Forum > Zelfbouw Speakers

Welke kasten best geschikt?

(92 reacties. Pagina 3 van 10)
Moderator(s): Dré
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
23-1-2006 23:51
en laat die driver nu net tot de TOP behoren.
dus als je gaat zoeken, zoek dan meteen aan de top wink ;)
ik zou niet gaan omschalen. een hoorn is meer dan een tekeningetje.
deze heeft een aantal belangrijke eigenschappen. (mond hals lengte etc)
allemaal driver specifiek (voor groot deel althans)
en veel verschil met de folded horn is er niet. zou dus zeker me de moeite van omschalen besparen.
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
24-1-2006 20:11
Thanks voor je reactie, maar wat bedoel je eigenlijk juist met

"en laat die driver nu net tot de TOP behoren.
dus als je gaat zoeken, zoek dan meteen aan de top wink ;) "

Dat die PD1850 een hele goeie driver is en dat ik dit dus totaal niet kan vergelijken met mijn drivers? Of wat bedoel je eigenlijk juist met dat zinnetje? (ik ben van belie-west vlaanderen... nogal andere zinsbouw)

De rest begrijp ik wel, en ik zal dus de folded horn maken en niet die 1850 :)
True knowledge exists in knowing that you know nothing
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
24-1-2006 20:54
je snapt het zelf al.
de speakerplans horn is gemaakt rondom de peperdure PD woofer.
ga je dit nabouwen EN verschalen voor een totaal andere speaker, is kans van slagen klein.
neem dan een 15" ontwerp, en probeer een budget driver uit.
het kan zomaar netjes uitpakken.

suc6!
YannAccount Geblokkeerd
Uit: België
Sinds: 23-10-2006
Laatste: 24-10-2006
Berichten: 1
23-10-2006 21:53
Hallo,

Na enkele maanden ben ik hier terug... Ik heb toen de folded horn subwoofers gemaakt zoals hier aangeraden werd.
https://users.pandora.be/teekiteezi/subs.jpg Mn maat voor wie ik ze moest maken is er erg tevreden over, ik echter niet zo, volgens mij gaan ze niet laag genoeg. Als ik een bepaalde frequentie laat weergeven (via tonegen) geeft de subwoofer het grootste resultaat (op het gehoor, volume afgegaan dan) rond de 100 - 120 hz. Je krijgt een forse kickbass maar de laagste bassen laten wat te wensen over vind ik. Je hoort ze wel van 500m ver ofzo... (wat de buren niet altijd leuk vonden bij onze feestjes...)

Hier moeten nu nog topkasten bijkomen (voorlopig geleend van vrienden), waarbij ik gedacht had aan een bullet tweeter + hoorn + 10-12 " mid/bass speaker, budget is best niet meer dan 100 euro per kast, wat hopelijk realiseerbaar is, enige suggesties welke goed zijn voor deze prijs (en toch wat kwaliteit ook...) Hiervoor moet ik nog wat meer opzoeken (ben er al een beetje mee bezig geweest) Suggesties zijn altijd ten zeerste welkom.

Tot zover dit projectje. Momenteel ben ik echter aan het uitkijken om subwoofers te maken voor mijzelf, maar dan wel betere...
Na flink wat uren zoeken op t forum ben ik er nog niet volledig wijs uit welke woofers ik zou gebruiken. Enkele zaken staan ongeveer vast:

- budget iets rond de 200-300 euro voor 2 subwoofers (tenzij 1 duurdere beter zou zijn dan 2 goedkopere samen???) (voor de drivers alleen)
- Gebruik veelal voor openluchtfeestjes, voor zover ik weet presteert een ported systeem niet erg goed dan, dus worden het opnieuw hoorngeladen subs (correct me if i'm wrong)
- een Xmax van toch zeker boven de 6 mm (wat bij de vorige subs waarschijnlijk veel te laag was)
- doel: allerlei soorten muziek (r&b dnb tech oldies :)
- had gedacht aan 15" (18" heeft blijkbaar niet zoveel voordelen tov 15" in een hoorn voor zover ik gelezen heb op forum, behalve de grotere omvang)
- indien mogelijk iets rond de 400 watt of mogelijks meer?

Voor de aansturing twijfel ik nog tussen 1 of 2 versterkers, dus ofwel
- crossover -> 2 versterkers voor subs en tops (zijn dan nog filters nodig in de kasten, neen he?)
- 1 versterker en crossovers in iedere kast
met een crossover en 2 amps lijkt me veel handiger, en niet zoooveel duurder, nog voor en nadelen?

Heeft iemand enige voorstellen welke woofers ik best kan kopen zodat ik toch een deftig resultaat heb voor een redelijk budget. Na uren rondneuzen op het forum ben ik er totaal niet uit, er bestaan honderden woofers... (deze keer geen conrad woofers meer)

Alvast bedankt voor de komende tips ...
True knowledge exists in knowing that you know nothing
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
24-10-2006 12:00

Yann schreef:

Hallo,

Na enkele maanden ben ik hier terug...
En met een nieuw account. Nergens voor nodig (oude account werkt prima). Nieuwe account bij deze geblokkeerd.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
24-10-2006 12:13

Yann schreef:

Voor de aansturing twijfel ik nog tussen 1 of 2 versterkers, dus ofwel
- crossover -> 2 versterkers voor subs en tops (zijn dan nog filters nodig in de kasten, neen he?)
- 1 versterker en crossovers in iedere kast
met een crossover en 2 amps lijkt me veel handiger, en niet zoooveel duurder, nog voor en nadelen?
Bij gebruik van een crossover heb je inderdaad geen filters nodig.
Ik zit met ongeveer hetzelfde probleem, en het grootste nadeel van doorlussen zijn de filters: Heel moeilijk te vinden als je boven de 300W max gaat...
(Ik heb ze nog niet gevonden).
Laat weten wat je beslissing is en hoe je er toe bent gekomen, ben er zeer geinteresseerd in.

René
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
25-10-2006 00:53
@dre: Sorry voor de account ashamed :$ gebruik terug de oude, geen probleem

Ik zal het waarschijnlijk wel gescheiden houden met twee verstekers en actieve crossover, ik heb al genoeg ontplofte filters gezien (weliswaar door misbruik maarja... om die van een jbsystems tsx op te blazen heb je blijkbaar niet erg veel nodig) en alles is beter regelbaar, geluid kan blijkbaar ook beter, + meer uitbreiding mogelijkheden! Het wordt wel wat duurder maar gezien je minder verlies aan vermogen hebt (die de passieve filters opslorpen) mogen de versterers dus ook al wat lichter zijn, wat de kosten dan weer iets dempt. (alle voldoende zware passieve crossovers samen kosten echter ook genoeg geld..)

Nu las ik ook ergens op het forum over een hoorn de vraag "kun je ze gebruiken in een kleinere zaal of hoor ze je dan pas de kamer ernaast beuken?". Zijn hoorngeladen subs eigenlijk goed bruikbaar in kleine zalen (bijvoorbeeld 100 m²) (de vraag ging over punishers, wat toch boven mijn budget ligt)? Volgens ik al gelezen heb gaan bassreflexen een lagere bass leveren, beter voor kleinere zalen, maar voor openlucht gebruik zijn ze niet erg geschikt, correct?

Al enige suggesties welke woofers in welke kasten voor buget van ongeveer 200-300 € (voor de 2 drivers, tenzij 1 zware beter is)
Hier en daar (op forum) wordt soms een kappa 15lf gebruikt voor low budget subwoofers, is dit aan te raden of zijn er beter prijs/kwaliteit verhoudingen?

Bedankt, mvg Yann
True knowledge exists in knowing that you know nothing
YanntjahStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 15-1-2006
Laatste: 16-1-2010
Berichten: 36
31-10-2006 22:11
Vooraleer ik begin met de twee nieuwe subwoofers (waarvoor ik suggesties vroeg welke subs goed zouden zijn) wil ik eerst dat oude projectje afwerken (waarvoor ik al de twee folded horn subwoofers gemaakt heb)
Hier moeten dus nog topkasten bijkomen.

Als ik nu 2 DAP K-115 speakers aanschaf, en deze aan de zelfde versterker aansluit van de folded hoorn subwoofers (welke een RMS vermogen hebben van 400 watt), zal ik de subwoofers dan nog volledig kunnen benutten of zal het volume lager moeten blijven om de topkasten niet te overbelasten? De topkasten moeten eigenlijk maar beginnen vanaf ongeveer 200 hertz (zelfs hoger), maar die K115's zullen natuurlijk ook het laag weergeven.

Als ik in de plaats zelf topkasten maak, kan ik hier dan vb een 3-weg crossover gebruiken in de topkast(vb een die crosst op 250 hz en 5000 hz, waaraan ik dan een mid en een tweeter aansluit, maar de woofer-uitgang van de crossover niet gebruiken? Of is dit slecht voor de crossover om die niet te belasten? (een crossover voor gewoon mid en top vind ik niet echt, of bestaat dit toch?)

mvg Yann
True knowledge exists in knowing that you know nothing
BartsegersStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 18-1-2002
Laatste: 28-10-2014
Berichten: 1463
1-11-2006 11:37
Nu las ik ook ergens op het forum over een hoorn de vraag "kun je ze gebruiken in een kleinere zaal of hoor ze je dan pas de kamer ernaast beuken?".
Bedankt, mvg Yann
ik gebruik de speakerstore hoorn (ietwat aangepast) met zn twee in een zijstackje thuis voor feestjes.
groote van de kelder is een 40 m2 en overal is overvloedig bas aanwezig.
KitmanStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-10-2006
Laatste: 16-1-2015
Berichten: 86
1-11-2006 13:02
Ik heb tops gemaakt met Eminence delta 12 en Silenium hoorns. Ik denk dat de kwaliteit van de hoorn belangrijker is dan die van de midspeaker, volgens mij ligt gitaar en zang rond de 3 a 4000 Hz.Mischien is het belangrijker om de spoelen voor de filter zelf te maken met koperdraad van rond de 1,8 mm diameter. Te dunne draad en meer wikkelingen geeft enorm veel verlies op het volume.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)