Forum > Newbie Forum

Verkeerde manier van pitchen?

(176 reacties. Pagina 14 van 18)
Moderator(s): Dré
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
24-11-2006 13:12
Good point. Al zou ik zelf voorstander zijn van wedstrijden van zo technisch mogelijke trucjes uithalen met je CDJ's (of vergelijkbaar) op house muziek.

Ik heb er dikke lol in om stukjes handbewegingen in te studeren en deze na vele avonden oefenen op de automatische piloot uit te kunnen voeren.
Krijg je (bijvoorbeeld) in 20 seconden realtime, 2 backspins, een echo, een delay en een pitchshifter en alles in combinatie met een loop die je handmatig opnieuw laat beginnen door gebruik te maken van de faderstart. Dan staan je handen dus echt geen moment stil.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-11-2006 13:51
En dat klinkt ook nog ergens naar?
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
24-11-2006 14:55

Sylvia schreef:

En dat klinkt ook nog ergens naar?
Het gaat om de techniek, niet om de muziek laugh :D
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-11-2006 14:59
Precies mijn punt, dank voor het inkoppen.
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
24-11-2006 16:44
Ja dat klinkt zeker ergens naar. Jammer dat het nooit wat geworden is Sylvia, dat we een avond samen gingen draaien hier bij mij in de tent (zodat jij meteen de 909 eens in actie kon zien en gebruiken). Maar het aanbod geldt nog steeds.

Kijk als een TT battler zijn moves op papier uitschrijft zou je ook denken nadat je het leest: hmmmm en dat moet ergens naar klinken? Dus ik kan me je reactie wel voorstellen, maar het klinkt.

Effekten worden vaak overschat door de DJ die niet weet hoe ze juist te gebruiken, maar ook onderschat door de DJ die denkt dat ie er verstand van heeft terwijl hij 3 effekten heeft ingebouwd op zijn Numark mixer. Dan kan ik me voorstellen dat je algemene advies wordt: niet te vaak gebruiken. Ik ben of pretendeer niet meteen de effektguru te zijn (is/was iemand anders al (Skit toch), maar ik zie hem niet meer), maar heb wel voor mezelf vastgesteld dat ze prima vrijwel doorlopend te gebruiken zijn, mits juist toegepast.

Leuk ingekopt dus, maar ik redde hem nog wel met een duik in de hoek.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
SylviaEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-1-2003
Laatste: 11-11-2011
Berichten: 4564
24-11-2006 17:13
Leuk gehapt Danny, maar het techniek/muziek-ding wat jadjong inkopte ging uiteraard niet over jouw kunsten; ik ben er nl zonder er ooit iets van gehoord te hebben van overtuigd dat jij dat kunt.

Ik misbruikte jouw verhaal alleen even om al die vinyl-beatmix-conservatievelingen wakker te krijgen. Kennelijk middels een iets te grote omweg.

Mocht je eens kans zien om wat je omschreef op te nemen en hier neer te zetten: ben benieuwd!
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
24-11-2006 18:06

Sylvia schreef:

Leuk gehapt Danny, maar het techniek/muziek-ding wat jadjong inkopte ging uiteraard niet over jouw kunsten; ik ben er nl zonder er ooit iets van gehoord te hebben van overtuigd dat jij dat kunt.

Ik misbruikte jouw verhaal alleen even om al die vinyl-beatmix-conservatievelingen wakker te krijgen. Kennelijk middels een iets te grote omweg.

Mocht je eens kans zien om wat je omschreef op te nemen en hier neer te zetten: ben benieuwd!
Nou na die eerste alinea van jou (dank je!) moet ik nu een keer een mixje posten he! Bekentenisje: ik luister mijn muziek terug door het op te nemen op ashamed :$ cassettebandjes ashamed :$. Ja echt, lekker simpel, plug and play! Ik draai soms wel een geluid vanad mjn PC naar de mixer toe, maar andersom: in windows zit iets om mee op te nemen, maar dat was geen succes en voor de rest wijt ik het aan luiheid, pure luiheid. Luiheid om eens een uurtje te gaan zitten en uit te zoeken hoe ik simpel een opname kan maken. Kabels zijn aanwezig, maar dat googlen schuif ik elke keer op de lange baan.

Toch dat goedje dat ik graag rook waar wij het wel eens over gehad hebben vrees ik wink ;).

Dus ik kan wel 2 effekten tegelijk gebruiken tijdens de mix terwijl ik mijn hotstarts als een soort drumpad gebruik, maar effe iets opnemen en posten (volgende vervelende uitzoekwerkje voor NA de opname: hoe kom ik aan gebruiksvriendelijke webspace. Rapidshadre vond ik weinig qua gebruiksvriendelijkheid.) lukt me nog niet.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
DannyK78Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-1-2005
Laatste: 15-7-2010
Berichten: 303
25-11-2006 14:01

DannyK78 schreef:

Ik ben of pretendeer niet meteen de effektguru te zijn (is/was iemand anders al (Skit toch), maar ik zie hem niet meer), .....
Herstel, Snake bedoelde ik, las het net in een oud topic.
Niet meer actief in het wereldje, maar kom hier toch nog graag
KernyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-3-2004
Laatste: 29-6-2010
Berichten: 15
27-11-2006 13:04
Pitchen gaat nu (na 2 jaar) binnen 30 seconden, waarbij het niet eens superstrak is, maar ik corigeer het wel tijdens het draaien (het verschil is dan overigens erg klein, en voor de publiek niet te horen). Grove correctie aan het begin nemen bij mij zo'n 10 seconden in beslag. Finetunen doe ik dan binnen 20 seconden en gooi dan de plaat in.

Soms gooi ik de plaat bijna direct in, bij sommige nummers kan dat (tracks die met vocals beginnen of tracks zonder kick of bass aan het begin bijvoorbeeld) Zo kan ik lekker snel doormixen.

Ik zou zeggen durf risico's te nemen en wacht niet tot alles superstrak loopt, je krijgt vanzelf handigheid in. Aan het begin was ik bang om iets verkeerd te doen, en zat daarom niet zo veel aan de fader en de eq knoppen, maar nu ben ik eigenlijk continu mee bezig, waarbij het pitchen ff tussendoor kan.

En dat snelle en correcte pitchen kan natuurlijk ook liggen aan de Super OEM's he sneaky :V
Who is Elvis
JozefStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-2-2005
Laatste: 27-10-2009
Berichten: 64
1-12-2006 02:38
Bij mij gaat het pitchen dan weer wel lekker snel (rond de 15 seconden bij de meeste platen) maar het inmixen gaat wat moeilijker. Vaak heb ik dat als ik de plaat erin gooi en 'het deuntje' of de vocal begint, de vocal of het deuntje van de andere plaat er ook weer ineens inkomt.

Ik vind het vinden van goede punten om een plaat in te mixen vele malen moeilijker dan de pitch goed krijgen, maar dat zal dan persoonlijk zijn. Sommige mensen tellen hoe lang het nog duurt voordat de vocal is afgelopen, maar dat lijkt mij best lastig/omslachtig of zijn hier ook truukjes voor?

Om de pitch goed te krijgen denk ik ook dat het vooral heel veel doen is en ik denk ook wel dat goede cd-spelers hebben meetelt (ik heb bijv. cdj-800). Verder zou ik de plaat gewoon inmixen als je hem grofweg hebt gepitcht en dan nog een beetje finetuning hebt gedaan.

Zoals Kerny al zei, niet bang zijn en gewoon de plaat erin gooien. Ondertussen heb je nog wel tijd om af en toe een klein beetje aan de jog te draaien en de pitchfader een klein stukje te schuiven.
Ik spreek überhaupt geen Duits. - Herman Finkers

Terug naar forum Reageer (zonder quote)