Forum > Algemeen Forum

Het bouwen van een case

(3446 reacties. Pagina 216 van 345)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
6-2-2007 01:20
case zelf een kilogram of 10-12, is even geschat aan de hand van mn kisten. gebouwd uit berken triplex 10mm voorzien van standaard alu hoekprofiel, handvaten en kogelhoeken, alle flightware wel van metaal en geen blikken bugd.

Waar je op moet letten is een goede: resonantie kan een grote boosdoener zijn. Ik heb weleens een stel bascombo's en gitaarcombo's geflightcased. alles in het schuim gepakt.

Maar ben zelf ook een grotere voorstander van een stolpkistje. Evt een aantal xtra handvaten bij in je speakers maken? Indien er erg weinig ruimte is voor handvaten, Penn heeft inbouw klapgrepen met dubbele veer (inbouwdiepte 9mm), deze "klapperen" veel minder mee. happy :)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
BeerkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-5-2006
Laatste: 29-9-2012
Berichten: 76
8-2-2007 09:41
Hoe bevestigen jullie wielen onder de flightcase? De meesten maken waarschijnlijk gebruik van twee wielplaten. En dan twee wielen bevestigen op elke wielplaat.

(1) Maar boren jullie de vier gaten van een wiel door wielplaat en ook direct door flightcase hout? En dan met 16 lange bouten + moeren door wielplaat en flightcase hout?

(2) Of bevestigen jullie de wielen op de wielplaat met (kortere) bouten? En dan wielplaat vastmaken aan de onderkant van de flightcase met bijkomende bouten? Of is er een andere manier om de wielplaten te bevestigen aan je flightcase?

Welke lengte en dikte bouten gebruiken jullie hierbij? Maken jullie hierbij steeds gebruik van inslagmoeren? Of gewone moeren?

Voor de flightcases voor mijn topkasten heb ik methode (1) gebruikt met gewone moeren, maar nu vraag ik me af of er geen betere methode bestaat.
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
8-2-2007 18:36
Voor het eerst sinds lange tijd heb ik weer eens zelf een kist gebouwd.
Kwam hier in huis nog een enorme berg sluitingen, handvaten en profiel tegen dus besloot maar een flinke kabelkist te bouwen.
Resultaat is aardig goed gelukt moet ik zeggen, op een paar kleine foutjes na maar dat is niet heel erg.

Foto
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
8-2-2007 18:51
Nette kist, en je had inderdaad nog flink wat sluitingen en profielen liggen als je daarmee deze kist hebt kunnen bouwen. Het is een flinke!
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
DjmouseStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2003
Laatste: 6-2-2008
Berichten: 892
8-2-2007 18:52
ziet er net uit
enige puntje zou de handvatten op de korte kanten zover mogenlijk tegen het sluitprofiel zetten
en dan aan de lange kanten nog (per kant) 2 helemaal onderaan...

makkelijk als je een keer wat hoger moet tillen... happy :)
nog 10 berichten en ik word VIP!!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-2-2007 20:31
Beetje weinig popnagels. Probeer rond de 15cm te gaan zitten (mogelijk iets meer voor light duty stuff).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
PartyfishStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-9-2002
Laatste: 6-1-2017
Berichten: 673
8-2-2007 20:39
Je bedoelt de popnagels op de profielen?
Tja zou misschien wel kunnen, maar zo zit het ook muurvast. Ze zitten nu om de 25 cm.
Had het helemaal gehad met dat handpop ding haha.

Handvaten zouden er misschien aan de zijkanten ook nog op kunnen ja.
Dat ze niet ver genoeg naar de buitenkant zitten is niet zo heel erg. Dit is een fijn werkbare breedte.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-2-2007 20:45

partyfish schreef:

Je bedoelt de popnagels op de profielen?
Yep (aangezien je de andere nagels stopt in de daarvoor bestemde gaatjes is dit inderdaad het enige dat overblijft).
Tja zou misschien wel kunnen, maar zo zit het ook muurvast. Ze zitten nu om de 25 cm.
Er haakt wel eens wat in een profieltje (en dan kan die 10cm verschil net het verschil zijn tussen een vernield profiel of een profiel dat weer even een vriendelijke tik moet hebben om weer strak(kig) te komen).
Had het helemaal gehad met dat handpop ding haha.
Kan ik me voorstellen. Neem een schaartang of (nog mooier) een goede op lucht (goede op lucht is goed duur; zijn er ook goedkoop maar zijn vaak na een paar kistjes overleden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-2-2007 21:35

beerke schreef:

Hoe bevestigen jullie wielen onder de flightcase? De meesten maken waarschijnlijk gebruik van twee wielplaten. En dan twee wielen bevestigen op elke wielplaat.
Afhankelijk van de case zelf, soms 1 plaat en soms twee.
Bij bijvoorbeeld een 19"rack 1 plaat, bij een bredere case 2.
(1) Maar boren jullie de vier gaten van een wiel door wielplaat en ook direct door flightcase hout?
Nee, een mogelijkheid is, slechts 2 bouten (van de 4) per wiel door de flightcase. Je hebt dan dus 2 korte en 2 lange bouten per wiel nodig.
(2) Of bevestigen jullie de wielen op de wielplaat met (kortere) bouten?
Ook dat is een optie, alle wielen monteren op de wielplaat, en dan de wielplaat monteren op de fc.
Welke lengte en dikte bouten gebruiken jullie hierbij? Maken jullie hierbij steeds gebruik van inslagmoeren? Of gewone moeren?
Inslagmoeren, en 6mm bouten. Lengte is uiteraard afhankelijk van de lengte die je nodig hebt wink ;)
Denk hierbij aan de dikte van het hout.

Martin.
kvm entertainment
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
8-2-2007 22:11
Zo hier dan mijn eerste zelfgebouwde strobo case, zitten wat foutjes in maar wat wil je met een eerste zelfgebouwde case razz :p . Als eerste al een foutje in het handvat, die zit in het midden op de deksel waardoor als je hem optilt hij niet recht hangt maar van je been af zeg maar (kan handig zijn maar is toch niet hoe het hoort laugh :D )

totaal
open met strobo
open zonder strobo
foutje (sluit niet helmaal goed)

Verder gingen de sloten er niet lekker op, popnagels verkeerd, sloten iets te ver naar boven maar dit is verbeterd doormiddel van opvulhout, zie je niets meer van (ja wel aan de binnekant maar zit schuim voor) en slot zit nog wel stevig vast door depopnagels die wel in het 'echte' hout zitten.

Nu in de maak: Rookmachine kist, kijken of dit wat vlekkelozer gaat!
I Love House Music!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)