Forum > Licht

LED parren

(95 reacties. Pagina 1 van 10)
Moderator(s): Dré
Dj DavyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-3-2007
Laatste: 15-5-2007
Berichten: 1
5-3-2007 16:23
Hoi mensen,
Ik heb hier al e.e.a. gelezen over de voor en nadelen van ledparren.
Mijn vraag is eigelijk of er al iemand ervaring heeft met ledparren (met name de showteq variant) met betrekking tot de levensduur en/of betrouwbaarheid.
Eigenlijk wil ze gaan gebruiken voor de inrichting van een kroeg, maar ik ben een beetje terughoudend omdat ik nergens iets kan vinden over de levensduur/kinderziekts oid.
Als het werkt, blijf er dan af....
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
5-3-2007 16:50
Eigenlijk wil ze gaan gebruiken voor de inrichting van een kroeg, maar ik ben een beetje terughoudend omdat ik nergens iets kan vinden over de levensduur/kinderziekts oid.
[offtopic] goh, kennen we elkaar niet ergens van? wink ;)
Anyway, dat was mijn idee ook al mbt die kroeg, niet lief dat je nu mijn werk aan het doen bent laugh :D. Als jij nou s opschiet met ... razz :p

Wat betreft de levensduur verwacht ik weinig problemen. Zelfs de goedkoopste ledjes gaan behoorlijk lang mee en er wordt niet mee gesjouwd. Daar waar in andere kroegen vaak rook het grootste probleem is voor lichteffecten zal dat ook hier wel mee vallen (weinig optiek, geen bewegende onderdelen). Voor verhuur zou ik er nog eens over nadenken, of ze in een kistje stoppen. Ik zal zo eens een post van cyberdance opzoeken mbt tot zijn ervaringen met showtec led parren. Ook zullen ze in gebruik niet veel duurder zijn als een gewone par, volglas lampen zijn niet bepaald goedkoop.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
6-3-2007 08:41
Denk dat er nog heel weinig over de betrouwbaarheid te zeggen is....

Led parren worden nog niet op zo'n grote schaal gebruikt en nog niet zo heel erg lang... Mijn verwachting is dat het best goed zal zitten met de levensduur en de betrouwbaarheid, juist omdat er niet mee gesleept wordt maar deze worden gebruikt in een vaste opstelling.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
7-3-2007 08:33
Heb nu al 2 kleine led parspots (cfr PAR36)van JB Systems. Die bevallen mij prima!
De nodige omzichtigheid met je materiaal is altijd geboden (net zoals je deuken in je gewone pars kan krijgen, zijn de ledpars ook kwetsbaar) Heb wel de indruk dat intern alles goed vastzit...

Heb nu 2 led pars 64 besteld om eens te testen, bevallen ze mij, dan koop ik er 2 bij voor een 4-bar.

Volgens mij zijn die ledpars goed te gebruiken voor de situaties waarbij je vroeger WFL lampen gebruikte: spots zonder een echte bundel, gewoon voor basisverlichting.

Misschien dat de toepasing naar MFL en NSP nog volgt, bijvoorbeeld met het gaan gebruiken van speciale lenzen, maar dat is nog echt afwachten.
Op dit ogenblik zijn de nu verkochte led pars echt toffe toestelletjes als je weet waar je je aan moet verwachten!
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
MarkyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-5-2003
Laatste: 4-6-2010
Berichten: 124
7-3-2007 10:26
Wat betreft de levensduur van LED pars hangt veel af van de wijze waarop ze worden aangestuurd.

De heel goedkope LED parren (laat je daar niet aan vangen!) gebruiken erg dubieuze methodes om de leds aan te sturen en hier zou de levensduur wel eens lelijk kunnen tegenvallen!
Om een min of meer goede lichtopbrengst aan een lage prijs te verkrijgen worden leds dikwijls overstuurd. Dat geeft mooie resultaten op korte termijn maar wreekt zich op lange termijn... angry
Vergeet niet dat leds erg gevoelig zijn voor oververhitting van het substraat (deze warmte voel je niet als je je hand op de ledjes legt!) Dit resulteert op termijn in een verlaging van het rendement (lichtopbrengst) en de levensduur van de leds.
De meeste Chinezen kennen niets van deze LED warmtehuishouding en proberen zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk licht te produceren... Daar slagen ze op korte termijn wel in maar jij zit nadien met de gebakken peren en dan zijn de parren meestal net uit garantie.... sneaky :V

Goede raad:
Koop een goed product waarvan je weet dat de producent wat technische background heeft en niet zo maar het eerste beste Chinese product inkoopt omdat het cheap is.
JawaddeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 6-3-2007
Laatste: 6-6-2007
Berichten: 6
7-3-2007 20:49
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 7-3-2007 22:50
25 jaar geleden werd van de japanners net hetzelde gezegd,ondertussen maken zij de betrouwbaarste wagens,de beste tv toestellen en komt je Technics PU,Pioneer CD en Fototoestel alemaal uit Japan.
Edit Mod: Dré: Totaal nutteloze quote (vorige post volledig laten hangen) verwijderd.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
7-3-2007 22:48

jawadde schreef:

25 jaar geleden werd van de japanners net hetzelde gezegd,ondertussen maken zij de betrouwbaarste wagens,de beste tv toestellen en komt je Technics PU,Pioneer CD en Fototoestel alemaal uit Japan.
Hele wijze tekst... Over de genoemde 25 jaar zullen we er een hoop aan hebben!

Point taken?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DjgertieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-1-2008
Laatste: 4-1-2011
Berichten: 66
9-4-2009 21:00

Timothy schreef:

Volgens mij zijn die ledpars goed te gebruiken voor de situaties waarbij je vroeger WFL lampen gebruikte: spots zonder een echte bundel, gewoon voor basisverlichting.
Nou dat durf ik niet helemaal te zeggen hoor. De twee die ik op dit moment heb schommelen een beetje tussen en mfl en nsp. komt omdat je mfl nog kon draaien zodat je van een kant gezien en wat bredere of dunnere bundel kan creëren en met ledparren is de bundel zogoed als rond.

Een voorbeeld
Het ligt er natuurlijk aan op welke afstand je de lamp hangt zou denken dat het toch MFl is
Hhhmm... Op zoek naar een Pearl dan maar(A)
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
9-4-2009 21:23

Djgertie schreef:

..schommelen een beetje tussen en mfl en nsp. komt omdat je mfl nog kon draaien
Elke par-bulb heeft een elliptische lichtvlek, niet allen de mfl, zelfs met de vnfl heeft het soms nut om 'bulbje te draaien'.
Het ligt er natuurlijk aan op welke afstand je de lamp hangt zou denken dat het toch MFl is
De stralingshoek van een ledpar is merk en type afhankelijk. Net als de verschillende soorten par-lampen.
Je gebruikt de soort die je nodig hebt.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
9-4-2009 22:03
Ook voor LED parren zijn er beam shaping lenses en a-symmetrische lenzen te krijgen.
Kun je dus ook het normale PAR effect mee maken en dan ook weer je bundel draaien.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)