Forum > Zelfbouw Speakers

Welke kasten best geschikt?

(92 reacties. Pagina 6 van 10)
Moderator(s): Dré
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
7-11-2006 16:22
Als mensen willen dansen op 30 meter afstand (dan zijn ze gek) kan dat niet nee. Echter, als jij buiten staat met je top/sub setje en je draait stevig door qua volume horen ze het zelfs 3 straten verder nog wel.
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
7-11-2006 18:32
3 x bewerkt. Laatst door Yanntjah op 7-11-2006 19:52
Conclusie: voor kleine feestjes binnen is de K115 perfect, voor buiten weliswaar miner bruikbaar. Welke kasten zijn dan nog aan te raden die niet TE veel boven de prijsklasse van de K115 liggen? (voor gebruik als top boven subs) (eventueel iemand tweedehands materiaal in goede staat?)

- Heeft iemand trouwens een idee of deze speakers iets zouden zijn (realistic PRO-360) Heb wel nog gehoord van realistic maar ik weet eigenlijk niet als het een brol/medium/goed merk is (dacht een redelijk goed merk) op het forum valt hierover niets terug te vinden. De eigenaar weet zelf zo goed als niets over luidsprekers. https://www.kapaza.be/detail/3685286
Ik zou eventueel dit weekend eens gaan luisteren.

- Anders heeft iemand ervaring met de DAS P15 speakers (zouden 350 watt rms zijn 8 ohm, veel info vind ik niet op internet maar DAS is bij mijn weten wel een vrij goed merk. Zijn de speakers beter / slechter dan de K115?

- Weet iemand welk type dit is (heb het gevraagd aan de verkoper, wacht nog op reactie) https://audiovideo.2dehands.be/markt/audio/luidspreker/14718675-beyma-kasten-te-koop.html?start=735 Zijn deze veel beter dan de K115 (is het het prijsverschil waard, er moeten nog 2 passende 12" woofers bijgekocht worden.

- iemand ervaring met aztek vegas 18 https://www.kapaza.be/detail/2292334
- eventueel aztek havana 15 https://audiovideo.2dehands.be/markt/audio/luidspreker/17093075-aztek-havana-115.html?start=165

- eventueel deze dap speakers, ik heb het juiste type gevraagd aan de verkoper, wacht nog op een reactie. Zijn deze iets of heeft het geen referentie aan de K115 (als topkast) omwille van de piezo's? https://www.kapaza.be/detail/3264259

@ kitman: lijken me heel leuke zelfbouwsets op die site, maar liggen toch iets boven mijn beperkte budget

Voor mijn subwoofers denk ik momenteel (zoals Janbo mij aangeraden heeft) aan een Eminence kappa 15lf of een beyma SN115 (iemand andere suggesties binnen deze prijsklasse 130€?) Zijn deze goed bruikbaar in een hoorngeladen kast (met goede laagweergave dan?) zoja, de welke. Een BR kast zal bij mijn weten een veel lager rendement geven, maar misschien iets lager gaan dan een hoorngeladen, correct?
True knowledge exists in knowing that you know nothing
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
7-11-2006 19:04

Watt-Xtra schreef:

Daniel schreef:

Voor mezelf hanteer ik de regel dat je voor buiten 10 keer zoveel vermogen nodig hebt dan als je binnen zou gebruiken om dezelfde druk te krijgen. Binnen (in kleine zalen) heb je namelijk veel roomgain, die je buiten niet hebt.

Daniël
euhm... passende set luidsprekers lijkt mij een veel betere keus.
Met vermogens heeft dit niet zoveel te maken. Rendement en spreiding komt eerder aan bod. Een hoorn draagt gewoon verder als een gewone kast. En zo zijn er nog een aantal factoren die bepalen over het hoe, wat, wanneer en waarmee.
Mijn post was meer bedoeld om een inzicht te geven dat je buiten fors meer vermogen nodig hebt dan binnen om een bepaalde geluidsdruk te krijgen. Met dezelfde luidsprekerset is dat ongeveer een factor 10 hoger.

Groeten Daniël.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
7-11-2006 21:56
jaja nog steeds er vaag allemaal, dus wanneer je binnen 2 K112 kasten neerzet zou je voor hetzelfde buiten 20 van deze kasten neerzetten?? naja.. mijn post lijkt duidelijk.

Tot yann: wanneer je geluid wil hebben voor buiten en daar zijn een 50 tal mensen aanwezig heb jij geen hoorngeladen set nodig en zullen ook je dap K115 prima presteren, een basskastje, BR eronder voor de extra bass is aan te bevelen en gaan.
Ik snap alleen niet waarom je schrijft op een afstand van 30 meter? gaan al die mensen in een rij achter elkaar staan ofzo?? laugh :D Bij 50 mensen aanwezig lijkt mij een hoorafstand van 30 meter wel enorm groot.

misschien dat je dit kunt uitleggen?
Heb je een tuinfeest met een 50-70 tal mensen dan kun je redelijk uit de voeten met een set K115 plus basskasten. Moet het erg hard, neem er dan 4 en plaats deze in een vierkant. 2 basskasten erbij en gaan.
die zelfbouw die reeds zijn aangegeven voldoen prima.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
7-11-2006 22:01

Watt-Xtra schreef:

jaja nog steeds erg vaag allemaal, dus wanneer je binnen 2 K112 kasten neerzet zou je voor hetzelfde buiten 20 van deze kasten neerzetten?? naja.. mijn post lijkt duidelijk.

Tot yann: wanneer je geluid wil hebben voor buiten en daar zijn een 50 tal mensen aanwezig heb jij geen hoorngeladen set nodig en zullen ook je dap K115 prima presteren, een basskastje, BR eronder voor de extra bass is aan te bevelen en gaan.
Ik snap alleen niet waarom je schrijft op een afstand van 30 meter? gaan al die mensen in een rij achter elkaar staan ofzo?? laugh :D Bij 50 mensen aanwezig lijkt mij een hoorafstand van 30 meter wel enorm groot.

misschien dat je dit kunt uitleggen?
Heb je een tuinfeest met een 50-70 tal mensen dan kun je redelijk uit de voeten met een set K115 plus basskasten. Moet het erg hard, neem er dan 4 en plaats deze in een vierkant. 2 basskasten erbij en gaan.
die zelfbouw die reeds zijn aangegeven voldoen prima.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
7-11-2006 22:17
1 x bewerkt. Laatst door Yanntjah op 7-11-2006 22:20
Op 30 meter moet het geluid niet meer loeihard gaan maar toch nog acceptabel zijn. Bijvoorbeeld in mijn tuin is er een grote vijver, ellipsvorm ongeveer met als grootste doorsnede toch wel zeker minimum 30 meter. De installatie staat dan bij een feestje nog een kleine 10 meter van de vijver, dus als je daar ergens redelijk ver in de vijver zit moet de muziek toch nog acceptabel blijven. Dit is nu maar een voorbeeld, want de bedoeling is toch om mijn installatie af en toe te gebruiken op tal van locaties. (vb ook een tennis hal die toch wel vrij groot is (ik weet niet hoe groot)

In mijn tuin heb ik trouwens enkele maanden ook een feestje gedaan, met de twee wooferkasten en als tops 2 jbsystems TSX15, dat was wel nog redelijk goed van volume, hoewel de topkasten in de vooravond al halve rookmachines geworden waren... (filters weggesmolten, inderdaad extreem onprofessioneel ashamed :$ maar niet mijn fout happy :) )
Ik denk dat 2 K115's meestal gaan volstaan, of een van de in mijn vorige post opgesomde speakers, indien iemand suggesties heeft. (de K115 is zowizo een heel stuk beter dan de tsx15, dus ze zouden in de meeste gevallen moeten volstaan)

Als subwoofers zou ik eventueel toch hoorngeladen kasten maken, dan zijn ze nog inzetbaar bij een groter feestje met vb 4 topkasten. Zijn er nog veel meer nadelen aan hoorngeladen dan enkel het grotere gewicht en afmetingen? (gaan ze over t algemeen niet zo laag als BR of verschilt dit niet veel?)
True knowledge exists in knowing that you know nothing
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 14-9-2024
Berichten: 384
7-11-2006 22:17
Oke, speciaal voor Watt Xtra...

Baskasten (<100 Hz) stralen omnidirectioneel af ofwel bolvorming. In zalen waar de luidsprekers vaak in de hoeken zijn opgesteld (eighth space) geeft dit een roomgain van 12 dB t.o.v. een opstelling buiten (half space). Buiten zul je dus 12 dB in geluidsdruk moeten compenseren. Dit kan door meerdere luidsprekers te gebruiken of in mijn voorbeeld door meer vermogen op de luidsprekers te zetten. Natuurlijk gaat dit verhaal minder op voor midden en hoge tonen, doordat deze meer worden gebundeld.

Daniël.
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
9-11-2006 00:03
Ik heb wat meer informatie gevraagd omtrent de DAS P15 speakers.
De verkoper verkoopt de woofers apart maar weet er zelf geen T/S parameters van.
Hij verkoopt in t geheel deze speakers (ook afzonderlijk) https://users.pandora.be/teekiteezi/speakers_3.jpg

heb er wat specificaties van gevraagd....
de top hoorns zijn van RCF, passief gefilterd op 500 hz
de onderste wooferkasten zijn gebouwd met een de DAS P-15 woofer (weet iemand hier soms T/S parameters van??) Die zijn aangesloten op de filters van de hoorn tops, en worden dus gefilterd op 500 hz shocked 8O Bereik begint volgens de verkoper op 30 hz.
De middelste kasten zijn met een HH 15" driver van 300 watt, zonder enige filter shocked 8O
Dit alles wordt aangestuurd met een versterker Elan PT1300 (650w @ 4 ohm, 400 w @ 8 ohm)

Totaal kan ik alles kopen voor 500 €, maar dit lijkt niet echt verstandig wegens de filtering van de subs op 500 hz, weet zelf ook de parameters van de woofers niet...
Ook de middelste kasten zijn totaal niet gefilterd.

Kan iemand echter zien aan de foto welke drivers die RCF hoorns zijn? Deze zijn misschien nog interessant om te kopen, om dan samen met mid kasten te gebruiken als tops? (eventueel samen met de HH drivers van de middelste kasten, of met de DAS drivers van de laagste kasten, die dan aangesloten worden op de filters van de hoorns, dus gefilterd op 500 hz. of is dit helemaal een waanzinnig idee (ik vrees inderdaad van wel ashamed :$ )
(ik weet momenteel dus nog weinig specificaties van de kasten en drivers, dus kan er waarschijnlijk weinig mee doen. Best is waarschijnlijk geheel deze kasten vergeten en verder zoeken happy :) correct?

Heeft iemand trouwens nog enige suggesties of informatie over de speakers van mijn twee-posts-geleden?
True knowledge exists in knowing that you know nothing
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
9-11-2006 06:48
al waren de drivers van beste kwaliteit, filteren op 500 hz klinkt niet. razz :p
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-11-2006 09:57

Daniel schreef:

Oke, speciaal voor Watt Xtra...

Baskasten (<100 Hz) stralen omnidirectioneel af ofwel bolvorming.
Alleen als ze midden in een grote EN hoge zaal hangen. Meestal staan ze echter in ieder geval op de grond (dus half bolvormig). Met die wetenschap wordt je vergelijking iets anders (en kom je niet meer op een 12dB verschil).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)