Forum > Zelfbouw Speakers

Project met Stage Accompany componenten.

(139 reacties. Pagina 2 van 14)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
22-2-2007 11:25
Hallo Heren,

Bedankt voor jullie posts.

Twee vraagjes:

* wat is de waarde Pe, is dat "cont.sine wave" of "cont.program" in Watts? (Pe zonder resultaat op Internet gezocht)
* ik krijg in WinISD géén grafiek/waarden in het "Front port - Air velocity", heb ik wel de goede te pakken en wat doe ik fout?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
22-2-2007 17:00
Ik zou voor het electrisch vermogen (pe) de program belastbaarheid van je speaker invullen.

Ik gebruik geen WinISD, dus met je probleem kan ik je niet helpen.
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
22-2-2007 17:07
Hallo Daniel,

Daniel schreef:

Ik zou voor het electrisch vermogen (pe) de program belastbaarheid van je speaker invullen.
Dank je Daniel, ga het gelijk invoeren in WinISD.
De *.wdr bestanden die ik on-line heb staan, pas ik ook gelijk aan.

Het WinISD probleempje is opgelost, ik zat gewoon verkeerd te kijken (moest "Rear" zijn).
"Front" gebruik je als je vóór de speaker ook nog een kamer hebt (een twee-kamer ontwerp).


Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
22-2-2007 17:52
@Webbie: Gewoonlijk is Pe de nominale belastbaarheid, dus cont. sine wave, waar cont. program 2x cont. sine wave is. In pricipe kun je elke waarde gebruiken, zolang je speaker het thermisch kan verwerken.
Er zijn 2 nadelen die ik kan bedenken bij grote poorten.

1) Het neemt meer ruimte in beslag.
2) Hoge frequenties kunnen via de poort "ontsnappen". (Wellicht wordt dit verschijnsel opgevat als het "orgelpijp effect", maar ik blijf de BR-poort zien als een simpel massa-veer systeem met één eigenfrequentie ongeacht de grootte).
Ik meen me te herinneren dat grote poorten zich sneller (bij hoge SPL's) niet langer volgens het massa-veer systeem gedragen.

Het orgelpijp effect is bij mijn weten, het ontwikkelen van een 1/4 wavelength resonantie die zich in het werkgebied van de luidspreker bevind.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-2-2007 22:24
Belangrijkste nadeel van te grote poorten in een HIFI speaker (want daar hebben we het hier over (doen we eigenlijk nooit op het forum)) is natuurlijk de lek van de hogere frequenties. Hoge SPL en dat soort dingen... Daar hebben we het nu juist bijna NOOIT over bij HiFi speakers (staan toch als een mietje te spelen vergeleken bij PA speakers). Maar die lek van hogere frequenties (woofer wordt immers gebruikt tot 900Hz) is niet prettig.

Zijn overigens ook nog andere oplossingen voor (dempingsmateriaal om de woofer die de afgestraalde hogere frequenties absorbeert zal een positief resultaat geven (zit het ook eens een keer waar het eigenlijk hoort ;-)). Ook tussenkamer methode is bruikbaar (maar maakt kast weer groter). Bij tussenkamer methode stuurt de eigenlijke kast een extra kast met eigen poorten (krijg je dus een cascade van BR poorten).

Aangezien de speaker een vrij potige jongen is (en gebruikt wordt voor HiFi) is er nog een optie. Mooi gesloten kastje maken, wordt ie ook nog eens veel kleiner (!!!), actief corrigeren en hoppa, recht tot 20Hz op normaal luisterniveau (zonder alle problemen die bij BR systemen horen). Natuurlijk gaat de SPL_Max aanzienlijk naar beneden (dus of een gecorrigeerde gesloten kast iets voor je is moet je zelf bepalen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
23-2-2007 00:29
Hallo Dré,

Dré schreef:

Zijn overigens ook nog andere oplossingen voor (dempingsmateriaal om de woofer die de afgestraalde hogere frequenties absorbeert zal een positief resultaat geven (zit het ook eens een keer waar het eigenlijk hoort ;-)).
Absorbeerd dat "korfje" om de bass-speaker dan ook niet teveel de lagere tonen, die zo op die manier minder kan doorgeven aan de BR poortjes?

In een ander topic had je het een keer over dat "korfje", maar volgens mij is er nooit bijverteld of er nog speciale eisen zijn aan het dempingsmateriaal.
Moet het grof of fijnmazig zijn, en van wat soort materiaal moet het zijn gemaakt?

Nu we het toch over dempen hebben.
In mijn SA boxen zit nu aan 3 zijden van dat vlokkenmateriaal (wat er dus uit gaat), binnenkant baffle en bodem is vrij van dempingsmateriaal.
Aan één zijde zit er alléén een dun plankje op gelijmd, waarschijnlijk om de resonanties tegen te gaan. Of heeft dit een ander doel?

Volgens het programma BoxNotes, wat ik gebruik, zou de box goed moeten zijn (mede door de bracing die er in zit op de achterwand (niet precies in het midden, maar waar het hoort).

Heeft het nog zin om de wanden gedeeltelijk te beplakken met bitumen (zelfde spul wat tegen de binnenkant van de portieren zit van een auto), met het oog op resonanties?
Aangezien de speaker een vrij potige jongen is (en gebruikt wordt voor HiFi) is er nog een optie. Mooi gesloten kastje maken, wordt ie ook nog eens veel kleiner (!!!), actief corrigeren en hoppa, recht tot 20Hz op normaal luisterniveau (zonder alle problemen die bij BR systemen horen). Natuurlijk gaat de SPL_Max aanzienlijk naar beneden (dus of een gecorrigeerde gesloten kast iets voor je is moet je zelf bepalen).
Wat ik al eerder aangaf in dit topic, wil ik gewoon een box hebben die binnen in de huiskamer goed klinkt en die een keer wat harder kan, bijvoorbeeld op een musical op school.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
23-2-2007 09:13

Webbie schreef:

Hallo Dré,

Dré schreef:

Zijn overigens ook nog andere oplossingen voor (dempingsmateriaal om de woofer die de afgestraalde hogere frequenties absorbeert zal een positief resultaat geven (zit het ook eens een keer waar het eigenlijk hoort ;-)).
Absorbeerd dat "korfje" om de bass-speaker dan ook niet teveel de lagere tonen, die zo op die manier minder kan doorgeven aan de BR poortjes?
Nope. Wellicht is een studie van het frequentie-afhankelijke gedrag van dempingsmateriaal de volgende stap ;-)

Het gros van het dempingsmateriaal doet geen bal onder de 100-150Hz (daarom is dempen van subs ook discutabel en wordt het ook niet door elke fabrikant gedaan). Veel dempingsmateriaal is zelfs nagenoeg volledig transparant voor frequenties onder 100-150Hz. Je maakt dus een mooi laagdoorlaatfilter (precies wat je wilt).
In een ander topic had je het een keer over dat "korfje", maar volgens mij is er nooit bijverteld of er nog speciale eisen zijn aan het dempingsmateriaal.
Het mag niet in stukjes vallen en moet wel luchtdoorlatend zijn.
Aan één zijde zit er alléén een dun plankje op gelijmd, waarschijnlijk om de resonanties tegen te gaan. Of heeft dit een ander doel?
Materiaalovergangen zorgen voor verliezen in transmissie (en dempen dus). Of het op de hier toegepaste manier ook effectief is vraag ik me af (er zijn 6 wanden in een kast).
Heeft het nog zin om de wanden gedeeltelijk te beplakken met bitumen (zelfde spul wat tegen de binnenkant van de portieren zit van een auto), met het oog op resonanties?
Mogelijk wel, mogelijk niet. Zachtboard is voordeliger, lichter en in veel gevallen effectiever.
Wat ik al eerder aangaf in dit topic, wil ik gewoon een box hebben die binnen in de huiskamer goed klinkt en die een keer wat harder kan, bijvoorbeeld op een musical op school.
Dan ga je een beetje tussen PA en HiFi in zitten (met wellicht de schaal lichtelijk overhangend naar HiFi).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
23-2-2007 10:54
Je moet je eerst eens afvragen wat demping nou precies is. Demping is een omzetting van trillingsenergie in wrijvingswarmte. In het midden van de kast is de trillingsenergie (buik van de golf) het grootst en daarom is het zinvol om daar dempingsmateriaal aan te brengen. Het dempingsmateriaal moet een dikte van minstens 1/4 van de golflengte hebben om een dempend effect te hebben.

Verder zal bij voldoende demping de compliantie van de lucht in de kast verhogen. Hierdoor ziet de speaker een grotere kast dan in werkelijkheid (virtuele volumevergroting).
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
24-2-2007 11:41
10 x bewerkt. Laatst door Webbie op 24-2-2007 15:39
Hallo,

Heren, weer bedankt voor jullie posts.

Nog eens wat dieper in WinISD gedoken, en alles nog een beetje zitten checken.

Wat Daniel eerder opmerkte, in een ander topic, dat de poorten té klein zouden zijn.
Nou, volgens mij heeft hij waarschijnlijk gelijk.

Hoe beter ik naar de grafieken en waarden zit te kijken in WinISD, hoe minder van de SA boxen schijnt te kloppen.

Hieronder wat screendumps:

- Rear port - Air velocity (poorten zijn waarschijnlijk te klein)
- Maximum power (duidelijk een behoorlijke Powerdip)
- Group delay (mag wel wat vlakker)
- Cone excusion (ook duidelijk niet goed)

De boxen die ik nu heb hebben een wanddikte van 15mm, terwijl de M44 (waar de na-bouwer waarschijnlijk vanuit is gegaan, en alléén de buitenmaten heeft overgenomen) een "box-in-box" type is met wanden van 28mm MDF en daar om heen een kast zit van 18mm berkenSBB.
Dit verklaard voor een groot deel volgens mij de "problemen" met WinISD.

Gebruikte gegevens:

WinISD project file.
SA 1203 (WinISD - driver gegevens).

Huidige kasten wijken namelijk ook af van wat SA voor deze speaker (SA 1203) opgeeft, namelijk:

Box volume: 42 liter
Boxtuning frequentie: 41 hz
F3: 45 hz


Als ik de SA gegevens aanhoud, dan zien de WinISD gegevens er een stuk beter uit, behalve "Rear port - Air velocity" grafiek. Die blijft te hoog (met dezelfde poortdiameter en poort aantal).
Maar als ik dan de poorten van 44 mm naar 68 mm doorsnede breng en i.p.v. 62 mm lang 258 mm maak (box moet dan wel dieper worden), zit ik bij de 40hz op 32 m/s (net onder de PA-waarde).

Nu weet ik dat het aan de poortjes ligt, dus ben ik daar nog wat mee aan het experimenteren. Valt trouwens niet mee, maar moet kunnen (in de Help van WinISD word het ook aangeven dat het best een klus is, om dit netjes te krijgen)

Als iemand nog suggesties heeft, of misschien mijn bevindingen zou willen checken, dan heel graag.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
24-2-2007 12:22

Webbie schreef:

In een ander topic had je het een keer over dat "korfje", maar volgens mij is er nooit bijverteld of er nog speciale eisen zijn aan het dempingsmateriaal.
Waarschijnlijk al een keer voorbij zien komen, voorbeeld korfje (andere kasten hebben wit polyeter) dikte 2cm.

Bituum zit op de mid hoorn.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)