4x8" )

(139 reacties. Pagina 10 van 14)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
1-6-2007 16:12

Purplehaze schreef:

ok, ik weiger me alleen neer te leggen bij de redenering dat iets goed is en per definitie goed klinkt omdat de metingen goed zijn.
Uiteraard. Als we nu kijken naar wat ontwerpers deden in de jaren 60 dan zeggen we "wat een pruters, ze wisten totaal niet waar ze mee bezig waren en deden maar wat". Het zou prima kunnen dat we nu nog steeds niet precies van de hoed en de rand weten (en dus nog niet alles meten dat van belang is). Vandaar ook dat luisteren tijdens de ontwerpfase een MUST is (wordt ook door niemand ontkend en zelfs keer op keer geschreven op dit forum).

PS: Metingen worden niet alleen gebruikt aan het einde van het proces (bij de eindbeoordeling) maar ook (en zelfs JUIST) aan het begin en midden van het traject. Enne... Aan dat begin van het traject werk je met losse units (veel luisterplezier) en zijn je oren zo goed als waardeloos (doordat ze zo gemakkelijk voor de gek gehouden worden en in de war raken als een groot deel van de normaal aanwezige informatie er gewoonweg niet is). Luister maar eens naar een kale HF driver en zeg mij of hij goed z'n werk doet…
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
1-6-2007 16:14
Dit is nou een totaal uit de lucht gegrepen vergelijking als ik dat op mag merken. Jij hebt het over producten die Dré verkoopt, hij fabriceert ze niet zelf en dient enkel als handelaar. Hij verkoopt dat, waar vraag naar is. Een ontwerper van een kast ontwerpt ook voor een bepaalde doelgroep, een speaker van 150 euro maak je voor een bepaalde (niet veeleisende) doelgroep en hier worden dus minder dure componenten ingezet, er worden minder belangrijke metingen gedaan en het finetunen krijgt niet zoveel aandacht. Begrijp me (en ik denk dat ik ook voor de rest spreek) niet verkeerd. Iven staat bekend als een zeer goede luidsprekerbouwer en ik ben ervan overtuigd dat deze line array ook super klinkt. Alleen zou ik zelf als bouwer graag metingen doen, zeker als het om een wat hoger segment gaat.
Maarten
EDIT: dit slaat op de post van purplehaze wink ;)
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
1-6-2007 16:17

sis schreef:

Maar als je zoveel verstand hebt van speakerkasten en kwaliteit dan kan je meteen de helft van jou webshop schrappen...
En een niet rokende sigarenboer moet sigaren uit z'n assortiment gooien. Iemand die fruit verkoopt maar zelf niet appels lust moet appels uit het assortiment halen. Jawel, dit is jouw redering (maar dan anders toegepast).

Oftewel. Ik zou niet weten waarom ik niet een kast kan verkopen waar ik zelf niet kapot van ben (chips, vaak genoeg zeg ik er gewoon bij dat ik het niets vind (alle waar naar z'n geld en zo)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
1-6-2007 16:29

Dré schreef:

sis schreef:

Maar als je zoveel verstand hebt van speakerkasten en kwaliteit dan kan je meteen de helft van jou webshop schrappen...
En een niet rokende sigarenboer moet sigaren uit z'n assortiment gooien. Iemand die fruit verkoopt maar zelf niet appels lust moet appels uit het assortiment halen. Jawel, dit is jouw redering (maar dan anders toegepast).

Oftewel. Ik zou niet weten waarom ik niet een kast kan verkopen waar ik zelf niet kapot van ben (chips, vaak genoeg zeg ik er gewoon bij dat ik het niets vind (alle waar naar z'n geld en zo)).
Ja OK Dré maar je moet het ook niet zo letterlijk nemen zoals ik zei !
Je bent zakelijk genoeg en je begrijp wel wat ik bedoel
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
1-6-2007 17:16
Ik was met iemand bezig om mijn systemen te gaan, laten, meten, helaas een beetje mis gelopen, ben dus op zoek naar een nieuwe "meet gelegenheid"
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
HermanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-7-2002
Laatste: 17-3-2009
Berichten: 26
2-6-2007 03:53
Heb je ook nog even tijd voor mijn bekopte vraag op page 5 Ivo?
Nu lijkt het net of je deze vraag negeert, terwijl je hier ongetwijfeld een sluitend antwoord op hebt met al het rekenwerk wat er in zo;n systeem gaat zitten.
Ben benieuwd welke keuzes je hebt gemaakt.
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
2-6-2007 10:34
1 x bewerkt. Laatst door TCMC op 2-6-2007 10:48

Dré schreef:

Luister maar eens naar een kale HF driver en zeg mij of hij goed z'n werk doet...
Dit heb ik ooit eens iemand zien doen met 4 losse HF drivers. Niet om aan te horen en het vervormt ook nog verschikkelijk, zelfs bij gering vermogen.

Beter en veel sneller is om simpele RTA meting te maken met een klein aantal verschillende doch meest gangbare hornflares. Later kun je nog eens met een losse sinus werken om te kijken of er vervorming is. LMS is voor de gewone burger niet haalbaar, maar hiermee kun je gelijk de vervorming in kaart brengen.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
2-6-2007 10:37

ivo2 schreef:

Ik was met iemand bezig om mijn systemen te gaan, laten, meten, helaas een beetje mis gelopen, ben dus op zoek naar een nieuwe "meet gelegenheid"
Het is dat je erg ver weg zit en dat ik erg weinig vrije dagen heb de laatste tijd, anders kon ik wel eens metingen verrichten. Naast een goed gehoor vind ik metingen een haast niet meer weg te denken hulpmiddel.

TCMC
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
2-6-2007 10:47

Dré schreef:

PS: Metingen worden niet alleen gebruikt aan het einde van het proces (bij de eindbeoordeling) maar ook (en zelfs JUIST) aan het begin en midden van het traject. Enne... Aan dat begin van het traject werk je met losse units (veel luisterplezier) en zijn je oren zo goed als waardeloos (doordat ze zo gemakkelijk voor de gek gehouden worden en in de war raken als een groot deel van de normaal aanwezige informatie er gewoonweg niet is). Luister maar eens naar een kale HF driver en zeg mij of hij goed z'n werk doet...
Ik weet precies wat je bedoelt. Eigenlijk moet je ook beginnen met het bouwen van de speaker units met de optimale TS parameters, alsook de juiste kast voor de speakerunit. Ook zul je verschillende drivers met verschillende hornflares moeten testen. Helaas heb ik die mogelijkheid niet.

Waar je wel heel veel mee kunt doen is met het bouwen van nieuwe filters in bestaande (Chinese) luidsreker kasten. Van een aantal DAP luidsprekers (AX-series, K-series etc) heb ik eens de TS parameters gemeten en die zijn zelfs goed te noemen. HF drivers van de AX-series en K-series doen het ook erg goed. FIlters in die kasten zijn ronduit slecht naar mijn idee, maar daar heb ik al een aantal leuke filters voor kunnen bouwen die wel tamelijk complex geworden zijn, maar een verschil van dag en nacht in geluidskwaliteit laat horen. Het is niet de kunst om het geluid op een luisterplaats goed te laten klinken, maar in het hele luistergebied. Dit hangt erg sterk af van de high driver, hornflare en manier van filteren.

Line array lasten vind ik een ramp. Hoewel de geluidskwaliteit aanvaardbaar is, komt het niet tegen goede conventionele topkasten op. Sterkste kenmerk is alleen de geluidsverdeling in het hele veld die redelijk constant blijft.

Kijk eens naar Ease Focus softwre en probeer eens verschillende fabrikanten line array's met opstellingen uit. Verre van ideaal zou ik zeggen.

TCMC
TNTStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
Berichten: 338
3-6-2007 15:59

TNT schreef:

Zoek eens op BMS, volgens mij heeft Ivo dit al eens verteld....
Ik gebruik deze ook, en ze zijn waanzinnig!

Succes
idd een zeer mooi sprankelend hoog, ik heb er ook 2 besteld en ben benieuwd hoe ze gaan klinken in m'n toppen.
Mijn toppen inmiddels ook voorzien van deze waveguide drivers, en kan zeggen dat het een wereld van verschil is happy :) deze dingen klinken echt fantastisch.
Voorheen zaten er de B&C DE-500's in en deze schijnen al niet slecht te zijn.
brabantse nachten zijn lang

Terug naar forum Reageer (zonder quote)