Forum > Algemeen Forum

KRACHTSTROOM

(105 reacties. Pagina 5 van 11)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
5-8-2006 04:06

Tom schreef:

Foutief verdelen, foutief bouwen, foutief verlopen, foutief gebruiken, foutief aansluiten, er te makkelijk over denken, enz.
Ben ik voorledig met je eens, er zijn al teveel gewonden gevallen door te makkelijk over krachtstroom te denken en ik ben het leven bewijs dat een denk fout snel is gemaakt (al had de hoeveelheid rose er wel iets mee te maken(op dit forum nooit in het eggie))
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
UniteddreamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2006
Laatste: 22-10-2006
Berichten: 14
7-8-2006 16:22

joepvandemortel schreef:

uniteddreams schreef:

Ceeform word algemeen altijd het zelfde aangesloten en behoefd dus niet altijd gemeten te worden
Door de normalisaties is 99% het zelfde aangesloten
Heb het zelfs mee gemaakt dat de perilex aansluiting in 1 pand verschillend waren aangesloten
De een was 2 x 240v aangesloten de andere was 3 phase aangesloten
In dat pand waren geen ceeform aansluitingen
Daarom meet ik altijd de aansluitingen na
Ik verslijt liever 5 minuten met meten dan 2 maanden met de hele spanning’s voorziening opnieuw te bouwen
Je zegt dat je omdat 99% van alle wcd's het zelfde aangesloten is je niet altijd meer hoeft te meten. En wat nou als je net je stekker in in die 1% insteekt?

Wat mij opvalt is dat je goede adviezen probeert te geven, iets waar niets mis mee is, maar ik betwijfel of er wel genoeg kennis in huis is om hier over adviezen te kunnen geven. Zeker als ik lees dat je verbaast bent dat je in een woonhuis 2 verschillend aangesloten perilexen bent tegen gekomen. Iets wat toch zeker tegenwoordig vaak voorkomt en al zeker niet verboden is.
ik zal als zelfstandig elektromonteur met vev msi certificaat toch wel weten wat ik op elektrotechnisch gebied kan adviseren

ik zeg niet dat ik verbaast ben ,alleen als voorbeeld gaf dat ik in een bedrijfspand dat tegen kwam
Door dat ik elke wcd standaard meet kom ik hier achter
Door dat er tegenwoordig normen bestaan en elke monteur zich hieraan moet houden is de kans dat er iets niet volgens de normen is aangesloten zeer klein
Mede is er in de normen ook vast gelegd dat als er niet volgens de normen is gewerkt dit bij de wcd moet worden vermeld om problemen en storingen te voorkomen
daarmee ids gelijk de 1% gedekt (norm vermelding is ingaande 1 jan 2000 van kracht)
3 drive-in show's onder 1 naam
JoepvandemortelStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 3-9-2024
Berichten: 170
7-8-2006 17:31

uniteddreams schreef:

ik zal als zelfstandig elektromonteur met vev msi certificaat toch wel weten wat ik op elektrotechnisch gebied kan adviseren

ik zeg niet dat ik verbaast ben ,alleen als voorbeeld gaf dat ik in een bedrijfspand dat tegen kwam
Door dat ik elke wcd standaard meet kom ik hier achter
Door dat er tegenwoordig normen bestaan en elke monteur zich hieraan moet houden is de kans dat er iets niet volgens de normen is aangesloten zeer klein
Mede is er in de normen ook vast gelegd dat als er niet volgens de normen is gewerkt dit bij de wcd moet worden vermeld om problemen en storingen te voorkomen
daarmee ids gelijk de 1% gedekt (norm vermelding is ingaande 1 jan 2000 van kracht)
Laat ik het dan zo zeggen, als ik in de jaren altijd zonder te meten ingeprikt zou hebben dan was het zeker een keer of 2/3 per jaar fout gegaan. En hoe sluit jij dan een 400V L-L-N-PE wcd aan. Volgens de norm mag dit op een 4polige CEE, er hoeft dus volgens jou niets vermeld te worden. Als jij echter je takeltje hierop inprikt zal deze dat niet geweldig vinden. En wat nou als het wel aangegeven staat op de wcd, maar het desbetreffend stikkertje is er door een poetsvrouw vanaf gepoets?

Ik vind het nogal raar dat je in de eerste zin aangeeft dat je elk wcd standaard meet, maar in de volgend zinnen geef je aan dat er een 100% zekerheid is dat het goed is aangesloten, of er aangegeven staat dat het niet goed is aangesloten. Waarom meet je dan toch nog altijd?
UniteddreamsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2006
Laatste: 22-10-2006
Berichten: 14
7-8-2006 18:37

joepvandemortel schreef:

uniteddreams schreef:

ik zal als zelfstandig elektromonteur met vev msi certificaat toch wel weten wat ik op elektrotechnisch gebied kan adviseren

ik zeg niet dat ik verbaast ben ,alleen als voorbeeld gaf dat ik in een bedrijfspand dat tegen kwam
Door dat ik elke wcd standaard meet kom ik hier achter
Door dat er tegenwoordig normen bestaan en elke monteur zich hieraan moet houden is de kans dat er iets niet volgens de normen is aangesloten zeer klein
Mede is er in de normen ook vast gelegd dat als er niet volgens de normen is gewerkt dit bij de wcd moet worden vermeld om problemen en storingen te voorkomen
daarmee ids gelijk de 1% gedekt (norm vermelding is ingaande 1 jan 2000 van kracht)
Laat ik het dan zo zeggen, als ik in de jaren altijd zonder te meten ingeprikt zou hebben dan was het zeker een keer of 2/3 per jaar fout gegaan. En hoe sluit jij dan een 400V L-L-N-PE wcd aan. Volgens de norm mag dit op een 4polige CEE, er hoeft dus volgens jou niets vermeld te worden. Als jij echter je takeltje hierop inprikt zal deze dat niet geweldig vinden. En wat nou als het wel aangegeven staat op de wcd, maar het desbetreffend stikkertje is er door een poetsvrouw vanaf gepoets?

Ik vind het nogal raar dat je in de eerste zin aangeeft dat je elk wcd standaard meet, maar in de volgend zinnen geef je aan dat er een 100% zekerheid is dat het goed is aangesloten, of er aangegeven staat dat het niet goed is aangesloten. Waarom meet je dan toch nog altijd?
Ik meet omdat de meeste installaties voor 1-1-2000 zijn aangelegd

Een de l-l-n-pe aan sluiting mag in een 4 polige ceeform aansluiting (indien aangelegd na 1-1-2000 met vermelding)

Indien een installatie na 1-1-2000 is aangelegd moeten de vermeldingen in een graveerbordje worden geplaatst direct rondom de wcd
3 drive-in show's onder 1 naam
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 9489
8-8-2006 18:21
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 9-8-2006 12:08

uniteddreams schreef:

Door dat er tegenwoordig normen bestaan en elke monteur zich hieraan moet houden is de kans dat er iets niet volgens de normen is aangesloten zeer klein
Vergis je niet in de kans dat iemand zelf heeft gehobbybobt,
voorbeelden te over dat nadat er een installatie aangelegd is, er dingen bij gezet zijn door handige mannetjes...
Vooral de Perilex, (maar ook CEE stopkontakten) worden nogwel eens anders bedraad als officieel zou moeten.
Vaak genoeg constateer ik een ontbrekende fase, of een ontbrekende nul.
Nog geen jaar geleden bij Henkoetnee (forumlid) hadden we gehuurde kabels met 5 polige stekkers 32 ampere, waar tussen (echt waar) 4 aderige kabels gebruikt waren, en de nul op de aardpen was doorverbonden......

Je maakt het zomaar mee shocked 8O
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
8-8-2006 23:17

Tom schreef:

of een ontbrekende nul.
Ja een zwevende nul wordt je heel er blij van. NOT....
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
19-8-2006 21:46
Kleine kick: ik was een tijd geleden bij Relight en zag daar tot mijn verbazing daar zwarte 63A krachtstroom stekkers van Mennekes. Volgens de medewerker in kwestie was de rode kleur tegenwoordig niet meer verplicht. Wie weet hier het fijne van?
It's time to play the music, It's time to light the lights..
CalipsoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-3-2004
Laatste: 7-9-2024
Berichten: 506
19-8-2006 22:22

big bang schreef:

Kleine kick: ik was een tijd geleden bij Relight en zag daar tot mijn verbazing daar zwarte 63A krachtstroom stekkers van Mennekes. Volgens de medewerker in kwestie was de rode kleur tegenwoordig niet meer verplicht. Wie weet hier het fijne van?
zover ik weet bestaan er ook gele, dit is om verschillende groepen uit elkaar te houden. (ongeschakeld/nachtstroom) e.d.

Maar het fijne weet ik er ook niet van. Ik kan alleen vertellen dat ik het bovenstaande wel eens tegen ben gekomen
wat een onzin in dit vak
PhilippeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-5-2004
Laatste: 5-11-2009
Berichten: 3
20-8-2006 10:16
1 x bewerkt. Laatst door Philippe op 20-8-2006 10:19
Bij deze de uitleg in verband met de kleuren.
De kleuren van de CEE-plugs zijn enkel afhankelijk van de spanning.
Zie kleuren CEE voor alle info.

"De behuizing van CEEform-contactmateriaal is in elektrogrijs, RAL 7035 of in de kenkleur.
De kleuren elektrogrijs en kenkleur zijn vastgelegd volgens EN 60309-1:1992, tabel 2"
=> info via site 'mennekes'

Mvg,

Philippe Poppe

Edit: groene CEE afhankelijk van frequentie, andere kleuren afhankelijk van de spanning.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
20-8-2006 10:18
Alleen zijn er voor 400V ook zwarte connectoren. Van diezelfde Mennekes...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)