Forum > Newbie Forum

Waar op letten bij 2de hands speakers?

(8 reacties. Pagina 1 van 1)
Moderator(s): Dré
EmergentStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-6-2006
Laatste: 24-8-2008
Berichten: 4
26-8-2006 22:37
'k Heb een paar mooie 2de handse Electro Voice SX300's op het oog, ik denk dat ik ze zal kopen, maar waar moet ik precies op letten bij een 2de hands speaker aankoop?
En is de staat van een speaker makkelijk uiterlijk te zien?
ConinxkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-2-2006
Laatste: 28-9-2016
Berichten: 74
26-8-2006 22:50
Zijn het de speakers van een Belg voor de prijs van €700?
Klant is Coninx!
EmergentStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-6-2006
Laatste: 24-8-2008
Berichten: 4
26-8-2006 23:27
toevallig wel, waarom precies?
ConinxkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-2-2006
Laatste: 28-9-2016
Berichten: 74
26-8-2006 23:30
Hij is een internetkameraad van me. Het is Marijn van het forum hier.
Klant is Coninx!
EmergentStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 19-6-2006
Laatste: 24-8-2008
Berichten: 4
27-8-2006 00:45
Ah, goed om weten.
Maar hierbuiten, waar moet men precies op letten, ik zoek nl. zo iets in de aard van een gids tot 2dehands auto's kopen ofzo, maar dan voor pro audio luidsprekers.
Ik heb al wat rond gegoogled, maar ik vind vooral info omtrend Hifi luidsprekers.
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
27-8-2006 02:41
Altijd goed kijken en de speakers beluisteren. Dat geeft meestal al een goed beeld. Alles wat enigzins argwaan opwekt: vragen stellen. Verder zou ik controleren of er ooit onderdelen zijn vervangen/veranderd. Bij vervanging even de reparatie bonnen vragen, zodat je weet wat er aan de hand is.
Het is ook handig als je wat kennis van de luidspreker hebt. Materialen, componenten (met de bijhorende specs) enzovoorts. Weet wat er in de speaker zit en hoe deze zou moeten presteren.

En als het niet vertrouwd: niet kopen. Dat is het meest simpele advies wat ik je kan geven.

Ik heb zelf een tijdje geleden een setje luidsprekers gehaald: zagen er netjes uit maar klonken niet erg strak. Ik dacht dat dat aan de ruimte (grote loods) lag. Niet dus: LF en HF driver waren niet origineel en het filter wat gewoon helemaal weg. Kortom: ik kocht twee lege kasten, want ik mocht alles vervangen en opnieuw berekenen.
Een harde, maar wijze les geleerd: goed luisteren en niets vertrouwen (behalve jezelf) als er iets niet bevalt.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
27-8-2006 09:27
Ik neem aan dat je hiervan op de hoogte bent gesteld door marijn?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
MarijnStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 23-3-2005
Laatste: 4-9-2018
Berichten: 801
27-8-2006 10:08
Jeps, de hf driver is stuk. Dus de Sx'en zijn momenteel in de winkel wink ;)
Ze gaan eruit omdat ik zwaarde fullrange kastjes wil hebben.
(minstens 15")
HR SoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2005
Laatste: 13-3-2017
Berichten: 347
31-8-2006 09:40
Aantal zaken waar je zeker op moet letten als je "speakers met ervaring" koopt;
- Algemene indruk, kasten die er keurig uitzien zijn meestal met zorg behandelt en zijn meestal dan ook "netjes" belast. Kasten waar mee gegooid zijn kan nadelige gevolgen, door schokken, voor de magneten hebben, hoorns van het hoog kunnen afbreken etc.
- Luisteren; vraag altijd of je mag luisteren naar de bewuste speakers en het liefst op verschillende geluidnivo's. Let goed op eventuele klankverschillen, kan soms een indicatie voor verschillende drivers zijn.
- Vragen; stel zoveel mogelijk vragen aan de verkoper. Vraag of er componenten defect zijn geweest en/of vervangen,indien ja met welke componenten ze vervangen zijn, of hij er problemen mee heeft gehad.
- onderbuikgevoel. Schuif je gevoel niet aan de kant. Als je het idee hebt dat de speakers niet goed zijn of wat dan ook, koop ze NIET. Ook al wil je ze aan de ene kant hebben en brand het geld in je zak.
-Locatie; wanneer iemand zijn speakers vanuit thuis verkoopt, wil dat ook meestal wel zeggen dat het enigszins te vertrouwen is. Koop in ieder geval nooit speakers uit een kofferbak zonder ze te horen.

Als je bovenstaande aanhoud moet je een heel eind komen, denk ik.
Manuals zijn niet alleen gemaakt om in de kast te liggen verstoffen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)