Forum > Geluid

Ruis behringer DCX-2496

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
Harry1Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-10-2004
Laatste: 6-8-2011
Berichten: 126
14-11-2006 10:29
Ik heb iets soortgelijks gehad. Is het een ruis die zomaar opkomt en ineens erg hard gaat klinken?

Ik heb zelf altijd gedacht dacht er iets mis wat met de XLR connectoren die op een manier contact zouden maken met de behuizing, maar heb gewoon garantie gekregen bij het bedrijf waar ik hem gekocht heb. Heeft wel een half jaar geduurt
Ja klopt, het komt soms spontaan opzetten. Het is redelijk hard, maar niet heel hard(van het tikken op de behuizing werd de ruis harder). Je weet dus niet echt wat het probleem was? Mijn garantie is helaas verlopen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
14-11-2006 12:41
Als de storing gevoelig is voor tikken op de behuizing dan is de kans vrij groot dat het om een slechte soldering gaat (een zgn "koude las"). Soms zijn die goed te herkennen, soms zie je ze met een vergrootglas zelfs nog over het hoofd.

In een TV was het lekker simpel (licht uit en met de achterkant van een goed geisoleerde schroevendraaier een paar goede tikken op de print geven). In een apparaat zoals dit zal het een stuk moeilijker zijn de fout te vinden.

Een busje koudespray kan echter mogelijk helpen. Die koelt het bespoten oppervlak korstondig behoorlijk af (tot onder het vriespunt). Vaak geven "gammele" solderingen het dan helemaal op. Maar dit soort storingzoeken blijft ZEER tijdrovend.

Condensatoren kunnen ook een bron van spontane storingen zijn (met name electrolytische condensatoren). Maar die zijn meestal niet gevoelig voor tikken op de behuizing.

Sommige merken gaan ook buiten de garantieperiode nog behoorlijk coulant om met dit soort storingen. Geen idee of Behringer daarbij behoort. Als ik een reparatie invul bij Behringer dan krijg ik geen persoon te zien (alleen een computerprogramma). Zou niet weten hoe ik coulance kan vragen aan een computerprogramma... Er is in het MyRMA.net verhaal in ieder geval geen "coulance" button die ingedrukt kan worden.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Luc2366Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 8-4-2003
Laatste: 15-6-2017
Berichten: 686
14-11-2006 12:54
idd als eerste de flatcables vervangen of beter bevestigen. Met de "MKII" (dus modellen van NA de productiestop) heb ik nog nooit problemen gehad. Bij m'n MKI's heb ik die flatcable al voor het 1e gebruik opnieuw bevestigd.
Heb wel van m'n hersteller gehoord dat als er nog problemen zijn met de MKII, hij gewoon een nieuw toestel mag leveren.
GeerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2009
Laatste: 13-11-2012
Berichten: 11
23-3-2012 18:04

luc2366 schreef:

idd als eerste de flatcables vervangen of beter bevestigen. Met de "MKII" (dus modellen van NA de productiestop) heb ik nog nooit problemen gehad. Bij m'n MKI's heb ik die flatcable al voor het 1e gebruik opnieuw bevestigd.
Heb wel van m'n hersteller gehoord dat als er nog problemen zijn met de MKII, hij gewoon een nieuw toestel mag leveren.
Ik heb ook problemen met mijn DCX2496.
Kan ik ook last hebben van het bandkabel probleem aangezien output 2 en 4 werken, de rest nagenoeg niet. Of zou een firmware reset (dus niet factory settings) een wonder doen?
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
23-3-2012 18:41
0) Zeker weten dat het niet aan de xlr kabels ligt?
1) Settings controleren.
2) Nog garantie? --> terug naar leverancier.
3) Apparaat al open gehad?
Met je vingers van de voeding afblijven (= printje rechts met daaromheen aluminium afscherming/koeling).
Bandkabel connectoren aandrukken op hoofdprint. Als het dan nog niet weg is, bandkabel aan I/O-print lichtjes bewegen. Als het hiermee niet veranderd is het mogelijk ernstiger. Bandkabels op hoofdprint kun je met tiewraps op hun plek houden. Gekraak door bandkabel op I/O-print vereist soldeerwerk.
't is maar een hobby...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
25-4-2012 18:50
Klein schopje...
Ook een ruisprobleem met een DCX.
Op het hoog is een duidelijke ruis waarneembaar, duidelijk is dat deze uit de DCX komt.
Is geen plotseling probleem, maar structureel en bij meerdere exemplaren.
Is dit een typische kwaliteitsbeperking van de Behringer?
Zou een driverack PA+ een dikke slag beter zijn of valt dat tegen?
Graag wat tips.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
25-4-2012 19:32
Hoeveel ruis? Elke analoge verbinding geeft ruis...
Als je je versterker vol open zet met de dcx er aan en de inputs van de behringer gemuted, zul je in een stille omgeving wat ruis horen. Als je de ruis ook boven publiek uit hoort, is er wat mis. De dcx staat bij mij niet bekend als ruisbron tenzij je het bekende bandkabel probleem hebt (maar dat is geen constante ruis: geknetter, gesis, gekraak, wegvallen, ...).

Als je hier last van hebt in een stille omgeving --> gain structure aanpassen (alles op nominaal niveau en pas bij amps volume omlaagdraaien).
't is maar een hobby...
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2053
25-4-2012 19:55
Het is een geringe ruis, welke in hele zachte passages toch irritant kan zijn.
Door de brede muziekstijlen die we af en toe doen in 1 productie, is het niet mogelijk de gain structure aan te passen.
Je komt dan soms te kort.
Met slechts een lichte eindversterker op 2/3 open is de ruis tot een meter of wat van de speakers duidelijk hoorbaar.

Ben benieuwd of een andere processor dit beter doet dan de Behringers. Voor de rest namelijk nog nooit problemen mee gehad.
Wellicht iemand in de buurt wiens processor we er eens naast kunnen hangen?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
PvGVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-8-2009
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 1595
25-4-2012 20:19
Hmm. De fans in mijn amps maken veel meer lawaai dan er ruis uit mijn stacks komt (alle amps vol open). Maar in live omgevingen (ook theater) heb ik zelfs van de fans geen last in de zaal.

Is de ruis ook hoorbaar als je de inputs van de dcx muted? Zou nl ook de output van je mengtafel kunnen zijn.
't is maar een hobby...
HollenderVIP Lid
Uit: België
Sinds: 20-2-2006
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 1235
25-4-2012 20:24
Ik kan de post even niet terugvinden, maar TCMC heeft een tijdje geleden de dcx2496 vergeleken met de Driverack. Bij de metingen bleek dat de Behringer een lagere ruisdrempel had dan de DBX. Dus alleen daarvoor moet je het niet doen lijkt mij...
Free beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)