Forum > Geluid

Brandspiritus

(25 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
25-1-2007 16:48
Eindelijk ga ik nu mijn vinyl schoonmaken. Ik heb natuurlijk de verhalen van Reind enzo gelezen wat betreft schoonmaken met isopropranol en met een lint-vrij doek.

Dus ik naar de plaatselijke gamme en zelfs praxis om isopropranol te kopen. Geen van deze zaken kende deze stof of verkocht het uberhaupt. Anyway ik had ooit ook gelezen dat het schoonmaken van vniyl ook prima ging met aanstekervloeistof. Beide zaken hadden ook geen aanstekervloeistof, erg merkwaardig :S

Vervolgens dacht ik bij mezelf dat het schoonmaakvloeistof op alcoholbasis moest zijn, zodat het alcohol na het schoonvegen van eventuele vlekken uiteindelijk zal verdampen in de lucht. Ik kwam hierdoor tot de conclusie om brandspiritus te kopen bij de praxis en dit toe te passen, omdat die de hoogste concentratie alcohol (ethanol 85 %) bevatte.

Echter ik vraag het eerst even de mensen op het forum of dit wel verstandig is en niet mijn platen enigszins vernield, dat zou een ramp zijn.

PS. natuurlijk is de record cleaner vloeistof van Reloop ideaal, maar ik had vandaag dus vrij om de platen schoon te maken, vandaar dat ik niet kon wachten op een bestelling van deze vloeistof.

Ik hoop dat jullie me even uitsluitsel kunnen geven :)
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
25-1-2007 17:09
Brandspiritus bevat ook oplosmiddelen dus dat lijkt me niet verstandig om dat te gebruiken. En isopropanol haal je bij een apotheek en niet bij de bouwmarkt ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
25-1-2007 17:13
De samenstelling van brandspiritus is doorgaans: 85% ethanol, 10% water, 3% methanol, 1% aceton en 1% pyridine (geurstof) plus blauwe kleurstof.

Dus op zich qua oplosmiddelen valt het wel mee, maar als het niet wordt aangeraden zal ik het niet gebruiken, dan haal ik morgen wel isopropranol bij de apotheek.

Hehe, ik ben nu tweedejaars farmacie-student en ik werk in de apotheek, maar isopropranol heb ik nooit verkocht, mja het zal wel kloppen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 13459
25-1-2007 17:48
Wat doet aceton met vinyl? Geen idee (maar ik zou het niet vertrouwen).

Ethanol/methanol mix (geketoniseerde alcohol) lijkt me geen probleem (dus goedkope alcohol van de drogist kan volgens mij prima).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
25-1-2007 18:58
Isopropanol is inderdaad heel goed om lenzen van cd-spelers te reinigen, alsook platen!

Ik ben dat steeds bij de apotheker gaan halen! Ik weet niet of hij dat standaard staan heeft, maar kost echt niets (is wel heel vluchtig!).
Ga dus eens kijken bij de apotheker voor die isopropanol...

Greetz,
Tim
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
25-1-2007 19:25
Heb een uur geleden de brandspiritus gebruikt op een oude plaat en naar mij idee ging het goed, tenminste de plaat was schoon en afspeelkwaliteit was volgens mij niet veranderd. Brandspritus is ook vluchtig, wat handig is zodat de plaat snel droogt. Ik moet er wel bij zeggen dat de geur + toxiciteit me wel enorm tegenwerkt.

Ik ga morgen toch isopropranol halen ondanks het redelijke resultaat op een oude plaat.
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-1-2007 00:24

sucksir schreef:

Hehe, ik ben nu tweedejaars farmacie-student
Dan had ik het wel een keer geweten als ik het tegen was gekomen in een lab ;-)

Ik heb een vriendinnetje welke op een lab werkt hier in Harderwijk en die vult mijn plantenspuit gewoon wanneer nodig met 1 deel isopropanol en 5 delen demi water wanneer nodig en dat middel werkt PRIMA. Gelukkig heb ik het nu nooit meer nodig want ik gebruik Final Scratch en zelfs als je platen ranzig zijn is FS nog prima in staat om tijdcode uit te lezen.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
SucksirStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-1-2005
Laatste: 31-5-2012
Berichten: 108
26-1-2007 01:23
Huh, waarom verdun je nou de isopropranol 5 keer met demi-water. Pure isopropranol (99,9 % ethanol) was toch beter.

Om het trouwens te verdunnen met demi-water en niet gewoon water vind ik weer een beetje overkill. De mineralen, zowieso in zeer geringe concentraties in normaal kraanwater zijn echt niet schdelijk voor je vinyl
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
26-1-2007 02:11

sucksir schreef:

Huh, waarom verdun je nou de isopropranol 5 keer met demi-water. Pure isopropranol (99,9 % ethanol) was toch beter.
Waar lees je dat? Schrijf ik dat ergens? Ik geloof van niet of ik moet echt al seniel worden op mijn 26ste ;-)
Om het trouwens te verdunnen met demi-water en niet gewoon water vind ik weer een beetje overkill. De mineralen, zowieso in zeer geringe concentraties in normaal kraanwater zijn echt niet schdelijk voor je vinyl
Weet jij wat mineralen doen tussen een diamant waar een enorme kracht op rust en een een stukje plastic? Dat werkt als een maalsteen eersteklas op je vinyl. Ik vind het heel leuk dat jij je twijfels erbij hebt maar ik ga mijn klassiekers waar ik zuinig op ben NIET nog een tandje sneller naar de knoppen helpen dan nodig. En geen mineralen in het nederlandse water? Moet jij voor de gein eens komen kijken naar de kalk afzetting in mijn koffie machine.... dan wil je je vinyl echt niet meer schoon poetsen met dat water uit de kraan. Daarnaast kost demi water geen drol, als een euro of 3 al teveel is om je plaatjes schoon te maken kun je het net zo goed niet doen.

Schoon maken doe je als volgt, oplossing nemen die ik aan heb gegeven, plaat ophangen en flink inspuiten met de oplossing zodat het er flink vanaf druipt en dan laten drogen. Als ze droog zijn op de draaitafel en een keer de anti-static borstel er doorheen en daarna niks meer meer uit gaan lopen vreten. Beter dan dat zal het niet meer worden.

Overigens alleen schoonmaken wanneer het ECHT nodig is. Niet voor de gein met een plantenspuit je collectie schoon gaan spuiten maar alleen als het echt te erg is. Vinyl is namelijk net als een wit t-shirt, de eerste keer is ie prachtig wit en blijft ie lang schoon, nadat je hem 1 keer hebt gewassen is wit niet meer zo wit en word zo'n shirt om 1 of andere reden ook altijd sneller vies ;-)
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 10-7-2024
Berichten: 1344
26-1-2007 03:22
Pure isopropranol (99,9 % ethanol) was toch beter.
Isopropanol en ethanol zijn twee verschillende stoffen. Ethanol heeft een keten van twee koolstofatomen, propanol heeft er drie.

Pure ethanol zul je niet snel tegenkomen, het is azeotropisch waardoor 96% normaliter het maximum is. Verkrijgbaar per 100 ml bij de meeste drogisterijen. Het is trouwens beter geschikt om mee schoon te maken dan spiritus en ruikt een stuk prettiger, weliswaar nog steeds onder toevoeging van methanol.

Isopropanol (IPA) wordt bijvoorbeeld in Glassex gebruikt omdat het streeploos opdroogd.
Aceton is een "sterker" oplosmiddel als ethanol, een aantal kunststoffen worden aangetast door aceton waardoor het niet altijd even geschikt is, het schoonmaken gaat wel een stuk sneller.
IPA en ethanol zullen qua eigenschappen, zoals oplossterkte wat dichter bij elkaar liggen, het zijn beide alcoholen waar aceton een keton is (een andere chemisch functionele groep).

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)