Forum > Geluid

Brandspiritus

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VoltcontrolStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-6-2005
Laatste: 29-11-2011
Berichten: 465
26-1-2007 09:31

Reind schreef:

sucksir schreef:

Huh, waarom verdun je nou de isopropranol 5 keer met demi-water. Pure isopropranol (99,9 % ethanol) was toch beter.
Waar lees je dat? Schrijf ik dat ergens? Ik geloof van niet of ik moet echt al seniel worden op mijn 26ste ;-)

Reind schreef:

Dan had ik het wel een keer geweten als ik het tegen was gekomen in een lab ;-)

Ik heb een vriendinnetje welke op een lab werkt hier in Harderwijk en die vult mijn plantenspuit gewoon wanneer nodig met 1 deel isopropanol en 5 delen demi water wanneer nodig en dat middel werkt PRIMA.
@Reind; Ehhh.. Bedoel je dat je nooit gezegd hebt dat 'pure' isopropranol beter is of.....Busje komt zo.... wink ;)
Thinkpads are Star Wars, Macs are Star Trek.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
26-1-2007 09:55

Reind schreef:

Ik heb een vriendinnetje welke op een lab werkt hier in Harderwijk en die vult mijn plantenspuit gewoon wanneer nodig met 1 deel isopropanol en 5 delen demi water wanneer nodig en dat middel werkt PRIMA.
Paar drupjes afwasmiddel erbij natuurlijk!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
26-1-2007 10:01

Rademakers schreef:

Pure ethanol zul je niet snel tegenkomen, het is azeotropisch waardoor 96% normaliter het maximum is.
Spraakverwarring. Als wij spreken over pure ethanol dan bedoelen we (wetende dat een flesje 100% nooit geopend mag worden) dat er, behalve water, NIETS aan de ethanol mag zijn toegevoegd. 80% ethanol is puur genoeg (zolang die andere 20% maar pure H2O is ;-)
Het is trouwens beter geschikt om mee schoon te maken dan spiritus en ruikt een stuk prettiger, weliswaar nog steeds onder toevoeging van methanol.
En die moet je dus NIET hebben. Methanol vertroebelt bijvoorbeeld polycarbonaat (materiaal waar lenzen van CD-Spelers van gemaakt zijn). Daardoor is alcohol dat ongeschikt voor consumptie is gemaakt (dmv toevoegen methanol) dus NIET geschikt voor bijvoorbeeld het reinigen van een lens van je CD-Speler (overigens is dit reeds meerdere keren uitgebereid besproken). Je hebt dus ethanol nodig waar, behalve water, niets aan toegevoegd is. En ondanks dat er dan (op het vrij dure flesje) staat dat het niet geschikt is voor consumptie kun je er, als je dat zou willen, probleemloos een colamixje mee maken. En DAAROM is het ook zo duur. Doordat het WEL geschikt is voor consumptie valt het onder de accijnswet (en meneertje staat wil dan een beste bak centen per flesje vangen).

Een andere optie is isopropanol. Dat is sowieso niet geschikt voor consumptie (en dus valt het niet onder de accijnswet).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2053
26-1-2007 10:23

Dré schreef:

Wat doet aceton met vinyl? Geen idee (maar ik zou het niet vertrouwen).
Ik heb ooit een CD met aceton schoongemaakt. Wordt direct gematteerd. Leuk voor aan de muur, maar een cd speler snapt er niks meer van sad :(
Niet doen dus!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
26-1-2007 17:41
Nou Reind, je zei dat mevrouwtje in het lab 1 deel isopropranol toevoegt en 5 delen demi-water. Volgens mij scheikundige kennis is dit dan 5 keer verdund.
Het verhaal van de mineralen kan best kloppen, maar als ik soms zie hoe platen worden vervoerd, met name uit Italie, dan worden ze verpakt in houten, besplinterde kratten, waar zo water doorheen kan. Vandaar dat ook platen uit het buitenland vaak kleine houtsplinters hebben als ze nieuw aankomen. Verder ook nooit gehoord dat normaal water vinyl kan beschadigen. Maar ik geef je gelijk dat demi-water waarschijnlijk beter is.

Nou ff mijn verhaaltje. Gister had ik dus een ouwe plaat schoongemaakt met spiritus. Dat ging op zich wel, maar ik kreeg gister wel aardige hoofdpijn, ik had de dop open laten staan wink ;) . Brandspiritus is dus echt geen fijne stof om mee te werken. Ik heb het vandaag ook gewoon in de garage gezet, binnenkort gooi ik het wel weg denk ik.

Vandaag dus naar de apotheek geweest om isopropranol te halen. De apotheek hier in de buurt is erg groot en het verbaasde me enorm dat de assistent-apotheker het niet kende. Ik zei toen dat het een ontsmettingsmiddel was en toen brandde het lichtje bij haar. Voor de zekerheid ging ze het toch even bij de echte apotheker vragen. Die kwam en zei tegen mij dat ze dat niet verkochten. Vervolgens vroeg ik of ze niet een ander soort ontsmettingsmiddel hadden op ethanol-basis. Ze kwam toen met dat 100 ml potje waar andre het over had met 96 % alcohol. Ik wou dit potje halen toen mevrouw zei dat het 9,25 euro kosste. WOW, dat vond ik vrij duur en vooral omdat isopropranol geen drol kost volgens Reind. Ik heb het toen dus niet gehaald.

Op de weg naar huis ben ik ff langs de sigarenwinkel geweest om aanstekervloeistof te kopen, zodat ik het daarmee kan schoonmaken. Meneer had wel vloeistof maar dat was bedoelt voor de zippo en was volgens hem gewoon benzine. Ik dacht bij mezelf dat benzine met allerlei toevoegingen niet echt goed kan zijn voor je platen.

Ik ben nu ten einde raad, ik heb nu wel volgens dre begrepen dat het ethanolflesje bij de apotheek wel bruikbaar is, echter het is best duur. Mss dat iemand een plaats weet waar ze wel isopropranol verkopen.

Thx in advance, en ohja dat van dat methanol klopt wel, is niet goed voor je platen en zeker niet goed voor je gezondheid razz :p.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
27-1-2007 05:28

voltcontrol schreef:

@Reind; Ehhh.. Bedoel je dat je nooit gezegd hebt dat 'pure' isopropranol beter is of
Inderdaad, overigens kan het prima maar het is niet nodig om het te doen, een oplossing van 1 deel isopropanol met 5 delen demi water (4 als ze heeeeeeel erg vies zijn) volstaat prima. Zoals Dre al zei een drupje dreft er bij omdat anders na het drogen de plaat nog een keer zo hard stof aan trekt.

sucksir schreef:

De apotheek hier in de buurt is erg groot en het verbaasde me enorm dat de assistent-apotheker het niet kende. Ik zei toen dat het een ontsmettingsmiddel was en toen brandde het lichtje bij haar. Voor de zekerheid ging ze het toch even bij de echte apotheker vragen. Die kwam en zei tegen mij dat ze dat niet verkochten. Vervolgens vroeg ik of ze niet een ander soort ontsmettingsmiddel hadden op ethanol-basis. Ze kwam toen met dat 100 ml potje waar andre het over had met 96 % alcohol. Ik wou dit potje halen toen mevrouw zei dat het 9,25 euro kosste. WOW, dat vond ik vrij duur en vooral omdat isopropranol geen drol kost volgens Reind. Ik heb het toen dus niet gehaald.
Kom je als farmaci student nooit in een lab? Ik ben het daar al zo vaak tegen gekomen (vroeger o.a proefdierkunde gedaan en daarna diergeneeskunde bijna een heel jaar lang volgehouden ;-) ). Overigens kun je ook een fles antistat of iets dergelijks kopen, die bestaan in veel gevallen uit dezelfde basis als die ik je gaf, isopropanol en demi water + een oppervlakte spanning brekende stof.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
ChrisjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 11-7-2017
Berichten: 35
27-1-2007 12:09
Door dit verhaal over verschillende soorten alcoholen ging er bij mij een lichtje branden.
1,5 jaar geleden woonde ik voor een half jaar in Portugal (buitenlandse stage) en daar verkochten ze in de LIDL 250ml flesjes alcohohol (96%). (kosten ongeveer 1,50 euro per flesje) Voor medische toepassingen.

Ik heb hier nog een 0,5 flesje staan (wie wat bewaard heeft wat) en er staat op: Etanol 96%

Ik ga er dus vanuit (na bovenstaande verhalen gelezen te hebben) dat dit het juiste schoonmaakmiddel is.
Alleen kost dit veel minder in Portugal. (heeft dit te maken puur met de accijns?)

Ik kan me niet herrinneren dat ik deze flesjes ook in Nederland heb gezien, maar misschien hebben ze het wel in de Duitse LIDL's.
Licht, Geluid, Tent en Paintball Verhuur!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 6-7-2024
Berichten: 13459
27-1-2007 12:53

Chrisje schreef:

Door dit verhaal over verschillende soorten alcoholen ging er bij mij een lichtje branden.
1,5 jaar geleden woonde ik voor een half jaar in Portugal (buitenlandse stage) en daar verkochten ze in de LIDL 250ml flesjes alcohohol (96%). (kosten ongeveer 1,50 euro per flesje) Voor medische toepassingen.

Ik heb hier nog een 0,5 flesje staan (wie wat bewaard heeft wat) en er staat op: Etanol 96%

Ik ga er dus vanuit (na bovenstaande verhalen gelezen te hebben) dat dit het juiste schoonmaakmiddel is.
Zou kunnen. Zou echter ook kunnen dat er, behalve 96% ethanol, wel degelijk ook methanol in zit. Dus je kunt een cheap skate zijn en de gok nemen OF voor ca. 9 euro op safe spelen...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 4-7-2024
Berichten: 1343
27-1-2007 13:11
Nou Reind, je zei dat mevrouwtje in het lab 1 deel isopropranol toevoegt en 5 delen demi-water. Volgens mij scheikundige kennis is dit dan 5 keer verdund.
6x wink ;)
Het verhaal van de mineralen kan best kloppen, maar als ik soms zie hoe platen worden vervoerd, met name uit Italie, dan worden ze verpakt in houten, besplinterde kratten, waar zo water doorheen kan.
Kraanwater bevat een kleine hoeveelheid vaste stof, in de vorm van o.a calciumcarbonaat (kalkaanslag). Dit zal bij verdampen van het water achterblijven. Bovendien is het zeer slecht oplosbaar in water waardoor het hardnekkige aanslag vormt, die niet zomaar weg te spoelen is.

Regenwater is reeds verdampt geweest en bevat om die reden geen vaste stof meer, wel gassen en vloeistof maar die laten geen sporen na.

Bij demiwater is het calcium ingeruild voor natrium en/of kalium waardoor het zelfs heel goed in water oplost. De aanslag is er daarmee wel maar veel minder hardnekkig.

Gedestilleerd water bevat helemaal geen vaste stof meer maar is op de markt grotendeels vervangen door demi-water.
Nou ff mijn verhaaltje. Gister had ik dus een ouwe plaat schoongemaakt met spiritus. Dat ging op zich wel, maar ik kreeg gister wel aardige hoofdpijn, ik had de dop open laten staan. Brandspiritus is dus echt geen fijne stof om mee te werken.
Dat is dus de pyridine, weliswaar sterk verdund.
Ik wou dit potje halen toen mevrouw zei dat het 9,25 euro kosste. WOW, dat vond ik vrij duur en vooral omdat isopropranol geen drol kost volgens Reind.
Zelf koop ik het voor 10 euro per liter of ca. 3 euro per 100 ml. 9,25 per 100 ml heet gewoon afzetterij.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
27-1-2007 13:28
10 euro voor pure alcohol is toch wel enorm goedkoop. Begrijp je wel dat er nog accijns op komt. Lijkt me sterk dat een litertje ethanol 96 % 10 euro kost.

De apotheek die me trouwens dit potje wou verkopen is van een keten, dus afzetterij op basis van enkele verkochte potjes in een maand lijkt me sterk. Is een reeele prijs.

@ Reind -> ik kan wel proberen bij het lab wat isopropranol te regelen, maar lijkt me sterk dat ze dat zomaar gratis weggeven.

Trouwens dat idee met een spuit is echt goed, wat demi-water erbij en drupje dreft en spuiten maar :D.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)