Forum > Geluid

Nieuwe lab gruppen versterkers

(56 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
MartinzAccount Geblokkeerd
Uit: Nederland
Sinds: 25-3-2007
Laatste: 4-5-2007
Berichten: 8
25-3-2007 19:34
Het lijkt me wel sterk die vermogens wink ;)
ze overdrijven zowiezo allemaal
nix tegen labgruppen hoor is egt top spul
alleen worden de egte versterker vermogens gemeten het wel bekende RMS (effectief vermogen)
en ik vraag me altijd af bij die grote vermogens of het wel zo RMS is zoals het er staat.
zo heeft powersoft de digam ook een klasse D versterker waarven ze ook zeggen dat hij 7 kW kan leveren.
ik heb een keer meerdere versterkers gehoord met een totaal van 7 (egte) kW en dat ging tog harder.
nou wil ik powersoft niet met labgruppen vergelijken maar 6 kW op een 16 amp groepje word kritisch want voor ieder elektronisch apparaat geld het rendement kan nooit groter zijn dan 100% (dus in is uit, en meestal gaat er meer in dan dat er uit komt)
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
25-3-2007 20:13

martinz schreef:

ik heb een keer meerdere versterkers gehoord met een totaal van 7 (egte) kW en dat ging tog harder.
nou wil ik powersoft niet met labgruppen vergelijken maar 6 kW op een 16 amp groepje word kritisch want voor ieder elektronisch apparaat geld het rendement kan nooit groter zijn dan 100% (dus in is uit, en meestal gaat er meer in dan dat er uit komt)
Menselijk gehoor is een erg onbetrouwbaar meetinstrument om verschil tussen dingen waar te nemen.

De nieuwe FP+ reeks van LAB zal vast niet de eerste versterker zijn die met 2 schucko snoertjes geleverd wordt.. wink ;)
Vergeet niet te lachen
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
25-3-2007 20:16
Een Labgruppen is inderdaad net iets anders dan een Digam (is dan ook geen klasse D). Waar een Digam het vooral op het laag (genadeloos) aflegt doet een Labgruppen het nog wel goed.
Een groepje versterkers gelijk aan het vermogen van één andere versterker lijkt me ook niet helemaal de juist methode om te vergelijken. (tenzij je me weet uit te leggen hoe je meerdere versterkers op 1 luidspreker aansluit)
Labgruppen heeft naar ik weet zijn meetmethoden zeer gedetailleerd gedocumenteerd, dus voel je vrij om na te gaan 'hoe RMS' hun waarden zijn. Verder, als je niet weet hoe hun meetmethoden in elkaar zitten en zelf de waarden niet bent nagegaan vind ik het ook erg voorbarig te concluderen dat ze sowieso allemaal overdrijven in hun specs. (allemaal, wiesda?)
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
25-3-2007 21:31

martinz schreef:

nou wil ik powersoft niet met labgruppen vergelijken maar 6 kW op een 16 amp groepje word kritisch want voor ieder elektronisch apparaat geld het rendement kan nooit groter zijn dan 100% (dus in is uit, en meestal gaat er meer in dan dat er uit komt)
Je vergeet de eigenschappen toepassing van een versterker. Je vergeet dat jouw versterker muziek versterkt en dus niet de hele tijd de volledige 6kw naar buiten duwt (of je moet van op witte ruis lijkende metal houden wink ;)). Een versterker van 6kw op een groepje van 16A is dus geen probleem.

Overigens zijn deze amps (wat je overigens ook wel mag verwachten in deze prijsklasse) erg goed gedocumenteerd en daar vind je zeker ook alle informatie over de gebruikte meetmethodes.
Maar dat is MIJN mening...
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
25-3-2007 21:40

Roytje schreef:

......Een versterker van 6kw op een groepje van 16A is dus geen probleem.
Dat wordt toch érg krap aan..
De crestfactor van het bassignaal van een hedendaagse dance-plaat zit vaak al rond de 3dB !
Verreken daarmee het rendement van de eindtrap, en je 16A wordt toch wel heel krap.. In de praktijk zal het misschien net goed gaan, maar ik zou toch niet met een lekker gevoel de hele avond staan stampen met 't ding..
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
25-3-2007 21:48
Op het werk gaat het met 2* de fp 6400 (uit mijn hoofd 1500watt per kant) per 16A groep eigenlijk altijd goed. Zover ik weet is er nog nooit een zekering uitgevlogen.

Zeker bij livemuziek (grotere dynamiek) lijkt het mij geen probleem dus.
Maar dat is MIJN mening...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
26-3-2007 14:22

JVS schreef:

Roytje schreef:

......Een versterker van 6kw op een groepje van 16A is dus geen probleem.
Dat wordt toch érg krap aan..
De crestfactor van het bassignaal van een hedendaagse dance-plaat zit vaak al rond de 3dB !
DAKANIE. De crest factor van een pure continue sinus is namelijk 3dB. Maar wellicht bedoel je ten opzichte van een pure sinus? Dan nog is het héél sterk.

Meet anders voor de grap eens een aantal liedjes (kun je vanuit de luie stoel doen met de muziek die je daadwerkelijk ten gehore brengt, indien gewenst zelfs na het eerst te filteren). Bij Full-range signalen kwam ik "op z'n kwaadst" (dus echt takkezooi) uit op iets minder dan 6dB t.o.v. sinus (dus werkelijke crest tussen de 8 en 9dB). En let wel... We hadden het dan over absolute takkezooi (m'n onderzoekje is nog wel ergens op usenet terug te vinden). Bij gemiddelde muziek zat je al snel boven de 7dB (dus 10dB of hoger werkelijke crest).
Verreken daarmee het rendement van de eindtrap, en je 16A wordt toch wel heel krap.. In de praktijk zal het misschien net goed gaan, maar ik zou toch niet met een lekker gevoel de hele avond staan stampen met 't ding..
Zeg dat tegen personen die 2 FP-6400's werkend op 4 Ohm op 1 groepje gooien. IK zou het ook niet doen (had de mijne elk op een eigen groep zodat z'n beveiliging op dit punt tenminste nog nut had) maar het schijnt zonder problemen te werken.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
CyberDanceVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-6-2003
Laatste: 1-7-2020
Berichten: 1212
26-3-2007 17:17
Ik heb de lab 6400's regelmatig per 4 op een 32A monofase groep. Dat komt ook neer op 2 per 16A. Alle 4 op het laag (dus zelfde signaal) tot tegen de clip aan, gaat prima. Wel in 4 ohm overigens, wellicht dat 2 ohm minder goed gaat bij lange pieken in het laag.
Turbosound Flashline & FlexArray, Vari*Lite & GrandMA2
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
26-3-2007 18:11

Dré schreef:

JVS schreef:

De crestfactor van het bassignaal van een hedendaagse dance-plaat zit vaak al rond de 3dB !
DAKANIE. De crest factor van een pure continue sinus is namelijk 3dB. Maar wellicht bedoel je ten opzichte van een pure sinus? Dan nog is het héél sterk.
Excuses, ik bedoelde natuurlijk -3dB t.o.v. een pure sinus. Komt omdat ik hier reken met de crestfactor van de uitgangsspanning als verhouding ( 1,41:1 voor een sinus, 3:1 voor een zwaar testsignaal).
Neem bijvoorbeeld de beat onder het nummer Pulsedriver - Beat Bangs (Future Trance vol.27, CD-1, nr.1).
Hieruit haal je een beat van 72Hz - 250ms aan / 250ms uit (bij benadering). In de "beat-uit" periodes zijn er tevens op hogere frequenties nog activiteiten. Bij benadering kwam ik zodoende rond de -3dB t.o.v. een sinus uit.
Ik heb nog ergens een screendumpje van de scoop liggen, dat zal ik wel eens opzoeken en hier posten.
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
26-3-2007 18:39

CyberDance schreef:

Ik heb de lab 6400's regelmatig per 4 op een 32A monofase groep. Dat komt ook neer op 2 per 16A. Alle 4 op het laag (dus zelfde signaal) tot tegen de clip aan, gaat prima. Wel in 4 ohm overigens, wellicht dat 2 ohm minder goed gaat bij lange pieken in het laag.
[offtopic schreef:

Heb je zelf nu ook Labgruppen, of komt het ergens anders vandaan? Laat je ze los op de Turbosounds? Zo ja, hoe gaat dat in vergelijking met je andere amps?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)