Impedantie
(20 reacties. Pagina 2 van 3)Moderator(s): Dré
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 30-6-2003 23:17 |
Reliable schreef: [... schreef:tech:) als een versterker het gevraagde vermogen niet meer kan leveren gaat de muziek vervormen (dit noemen we clippen). Dan gaat er geen sinusgolf ~ naar je speakers maar een constante stroom. De spoel in de speaker kan hierdoor doorbranden. als eerste zijn vaak de tweaters aan de buurt. Ik heb weleens een speaker gezien waarvan de soel zo heet was geworden door dit geintje dat de boel gesmolten was.dit verklaard ook tevens dat je speakers VEEL eerder opblaast met een te lichte versterker dan met een "te zware". [... schreef:Sluit ze seriaal aan en je komt uit om 8 ohm, dit is niet aan te raden. De geluidskwaliteit is dan ver te zoeken ! [...] Dat verhaal over te lichte en te zware versterker moet je ook met een korrel zout nemen. Als je een erg lichte versterker hebt zal deze niet vermogen kunnen leveren om de spoel van je woofer te doen smelten, uiteindelijk zullen de torren het zelf begeven omdat de versterker niet berekend is op langdurige overstuur. Met een te zware versterker kun je de speakers al opblazen zonder dat de cliplampjes gaan knipperen, met een te zware amp blaas je de tweeters juist vaak op omdat die wat minder lang een te hoge belasting kunnen hebben dan de woofer. | |
VictorVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 23-8-2002 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 5308 | 1-7-2003 04:56 |
Het filter heeft naar mijn idee niets met het fenomeen "opblazen" te maken. Een beetje systeem is actief gefilterd, en ook dan worden woofers en tweeters opgeblazen door clippend signaal. Of dat nou eerder gebeurt met woofers of met tweeters? Ik vind het geen boeiende vraag. In de 20 jaar dat ik nu drive-in shows draai zijn er enkele woofers verbrand (door clippende versterkers) en nog nooit een tweeter. Maar dat kan ook komen omdat een hoop dj's graag veel laag horen en dat dan maar eens ver (te ver) opendraaien. | |
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn! | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 1-7-2003 13:09 |
Victor schreef: Of dat nou eerder gebeurt met woofers of met tweeters?Woofers meer in de disco. Vanwege zoals Victor al aangaf: de alles doordringende bass die de Dj's graag willen hebben. Weten jullie ook waarom ze steeds meer bas willen? Het heeft voor een grot deel te maken met de boemdoofheid. Je oren beschadigen langzaam van een overvloed aan bastonen, en worden steeds minder gevoelig voor het laag. Om dan toch nog het juiste geluid te krijgen, gaan ze dat op de mixer steeds verder compenseren. Het zelfde maar dan omgekeerd zie je bij sologitaristen in het hoog. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
ReemskiVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 22-10-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 1370 | 1-7-2003 13:28 |
Hmmm En toch hoor ik nog vaak zeggen: Bas moet je niet horen, die moet je voelen !!! Worden die dj's dan toch ongevoelig voor alles...? | |
TomVIP Lid Uit: Anders Sinds: 3-1-2002 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 9490 | 1-7-2003 13:34 |
Reemski schreef: HmmmEn toch hoor ik nog vaak zeggen: Bas moet je niet horen, die moet je voelen !!! <100Hz of zo? Zelf heb ik eens geleerd: Hoog: 7000-20000Hz Mid: 500-7000 Bas: 80-500Hz Sub: 20-80Hz Als je die 80-500 Hz er uit zou filteren dan heb je wel een heel raar geluid hoor Maar ja, dat was dan weer in de 70er jaren Correct me if i'm wrong. | |
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat. | |
StefanStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-2-2003 Laatste: 12-10-2013 Berichten: 728 | 1-7-2003 23:25 |
Ik zou zeggen sub is <50Hz bas 50-150/200?? | |
DJ SietseStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 31-1-2003 Laatste: 9-9-2008 Berichten: 1218 | 1-7-2003 23:56 |
Stefan schreef: Ik zou zeggen sub is <50Hz bas 50-150/200?? | |
Door internet beperkt | |
DJ Hugo PStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 29-6-2003 Laatste: 3-7-2003 Berichten: 15 | 2-7-2003 01:19 |
4 x bewerkt. Laatst door DJ Hugo P op 2-7-2003 01:58 Muziek is zeker GEEN sinusgolf! en van clippen gaan NIET de tweeters kapot omdat dc spanning een frequentie van 0hz heeft. De condensator in je filter raakt vol en dan loopt er geen stroom meer door de tweeter. Daarnaast heeft de spoel die parallel aan je tweeter staan een dc weerstand van zo'n 0,2-0,4Ohm (ik ga hier dus uit van het veelgebruikte 2e orde scheidingsfilter). Het is dus juist de woofer die je sloopt met clippen. Pardon my mistake het was al laat!Dat verhaal over te lichte en te zware versterker moet je ook met een korrel zout nemen. Als je een erg lichte versterker hebt zal deze niet vermogen kunnen leveren om de spoel van je woofer te doen smelten, uiteindelijk zullen de torren het zelf begeven omdat de versterker niet berekend is op langdurige overstuur. Met een te zware versterker kun je de speakers al opblazen zonder dat de cliplampjes gaan knipperen, met een te zware amp blaas je de tweeters juist vaak op omdat die wat minder lang een te hoge belasting kunnen hebben dan de woofer. Maar wat ik wilde uitleggen wat jij bedoeld maar dan minder technisch. Een sinus is het zeker niet, maar de boodschap is wel duidelijk. wat betreft het clippen heb ik toch andere ervaring. Misschien heb jij die opgedaan met PA. Ik met mijn Hifi hobby. Om een woofer te slopen moet er behoorlijk wat stroom lopen. tegen de tijd dat het gebeurt slaat mijn versterker al in de beveiliging. het verhaal over de versterkers ben ik met je eens. ik doelde alleen op een veel voorkomende situatie dat jongens van de buurman een stel oude hifispeakers krijgen (met vaak een lage gevoeligheid) en die vervolgens aan een alles in één sony setje hangen van 100 pleuro's. | |
Fighting against war, is like fucking for virginity! | |
DJ Hugo PStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 29-6-2003 Laatste: 3-7-2003 Berichten: 15 | 2-7-2003 01:27 |
Tom schreef: DJ Hugo P schreef: 4. Sluit ze seriaal aan en je komt uit om 8 ohm, dit is niet aan te raden. De geluidskwaliteit is dan ver te zoeken !------------------ Toch raar dat bij de grootste pa's set ups de meeste versterkers gebrugt worden, meestal 8 ohm zijn en dan een sub laten spelen. ------------------ Van de week nog gezien met Carver 2400's We hadden het hier alleen over een hifiset waarbij 2 verschillende fullrange speakers seriaal aan de uitgang geprikt worden. Stap iedere betere hifizaak in en vraag wat ze er van vinden. De speakers gaan elkaar beïnvloeden en je raakt ECHT hele stukken kwijt! PA en Hifi mensen worden het nooit eens ! mzzl | |
Fighting against war, is like fucking for virginity! | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 21-11-2024 Berichten: 13474 | 2-7-2003 01:44 |
DJ Hugo P schreef: PA en Hifi mensen worden het nooit eens !In serie plaatsen van drivers is geen probleem mits drivers identiek (en bij voorkeur gematched) zijn. In serie plaatsen van complete kasten wordt alweer een stuk moeilijker (omdat er dan nog meer parameters zijn waar je niet de volledige controle over hebt). | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- |