Forum > Newbie Forum

vermogen/weerstand

(35 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Missy JStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2007
Laatste: 9-3-2007
Berichten: 21
8-3-2007 10:59
Ik zal deze vragen maar even in het newbie-forum zetten, want volgens mij zijn ze niet echt van hoogstaand nivo ashamed :$

Vraag 1:
Als ik bij versterkers kijk, dan zie ik altijd: bij 8 ohm leveren ze XX Watt, bij 4 ohm leveren ze XX Watt. Nu begrijp ik wel dat je bij een lagere weerstand een hoger Wattage krijgt, maar die weerstand.... is dat een instelling op je versterker of zo? Hoe weet je op wat voor weerstand je draait?

Vraag 2:
Bij de specs van versterkers zie je altijd staan: 2x XX Watt. Betekent dit dat je er ook maar 2 speakers op aan kunt sluiten? Ik wil namelijk graag 4 boxen op 1 versterker aan kunnen sluiten. Is dit mogelijk?

Thanx!!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
8-3-2007 11:17
Je twee vragen hangen inderdaad samen. De weerstand die de versterk ziet wordt bepaald door de speakers die er aan hangen. Knoop je er een 8 Ohm speaker aan draai je op 8 Ohm, bij een speaker van 4 Ohm draai je op 4 Ohm. Nu komt de truck: meerdere speakers per kanaal geeft een lagere weerstand, immers: 1/Rt = 1/R1 + 1/R2 + ... + 1/Rn (1). Bij 2 weerstanden mag je ook rekenen met: Rt = (R1 * R2) / (R1 + R2) (2). Als je dus 2 speakers van 8 Ohm aan je versterker hangt geeft dat dus met formule (1) 1/Rt = 1/8 + 1/8 = 1/4 , dus 4 Ohm, ofwel met formule (2) Rt=(8*8)/(8+8) = 64/16 = 4 Ohm.

Hiermee is dus ook vraag 2 bijna meteen beantwoord. In één eindtrap zitten eigenlijk twee, als onafhankelijk te beschouwen, eindtrappen. Per eindtrap is het vermogen dat de amp dus kan leveren beperkt. Maar een versterker heeft ook een minimale weerstand om te voorkomen dat hij te heet wordt. Als deze minimale weerstand bij jou 4 Ohm is (over het algemeen is alleen bij dure versterkers de minimale weerstand 2 Ohm), kun je er per kant dus 2 speakers van 8 Ohm op aansluiten.

Kanttekening: omdat jij begon over weerstand heb ik het daar maar even op gehouden. In werkelijkheid hebben we het bij speakers over impedantie. Hoewel dit twee verschillende dingen zijn kun je met allebij op deze manier rekenen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
8-3-2007 11:25
Versterkers zijn spanningsversterkers, spanningsbronnen zo je wilt.

De aangegeven impedanties (= weerstand, maar ook geldig bij wisselstroom en niet-ohmse belastingen als luidsprekers) van de belasting en vermogens geven eigenlijk aan hoeveel stroom de versterker kan leveren.

Een versterker met specificatie 10 W in 8 ohm moet 8.9 V uitgangsspanning bij 1.1 A (RMS-waarden) aan uitgangsstroom leveren. Halveren we nu de impedantie van de belasting naar 4 ohm dan blijft de uitgangsspanning van de versterker 8.9 V, maar de stroom verdubbeld tot 2.2 A. Het geleverde vermogen verdubbeld dan dus ook naar 20 W

De versterker moet die extra stroom natuurlijk wel daadwerkelijk kunnen leveren, om dat te specificeren geeft men het uitgangsvermogen van versterkers op voor verschillende belastingimpedanties.

Je kunt speakers in serie en/of parralel zetten en dan de resulterende imp. welke de versterker ziet berekenen alsof het weerstanden zijn.
Dit zijn het echter niet, de daadwerkelijke imp is afhankelijk van de frekwentie en vormt dus een grafiekje. Soms (subjes/ topjes op 1 kanaal) is dit van belang.
Missy JStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2007
Laatste: 9-3-2007
Berichten: 21
8-3-2007 11:51
Verdikkie, dit is ingewikkeld. ff weer terug naar de natuurkundeles op het VWO ;-).

Wat ik nu zo raar vind is dat de weerstand daalt met 1/2, als je er 2 speakers aandoet. Volgens de formule klopt het (uiteraard) wel, maar als ik even dummie-denk, zou je toch zeggen dat de weerstand hoger wordt, naarmate je er meer aanknoopt..... toch??

Hoe zat dat ook alweer: U=I*R , P=U*I..... heeft dat toevallig ook te maken of je iets parallel of in serie schakelt??

big bang schreef:

Je twee vragen hangen inderdaad samen. De weerstand die de versterk ziet wordt bepaald door de speakers die er aan hangen. Knoop je er een 8 Ohm speaker aan draai je op 8 Ohm, bij een speaker van 4 Ohm draai je op 4 Ohm. Nu komt de truck: meerdere speakers per kanaal geeft een lagere weerstand, immers: 1/Rt = 1/R1 + 1/R2 + ... + 1/Rn (1). Bij 2 weerstanden mag je ook rekenen met: Rt = (R1 * R2) / (R1 + R2) (2). Als je dus 2 speakers van 8 Ohm aan je versterker hangt geeft dat dus met formule (1) 1/Rt = 1/8 + 1/8 = 1/4 , dus 4 Ohm, ofwel met formule (2) Rt=(8*8)/(8+8) = 64/16 = 4 Ohm.

Hiermee is dus ook vraag 2 bijna meteen beantwoord. In één eindtrap zitten eigenlijk twee, als onafhankelijk te beschouwen, eindtrappen. Per eindtrap is het vermogen dat de amp dus kan leveren beperkt. Maar een versterker heeft ook een minimale weerstand om te voorkomen dat hij te heet wordt. Als deze minimale weerstand bij jou 4 Ohm is (over het algemeen is alleen bij dure versterkers de minimale weerstand 2 Ohm), kun je er per kant dus 2 speakers van 8 Ohm op aansluiten.

Kanttekening: omdat jij begon over weerstand heb ik het daar maar even op gehouden. In werkelijkheid hebben we het bij speakers over impedantie. Hoewel dit twee verschillende dingen zijn kun je met allebij op deze manier rekenen.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
8-3-2007 11:58

Missy J schreef:

Verdikkie, dit is ingewikkeld. ff weer terug naar de natuurkundeles op het VWO ;-).
Jup, oldskool natuurkunde laugh :D
Wat ik nu zo raar vind is dat de weerstand daalt met 1/2, als je er 2 speakers aandoet. Volgens de formule klopt het (uiteraard) wel, maar als ik even dummie-denk, zou je toch zeggen dat de weerstand hoger wordt, naarmate je er meer aanknoopt..... toch??
Dat zou het geval zijn als je de speakers in serie aansluit. Echter als je de speakers op de gebruikelijke manier doorlust sluit je ze parallel aan. Dummie-denk-hint: Een electron dat uit de versterker komt heeft nu oppeens 2 manieren ipv één om naar de andere pool te komen wink ;).
It's time to play the music, It's time to light the lights..
Dj pyroStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2005
Laatste: 3-3-2016
Berichten: 200
8-3-2007 12:09
Als je weerstanden in serie zet zal je totale weerstand inderdaad verhogen.
Maar wanneer je 2 speakers op 1 kanaal aansluit staan deze parallel en zal dus de weerstand verkleinen.
Als je gelijke weerstanden hebt, is dit eenvoudig te berekenen wat je totale weerstand is.
Serie: R = R1 + R2 + ... + Rn
Parrallel verschillende weerstanden: R = 1/1/(R1 + R2 + ... + Rn)
Parrallel gelijke weerstanden: R = R1/n waarbij n het aantal weerstanden is.
Concreet in een voorbeeld:
Ik heb 2 speakers van 8 ohm die ik aansluit op een versterker.
Welke weerstand zal deze versterker dan zien.
2 gelijke weerstanden dus R = 8/2 = 4ohm.

Op zich is het eigenlijk vrij simpel.
1. Welk vermogen hebben je boxen? vb. 8ohm
2. Welke weerstand hebben je boxen? vb 400 Watt
3. Welke versterker heb ik dan nodig?

Voor een versterker wordt er altijd aangeraden om 1,5 tot 2 keer het vermogen van de boxen te nemen.
Dus in dit geval wordt dit een versterker die 600 tot 800 watt levert bij 8 ohm.
Wanneer je nu deze boxen parallel gaat schakelen (doorlinken van de ene naar de andere) wordt de weerstand 4 ohm en het totaal vermogen 800 Watt
We hebben dan een versterker nodig die tussen de 1200 en de 1600 watt levert bij 4 ohm
Er zijn 10 soorten mensen, degene die binair begrijpen en degene die het niet begrijpen.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
8-3-2007 12:14

Missy J schreef:

Wat ik nu zo raar vind is dat de weerstand daalt met 1/2, als je er 2 speakers aandoet. Volgens de formule klopt het (uiteraard) wel, maar als ik even dummie-denk, zou je toch zeggen dat de weerstand hoger wordt, naarmate je er meer aanknoopt..... toch??
De weerstand wordt ook hoger, als je de luidsprekers in serie aansluit (in serie=achter elkaar):
https://www.ame.ch/elektrglf/serie.gif
De stroom moet nu immers eerst de eerste weerstand (=eerste luidspreker) overwinnen en daarna nog eens de tweede. Je moet de weerstanden dus bij elkaar optellen.

Als je de luidsprekers parallel aansluit daalt de weerstand (parallel=over elkaar heen). De stroom krijgt er dan een tweede pad bij waardoor het kan stromen:

https://www.ame.ch/elektrglf/parallel.gif

Hier nog eens de verschillende aansluitingen bij luidsprekers:
https://www.electricbass.ch/uploads/RTEmagicC_serie_parallel.gif.gif

Ook vind je nog een goede uitleg op deze website
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Missy JStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2007
Laatste: 9-3-2007
Berichten: 21
8-3-2007 12:33
oh ja, da's logisch.... ikke begrijp laugh :D razz :p

big bang schreef:

Dummie-denk-hint: Een electron dat uit de versterker komt heeft nu oppeens 2 manieren ipv één om naar de andere pool te komen wink ;).
Missy JStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2007
Laatste: 9-3-2007
Berichten: 21
8-3-2007 12:37
Dankje, hier heb ik veel aan!!

Bedankt voor jullie hulp en uitleg, toevallig allemaal natuurkundeleraar laugh :D laugh :D laugh :D

dj pyro schreef:

Op zich is het eigenlijk vrij simpel.
1. Welk vermogen hebben je boxen? vb. 8ohm
2. Welke weerstand hebben je boxen? vb 400 Watt
3. Welke versterker heb ik dan nodig?

Voor een versterker wordt er altijd aangeraden om 1,5 tot 2 keer het vermogen van de boxen te nemen.
Dus in dit geval wordt dit een versterker die 600 tot 800 watt levert bij 8 ohm.
Wanneer je nu deze boxen parallel gaat schakelen (doorlinken van de ene naar de andere) wordt de weerstand 4 ohm en het totaal vermogen 800 Watt
We hebben dan een versterker nodig die tussen de 1200 en de 1600 watt levert bij 4 ohm
Missy JStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2007
Laatste: 9-3-2007
Berichten: 21
8-3-2007 12:52
Even voor de zekerheid (ik begin nu toch weer te twijfelen): Een luidspreker is 250W bij 8ohm. Ik heb er nu 2, dus 500W totaal bij 8 ohm. Heb ik dan versterker nodig van (zeg maar x2) 1000W?
En als ik er 4 aanknoop moet de versterker 2000W leveren bij 4ohm?

dj pyro schreef:

Op zich is het eigenlijk vrij simpel.
1. Welk vermogen hebben je boxen? vb. 8ohm
2. Welke weerstand hebben je boxen? vb 400 Watt
3. Welke versterker heb ik dan nodig?

Voor een versterker wordt er altijd aangeraden om 1,5 tot 2 keer het vermogen van de boxen te nemen.
Dus in dit geval wordt dit een versterker die 600 tot 800 watt levert bij 8 ohm.
Wanneer je nu deze boxen parallel gaat schakelen (doorlinken van de ene naar de andere) wordt de weerstand 4 ohm en het totaal vermogen 800 Watt
We hebben dan een versterker nodig die tussen de 1200 en de 1600 watt levert bij 4 ohm

Terug naar forum Reageer (zonder quote)